Του Χάρη Ντιγριντάκη
Εμβληματικά projects διαμορφώνουν το νέο προφίλ του ελληνικού τουρισμού. Πρόκειται για επί θύραις επιχειρηματικά σχέδια που βάζουν την Ελλάδα στο πάνω ράφι του τουρισμού πολυτελείας αναδιαμορφώνοντας την εικόνα τουριστικών προορισμών.
Είναι άλλωστε κοινός τόπος ότι στις προοπτικές ανάπτυξης του ελληνικού τουρισμού ποντάρουν όλο και περισσότερο Ελληνες και ξένοι επενδυτές, που στοχεύουν στην απόκτηση παρουσίας ή στη διεύρυνση των δραστηριοτήτων τους στη χώρα.
Μπορεί η υγειονομική κρίση να έπληξε τα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού, ωστόσο η Ελλάδα όχι μόνο δεν έχασε τη δυναμική της ως επενδυτικός προορισμός, αλλά παραμένει στο κάδρο επιχειρηματιών που δρομολογούν μεγαλεπήβολα projects παγκοσμίως.
Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια όλο και περισσότεροι είναι οι επενδυτές που δείχνουν την προτίμησή τους στην ανάπτυξη μονάδων υψηλότερων κατηγοριών, στρατηγική η οποία συνάδει πλήρως με τη στόχευση φορέων και κυβέρνησης για προσέλκυση τουριστών υψηλού εισοδηματικού προφίλ.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της τελευταίας πενταετίας, με βάση τα οποία την περίοδο 2018-2022 προστέθηκαν στο ελληνικό ξενοδοχειακό δυναμικό σχεδόν 200 νέα 5άστερα ξενοδοχεία σε όλη την Ελλάδα, σημειώνοντας αύξηση κατά 35%.
Σε ετήσια βάση, στο τέλος του 2022 οι 5άστερες μονάδες έφτασαν τις 744 από τις 700 συνολικά στο τέλος του 2021, με άνοδο 6%, και τις 550 του 2018. Οι κατηγορίες των τριών υψηλότερων κατηγοριών, των 5, των 4 και των 3 αστέρων ήταν, μάλιστα, εκείνες που σημείωσαν αύξηση σε απόλυτους αριθμούς νέων μονάδων, αλλά και δωματίων/κλινών.
Πεντάστερες αφίξεις, με υψηλών προδιαγραφών υπηρεσίες, αναμένονται και μέσα στα επόμενα χρόνια, με τους επενδυτές να ποντάρουν σε πρωτοκλασάτους, αλλά και σε λιγότερο δημοφιλείς προορισμούς, οι οποίοι, ωστόσο, πληρούν τις προϋποθέσεις για να αποκτήσουν μία θέση στον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.
Ελληνικό
Στην κατεύθυνση αυτή, η Lamda Development και η ΤΕΜΕΣ (έχουν ήδη καταλήξει ήδη στα brands) έχουν δρομολογήσει την ανάπτυξη δύο πολυτελών ξενοδοχείων με branded κατοικίες στην έκταση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό, όπου πραγματοποιείται η μεγαλύτερη αστική ανάπλαση της Ευρώπης.
Οι δύο εταιρείες προωθούν από κοινού τη δημιουργία δύο σύγχρονων, πολυτελών ξενοδοχείων 5 αστέρων και των αντίστοιχων τουριστικών-οικιστικών συγκροτημάτων (branded residences) στο παράκτιο μέτωπο του Ελληνικού.
Η ανάπτυξη των δύο ξενοδοχείων, οι operators των οποίων θα ανακοινωθούν το προσεχές διάστημα, και των «επώνυμων» κατοικιών, που περιλαμβάνονται στην α’ φάση ανάπτυξης του project, θα έχει ολοκληρωθεί τέλη του 2026, με το συνολικό κόστος της επένδυσης να υπερβαίνει τον προϋπολογισμό των 300 εκατ. ευρώ.
Το πρώτο πολυτελές ξενοδοχείο, που θα αναπτυχθεί δίπλα στην προνομιακή παράκτια οικιστική ζώνη υπερπολυτελών κατοικιών, θα περιλαμβάνει 160 δωμάτια, μεγάλους υπαίθριους χώρους και εμβληματικά καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας δίπλα στη θάλασσα, πολυτελές Beach Club, Health Club με εγκαταστάσεις αναψυχής, γυμναστικής και ομορφιάς. Στον ίδιο χώρο θα κατασκευαστεί και ένα οικιστικό συγκρότημα 17 επώνυμων πολυτελών κατοικιών/διαμερισμάτων.
Το δεύτερο 5 αστέρων ξενοδοχείο, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, θα περιλαμβάνει 200 δωμάτια, μεγάλους υπαίθριους χώρους και καταστήματα εστίασης και ψυχαγωγίας δίπλα στη θάλασσα, πολυτελές Beach Club, Health Club με εγκαταστάσεις αναψυχής, γυμναστικής και ομορφιάς.
Παράλληλα, θα κατασκευαστεί ένα ακόμη οικιστικό συγκρότημα 49 επώνυμων κατοικιών/διαμερισμάτων και τη μαρίνα του Αγίου Κοσμά. Η εν λόγω ανάπτυξη θα βρίσκεται δίπλα στην αναβαθμισμένη μαρίνα, σε μικρή απόσταση από το Riviera Galleria και το εμβληματικό υψηλό κτίριο κατοικιών Riviera Tower.
