Μια νέα παγκόσμια οικονομία πολλαπλών ταχυτήτων θα επηρεάσει την ανάπτυξη και τη συμπεριφορά των καταναλωτικών δαπανών. Αυτό αποκαλύπτει στην ετήσια πρόβλεψή του για το επόμενο έτος το Mastercard Economics Institute.

Η έκθεση δείχνει ότι ορισμένες αγορές θα αισθανθούν πιο έντονα τον αντίκτυπο του πληθωρισμού και της αύξησης των επιτοκίων.

Από την άλλη πλευρά, τα ποσοστά ανεργίας προβλέπεται να μειωθούν σε αρκετές χώρες, συμπεριλαμβανομένων των ΗΑΕ και της Σαουδικής Αραβίας, σηματοδοτώντας μεγαλύτερη ανθεκτικότητα για τα άτομα που αναζητούν εργασία.

Το «Economic Outlook 2023» βασίζεται σε μια πληθώρα δημόσιων και ιδιόκτητων συνόλων δεδομένων, καθώς και μοντέλων που προορίζονται για την εκτίμηση της οικονομικής δραστηριότητας στην περιοχή της Ανατολικής Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής και της Αφρικής (EEMEA).

Η έκθεση διερευνά τέσσερα θέματα που θα συνεχίσουν να διαμορφώνουν το παγκόσμιο οικονομικό περιβάλλον — υψηλά επιτόκια και στέγαση, πτωτικές συναλλαγές και αγορές, τιμές και προτιμήσεις, και σοκ και παντός καναλιού.

Σημαντικά ευρήματα:

Μετά από χρόνια άνθησης των κατοικιών, τα υψηλότερα επιτόκια είναι έτοιμα να συμπιέσουν τους προϋπολογισμούς του κόστους ζωής, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο ξοδεύουν οι καταναλωτές σε γενικές γραμμές. Στις μεγάλες ανεπτυγμένες χώρες, η προοπτική προβλέπει ότι οι δαπάνες που σχετίζονται με τη στέγαση ως μερίδιο των αγαθών θα μειωθούν κατά 4,5% κατά τη διάρκεια του 2023, κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Στα ΗΑΕ, οι δαπάνες που σχετίζονται με τη στέγαση παρέμειναν στα ίδια επίπεδα (5,9%) το 2022 με το 2019. Αυτό συνέβη και στις περισσότερες άλλες αγορές της ΕΕΕΑ, όπως η Σαουδική Αραβία με 10,9%.

Οι ευρείες δαπάνες θα πρέπει να διατηρήσουν την ανθεκτικότητα απέναντι στον πληθωρισμό, με τους καταναλωτές να επιλέγουν μάρκες φιλικές προς το πορτοφόλι και να κυνηγούν την καλύτερη αξία. Σε παγκόσμιο επίπεδο, οι αγοραστές ειδών παντοπωλείου πραγματοποίησαν 31% περισσότερα ταξίδια στο κατάστημα φέτος σε σύγκριση με το 2019 – εν μέρει για να μειώσουν τη σπατάλη τροφίμων – ενώ η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη ήταν περίπου 9% χαμηλότερη.

Από τον Σεπτέμβριο του 2022, οι καταναλωτές στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα αύξησαν τα ταξίδια τους για ψώνια κατά 28% σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο του 2019, αλλά ξόδεψαν 21,4% λιγότερα ανά επίσκεψη. Η συχνότητα δαπανών εστιατορίων στη χώρα ήταν σχεδόν 30% υψηλότερη τον Σεπτέμβριο του 2022 από ό,τι τον Σεπτέμβριο του 2019, ενώ το μέσο μέγεθος εισιτηρίων ήταν σχεδόν 20% χαμηλότερο, καθώς οι καταναλωτές με υψηλότερο εισόδημα περιόρισαν.

Καθώς το κόστος των τροφίμων και της ενέργειας καταναλώνει μεγαλύτερο μερίδιο του προϋπολογισμού των καταναλωτών, τα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα θα αισθάνονται μια ιδιαίτερα έντονη πίεση. Από το 2019 έως το 2022, οι προαιρετικές δαπάνες από νοικοκυριά υψηλού εισοδήματος αυξήθηκαν σχεδόν δύο φορές ταχύτερα από ό,τι για τα νοικοκυριά με χαμηλότερο εισόδημα. Ωστόσο, μεγάλο μέρος αυτού του χάσματος θα μειωθεί με την ομαλοποίηση του πληθωρισμού.

Το Mastercard Economics Institute αναμένει ότι η πληθωριστική πίεση θα μειωθεί το επόμενο έτος, με τον μέσο ρυθμό πληθωρισμού των ανεπτυγμένων οικονομιών να υποχωρεί από 7,1% σε ετήσια βάση το 4ο τρίμηνο του 2022 σε 3,1% σε ετήσια βάση το 4ο τρίμηνο του 2023.

Πολλές αγορές στη Μέση Ανατολή και την Αφρική εμφανίζουν μεγαλύτερο χάσμα μεταξύ εύπορων και μη εύπορων νοικοκυριών το 2019 έναντι των προαιρετικών δαπανών του 2022, π.χ. το Μαρόκο με 71% και η Ιορδανία με 60%.

Οι επιχειρήσεις με πολυκαναλική παρουσία είναι πιο πιθανό να αντέξουν κραδασμούς συναντώντας πελάτες από όπου θέλουν να ψωνίσουν. Η ανάλυση υποδηλώνει ότι η παρουσία πολλών καναλιών παρείχε αύξηση έξι ποσοστιαίων μονάδων στις πωλήσεις του λιανικού εμπορίου έως το 2022.