Ποιοι είναι οι επόμενοι στόχοι, τι θα γίνει με το ΥΠΕΡΤΑΜΕΙΟ
Με εικονική πραγματικότητα προσιδιάζουν τα έσοδα του ΤΑΙΠΕΔ τους 30 μήνες της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ. Το ποσό που έχει συγκεντρωθεί ήδη ανέρχεται στα 2,113,826 δις. ευρώ. Πρόκειται για κονδύλι που θα μπορούσε να συρρεύσει στο Ταμείο πολύ νωρίτερα, αν κορυφαία στελέχη του κυβερνώντος κόμματος δεν έπαιζαν το παιχνίδι της διελκυστίνδας έχοντας από τη μία πλευρά κλασσικού τύπου ιδεοληπτικές συμπεριφορές και από την άλλη την ομηρία των προεκλογικών τους υποσχέσεων.
Κοινός τόπος είναι ότι μετά τον Οκτώβριο του 2015 υπήρξε στροφή 180 μοιρών αναφορικά με κυβερνώσες λογικές περί αποκρατικοποιήσεων, με αποτέλεσμα ήδη να διαμορφώνεται ο καμβάς του νέου τοπίου σε κομβικής σημασίας λιμάνια και αεροδρόμια της χώρας. Παρόλα ταύτα υπήρξε και υπάρχει μπαράζ αγκυλώσεων κυρίως από τα υπουργεία ΥΠΕΚΑ, Πολιτισμού και Μεταφορών, αγκάθια που δημιούργησαν πληγές στην ταχεία πορεία αποκρατικοποιήσεων που κυοφορούν την απασχόληση χιλιάδων εργαζομένων, όπως αυτή του Ελληνικού που ακόμη «περνάει από την κρησάρα» γνωστών αντιεπενδυτικών κύκλων.
Αναμφίλεκτα κορυφαία στελέχη της Fraport αντιμετώπισαν ακόμη και διλήμματα ανάγκης ψυχιατρικής υποστήριξης, ούτως ώστε να αντιμετωπίσουν υψηλής δυσκολίας εμπόδια με τα υπουργεία Υγείας (κυρίως) και Μεταφορών. Από την άλλη πλευρά οφείλεται να ομολογηθεί ότι τα μεγέθη των εν λόγω αποκρατικοποιήσεων είναι μεγάλα και τα προβλήματα που αναδύθηκαν, προέρχονταν από ένα ράθυμο και απόλυτα γραφειοκρατικό περιβάλλον του δημοσίου το οποίο είχε τροφοδοτηθεί από όλες τις κυβερνήσεις. Τα 2,114 δις. ευρώ που συγκεντρώθηκαν φαντάζουν ως άθλος κάτω από τις παρούσες συνθήκες. Βέβαια η σχετική προεργασία είχε ξεκινήσει τα προηγούμενα έτη και πολλοί διαγωνισμοί έπρεπε να έχουν τελειώσει 2 έτη πριν. Για παράδειγμα ο διαγωνισμός για την Κασσιόπη τελείωσε μετά από 4,5 έτη από την προκήρυξη του και ολοκληρώθηκε στις 29 Δεκεμβρίου του 2016. Αντίστοιχα έγινε με όλους τους διαγωνισμούς, πλην αυτών των ακινήτων μέσω της διαδικασίας e-auction.
H πολιτεία με παρακίνηση του ίδιου του πρωθυπουργού κ. Αλέξη Τσίπρα και του υπουργού Επικρατείας κ. Αλέκου Φλαμπουράρη επιχειρεί : Πρώτον να τρέξει τις διαδικασίες -αφού το ταμείο είναι μείον- για επενδύσεις όπως αυτή του Ελληνικού. Μετά από 30 μήνες έγινε αντιληπτό ότι η υλοποίηση της επένδυσης του Ελληνικού που δύναται να αλλάξει την εικόνα του επενδυτικού χάρτη στην Ελλάδα είναι μονόδρομος. Δεύτερον να αντιμετωπίσει εσωτερικά μέτωπα από στελέχη που -αυτοί που γνωρίζουν αναφέρουν ότι- ζουν στη «ζώνη του λυκόφωτος».
