Την κατάσταση των τουριστικών επιχειρήσεων στη Ρόδο μετά την πτώχευση της Thomas Cook, παρουσίασε ο αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης, Πολιτισμού και Διεθνών Σχέσεων Ρόδου, Κώστας Ταρασλιάς.

Όπως ανακοίνωσε σε 12-15 εκατ. ευρώ αποτιμώνται οι απώλειες των ξενοδοχείων της Ρόδου από την κατάρρευση του μεγάλου ταξιδιωτικού οργανισμού.

Ο Κώστας Ταρασλιάς με εισήγηση του στο Δημοτικό Συμβούλιο πρότεινε συγκεκριμένα μέτρα για την άμβλυνση των επιπτώσεων στις επιχειρήσεις αυτές. Όπως μεταξύ άλλων:

  • Την απαλλαγή των πληγεισών επιχειρήσεων από τον φόρο παρεπιδημούντων για τους επισκέπτες της Thomas Cook την επίμαχη περίοδο.
  • Την έκπτωση στους λογαριασμούς της ΔΕΥΑΡ κατά 15% την αντίστοιχη περίοδο αφού διασταυρώσουμε με ακρίβεια από το υπουργείο Οικονομικών και την εταιρεία που αντιπροσωπεύει την Thomas Cook, τον ακριβή αριθμό των ξενοδοχειακών μονάδων που επλήγησαν από την πτώχευση.
  • Την εγγραφή ποσού 150.000 ευρώ για δράσεις σε ηλεκτρονικές σελίδες, social media και διαφήμιση.

Αναλυτικά η εισήγηση μέτρων του αντιδημάρχου Ρόδου Κώστα Ταρασλιά

“Από τις 2 τα ξημερώματα της Δευτέρας, μια αυτοκρατορία του τουρισμού, που στα 178 χρόνια της ιστορίας της έφερε επανάσταση στον τομέα της, έπαψε να υπάρχει.
Συνώνυμη με τις προσιτές οργανωμένες διακοπές, η Thomas Cook ήταν γνωστή όχι μόνο στους Βρετανούς, αλλά και σε εκατομμύρια τουρίστες παγκοσμίως.
Με περισσότερα από 500 καταστήματα στη Βρετανία, την δική της αεροπορική εταιρεία και μια συνεργασία με 3.000 ξενοδοχεία ανά τον κόσμο, η Thomas Cook ήταν μια από τις πιο παλιές ταξιδιωτικές εταιρείες στον κόσμο, αλλά και μια από τις μεγαλύτερες.

Η κατάρρευση και η πτώχευση της Thomas Cook, συγκλόνισε τον τουριστικό κλάδο σε όλο τον κόσμο με δυσμενέστατες συνέπειες και επιπτώσεις σε όλους τους εμπλεκόμενους με τον τουρισμό φορείς στην Ελλάδα, φυσικά και στη Ρόδο.
Οι συνέπειες συνολικά για τον επιχειρηματικό κόσμο της Ρόδου είναι ακόμη αδιευκρίνιστες ως προς το μέγεθος τους, ποικίλες και με πολλές διαστάσεις, παρά τις πρώτες και άμεσες ζημιές που έχουν καταγραφεί από πλευράς ξενοδόχων στον τόπο μας.

Ενέργειες αυτοδιοίκησης

Όπως ήταν φυσικό οι αντιδράσεις και τα αντανακλαστικά των επικεφαλής του Α΄και Β΄ βαθμού Αυτοδιοίκησης στη Ρόδο και το Νότιο Αιγαίο ήταν ακαριαία.
Με μία ευρεία σύσκεψη στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ο περιφερειάρχης κ. Γιώργος Χατζημάρκος και ο δήμαρχος Ρόδου κ. Αντώνης Καμπουράκης σε συνεργασία με τους τουριστικούς φορείς του νησιού και παρουσία της υποπροξένου της Μεγάλης Βρετανίας στη Ρόδο κας Ράνιας Κοσιώρη συζήτησαν το σχέδιο και τις συντονισμένες ενέργειες ώστε να διαχειριστούμε την κρίση και τις επιπτώσεις στην περιοχή μας από την αναστολή λειτουργίας της Thomas Cook Αγγλίας.

