bombyxΜια όαση στην περιοχή του Μεταξουργείου αποτελεί το κατάστημα της εταιρείας ΒΟΜΒΥΧ. Πρόκειται για μια αρχιτεκτονική μπουτίκ, νεοσσό στο χώρο, αφού μετρά μόλις τρία χρόνια ζωής από τη σύστασή της αλλά έχει καταφέρει να κερδίσει τις εντυπώσεις σε Ελλάδα και εξωτερικό, καταγράφοντάς στο ενεργητικό της συνεργασίες με αρκετά μπουτίκ ξενοδοχεία στη χώρα μας.

Της Μαρίας Ακριβού

Βασικό χαρακτηριστικό της εταιρείας είναι η μεγάλη γκάμα αντικειμένων, τα οποία εισάγει στην Ελλάδα από γνωστούς οίκους του εξωτερικού, τα οποία μπορούν να χαρακτηριστούν από vintage έως πολύ μοντέρνα καλύπτοντας όλα τα γούστα. Σύμφωνα με τα όσα δηλώνει στο TourismToday.gr ο ιδιοκτήτης της ΒΟΜΒΥΧ, κ. Άρης Γούναρης, αυτή τη στιγμή υπάρχουν σε εξέλιξη projects που αφορούν μικρά ξενοδοχεία 30 με 40 κλίνες μέχρι και ξενοδοχεία από 150 έως 200 κλίνες.

Ο ίδιος αναφέρει πάντως πως ο αναπτυξιακός νόμος σε συνδυασμό με τις ευοίωνες εκτιμήσεις για την φετινή τουριστική σεζόν οδήγησαν πολλά ξενοδοχεία να προβούν σε ανακαίνιση. Υπογραμμίζει ωστόσο ότι απομένουν ακόμη πολλές αλλαγές στην εικόνα που παρουσιάζουν τα ξενοδοχεία στη χώρα μας για να είναι ανταγωνιστικά.

“Ελπίζω οι ξενοδόχοι να επενδύσουν στα ξενοδοχεία. Δεν είναι λίγα εκείνα που χρειάζονται ανακαίνιση για να ανταγωνιστούν τις άλλες χώρες.”

Εντύπωση προξενεί το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον κ. Γούναρη, οι μεγαλύτεροι ανταγωνιστές των ελληνικών ξενοδοχείων δεν είναι οι χώρες της Ευρώπης αλλά τα ξενοδοχεία σε Βόρειο Αφρική, Αίγυπτο, Τυνησία, Μαρόκο και Κύπρο.

Αν και πρόκειται για μια επιχείρηση που στήθηκε εν μέσω οικονομικής κρίσης τα μεγέθη της αυξάνονται σταδιακά και η φετινή χρονιά προμηνύεται καλύτερη από το 2012. Αυτό μαρτυρούν άλλωστε και τα projects που έχει αναλάβει η ΒΟΜΒΥΧ στο εξωτερικό σε Ντόχα, Γκάνα και Καλιφόρνια.

Ποια είναι η BOMBYX;

Η ΒΟΜΒΥΧ είναι μια αρχιτεκτονική μπουτίκ που έχει έδρα το Μεταξουργείο, συνεργάζεται με αρχιτέκτονες και διακοσμητές πάνω σε οικιακά και ξενοδοχειακά projects , αλλά απευθύνεται επίσης και σε λάτρεις του design. Αντιπροσωπεύουμε οίκους του εξωτερικού στον τομέα του επίπλου, του φωτισμού και των αρχιτεκτονικών υλικών . Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να φέρουμε εταιρείες στην ελληνική αγορά και να εκπαιδεύσουμε τον κόσμο με καινοτόμα αρχιτεκτονικά υλικά, φρέσκες ιδέες και νέες εταιρείες όπως και εργοστάσια που γενικά υπάρχουν στον κόσμο του design αρκετές δεκαετίες. Εκτός από τις νέες και τις μοντέρνες εταιρείες έχουμε και εταιρείες που ανήκουν στη δεκαετία του ’50 – ’60 και θεωρούνται πιο vintage. Μιλάμε στην ουσία για μια μίξη στυλ από vintage μέχρι και αρκετά σύγχρονο design.

Ποια η σχέση της εταιρείας με τον ξενοδοχειακό κλάδο;

Ένας κλάδος που πιστεύω ότι έχει μέλλον στην Ελλάδα είναι ο τουρισμός μέσω των ξενοδοχείων, αν και υπάρχουν πολλά περιθώρια βελτίωσης και αλλαγών στον συγκεκριμένο κλάδο. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται το φαινόμενο να δημιουργούνται αρκετά μπουτίκ ξενοδοχεία σε διάφορα νησιά, πέρα από τη Μύκονο και τη Σαντορίνη, που ήταν τα κατεξοχήν νησιά για μπουτίκ ξενοδοχεία. Τώρα βλέπουμε τέτοιες κατασκευές και σε άλλα νησιά των Κυκλάδων όπως είναι η Σέριφος, η Ίος, η Φολέγανδρος και υπάρχει και το Ιόνιο όπου εκεί μιλάμε για μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες κυρίως στην Κέρκυρά, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε και την Κρήτη. Εμείς απευθυνόμαστε κυρίως λόγω του όγκου των επίπλων που χρησιμοποιούν τα μπουτίκ ξενοδοχεία σε μικρότερου μεγέθους ξενοδοχεία. Διότι όπως καταλαβαίνετε ένα ξενοδοχείο με 400 και 500 κλίνες δεν μπορεί στο budget του να έχει τέτοια εργοστάσια γιατί το κόστος είναι αρκετά υψηλό. Ωστόσο, για τα μεγάλα ξενοδοχεία υπάρχει η επιλογή να χρησιμοποιήσουν τέτοιου είδους έπιπλα στους κοινόχρηστους χώρους, όπως για παράδειγμα στον χώρο υποδοχής, σε ορισμένα vip rooms και εστιατόρια καθώς και σε κάποιες σουίτες στην πισίνα. Οπότε το κοινό μας είναι στα μικρότερου μεγέθους ξενοδοχεία 4 και άνω αστέρων.

