ΜΟΤΟ : Όγκο των δραστηριοτήτων μας τον πάμε  στο Ισραήλ από το Μάιο έως και το Σεπτέμβριο αντί για την Ελλάδα

Ακριβότερη η Fraport αλλά θα αυξηθεί η χωρητικότητα

Με καθαρά εισπρακτική λογική αναπτύσσει το πρόγραμμα της στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου η Ryanair. Mέρος των πτήσεων της στην περιοχή έχει μεταφερθεί στο Ισραήλ όπου επιδοτείται κατά 45 ευρώ ο κάθε επιβάτης.

“Το κέντρο των επιχειρήσεών μας δεν είναι η Ελλάδα, δραστηριοποιούμαστε σε 33 χώρες» επισημαίνει  ο κ. Ντέιβιντ Ο’ Μπράιεν, εμπορικός διευθυντής της Ryanair, προσθέτοντας ότι, οι αδέξιοι χειρισμοί στο ζήτημα της ανακατασκευής του διαδρόμου προσαπογειώσεων στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης, οδήγησαν στην μετατροπή του αεροδρομίου του Μπέργκαμο στην Ιταλία σε κόμβο και την απώλεια 223.000 επιβατών στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο αυτό για το χειμώνα 2018 η εταιρεία κόβει περίπου 9-10% των δρομολογίων προς Ελλάδα και κυρίως των δρομολογίων Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
Ως ιδανικό σενάριο για το αεροδρόμιο “Μακεδονία”, ο κ. Ο’ Μπράιεν περιγράφει την απεξάρτησή του από την Αθήνα, με την ανάπτυξη των απευθείας πτήσεων προς το διεθνές δίκτυο, δημιουργώντας έναν αεροπορικό κόμβο στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σήμερα, ο αερολιμένας εξυπηρετεί 51 διεθνή δρομολόγια, όταν το δεύτερο αεροδρόμιο των Βρυξελλών περισσότερα από 90. Στην περίπτωση όμως που η νέα διεύθυνση του αερολιμένα, η Fraport Greece δηλαδή, δεν το επιθυμεί, “αυτό που θα κάνουμε είναι να αυξήσουμε απλώς τις τοπικές πτήσεις για Αθήνα και να τροφοδοτούμε το δίκτυό μας από εκεί” σημειώνει ο κ. Ο’ Μπράιεν.

Μάλιστα όπως μας αποκάλυψε ξεκίνησαν την περασμένη εβδομάδα οι πρώτες συζητήσεις με την Fraport Greece υπογραμμίζοντας ότι : «έχουμε εδραιώσει ισχυρή εργασιακή σχέση με τη Fraport στη Γερμανία και πριν από λίγο καιρό ανακοινώσαμε 24 νέους προορισμούς από το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης και μια επένδυση της τάξης των 700 εκατ. δολαρίων σε αεροπλάνα, ως αποτέλεσμα της νέας πολιτικής ανταγωνισμού τιμών στην Φρανκφούρτη. Ανυπομονούμε να μάθουμε περισσότερα για τα σχέδια της Fraport στην Ελλάδα και ευελπιστούμε ότι θα εξετάσουν την αλλαγή της πολιτικής τους, όσον αφορά τις τιμές”.

Η δραστηριότητα της εταιρείας στην Ελλάδα, τόνισε ο κ. Ο΄Μπράιεν, ξεκίνησε το 2010 πραγματοποιώντας διεθνείς πτήσεις στην Ευρώπη από τους περιφερειακούς αερολιμένες του Βόλου και της Κω. Η μεγάλη όμως είσοδος στην ελληνική αγορά έγινε το 2014 όταν η εταιρεία δημιούργησε 3 βάσεις σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Χανιά με συνολικά 6 αεροπλάνα στην Ελλάδα, “μια επένδυση πάνω από 600 εκατ. δολάρια”, όπως υποστήριξε.

Με την δραστηριοποίηση αυτή το 2014, η Ryanair έσπασε το μονοπώλιο της Aegean/Olympic δημιουργώντας ανταγωνισμό στην Ελλάδα, σημείωσε ο εμπορικός διευθυντής της.

“Συνεχίσαμε να επεκτεινόμαστε σε Αθήνα και περιφερειακά αεροδρόμια και προσθέσαμε μια 4η βάση στη Κέρκυρα τον Απρίλιο του 2016. Στη διάρκεια της τελευταίας επταετίας έχουμε μεταφέρει/εξυπηρετήσει πάνω από 18 εκατ. επιβάτες από/προς τα ελληνικά αεροδρόμια, με τα 7 εκατ. από αυτούς στην Αθήνα από το 2014 μέχρι σήμερα, παίρνοντας το 44% του συνολικού μεριδίου που διακινήθηκε από αυτό το αεροδρόμιο σε αυτή τη περίοδο.