Εμπλουτισμός
Όμως για να τρέξουν τα παραπάνω αναζητείται για το ΤΑΙΠΕΔ εμπλουτισμένο διοικητικό σχήμα, το οποίο θα αναλάβει να υλοποιήσει τις πολιτικά δύσκολες ιδιωτικοποιήσεις στον τομέα της ενέργειας και να αντιμετωπίσει καυτές εκκρεμότητες.
Άλλωστε εντός των 2 επόμενων εβδομάδων θα κριθεί η τύχη των τριών σημερινών μελών του διοικητικού συμβουλίου (πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν υπάρχουν από το υπουργείο Οικονομικών προβλήματα με την πρόεδρο κ. Λίλα Τσιτσογιαννοπούλου και το μέλος του Δ.Σ. κ. Άγγελο Βλάχο), ενώ θα προστεθούν νέα μέλη, ώστε να γίνει πενταμελές όπως ορίζει ο ιδρυτικός νόμος. Μπορεί μέχρι το τέλος του χρόνου το ταμείο να έχει μόνο δύο μεγάλα ανοικτά μέτωπα, αυτά του Ελληνικού και του ΔΕΣΦΑ, αλλά μέχρι τότε θα έχουν παραδοθεί οι εισηγήσεις των συμβούλων για τις ενεργειακές εταιρείες (ΔΕΠΑ, ΕΛΠΕ κ.λπ.). Το 2018 αναμένεται να ξεκινήσουν κάποιοι από τους νέους διαγωνισμούς, αν και οι προβλέψεις του μεσοπρόθεσμου που εντάχθηκε στο πολυνομοσχέδιο μιλάνε για πενιχρά έσοδα από νέες ιδιωτικοποιήσεις την περίοδο 2019 – 2021.
Το αεροδρόμιο
Μέχρι τότε, η σημερινή διοίκηση αναμένεται να έχει περαιώσει τα παζάρια (στα οποία συμμετέχει και το υπουργείο Υποδομών) για την 20ετή παράταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος” στη Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ). Πρόκειται για διαδικασία που έχει καθυστερήσει σημαντικά, αν και αρχικά εμφανιζόταν ως περίπατος και ως εξαιρετικά συμφέρουσα για το δημόσιο. Η σύμβαση παραχώρησης του “Ελευθέριος Βενιζέλος” λήγει το 2026 και η 20ετής παράταση θεωρείται απαραίτητη, ώστε να προχωρήσει το ΤΑΙΠΕΔ στο 30% της ΔΑΑ που ελέγχει. Αν κλείσει μέσα στον επόμενο μήνα, όπως εκτιμάται, η εκκρεμότητα με την παράταση της σύμβασης παραχώρησης του “Ελευθέριος Βενιζέλος” στο ΤΑΙΠΕΔ, μένουν τα ανοικτά μέτωπα του Ελληνικού και του ΔΕΣΦΑ, καθώς και η πώληση του 5% του ΟΤΕ. Για τον ΔΕΣΦΑ υπάρχει η εμπειρία από τους δύο προηγούμενους διαγωνισμούς (που υπήρξαν άκαρποι) και η συμφωνία με τους δανειστές που περιλαμβάνεται στο συμπληρωματικό μνημόνιο, αλλά και σαφές ενδιαφέρον από ευρωπαϊκούς ομίλους.