Πρωταρχικός μας στόχος ήταν να μην δυσφημιστεί ο τουρισμός της Ρόδου και των άλλων νησιών και φυσικά η στήριξη και η φροντίδα των Βρετανών τουριστών που δεν μπορούσαν να φύγουν από το νησί.
Όλοι οι ξενοδόχοι που συνεργάζονταν με την Thomas Cook συνέχισαν να φιλοξενούν τους Βρετανούς, κατά κύριο λόγο, τουρίστες που έμειναν στο νησί, μέχρι να αναχωρήσουν στην πατρίδα τους, μεταφέροντας σε όλο τον κόσμο τι εστί φιλοξενία στη Ρόδο, εν αντιθέσει με άλλες τουριστικές περιοχές άλλων κρατών που τους έδιωξαν από την πρώτη κιόλας ημέρα.
Να σημειωθεί ότι υπάρχουν οργανωμένες πτήσεις από την βρετανική κυβέρνηση μέχρι τις 6 Οκτωβρίου, προκειμένου να αναχωρήσουν από τη Ρόδο όλοι οι Βρετανοί τουρίστες.
Εκ μέρους του Δήμου Ρόδου είχα συνεχείς ενημερώσεις από την Ένωση Ξενοδόχων Ρόδου, το Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων και τον αντιπρόσωπο της εταιρείας Thomas Cook στη Ρόδο τουριστικό πράκτορα κ. Μιχαλάκη, έχοντας την πλήρη εικόνα για το τι ακριβώς συμβαίνει στο νησί.

Ως αντιδήμαρχος Τουριστικής Ανάπτυξης σε τηλεφωνικές επαφές που είχα με τον υπουργό Τουρισμού κ. Θεοχάρη και τον υφυπουργό κ. Κόνσολα έλαβα την διαβεβαίωση ότι από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων θα εκταμιευθεί ποσό 10 εκατ. ευρώ για την τουριστική προβολή της Ελλάδας και σαφώς μερίδιο θα έχει και η Ρόδος.
Στόχος είναι να υπάρξει προβολή και προώθηση των τουριστικών προϊόντων και των προορισμών, στις περιοχές που έχουν πληγεί περισσότερο, ώστε να ενισχυθούν όσο είναι δυνατόν οι κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.

Μην ξεχνάμε ότι ήδη η κυβέρνηση μέσω του υπουργείου Οικονομικών προώθησε Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, σύμφωνα με την οποία παρέχεται η δυνατότητα εξαίρεσης από απόδοση του φόρου διαμονής στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις που υπέστησαν ζημίες από την αιφνίδια πτώχευση του συγκεκριμένου τουριστικού οργανισμού για το διάστημα από τις 23 Σεπτεμβρίου έως τις 10 Οκτωβρίου.

Η Thomas Cook έχει τρεις θυγατρικές: Την Thomas Cook Μεγάλης Βρετανίας, την Thomas Cook Γερμανίας και την Thomas Cook Norwich για τις Σκανδιναβικές χώρες.Και οι τρεις θυγατρικές της Thomas Cook, φέρνουν στην Ελλάδα 1 εκατομμύριο τουρίστες, εκ των οποίων οι 230.000 έρχονται στη Ρόδο.
Εξ αυτών οι 96.000 τουρίστες αφορούν την Σκανδιναβική Thomas Cook που μέχρι στιγμής δεν αντιμετωπίζουν πρόβλημα μεταφοράς ή άλλο από την πτώχευση της εταιρείας και φαίνεται ότι το τμήμα αυτό έχει σωθεί.

Ο τζίρος στη Ρόδο του συνόλου των τουριστών ανέρχεται στα 110 εκατομμύρια ευρώ, εκ των οποίων τα 45 αφορούν στην θυγατρική για τις Σκανδιναβικές χώρες και τα υπόλοιπα 60- 65 εκατ. ευρώ τις άλλες δύο εταιρείες της Thomas Cook.

Στη Ρόδο η Thomas Cook σύμφωνα με τα στοιχεία των τοπικών αντιπροσώπων έχει πληρώσει τις οφειλές που είχε στα ξενοδοχεία μέχρι τις τέλος Ιουνίου και ενώ μικρές ξενοδοχειακές μονάδες δεν έχουν πληγεί, η ζημιά σε 5 μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες ανέρχεται σε 10 εκατομμύρια ευρώ, ενώ η συνολική ζημιά στο νησί σε ξενοδοχεία και άλλες τουριστικές επιχειρήσεις ανέρχεται συνολικά σε 12-15 εκατομμύρια ευρώ.

Εμείς σήμερα δεν είμαστε σε θέση ακόμη να έχουμε το τελικό ποσό της ζημιάς. Όμως μεσοπρόθεσμα ή και μακροπρόθεσμα θεωρούμε ότι η απώλεια που έχουμε από την κατάρρευση της Thomas Cook στις χώρες της Ευρώπης θα μπορέσει να αντισταθμιστεί από ανταγωνίστριες εταιρείες από Γερμανία, Αυστρία, Τσεχία και λιγότερο στην Ουγγαρία αλλά όχι άμεσα στην Βρετανία, διότι αδυνατεί να καλύψει τις πτήσεις που καταργήθηκαν από άλλες αεροπορικές εταιρείες.