Παρ’ όλα αυτά η Αθήνα δεν έχει εκμεταλλευτεί τα φυσικά πλεονεκτήματα της (αξιοθέατα, ήλιος καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου) αλλά και σύνδεση με τα νησιά. Για παράδειγμα το Δουβλίνο, με 2 εκατομμύρια λιγότερους κατοίκους από την Αθήνα, έχει αεροπορική σύνδεση με 80 περισσότερους ευρωπαϊκούς προορισμούς από την Αθήνα”.

Μάλιστα, χαρακτήρισε μονοπώλιο τους ΔΑΑ & Fraport, εκτιμώντας ότι, το σημερινό ιδιωτικό δίπολο που ελέγχει το σύστημα των αεροδρομίων στην Ελλάδα, θα περιορίσει τον ανταγωνισμό σε βάρος των επιβατών, τουρισμού και επαγγελματιών.

“Το σχέδιο ανάπτυξής μας για την Ελλάδα, τόνισε, θα καθοριστεί σε μεγάλο βαθμό από τα τέλη αεροδρομίων και τα αναπτυξιακά κίνητρα που θα υιοθετηθούν από τα αεροδρόμια της Αθήνας, τη Fraport και την Ελληνική Κυβέρνηση. «Ηδη πάντως πληρώνουμε 4,5 ευρώ τέλη περισσότερα ανά επιβάτη τα οποία για την καλοκαιρινή περίοδο είναι ανεπαίσθητα, όμως η παραμονή τους τη χαμηλή περίοδο επιβαρύνουν το κόστος της πτήσης. Είναι ακριβλότερη η Fraport αλλά θα αυξηθεί η χωρητικότητα». Όσον αφορά το αεροδρόμιο της Αθήνας, πιστεύουμε ότι η παράταση της συμφωνίας παραχώρησης πρέπει να συνδεθεί με ρήτρα διεύρυνσης εξυπηρέτησης 30 εκατ. επιβατών μέχρι το 2022. Κατά το παρελθόν, η Ryanair είχε προτείνει στην Ελληνική Κυβέρνηση διάφορες εναλλακτικές προτάσεις με επακόλουθα πλεονεκτήματα για τον ελληνικό τουρισμό και τη δημιουργία θέσεων εργασίας”.

Κόμβος η Ιταλία
Εξάλλου καθόλου τυχαία δεν μπορεί να είναι η ανακοίνωση της ένταξης 17 νέων συνδέσεων από την Αθήνα, μέσω του αεροδρομίου Μιλάνο Μπέργκαμο, που έρχεται έπειτα από την ανακοίνωση συνδεόμενων πτήσεων στο αεροδρόμιο Φιουμιτσίνο της Ρώμης.

Από τις 3 Ιουλίου, η Αθήνα θα συνδέεται μέσω Μιλάνο/Μπέργκαμο με Αλικάντε, Βαλένθια, Βαρκελώνη, Ίμπιζα, Κάλιαρι, Κατάνια, Λαμέτζια, Λανθαρότε, Μαδρίτη, Μάλαγα, Μπάρι, Μπρίντιζι, Νάπολη, Παλέρμο, Πεσκάρα, Σαραγόζα  και Τράπανι.

Πολλά από αυτά τα νέα 17 δρομολόγια από Αθήνα προς Ιταλία και Ισπανία μέσω Μιλάνο Μπέργκαμο, επισημαίνει ο κ. Ο’ Mπράιεν, θα μπορούσανε να είχαν ενταχθεί απευθείας στο πρόγραμμα της Αθήνας, συμβάλλοντας σε αυξημένη τουριστική κίνηση και περισσότερες θέσεις εργασίας, ένα τα τέλη του αεροδρομίου δεν ήταν τόσο ακριβά.

Σε ερώτηση για τo ποια είναι τα σχέδια της εταιρείας για το 2018 σε ότι αφορά την Ελλάδα, o εμπορικός διευθυντής της Ryanair σημείωσε ότι :  «αυτή τη στιγμή φτιάχνουμε το πρόγραμμά μας για το καλοκαίρι του 2018 που θα καθοριστεί από τις τιμές των αεροδρομίων σε όλη την ευρωπαϊκή αγορά. Στην περίπτωση απουσίας αναπτυξιακών πρωτοβουλιών στην Ελλάδα, είναι πιθανόν η Ryanair να εστιάσει την ανάπτυξή της στην ελληνική αγορά μόνο κατά τους μήνες αιχμής και να εξετάσει την προοπτική πρόσθετων περικοπών κατά την ενδιάμεση περίοδο μεταξύ χαμηλής και υψηλής ζήτησης».

ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ

(pressntigri@gmail.com)