aerodromio irakleioΕπτά υποψήφιοι συνεχίζουν στην δεύτερη φάση διεκδίκησης των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας. Οι σύμβουλοι αξιοποίησης του ΤΑΙΠΕΔ έκριναν ότι επτά από τους συνολικά έντεκα ενδιαφερόμενους, που είχαν προσέλθει κατά την πρώτη φάση, πληρούν τα κριτήρια προκειμένου να προχωρήσουν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού.

Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, διαχείρισης, ανάπτυξης, επέκτασης, συντήρησης και εκμετάλλευσης των Περιφερειακών Αεροδρομίων εισέρχεται σε νέα φάση καθώς οι επτά υποψήφιοι που συνεχίζουν θα αποκτήσουν πρόσβαση σε λεπτομερή στοιχεία που αφορούν στους αερολιμένες.

Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ και της κυβέρνησης είναι μέσα από την διαδικασία αξιοποίησης να υλοποιηθούν επενδύσεις που θα συμβάλουν στην αύξηση της δυναμικότητας των περιφερειακών αεροδρομίων, τη βελτίωση του επιπέδου υπηρεσιών προς τους χρήστες τους συμβάλλοντας τόσο στην ανάπτυξη του τουρισμού όσο και στην οικονομική ανάπτυξη της περιφέρειας.

Τα έντεκα σχήματα τα έντεκα σχήματα που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον κατά την πρώτη φάση του διαγωνισμού είναι τα εξής:

-Aeroports De La Cote d Azur

-Agrokor Novaport Development

-Engelinvest Israel Ltd

-Global Liman Isletmeleti (66%) – Flughafen Munchen (33,34%)

-Zurich Airport (63%) – J&P Avax (37%)

-Athens International Airport

-Fraport – Copelouzos

-TAV

-Vinci – Ellaktor

-Corporacion America – Metka

-Advent

Από αυτά, στην επόμενη φάση δεν προκίθηκαν τα εξής:
-Agrokor Development – Νοvaport (Κροατία – Ρωσία)
– Engelinvest Israel Ltd. (Ισραήλ)
– Global Liman Isletmeleri (66.66%) από Τουρκία – Flughafen München (33.34%) από Γερμανία
– TAV (Τουρκία)

Η αποκρατικοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων γίνεται σε δύο ομάδες. Η Ομάδα Α περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Θεσσαλονίκης, Κέρκυρας, Χανίων, Κεφαλονιάς, Ζακύνθου, Ακτίου, Καβάλας και η Ομάδα Β περιλαμβάνει τα αεροδρόμια Ρόδου, Κω, Σάμου, Μυτιλήνης, Μυκόνου, Σαντορίνης και Σκιάθου. Μέχρι τη δημοσίευση της Πρόσκλησης Υποβολής Προσφοράς και ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί το ΤΑΙΠΕΔ μπορεί να συμπεριλάβει μέχρι τρία από τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Καλαμάτας και Νέας Αγχιάλου για την Ομάδα Α και τα αεροδρόμια Χίου, Καρπάθου, Νέας Αγχιάλου και Λήμνου για την Ομάδα Β.

Επενδύσεις

Υπολογίζεται ότι οι επενδυτές πρόκειται αναλάβουν την διαχείριση των αεροδρομίων για διάστημα 30-35 ενώ, ενώ θα προβλέπεται και η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης που θα υπογραφεί. Ο σχεδιασμός προβλέπει ότι καθοριστεί αρχικό εφάπαξ τίμημα και ετήσιες πληρωμές οι οποίες θα εξαρτώνται από τα κέρδη των αερολιμένων. Οι παραχωρησιούχοι θα αναλάβουν και τις επενδύσεις σε υποδομές στα αεροδρόμια, κόστος που υπολογίζεται σε περίπου 220 εκατομμύρια ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια.

Η βελτίωση των υποδομών των περιφερειακών αεροδρομίων θεωρείται ζήτημα κρίσιμης σημασίας και για ελληνικό τουριστικό προϊόν αφού οι αερολιμένες αυτοί είναι η κύρια πύλη εισόδου για τον εισερχόμενο τουρισμό. Εξάλλου αυτός είναι και ο λόγος που η λειτουργία των αεροδρομίων αυτών χαρακτηρίζεται από έντονη εποχικότητα.

Σύμφωνα με στοιχεία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, οι αφίξεις επιβατών από το εξωτερικό, σε όλα τα αεροδρόμια της χώρας στο πρώτο επτάμηνο του έτους παρουσιάζουν μεικτή εικόνα καταγράφηκε μείωση τους πρώτους μήνες του 2013, αλλά εντυπωσιακή αύξηση στην συνέχεια. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο οι αφίξεις εξωτερικού μειώθηκαν κατά 12,9% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα του 2012. Το Φεβρουάριο, η μείωση ήταν της τάξης του 7,1%, ενώ τον περασμένο Απρίλιο οι αφίξεις εξωτερικού μειώθηκαν κατά 10,3%.

Τον περασμένο Μάρτιο υπήρξε μικρή αύξηση του αριθμού των αφίξεων σε ποσοστό 2,4%, και από 353.681 αφίξεις το 2012 ανήλθαν σε 362.050 το τρέχον έτος. Κατά τον Απρίλιο οι αφίξεις ήταν μειωμένες σε ποσοστό 10,3%. Τους επόμενους μήνες όμως η κατάσταση αντεστράφη πλήρως με τους αεροπορικούς επιβάτες από το εξωτερικό να καταγράφουν εντυπωσιακή αύξηση επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία που κάνουν λόγο για αύξηση ρεκόρ στον τουρισμό. Ειδικότερα τον Μάιο οι ερχόμενοι από το εξωτερικό επιβάτες αυξήθηκαν κατά το εντυπωσιακό 15,6% ενώ και τον Ιούνιο η αύξηση ήταν εντυπωσιακή κατά 11,9%. Τέλος για τον Ιούλιο, που είναι το τελευταίος μήνας για τον οποίο η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας έχει διαθέσιμα στοιχεία καταγράφηκε αύξηση κατά 7,3% των ξένων επιβατών σε σχέση με πέρυσι. Συνολικά στο τετράμηνο Απριλίου – Ιουλίου εισήλθαν στην χώρα ο αριθμός των ξένων επιβατών που έφτασαν στη χώρα μας μέσω των αεροδρομίων ανήλθε σε 7 περίπου εκατομμύρια και ήταν αυξημένος κατά 8,5% σε σχέση με πέρυσι.