Το θέμα είναι πώς θα εξηγήσει η κυβέρνηση το ναυάγιο του προηγούμενου διαγωνισμού, όπου η αζέρικη Socar προσέφερε 400 εκατ. ευρώ, όταν οι νέες προσφορές, για το ίδιο ποσοστό του ΔΕΣΦΑ, θα είναι πολύ χαμηλότερες, όπως επισημαίνουν στελέχη της ενεργειακής αγοράς. Όσο για το Ελληνικό, όλα θα κριθούν μέχρι το Νοέμβριο, όπως προβλέπει και η συμφωνία με το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development καθώς και τους δανειστές. Μέχρι τότε πρέπει να έχει λυθεί το θέμα με τα 37 στρέμματα δάσους (το ΤΑΙΠΕΔ καταθέτει ένσταση στην πρόσφατη απόφαση του δασάρχη Πειραιά) και βουνό από άλλες, μικρότερες εκκρεμότητες. Παράλληλα πρέπει να έχει αποφασίσει η κυβέρνηση τι θα κάνει με τις χωροθετήσεις καζίνο στην Αττική (με τη μετεγκατάσταση ή όχι του Καζίνο Πάρνηθας) και να έχει προκηρύξει τον διεθνή διαγωνισμό για την παραχώρηση άδειας καζίνο εντός του συγκροτήματος του Ελληνικού.
Συμφωνίες που ολοκληρώθηκαν 2015 – 4μηνο 2017
14 Περιφερειακά Αεροδρόμια
Παραχωρήθηκε στις 11 Απριλίου 2017 το δικαίωμα της χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των εν λόγω αεροδρομίων, καθώς και των χώρων εμπορικής ή άλλης χρήσης που βρίσκονται μέσα στα αεροδρόμια για 40+10 χρόνια. Το Οικονομικό τίμημα ανήλθε στα 1,234 δισ. ευρώ εφάπαξ +22,9 εκατ. ευρώ ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα, αναπροσαρμοζόμενο ετησίως με τον πληθωρισμό, καθώς και κυμαινόμενη μεταβλητή αμοιβή που υπολογίζεται κατά έτος 28,6% των Κερδών προ Φόρων, Τόκων και Αποσβέσεων των αεροδρομίων. Συνολικά το ύψος των παραπάνω εσόδων εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 10 δισ. ευρώ.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ
Έγινε αποδεκτή η οικονομική προσφορά της Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. ύψους 45 εκατ. ευρώ Στις 8 Ιανουαρίου 2017 υπογράφηκε η συμφωνία πώλησης (SPA) της ΤΡΑΙΝΟΣΕ μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Ferrovie Dello Stato Italiane S.p.A. Ο φάκελος βρίσκεται στις Βρυξέλλες, προκειμένου να προχωρήσει η διαγραφή χρέους ύψους από την DGComp περίπου 750 εκατ. ευρώ που αφορούν παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Κατόπιν, θα προχωρήσει η διαδικασία ολοκλήρωσης της συναλλαγής.
ΟΛΠ ΑΕ
Πώληση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας σε δύο φάσεις (51%+16%) αντί 368,5 εκατ. ευρώ. Στις 10 Αυγούστου 2016 ολοκληρώθηκε η χρηματιστηριακή μεταβίβαση του 51% του ΟΛΠ στην Cosco.
Astir Pallas Βουλιαγμένης
Πώληση μετοχών της εταιρείας αντί 400 εκατ. ευρώ εκ των οποίων για το ΤΑΙΠΕΔ 95 εκατ. ευρώ (το λοιπό τίμημα ανήκει στην Εθνική Τράπεζα) στην Apollo Investment Holdco. Η συναλλαγή ολοκληρώθηκε στις 27 Οκτωβρίου 2016.
Κασσιόπη, Κέρκυρα
Πώληση μετοχών εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) NCH Capital έναντι 23 εκατ. ευρώ, διαδικασία που ολοκληρώθηκε στις 29 Δεκεμβρίου 2016.
