krouaziera peiraias-rekorΑπών θα είναι ο κλάδος της κρουαζιέρας από την ευφορία του ελληνικού τουρισμού το 2014. Ο λόγος η αλλαγή στρατηγικής των ισχυρών της κρουαζιέρας αναφορικά με τον προορισμό της Ανατολικής Μεσογείου λόγω των γεγονότων της Συρίας το 2013. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις η Ελλάδα θα έχει λιγότερους λιμενισμούς κρουαζιερόπλοιων το 2014, ενώ θα σημειώσει οριακή άνοδο στο κομμάτι του homeporting. Σύμφωνα με τα στοιχεία της CLIA (Cruise Lines International Association): η Ελλάδα κατατάσσεται πανευρωπαϊκά στην τρίτη θέση με 4.796.000 εκατ. επιβάτες μετά την Ισπανία και την Ιταλία.

Από αυτό το συνολικό αριθμό επιβατών, μόνο οι 115.000 επι/αποβιβάστηκαν από το Λιμάνι του Πειραιά το 2013. Την ίδια ώρα η Ελλάδα καταλαμβάνει την έκτη θέση στα έσοδα από την κρουαζιέρα στην Ευρώπη με 588 εκατ. ευρώ όταν η πρώτη είναι η Ιταλία με 4.460 δις ευρώ, δεύτερη η Γερμανία με 2,95 δις ευρώ και τρίτο το Ηνωμένο Βασίλειο με 2,94 δις ευρώ. Ο λόγος της μειωμένης εισροής εσόδων είναι ότι η Ελλάδα παραμένει πολύ χαμηλά στο κομμάτι των επι/αποβιβάσεων σε ελληνικό λιμάνι. Η εικόνα είναι καλύτερη το 2015 για την Ελλάδα εξ αιτίας της αποκλιμάκωσης της κρίσης στην Συρία, γεγονός που έχει ξαναβάλει δυναμικά στον χάρτη της κρουαζιέρας την Ανατολική Μεσόγειο αλλά και λόγω της δυναμικής προβολής που πραγματοποιεί η Τουρκία στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού όπου έχουν έδρα τα παγκόσμια στρατηγεία της κρουαζιέρας.

Όπως επισημαίνει ο γενικός γραμματέας της Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας Γιώργος Κουμπενάς η Ελλάδα δεν εκμεταλλεύεται τις μεγάλες δυνατότητες που έχει για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας.

Στο ερώτημα για ποιο λόγο η χώρα μας ενώ είναι κορυφαίος προορισμός, είναι ουραγός στα έσοδα και για ποιο λόγο δεν έρχονται οι εταιρείες να επενδύσουν και να δραστηριοποιηθούν ιδρύοντας βάση στην Ελλάδα επισημαίνει τα εξής:

Πρώτον: Υπάρχει αδυναμία στην προσέλκυση επενδύσεων στον κλάδο της κρουαζιέρας. Ο κ. Κούμπενας τονίζει ότι είναι αντικειμενικά αποδεκτό ότι τα οφέλη από την εγκατάσταση και δραστηριοποίηση εταιρειών κρουαζιέρας ή παραρτημάτων τους είναι πολλαπλά. «Οι εταιρείες κρουαζιέρας προκειμένου να εγκατασταθούν και να δραστηριοποιηθούν στην Ελλάδα, χρειάζονται κυρίως ένα σταθερό και αξιόπιστο νομικό και οικονομικό πλαίσιο λειτουργίας. Δηλαδή πρωτίστως σεβασμό στο δίκαιο και την ισχύ του νόμου από τους ίδιους τους φορείς του δημοσίου. Ζητάμε ισότιμη απονομή δικαιοσύνης, χωρίς καθυστερήσεις, παρεμβάσεις, χρονοβόρες διαδικασίες» συμπληρώνει.

