Η ανάπτυξη πλατφορμών όπως η Airbnb έχει τονίσει τις ανισορροπίες σε ορισμένες τοπικές αγορές ενοικίασης κατοικιών βραχυχρόνιας μίσθωσης.

Διυπουργική αποστολή στη Γαλλία υπέβαλε έκθεση στην κυβέρνηση προτείνοντας λύσεις για την καταπολέμηση αυτού του φαινομένου. Ένα από αυτά είναι να γίνει λιγότερο ελκυστική η φορολόγηση των επιπλωμένων ενοικίων.

Στις τουριστικές περιοχές, η ανάπτυξη ψηφιακών πλατφορμών όπως η Airbnb οδήγησε σε έκρηξη στις βραχυπρόθεσμες ενοικιάσεις και μεγάλωσε τις ανισορροπίες σε ορισμένες τοπικές αγορές κατοικίας.

Ειδικότερα, τον Φεβρουάριο του 2022, η γαλλική κυβέρνηση ζήτησε τη σύσταση διυπουργικής αποστολής για τη θέσπιση μέτρων με στόχο την καταπολέμηση της έξωσης ορισμένων νοικοκυριών από την πρόσβαση σε κύρια κατοικία σε αυτές τις περιοχές.

Ανεπαρκή φορολογικά μέτρα

Αντιμέτωπες με παρόμοιες ανισορροπίες, ορισμένες χώρες έχουν θεσπίσει μέτρα για τη ρύθμιση των δεύτερων κατοικιών στις πιο ελκυστικές τουριστικές περιοχές.

  • Η Ελβετία έχει περιορίσει τον αριθμό των δεύτερων κατοικιών στο 20% σε όλους τους δήμους, ενώ η Αυστραλία και η Δανία απαγορεύουν την αγορά κατοικιών από μη υπηκόους.
  • Στη Γαλλία, έχουν τεθεί σε εφαρμογή φορολογικά μέτρα (φόροι επί των κενών κατοικιών, αυξημένος φόρος στέγασης στις δεύτερες κατοικίες), αλλά εξακολουθούν να είναι ανεπαρκώς γνωστά.

Όσον αφορά στη φορολογία, τα κίνητρα για επιπλωμένα τουριστικά καταλύματα συνεχίζουν να αντιπροσωπεύουν σημαντικό ποσοστό των φορολογικών δαπανών και αυτό γίνεται ασυνεπές με τα ρυθμιστικά εργαλεία που διαθέτουν οι τοπικές αρχές.

Οι συντάκτες της έκθεσης πιστεύουν ότι τα φορολογικά πλεονεκτήματα που παρέχονται σε επιπλωμένα ενοίκια και ενοικιάσεις επιπλωμένου τουρισμού δεν δικαιολογούνται πλέον.

Παράλληλα, μεσοπρόθεσμα, η φορολόγηση της κατοικίας πρέπει να ενθαρρύνει τη χρήση ως κύρια κατοικία μειώνοντας τα φορολογικά πλεονεκτήματα που απολαμβάνουν βραχυπρόθεσμα. ενοίκια.

Κάνοντας τη φορολογία των επιπλωμένων κατοικιών λιγότερο ελκυστική

Οι συντάκτες της έκθεσης συνιστούν την ευθυγράμμιση της έκπτωσης στη βάση φόρου εισοδήματος που σχετίζεται με τα ταξινομημένα επιπλωμένα τουριστικά καταλύματα (71%) με εκείνη των συμβατικών επιπλωμένων καταλυμάτων (50%) και τη μείωση, στο πλαίσιο του καθεστώτος micro-BIC, του ορίου εισόδημα που δημιουργείται από ταξινομημένα επιπλωμένα καταλύματα (176.200 ευρώ ετησίως) έως το συμβατικό όριο (72.600 ευρώ).

Ωστόσο, είναι πιθανό ότι αυτή η κανονιστική αλλαγή δεν θα είναι επαρκής. Ως εκ τούτου, προτείνουν την ευθυγράμμιση του φορολογικού καθεστώτος για τα επιπλωμένα ενοίκια με το φορολογικό καθεστώς για τα γυμνά ενοίκια (έκπτωση 30% για το καθεστώς micro-foncier) ή, τουλάχιστον, την κατάργηση της ικανότητας επαγγελματικών και μη εταιρειών ενοικίασης να συμπεριλάβουν στις εκπιπτόμενες δαπάνες τους το πλαίσιο του πραγματικού καθεστώτος BIC τους τόκους του δανείου και τις αποσβέσεις των χώρων όταν το ακίνητο που δημιουργεί τα ενοίκια δεν είναι η κύρια κατοικία του ενοικιαστή.