ΟΛΘ
Στις 25 Απριλίου 2017 η ένωση των εταιρειών «Deutsche Invest Equity Partners GmbH», «Belterra Investments Ltd.» και «Terminal Link SAS» ανακηρύχτηκε πλειοδότης με προσφορά 231,926 εκατ. ευρώ για την αγορά του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του ΟΛΘ.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί τις προσεχείς εβδομάδες στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση αγοραπωλησίας μετοχών θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
ΟΔΙΕ (Ιπποδρομιακό Στοίχημα)
Παραχώρηση του αποκλειστικού δικαιώματος για την οργάνωση ιπποδρομιακού στοιχήματος για 20 χρόνια έναντι του ποσού των 40,5 εκατ. ευρώ
2 Airbus Aircraft A340-300
Πουλήθηκαν έναντι του ποσού των 4,2 εκατ. δολαρίων
Ξενοδοχείο «Λητώ» Ρόδου
Πώληση αντί 16,9 εκατ. ευρώ στην εταιρεία «ΑΣΤΕΡΑΣ 2020»
Η μεταβίβαση του ακινήτου ολοκληρώθηκε στις 4 Μαΐου 2017
Αγορά Μοδιάνο Θεσσαλονίκης
Η One Outlet AE έχει ανακηρυχθεί Προτιμητέος Επενδυτής με συνολική οικονομική προσφορά 1,9 εκατ. ευρώ. Ο φάκελος του διαγωνισμού έχει υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο.
ΥΠΟ ΕΞΕΛΙΞΗ ΕΡΓΑ
Ελληνικό ΑΕ
Πώληση μετοχών της εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) Ελληνικόν ΑΕ στην κοινοπραξία εταιρειών υπό την Lamda Development έναντι 915 εκατ. ευρώ. Στην συμφωνία προβλέπεται σημαντικός αριθμός έργων και επενδύσεις για την ανάπλαση/ ανάπτυξη ακινήτου, που μετά το MoU που υπογράφηκε στις 7/6/2016 ανεβάζουν το ύψος της συνολικής επένδυσης στα 8 δισ. ευρώ. Αναμένεται η ρύθμιση δασικών και αρχαιολογικών θεμάτων. Στη συνέχεια θα υποβληθεί το τελικό master plan και η παρουσίαση της ΣΜΠΕ από τον επενδυτή. Ακόλουθα εκκίνηση διαδικασίας για έγκριση του Προεδρικού Διατάγματος.
Αφάντου, Ρόδος
Αναμένεται η υπογραφή Μνημονίου Συναντίληψης (MoU) με το Υπουργείο Πολιτισμού για να προχωρήσει η ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης που αφορά την πώληση μετοχών εταιρείας ειδικού σκοπού (SPV) αντί 41 εκατ. ευρώ
ΕΕΣΣΤΥ
Για την πώληση 100% του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας συντήρησης του Τροχαίου Υλικού του ΟΣΕ, έχουν υποβάλλει εκδήλωση ενδιαφέροντος η ιταλική Ferrovie και η τσέχικη Skoda. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών η 30η Ιουνίου 2017.
Εγνατία Οδός
Σχεδιάζεται μακροχρόνια παραχώρηση του δικαιώματος λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου Εγνατία Οδός και των επί του αυτοκινητοδρόμου τριών Κάθετων Αξόνων. Αναμένεται η δημοσίευση τευχών διαγωνισμού το προσεχές διάστημα.
Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών
Παράταση της διάρκειας της Σύμβασης Παραχώρησης για άλλα 20 χρόνια (έως το 2046). Η διαπραγμάτευση με την ΔΑΑ ΑΕ βρίσκεται σε εξέλιξη.