Δεύτερον: Είναι αναγκαία η ανάπτυξη των υποδομών κρουαζιέρας για τον ασφαλή λιμενισμό των πλοίων και την αποφυγή καθυστερήσεων ή κινδύνων κατά τη διάρκεια της από-επιβίβασης των επιβατών, εξασφάλιση ρυμουλκών και μέσων για την αντιμετώπιση πιθανού ατυχήματος. Ο γ.γ. της Ένωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας προσθέτει ότι «η έλλειψη σωστικών μέσων και οι βασικές υποδομές όπως το σύστημα κατανομής θέσεων παραβολής (Berth Allocation), όπως η ομοιογενής εφαρμογή του κώδικα ασφαλείας (ISPS) σε ορισμένα λιμάνια εκτός από τον αρνητικό διεθνές αντίκτυπο, στερούν σημαντικά έσοδα ενώ μειώνουν τις προοπτικές από άνοιγμα νέων προορισμών στον Ελλαδικό χώρο. Επιπλέον, στο θέμα των υποδομών για να εξασφαλιστούν οι προοπτικές ανάπτυξης της αγοράς κρουαζιέρας, θα πρέπει να ‘απεγκλωβιστεί’ από το κορεσμένο λιμάνι του Πειραιά. Αυτή τη στιγμή τα κρουαζιερόπλοια είναι τελευταία σε προτεραιότητα για την είσοδο στο λιμάνι, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να αδυνατούν να ανταποκριθούν στους χρονικούς περιορισμούς προσέγγισης του λιμανιού». Ο κ. Κούμπενας προσθέτει ότι η αυξημένη κυκλοφορία εμποδίζει την έγκαιρη μεταφορά των επισκεπτών στους αρχαιολογικούς χώρους. Για το λόγο αυτό, εταιρείες κρουαζιέρας έχουν ήδη δηλώσει ότι προτίθενται να εξετάσουν τη συνεργασία με τον Οργανισμό Λιμένος Λαυρίου για τη λειτουργία και αξιοποίηση του νέου και σύγχρονου επιβατηγού σταθμού. Βέβαια, για να καταστεί εφικτή η αξιοποίησή του για τις κρουαζιέρες που ξεκινούν από την Ελλάδα για την Κωνσταντινούπολη και τα νησιά του Αιγαίου, θα απαιτηθούν μικρής κλίμακας παρεμβάσεις στο master plan του λιμανιού.

Τρίτον: Η δημιουργία ανταγωνιστικού πλαισίου για θέσεις εργασίας στην κρουαζιέρα είναι απαραίτητη για την ανάπτυξη του κλάδου. «Τα κρουαζιερόπλοια απαιτούν πολυάριθμες συνθέσεις πληρωμάτων καθώς λειτουργούν ως ‘πλωτά ξενοδοχεία’. Επομένως, οι ανάγκες σε προσωπικό είναι πολλαπλάσιες σε σχέση με τους απασχολούμενους στην ποντοπόρο ναυτιλία, αρκεί να σημειώσουμε ότι η αναλογία είναι 1 κρουαζιερόπλοιο προς 25 εμπορικά πλοία. Αυτό σημαίνει ότι θα μπορούσαν να απορροφηθούν χιλιάδες νέοι άνεργοι Έλληνες. Οι δυσανάλογες αποδοχές που προβλέπονται από τη Συλλογική Σύμβαση Εργασίας Επιβατηγών Πλοίων για τους εργαζομένους στον ξενοδοχειακό τομέα και αντίστοιχα των κατωτέρω πληρωμάτων που βασίζονταν στο καθεστώς προστατευτισμού της ελληνικής σημαίας λόγω του καμποτάζ, κατέστησαν τους Έλληνες αυτών των ειδικοτήτων μη ανταγωνιστικούς» υποστηρίζει ο κ. Κούμπενας. Χαρακτηριστικά αναφέρεται ότι ένας Έλληνας σε αυτές τις ειδικότητες αντιστοιχεί σε 3 αλλοδαπούς ναυτικούς που εργάζονται διεθνώς αυτή τη στιγμή σε κρουαζιερόπλοια.
Ταυτόχρονα, οι υψηλές ασφαλιστικές εισφορές αποτέλεσμα του υψηλού μισθολογίου, επιδείνωσαν ακόμα περισσότερο την έλλειψη ανταγωνιστικότητας των Ελλήνων ναυτικών.

Τέταρτον: Χρειάζεται ξεκάθαρη δήλωση προς όλες τις διεθνείς εταιρείες του κλάδου, ότι για την Ελλάδα η κρουαζιέρα αποτελεί στρατηγική προτεραιότητα, ενώ είναι και απαραίτητη η προβολή της ελληνικής Πολυνησίας στα διεθνή forums της κρουαζιέρας. Όμως για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος, κατά τον κ. Κουμπενά θα πρέπει να υπάρχει συντονισμός με όλους τους εμπλεκομένους Φορείς και να προχωρήσει άμεσα η θεσμοθέτηση ενός Κεντρικού Συντονιστικού οργάνου, ενός ουσιαστικά Εθνικού Συμβουλίου Κρουαζιέρας που θα διευκολύνει και θα προωθεί την υλοποίηση των στόχων που έχουν τεθεί.