
«Κλείδωσε» η επέκταση της σύμβασης του Ελευθέριος Βενιζέλος. Και αυτό διότι την εκκίνηση των διαδικασιών επέκτασης κατά 20 έτη της Σύμβασης Παραχώρησης του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας σηματοδοτεί η αποδοχή από το ΤΑΙΠΕΔ της βελτιωμένης προσφοράς, που κατέθεσε η εταιρεία «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» ΑΕ (“ΔΑΑ”) το βράδυ της περασμένης Τρίτης.
Ειδικότερα η βελτιωμένη προσφορά της ΔΑΑ προβλέπει συνολικό τίμημα ύψους 600 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του αναλογούντος ΦΠΑ. Το καθαρό έσοδο για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων ανέρχεται σε 483,87 εκατ. ευρώ. Προκειμένου το ΤΑΙΠΕΔ να καταλήξει στην αποδοχή της βελτιωμένης προσφοράς έλαβε υπ’ όψη δύο ανεξάρτητες αποτιμήσεις, καθώς και τη θετική γνώμη του Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων.
Σύμφωνα με το Ταμείο το συνολικό όφελος για το Ελληνικό Δημόσιο από την επέκταση της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης είναι πολλαπλάσιο του ανωτέρω τιμήματος. Εκτιμάται ότι τα επιπρόσθετα αναμενόμενα έσοδα από την καταβολή της, ήδη προβλεπόμενης στην Σύμβαση Παραχώρησης, ετήσιας αμοιβής θα ανέλθουν για το σύνολο της εικοσαετούς παράτασης περίπου στο ποσό των 894 εκατ. ευρώ, ενώ αντίστοιχα τα εκτιμώμενα έσοδα από τη φορολογία εισοδήματος της ΔΑΑ εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν σε 1,47 δισ. ευρώ. Σημειώνεται τέλος, ότι το Ελληνικό Δημόσιο προσδοκά λόγω της επέκτασης και την μελλοντική καταβολή επιπλέον μερισμάτων ποσού περίπου 835 εκατ. ευρώ.
Βέβαια η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ δεν αναφέρει ότι το ποσό αυτό θα καταβληθεί μόνο αν το δημόσιο διατηρήσει το σημερινό του ποσοστό ύψους 55% του συνόλου του μ.κ. του αεροδρομίου !
Υπογραμμίζεται ότι η κυβέρνηση ήδη μέσω των προαπαιτούμενων έχει ήδη δεσμευθεί για την πώληση ποσοστού του δημοσίου σε ιδιώτες ποσοστό που υπολογίζεται κατ΄ ελάχιστο σύμφωνα με κυβερνητικούς παράγοντες στο 30%. Ήδη μάλιστα για το συγκεκριμένο ποσοστό όπως έχει γράψει ο ΕΤ της Κυριακής ερίζουν οι σημερινοί μέτοχοι δηλαδή ο όμιλος Κοπελούζου και οι Καναδοί της PSP INVESTMENTS (που διατηρούν δικαίωμα πρώτης άρνησης) και η επανακάμψασα κινεζική Shenzhen Airport Group στο project του αεροδρομίου της Αθήνας. Η σπουδή του κινεζικού Ομίλου για το Ελευθέριος Βενιζέλος φαίνεται ότι παραμένει και λέγεται ότι έχει επαυξηθεί μετά την έτι περαιτέρω διείσδυση των κινεζικών συμφερόντων στην Ελλάδα τόσο με την COSCO όσο και με την παρουσία με ισχυρή θέση της FOSUN στο Επιχειρηματικό Σχέδιο του Ελληνικού.
Παρενέργειες της επέκτασης
Λόγω της εκτιμώμενης ανοδικής πορείας της επιβατικής κίνησης και της εν γένει αναμενόμενης αύξησης του τουρισμού, προβλέπεται ότι κατά τη διάρκεια της περιόδου επέκτασης της σύμβασης η ΔΑΑ θα κληθεί να πραγματοποιήσει συνολικές επενδύσεις περίπου 2,35 δισ. ευρώ. Εξίσου σημαντικό είναι το γεγονός ότι η παράταση της λειτουργίας της ΔΑΑ θα έχει και πολλά άλλα έμμεσα οφέλη, όπως τη διατήρηση και πιθανότατα την αύξηση στις έμμεσες θέσεις εργασίας, καθώς και την αύξηση της εν γένει οικονομικής δραστηριότητας, που συνδέεται με τη λειτουργία της εταιρείας.
Επισημαίνεται ότι ο φάκελος της επέκτασης της Σύμβασης Παραχώρησης θα υποβληθεί το προσεχές διάστημα στο Ελεγκτικό Συνέδριο για τον προβλεπόμενο προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Η ολοκλήρωση της συναλλαγής τελεί υπό την αίρεση των εγκρίσεων από τις αρμόδιες ευρωπαϊκές αρχές και τη Βουλή των Ελλήνων.
Για λογαριασμό του ΤΑΙΠΕΔ, η Eurobank Ergasias & η Lamda Infrastructure Finance ενήργησαν ως χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, η Δικηγορική Εταιρεία Ποταμίτης Βεκρής και η νομική εταιρία Clifford Chance ως νομικοί σύμβουλοι, καθώς και η εταιρία Steer Davies Gleave ως τεχνικός σύμβουλος.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