Σύμφωνα, δε, με την Εκθεση εκτίμησης της αγοραίας αξίας των δύο εκτάσεων, στις οποίες θα αναπτυχθούν οι ξενοδοχειακές μονάδες, οι ιδιοκτήτες των επώνυμων κατοικιών θα έχουν την επιλογή να συμμετάσχουν σε ένα πρόγραμμα ενοικίασης, που σημαίνει ότι το ξενοδοχείο θα διαχειρίζεται τυχόν ακίνητα που συμμετέχουν σε αυτό.
Χαλκιδική
Ενα πολυτελές resort με δυναμικότητα πάνω από 1.000 κλειδιά, που θα περιλαμβάνει ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις, αλλά και αυτόνομα διαμερίσματα, θα αναπτυχθεί στο ξενοδοχειακό συγκρότημα της Χαλκιδικής, πρώην ιδιοκτησίας του ομίλου Γρηγοριάδη, που πέρασε στην ιδιοκτησία κεφαλαίων που συνδέονται με την Goldman Sachs.
Το επενδυτικό σχέδιο, συνολικού ύψους 108 εκατ. ευρώ, προβλέπει, μεταξύ άλλων, αναβάθμιση των υφιστάμενων ξενοδοχείων στην κατηγορία 5 αστέρων και ανάπτυξη πάρκων και χώρων αναψυχής, χώρου λατρείας, αμφιθεάτρου και παιδικής χαράς. Βάσει σχεδιασμού, το project θα πληροί όλα τα ενεργειακά πρότυπα και τις πρακτικές αειφόρου ανάπτυξης, ενώ στόχος είναι να συμβάλλει και στην ενίσχυση της τοπικής οικονομίας.
Πεταλιοί
Στην ενίσχυση του προφίλ της Ελλάδας ως high end προορισμού επενδύει και η Grivalia Hospitality, η οποία προωθεί την ανάπτυξη ενός υπερπολυτελούς προορισμού φιλοξενίας, αναψυχής και ευεξίας με όρους αειφορίας σε ιδιόκτητη έκταση 500 στρεμμάτων στη Μεγαλόνησο, το μεγαλύτερο νησί του συμπλέγματος των Πεταλιών.
Η ολοκλήρωση της α’ φάσης του project των 280 εκατ. ευρώ τοποθετείται το 2025. Με στόχο, μάλιστα, την επιτάχυνση υλοποίησης του έργου, η Grivalia Hospitality υπέβαλε σχετικό φάκελο στο Enterprise Greece, προκειμένου το εμβληματικό project στο νησιωτικό σύμπλεγμα των Πεταλιών, που έχει βρεθεί κατά καιρούς στο στόχαστρο Ελλήνων και ξένων επενδυτών, να ενταχθεί στο καθεστώς των Στρατηγικών Επενδύσεων και να υπαχθεί στις διαδικασίες fast track.
Λόγω του «πράσινου» χαρακτήρα της επένδυσης, η οποία αναμένεται να συμβάλει σε μεγάλο βαθμό στην ενίσχυση του πολυτελούς τουρισμού στην Ελλάδα, προάγοντας παράλληλα την αειφόρο ανάπτυξη, την πράσινη ενέργεια και τις αρχές του βιώσιμου τουρισμού, η Grivalia θα διεκδικήσει πόρους χρηματοδότησης από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Σύμφωνα με το επενδυτικό πλάνο της εταιρείας, το project προβλέπει, μεταξύ άλλων, την ίδρυση και λειτουργία ενός τουριστικού θέρετρου πολύ υψηλών προδιαγραφών, για τη διαχείριση του οποίου, η Grivalia βρίσκεται σε πολύ προχωρημένες συζητήσεις με hotel operator διεθνούς φήμης, ο οποίος δεν έχει μέχρι σήμερα παρουσία στην Ελλάδα.
HotelBrain
Στην παροχή υψηλού επιπέδου υπηρεσιών επενδύει και η HotelBrain, η οποία στοχεύει στη δημιουργία ενός ολοκληρωμένου τουριστικού προϊόντος για τον τελικό πελάτη και την ανάπτυξη ενός ισχυρού χαρτοφυλακίου με περισσότερα από 20.000 δωμάτια μέσα στα επόμενα 5 χρόνια.
Σύμφωνα με τον ιδρυτή και πρόεδρο της εταιρείας, Πάνο Παλαιολόγο, βασικές επιδιώξεις της HotelBrain είναι αφενός η αύξηση της προστιθέμενης αξίας της στη συνολική συστημική κατανάλωση, δηλαδή στο total spending των φιλοξενουμένων της, και αφετέρου η παροχή ολοκληρωμένων και αναβαθμισμένων υπηρεσιών με στόχο τη βελτίωση της αξίας του προϊόντος.
Η εταιρεία διαχειρίζεται ήδη το 1% του συνολικού αριθμού ξενοδοχείων της χώρας, αφού διαθέτει 95 ξενοδοχεία με 7.300 δωμάτια σε 39 προορισμούς ανά την Ελλάδα. «Διατηρούμε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης με μια υγιή χρηματοοικονομική δομή, σχεδόν μηδενικό καθαρό τραπεζικό δανεισμό και υψηλή ρευστότητα.
Προσθέτουμε κάθε χρόνο μεγάλο αριθμό ξενοδοχείων στο χαρτοφυλάκιό μας και εκτιμούμε βάσιμα ότι στα επόμενα 2-3 χρόνια θα μπορέσουμε να διπλασιάσουμε τον αριθμό των δωματίων και σε ορίζοντα 5ετίας να φτάσουμε στον τελικό μας στόχο που είναι να ξεπεράσουμε τα 20.000 δωμάτια και το 1,5 εκατ. μοναδικούς φιλοξενούμενους», επεσήμανε πρόσφατα σχετικά ο Π. Παλαιολόγος, μιλώντας για τη στρατηγική ανάπτυξης της HotelBrain.