Πώληση Ακινήτων
Εν τω μεταξύ, μέσω της διαδικασίας e-euction το ΤΑΙΠΕΔ συγκέντρωσε το ποσό των 71,7 εκατ. ευρώ (στο ποσό αυτό εμπεριέχεται και η πώληση των ακινήτων Λητώ και Μοδιάνο που αναφέρθηκαν παραπάνω). Ειδικότερα έχουν πωληθεί τα παρακάτω κτίρια : τριώροφο διατηρητέο κτίριο 490 τμ στην Οδό Θεοφίλου 13 στην Άνω Πόλη Θεσσαλονίκης, αγροτεμάχιο 85.668 τμ στη θέση «Τούζλα» Καβάλας, οικόπεδο 5.089 τμ παραπλεύρως της Αττικής Οδού και πλησίον του Κόμβου της Λεωφ. Κηφισίας, στο Μαρούσι, εξαώροφο κτίριο 853 τμ μετά δώματος και υπογείου στο Σύνταγμα στην Οδό Ευγαγγελιστρίας 9, διώροφο κτίριο 404 τμ στην Παραμυθιά Θεσπρωτίας (Ειρηνοδικείο), το Ειρηνοδικείο Μεσσήνης (ισόγειο κτίριο μεθ’ υπογείου 512 τμ στη Μεσσήνη), το Αρχοντικό Ευαγγελινάκη (τριώροφο διατηρητέο λιθόκτιστο αρχοντικό – πρώην ξενώνας 372 τμ στις Μηλιές Πηλίου), οικόπεδο 5.880 τμ με 11 κτίσματα – αποθήκες στο Μοσχάτο, παραθαλάσσια έκταση 26.237 τμ στη
θέση «Πόρτες – Βρωμαλυκή» Άγιου Μάμα Χαλκιδικής, Λητώ Μυκόνου (μισθωμένο ξενοδοχείο 2.038 τμ κατηγορίας 4* στη χώρα – παλιό λιμάνι της Μυκόνου, Αρχοντικό Μουσλή παραδοσιακό τριώροφο αρχοντικό 417 τμ – πρώην ξενώνας, χαρακτηρισμένο ως έργο τέχνης, στη Μακρυνίτσα Πηλίου, το Ειρηνοδικείο Λίμνης Ευβοίας (διώροφο πλακοσκεπές κτίριο 235,25 τμ επί της παραλιακής οδού του οικισμού «Λίμνη» Ευβοίας), το Ειρηνοδικείο Σιντικής Σερρών (διώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου, επιφανείας 377,50 τμ, στα Κάτω Πορόια Δήμου Σιιντικής Σερρών), το Αρχοντικό Κατσάνη (διατηρητέα διώροφη οικία μευ’ υπογείου 442 τμ στη Σουράδα Μυτιλήνης), παραθαλάσσια έκταση 8.289 τμ στην παραλία Καλαμίτσας Καβάλας, παλαιά τριώροφη οικία 372 τμ στο στην οδό Σμολένσκυ 4 στο Νέο Φάληρο, τετραώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου και δώματος 2.160 τμ στην Μητροπόλεως 9 στην Αθήνα, παραθαλάσσια έκταση 38.108 τμ στη θέση «Καλά Νερά» Δήμου Νοτίου Πηλίου Μαγνησίας, το Ξενία, Σκιάθου (έκταση 66.000 τμ στην περιοχή «Κουκουναριές» Σκιάθου μετά του διατηρητέου κτιρίου του παλαιού ΞΕΝΙΑ), Σανατόριο Μάνας (παλαιό σανατόριο επιφανείας 2.509 τμ στη θέση «Κορφοξυλιά», πλησίον του οικισμού «Μαγουλιάνα» στην Αρκαδία) και ποσοστό 43,63% εξ’ αδιαιρέτου της κηρυγμένης ως διατηρητέας στεγασμένης αγοράς τροφίμων, γνωστής ως «Αγορά Μοδιάνο», στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.
Ακίνητα Εξωτερικού
Στο εξωτερικό έχουν πωληθεί : τριώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου και σοφίτας, επιφανείας 2.387 τμ, σε ένα από τα κεντρικότερα σημεία της πόλης του Βελιγραδίου, ο Β’ όροφος του συγκροτήματος γραφείων “The 3 Dag Condominium”, επιφανείας 1.416 τμ, στο Μανχάταν, τετραώροφο κτίριο 8,120 τμ επί της λεωφόρου Massachusetts στην Ουάσινγκτον, εξαώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου και σοφίτας – πρώην ξενοδοχείο, επιφανείας 1.600 τμ, στο ιστορικό κέντρο της Ρώμης και τριώροφο κτίριο μεθ’ υπογείου και σοφίτας, επιφανείας 1.157 τμ, πλέον 4 βοηθητικών κτισμάτων 361,7 τμ στο κέντρο του Ερεβάν στην Αρμενία.