Του Χάρη Ντιγριντάκη

Ο κύβος ερρίφθη και τις προσεχείς ημέρες το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται να προκηρύξει 3 διαγωνισμούς που αφορούν στην πώληση του πλειοψηφικού πακέτου των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Ηγουμενίτσας και την παραχώρηση του λιμανιού Φίλιππος Β’ που ανήκει στον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας.

Κατά πληροφορίες, έντονο ενδιαφέρον τόσο για την Αλεξανδρούπολη όσο και την Καβάλα επιδεικνύουν αμερικανικών συμφερόντων εταιρείες. Ακολούθως το Ταμείο θα προχωρήσει μέχρι τα τέλη του τρέχοντος έτους στην προκηρύξει τους διαγωνισμούς για την πώληση πλειοψηφικών πακέτων των μετοχών των λιμανιών του Ηρακλείου και του Βόλου. Στην εξίσωση εισέρχεται και η ΓΑΙΑΟΣΕ η οποία επιδιώκει να πουλήσει φιλέτα που διαθέτει σε ορισμένα προς πώληση λιμάνια.

Όπως σημειώνουν κυβερνητικοί κύκλοι το φθινόπωρο θα σηματοδοτήσει την έναρξη της κρίσιμης προσπάθειας για την επιστροφή στην ισχυρή ανάπτυξη, με ορίζοντα το 2021 και αναμένεται να υπάρξει νέα δέσμη παρεμβάσεων, με ενισχυμένα «ευρωπαϊκά εργαλεία» στήριξης.

Ο ρόλος της ΓΑΙΑΟΣΕ

Όπως προαναφέρθηκε, να εντάξει στο «πακέτο» πώλησης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης έκταση 120 στρεμμάτων σε σύνολο 200 που της ανήκει, επιδιώκει η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Σκοπός της ΓΑΙΑΟΣΕ, πέραν του ετήσιου μισθώματος το οποίο θα έχει, είναι η δημιουργία μέσω του αναδόχου του λιμανιού, ενός νέου διαδρόμου μεταφοράς, πρωτίστως εμπορευμάτων, από ελληνικά λιμάνια προς την υπόλοιπη Ευρώπη, στον άξονα Βάρνα – Μπουργκάς – Σβίλενγκραντ – Ορμένιο – Αλεξανδρούπολη, όπου σε συνδυασμό με το λιμάνι μπορεί να λειτουργήσει ως εναλλακτική της διέλευσης των Στενών του Βοσπόρου.

Ο άξονας αναπτύσσεται κατά μήκος του υφιστάμενου σιδηροδρομικού δικτύου το οποίο θα πρέπει να αναβαθμιστεί προκειμένου να καταστεί δυνατή η εξυπηρέτηση του νέου εμπορευματικού έργου.

Επισημαίνεται ότι η θέση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, που ενδιαφέρει μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες, βρίσκεται στο κέντρο κάθετου και οριζόντιου οδικού άξονα (Εγνατία Οδός) και σιδηροδρομικού δικτύου με πρόσβαση στις παρευξείνιες χώρες, η ύπαρξη του μεγαλύτερου λιμένα της Περιφέρειας ΑΜΘ, η διέλευση αγωγών φυσικού αερίου, καθιστούν την περιοχή ενεργειακό κόμβο και συνιστούν ιδανικό πεδίο ανάπτυξης και ανάδειξης της πόλης ως σημαντικού επιχειρηματικού και παραγωγικού κέντρου της Περιφέρειας ΑΜΘ αλλά και κύριου ευρωπαϊκού διαμετακομιστικού κόμβου. Επιπλέον, μπορεί να αναπτυχθεί ιδιαίτερα το μεταφορικό έργο και η εναπόθεση LNG. Η Αλεξανδρούπολη αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική, μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) από αμερικανικά και ελληνικά επιχειρηματικά συμφέροντα.

Την ίδια στιγμή είναι ένα λιμάνι που έχει απορροφήσει σημαντικές επενδύσεις, άνω των 60 εκατ. ευρώ, σε επίπεδο ανάπτυξης υποδομών, καθώς εκτείνεται σε μια περιοχή σχεδόν 250 στρεμμάτων και ουσιαστικά έχει περιορισμένη μεταφορική και εμπορική δραστηριότητα και χωρίς αποθηκευτικούς χώρους. Ο κύκλος εργασιών του λιμένα είναι μικρότερος από 1 εκατ. ευρώ ετησίως και τα κέρδη στα 100.000 ευρώ.

