του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Μπάτης πνέει στις μαρίνες που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ. Μετά από μεγάλο διάστημα άπνοιας και ακριτομυθιών το Ταμείο δρομολογεί εντός του 2018 σειρά διαγωνισμών με στόχο την πολυετή παραχώρηση 8 μαρινών.

Ορισμένες εξ αυτών όπως του Αλίμου και της Μυκόνου αποτελούν φιλέτα και αναμένεται να προσελκύσουν ικανό αριθμό επενδυτών.

Tο επικαιροποιημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (Asset Development Plan) καθορίζει τον οδικό χάρτη που θα ακολουθήσει το Ταμείο το αμέσως προσεχές διάστημα.

Υπογραμμίζεται ότι στο ΤΑΙΠΕΔ έχει μεταβιβαστεί το δικαίωμα Παραχώρησης Χρήσης και Εκμετάλλευσης 17 μαρίνων ανά την Χώρα με σκοπό την αξιοποίησή τους.

Αναντίρρητα η ιδιωτικοποίηση της μαρίνας Αλίμου αποτελεί τη μεγαλύτερη πρόκληση για το Ταμείο. Η πρόσκληση ενδιαφέροντος για την 40ετή παραχώρηση της 1.246 θέσεων μαρίνας για σκάφη μέχρι και 45 μέτρα τρέχει από τις 9/11/2-17.

Η Χερσαία ζώνη είναι έκτασης 210 στρ. με δυνατότητα συνολικής δόμησης 18.520 τμ. χρήσεων Τουρισμού-Αναψυχής.

Σύμφωνα με κύκλους της αγοράς ο παραχωρησιούχος (ασφαλείς πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής λένε ότι δεν θα συμμετέχει ο όμιλος DOGUS στη διαδικασία) θα επενδύσει σημαντικά κεφάλαια στην μαρίνα.

Επίσης για τους ιδιοκτήτες επαγγελματιών σκαφών έχει προβλεφθεί η ύπαρξη χώρων υποδοχής των πελατών τους, κάτι που σήμερα γίνεται υπαίθρια ή σε προκατασκευασμένους οικίσκους. Το γεγονός ότι η μαρίνα θα παραχωρηθεί εν λειτουργία και γεμάτη σκάφη αποτελεί προνόμιο για τον επενδυτή.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι το Ταμείο σε συνεργασία με την διαχειρίστρια ΕΤΑΔ, φροντίζει για την διευθέτηση ζητημάτων που χρόνιζαν στη μαρίνα. Ενδεικτικά αναφέρονται:

– η συμφωνία με τον Δήμο για την παραμονή του κολυμβητηρίου με τρόπο που να συνάδει με την ανάπτυξη της μαρίνας,

– η ειδική χωροθέτηση Ναυταθλητικού Ομίλου για την ανάπτυξη των δραστηριοτήτων του,

– η έξωση μισθωτών που δεν τηρούσαν τους όρους των μισθωτηρίων συμβολαίων τους,

– η νομιμοποίηση της χερσαίας ζώνης και των πλωτών προβλητών. Σύντομα δε θα εκδοθεί και η άδεια λειτουργίας της μαρίνας από το υπουργείο Τουρισμού.

Κατά πληροφορίες το ΤΑΙΠΕΔ, στο πλαίσιο της προσπάθειάς του για την αξιοποίηση της μαρίνας, αναγνώρισε το γεγονός ότι η μαρίνα λειτουργεί ως home port για την επαγγελματική δραστηριότητα του bare boat yachting που συμβάλλει στην ανάπτυξη του τουριστικού προϊόντος της χώρας.

Έτσι, στη φάση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης της μαρίνας, το ΤΑΙΠΕΔ μελέτησε την θαλάσσια ζώνη έτσι ώστε να ελλιμενίζει κυρίως σκάφη με μήκος έως 25 μέτρα (το μέγεθος που αντιστοιχεί στα επαγγελματικά ιστιοπλοϊκά) και την κατασκευή ειδικών χώρων στη χερσαία ζώνη για την στέγαση των επαγγελματιών του χώρου.

«Επειδή κάθε περιορισμός στην σύμβαση παραχώρησης της μαρίνας κινδυνεύει να θεωρηθεί ότι στρεβλώνει τον ανταγωνισμό εξασφαλίζοντας προνομιακή μεταχείριση είτε προς όφελος του παραχωρησιούχου είτε προς όφελος των χρηστών, το ΤΑΙΠΕΔ φρόντισε να ελέγξει την νομιμότητά του μηχανισμού με το γραφείο της Επιτροπής Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης με την βοήθεια εξειδικευμένου δικηγορικού γραφείου» σημειώνουν μιλώντας στον ΕΤ της Κυριακής γνώστες της διαγωνιστικής διαδικασίας και προσθέτουν : «για την πρώτη τριετία της παραχώρησης, συγκεκριμένες θέσεις ελλιμενισμού της μαρίνας θα χαρακτηριστούν ως αμιγώς επαγγελματικές.