Επίσης εξίσου μεγάλο πρόβλημα παρουσιάζεται καθώς άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες έχουν προβεί σε μεγάλη αύξηση των τιμών του τουριστικού πακέτου σε μια προσπάθεια να κερδίσουν από την κρίση και την κατάρρευση της Thomas Cook.

Τέλος, δεν γνωρίζουμε αν οι όποιες αεροπορικές εταιρείες μελλοντικά αγοράσουν τις αδειοδοτήσεις που έχει Thomas Cook στα αεροπλάνα, αν θα κρατήσουν τους ίδιους τουριστικούς προορισμούς στην Ελλάδα και ειδικά στη Ρόδο.

Μέτρα για την άμβλυνση των επιπτώσεων από πτώχευση της Thomas Cook

Το μεγάλο ζήτημα που καλείται η Τοπική Αυτοδιοίκηση είναι να οριοθετήσει τον ρόλο της σε σχέση με τον τουρισμό στη Ρόδο.
Η Αυτοδιοίκηση δεν μπορεί να κάνει πωλήσεις. Αυτό που μπορεί να κάνει είναι να συνδέσει τον τουρισμό με τον πολιτισμό.

Η Ρόδος έχει να επιδείξει ένα σημαντικό πολιτιστικό κεφάλαιο συνδεδεμένο με την ιστορική της διαδρομή και τις παραδόσεις της.

  • Να καθορίσουμε δε από νωρίς και τα μεγάλα πολιτιστικά γεγονότα του καλοκαιριού, να δημιουργήσουμε εγκαίρως (από την άνοιξη κιόλας) το ημερολόγιο των πολιτιστικών εκδηλώσεων.
  • Να συνδέσει τον τουρισμό με την οικολογία και με εναλλακτικούς τρόπους διακοπών.
  • Να αναβαθμίσει τις υποδομές της και ειδικότερα τις υποδομές για τα άτομα με ειδικές ανάγκες, τα ΑΜΕΑ που αποτελούν το 14% των εν δυνάμει τουριστών της περιοχής μας.

Πρέπει να έχουμε το νησί καθαρό. Ο πολιτισμός ενός νησιού αντανακλάται στην καθαριότητα του. Στα θέματα περιβάλλοντος να καταβάλλουμε προσπάθειες για την προστασία και την αναβάθμιση του.

Ως Δήμος Ρόδου και ως Διεύθυνση Τουρισμού εκτιμάμε ότι το μεγάλο παιχνίδι παίζεται στο πεδίο της επικοινωνίας, ξεκινώντας πρώτα από το σπίτι μας.

  • Να διαμορφώσουμε έναν ευέλικτο Τουριστικό Οδηγό, ο υπάρχων δεν είναι εύκολα προσβάσιμος, ακόμα και σοβαρά και αξιόλογα blogs, όπως το visit Rodos, μπορούν να παρέχουν ακόμα περισσότερες πληροφορίες στον επισκέπτη.
  • Να αξιοποιήσουμε τους bloggers από όλο τον κόσμο και ειδικότερα από Μεγάλη Βρετανία. Μην ξεχνάμε εξάλλου ότι προσφάτως ΜΜΕ από Μεγάλη Βρετανία προέβαλαν τη Ρόδο και είχαν διθυραμβικά σχόλια για το νησί.

Σκοπός του ταξιδιού τους ήταν η προβολή του νησιού στη βρετανική αγορά ως ιδανικού προορισμού για καλοκαιρινές και οικογενειακές διακοπές, αλλά και η ανάδειξη άλλων πτυχών του, όπως ο πολιτισμός, η γαστρονομία και οι δυνατότητες για εναλλακτικό τουρισμό.

Ειδικότερα τώρα με την μεγάλη τουριστική έκθεση World Travel Market (WTM) του Λονδίνου θα μπορούσαμε να προβούμε σε κάποιες εξειδικευμένες δράσεις και ενέργειες.

Περαιτέρω συνεργασία με τον Σύλλογο Διευθυντών Ξενοδοχείων και άλλους τουριστικούς φορείς με δράσεις όχι αποσπασματικές.
Σύγκληση της Επιτροπής Τουρισμού το αμέσως επόμενο διάστημα ώστε να συζητήσουμε διεξοδικά τις προτάσεις όλων με στόχευση την καλύτερη προβολή και διαφήμιση του τουριστικού προϊόντος της Ρόδου σε όλους τους τομείς.

Ενδεχομένως να αναζητήσουμε λύσεις, όπως π.χ. την προσέλκυση αεροπορικών γραμμών προς Ρόδο. Με αφορμή δε το Συνέδριο Γάμου για τουρίστες που θα γίνει στη Ρόδο, θα μπορούσαμε να δώσουμε και έμφαση στον θεματικό τουρισμό, αυτόν της τέλεσης ακόμα περισσοτέρων γάμων στο νησί και δη από Μεγάλη Βρετανία”.