Σε επόμενο στάδιο σιδηροδρομική «προίκα» θα δοθεί και στο λιμάνι Βόλου.

Κυβερνητικοί κύκλοι σημειώνουν ότι εάν τα λιμάνια καταφέρουν να προσελκύσουν σημαντικό επενδυτικό ενδιαφέρον, είναι σίγουρο ότι θα ασκηθούν αξιοσημείωτες «πιέσεις» για την ολοκλήρωση του βασικού σιδηροδρομικού άξονα και των συνδέσεων με λιμάνια και ΒΙΠΕ.

Ηγουμενίτσα

Το νέο λιμάνι της Ηγουμενίτσας εγκαινιάστηκε το 2003. Γεωγραφικά είναι το πλησιέστερο λιμάνι της Ελλάδας με την Ιταλία και τις Βαλκανικές χώρες της Αδριατικής Θάλασσας, αποτελώντας έτσι μία σημαντική γέφυρα ανθρώπων και εμπορευμάτων από και προς τη Δυτική Ευρώπη. Ετησίως, διακινούνται από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας 2,5 εκατ. επιβάτες και περίπου 250.000 φορτηγά. Κύριες συνδέσεις του λιμένα οι Ιταλικοί λιμένες Μπάρι, Μπρίντιζι, Ανκόνα, Βενετία, Τεργέστη και Ραβέννα, καθώς και η νήσος της Κέρκυρας. Εκτείνεται σε χερσαία ζώνη 210 στρ. (130 στρ. χερσαία λιμενική ζώνη και 80 στρ. χώροι στάθμευσης και λοιποί βοηθητικοί χώροι). Το λιμάνι της Ηγουμενίτσας παράγει ετησίως έσοδα της τάξης των 5 εκατ. ευρώ με κερδοφορία πλησίον των 2 εκατ. ευρώ. Ένας διαχειριστής λιμένων με τεχνογνωσία και σημαντικό δίκτυο μπορεί να βοηθήσει τα μέγιστα στο να αναπτυχθεί περαιτέρω αυτή η δραστηριότητα και με άμεσα ορατά αποτελέσματα.

Η ανάπτυξή του μπορεί να δημιουργήσει ουσιαστικά οφέλη για την οικονομία και για τους πολίτες της Ηγουμενίτσας και γενικότερα της Ηπείρου, παρέχοντας μια μοναδική ευκαιρία για τη χώρα να το μετατρέψει σε στρατηγικό και αποτελεσματικό κέντρο.

Το λιμάνι της Καβάλας αναμένεται να είναι το πρώτο που θα αξιοποιηθεί με τη μορφή της υπο-παραχώρησης και μπορεί να αναδειχθεί σε κύρια πύλη εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια,. Πρόκειται για τις υποδομές του λιμένα «Φίλιππος Β’» στην Νέα Καρβάλη σε απόσταση 8 χλμ. ανατολικά της πόλης, με άμεση σύνδεση στην Εγνατία οδό, με τη δραστηριότητα να είναι εμπορευματική. Με τις υφιστάμενες υποδομές του μπορούν να εξυπηρετηθούν ταυτόχρονα 2 πλοία μήκους 190m και ένα πλοίο Ro-Ro. Μετά την ολοκλήρωση των έργων επέκτασης του, τον Μάρτιο του 2019, μια επένδυση που προϋπολογίστηκε στα 16 εκατ. ευρώ, το εμπορικό λιμάνι διαθέτει κρηπιδώματα μήκους 910 μέτρων, βάθος στα κρηπιδώματα έως και 12 μέτρων και χώρο διαχείρισης και αποθήκευσης φορτίων περίπου 282.000 τ.μ. Σημειώνεται τέλος ότι τον Δεκέμβριο του 2015 το έργο της κατασκευής του αποσπασμένου μόλου μήκους 200μ., προϋπολογισμού 14 εκατ. ευρώ. περίπου.