Αυτό σημαίνει ότι στην περίπτωση που ο διαχειριστής και κάποιος επαγγελματίας χρήστης ιδιοκτήτης επαγγελματικού σκάφους δεν συμφωνήσουν στην τιμή χρέωσης της συγκεκριμένης θέσης, η θέση αυτή θα παραμείνει κενή και ο διαχειριστής δεν θα μπορεί να την μισθώσει για ένα χρόνο σε ιδιώτη.

Το ποσοστό των χαρακτηρισμένων θέσεων θα είναι 60% για τον πρώτο χρόνο, 40% για τον δεύτερο χρόνο και 20% για τον τρίτο χρόνο.

Σήμερα, σχεδόν 80% των σκαφών που ελλιμενίζονται στην μαρίνα είναι επαγγελματικά. Τα σκάφη αυτά απολαμβάνουν ειδικό καθεστώς τιμολόγησης ορισμένο με υπουργική απόφαση που είναι σημαντικά μικρότερο από αυτό που πληρώνουν άλλοι επαγγελματίες του χώρου σε άλλες μαρίνες ανά τη χώρα.

Κι όμως, παρά την ειδική χρέωση, μεγάλος αριθμός χρηστών της μαρίνας δεν πληρώνει τις υποχρεώσεις του απέναντι στην μαρίνα.

Εκτιμάται ότι ετησίως είναι περίπου 1 εκατ. ευρώ τα ανεξόφλητα χρέη, παρά το γεγονός ότι υπάρχουν και ρυθμίσεις διευκόλυνσης”.

Πύλος

Εν τω μεταξύ, ωρίμασαν οι συνθήκες για την 40ετή εκμίσθωση της 129 θέσεων μαρίνας Πύλου για σκάφη μέχρι και 30 μέτρα.

Και χερσαία ζώνη έκτασης 32.475 τμ με δυνατότητα συνολικής δόμησης 6.495 τμ. χρήσεων Τουρισμού-Αναψυχής.

Η ΤΕΜΕΣ του ομίλου Κωνσταντακόπουλου και του Group Olayan και ο Ακτωρ είναι οι δύο κυριότερες εταιρείες που θα «χτυπήσουν» την παραχώρηση εκμετάλλευσης της μαρίνας Πύλου με υποβολή δεσμευτικών προσφορών τις 26 Φεβρουαρίου.

Παράλληλα Το κοινοπρακτικό σχήμα που απαρτίζουν οι όμιλοι Κουτσολιούτσoς-Κοτς λέγεται ότι αποτελεί το φαβορί για την μαρίνα 180 θέσεων για σκάφη μέχρι και 25 μέτρα σε μήκος βόρια της πόλης της Χίου και χερσαία ζώνη έκτασης 350στρ με δυνατότητα συνολικής δόμησης 6.900 τμ. χρήσεων Τουρισμού-Αναψυχής.

Η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους ενδιαφερόμενους επενδυτές λήγει στις 2 Φεβρουαρίου 2018.

Μαρίνα Μυκόνου

Στο ΤΑΙΠΕΔ έχει περιέλθει όλος ο Λιμένας στον Τούρλο με τρεις διακριτές δραστηριότητες (Επιβατηγός ναυτιλία, Κρουαζιέρα και Μαρίνα) για μακροχρόνια παραχώρηση.

Εξετάζεται ο βέλτιστος τρόπος παραχώρησης είτε ως σύνολο, είτε ως παραχώρηση κάθε μίας δραστηριότητα ξεχωριστά.

Η διαδικασία επιλογής και πρόσληψης συμβούλων για το διαγωνισμό αξιοποίησης του λιμένα στο σύνολό του ή της μαρίνας αναμένεται να ξεκινήσει μέσα στο 1ο τρίμηνο του 2018

Εν τω μεταξύ η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος προς τους υποψήφιους επενδυτές για τη μαρίνα της Θεσσαλονίκης (Αρετσού) με χερσαία ζώνη έκτασης 76 στρεμμάτων πρόκειται να δημοσιευτεί μέσα στο 1ο τρίμηνο του 2018.

Για τη μαρίνα Αργοστολίου με χερσαία ζώνη έκτασης 50 στρεμμάτων περίπου και δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 175 σκαφών και συνολική δομήσιμη επιφάνεια 3.300 τμ. χρήσεων Τουρισμού-Αναψυχής αναμένεται σύντομα η διαδικασία επιλογής και πρόσληψης συμβούλων για το διαγωνισμό.

Το ίδιο και για τη μαρίνα Ζακύνθου με χερσαία ζώνη έκτασης 31 στρεμμάτων περίπου, με δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 275 σκαφών.

Παράλληλα το ΤΑΙΠΕΔ πρόκειται άμεσα να ξεκινήσει την πρόσληψη συμβούλων και για τη μαρίνα Ιτέας με χερσαία ζώνη έκτασης 25 στρεμμάτων περίπου, με δυνατότητα ελλιμενισμού περίπου 142 σκαφών.