Αυτή τη στιγμή υπάρχει κάποιο project σε εξέλιξη;

Υπάρχουν από μικρά ξενοδοχεία που είναι 30 με 40 κλίνες μέχρι και ξενοδοχεία που είναι από 150 έως 200 κλίνες. Κάποια παραδίδονται τώρα για να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους το Σεπτέμβρη-Οκτώβρη και άλλα είναι σε φάση σχεδιασμού για ανακαίνιση για να παραδοθούν την άνοιξη του 2014. Συνήθως τα ξενοδοχεία πρέπει να είναι έτοιμα για λειτουργία περίπου λίγο πριν το Πάσχα. Μιλάμε ουσιαστικά για την επόμενη τουριστική σεζόν.

Πιστεύετε ότι οι ανακαινίσεις προέκυψαν από το γεγονός ότι κάποια ξενοδοχεία έκαναν χρήση του αναπτυξιακού νόμου βασιζόμενοι παράλληλα και στις αισιόδοξες εκτιμήσεις για αύξηση της τουριστικής κίνησης;

Υπήρχαν περιπτώσεις που έκαναν οικονομικές προσφορές για να μπουν στο κομμάτι του αναπτυξιακού νόμου. Τα αποτελέσματα θα τα δούμε το Σεπτέμβρη. Αν δεν κάνω λάθος μέσα Σεπτέμβρη βγαίνουν οι αποφάσεις εάν έχουν εγκριθεί οι αιτήσεις για επιδότηση. Πιστεύω ότι φέτος τα πράγματα έχουν κινηθεί λόγω του αναπτυξιακού και από Σεπτέμβριο θα δείξει πώς θα εξελιχθούν. Ελπίζω οι ξενοδόχοι να επενδύσουν στα ξενοδοχεία. Δεν είναι λίγα εκείνα που χρειάζονται ανακαίνιση για να ανταγωνιστούν τις άλλες χώρες.

Συγκριτικά με άλλα ξενοδοχεία της Ευρώπης πώς διαμορφώνεται η κατάταξη;

Δεν ανταγωνιζόμαστε μόνο τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία. Ανταγωνιζόμαστε πάρα πολύ τη Βόρειο Αφρική, την Αίγυπτο, την Τυνησία, το Μαρόκο και την Κύπρο. Όχι τόσο την Ισπανία και την Ιταλία όπως νομίζουν πολλοί. Μην ξεχνάτε ότι ο αριθμός των τουριστών που επισκέφτηκαν τη χώρα μας αυξήθηκε κυρίως την περίοδο που είχαμε την Αραβική Άνοιξη.

Γενικότερα ποιο στυλ προτιμούν περισσότερο οι Έλληνες ξενοδόχοι. Τι είναι αυτό που επιλέγουν;

Αυτό δεν έχει να κάνει με εμάς. Δεν ζητάει κάποιος τη γνώμη μας υπάρχουν οι διακοσμητές και εξαρτάται και από το αρχιτεκτονικό γραφείο

Αναφέρομαι κυρίως στις επιρροές που δέχονται…

Από πολύ μοντέρνο μέχρι vintage. Εξαρτάται όπως σας είπα από το αρχιτεκτονικό γραφείο που επιμελείται την ανακαίνιση. Έχουμε για παράδειγμα ένα project αυτή τη στιγμή στο Αγρίνιο που είναι 50’s με πιο vintage πράγματα. Στα νησιά συνήθως μπαίνει πιο μοντέρνο στυλ αλλά έχει να κάνει με το ύφος του κτιρίου. Δηλαδή αν μιλάμε για κτίριο ήδη υπάρχον όπως στην περίπτωση του Αγρινίου που ανήκει στη δεκαετία του ’40 καταλαβαίνετε ότι δεν μπορεί να τοποθετηθεί κάτι πολύ μοντέρνο. Πρέπει να είναι πιο διαχρονικό και να συμβαδίζει με την αρχιτεκτονική του ξενοδοχείου. Εμείς τυγχάνει να συνεργαζόμαστε με αρκετά μοντέρνες εταιρείες και εταιρείες αρκετά vintage.

Τι μπορεί να βρει κανείς στο χώρο της ΒΟΜΒΥΧ;

Τα πάντα. Κοιτάμε να βρούμε εταιρείες που θα αντέξουν στο χρόνο δηλαδή να είναι κάτι διαχρονικό. Μπορεί να είναι εργοστάσιο του ’60 και ’70 που συνεχίζει να παράγει κάποια επώνυμα έπιπλα, επώνυμων σχεδιαστών που ίσως αυτή τη στιγμή να μην βρίσκονται πλέον στη ζωή. Μπορεί να είναι επίσης κάποιες εταιρείες που να είναι πολύ φρέσκιες , όπως λόγου χάρη μια εταιρεία 5 ετών και να διαπιστώσουμε ότι έχει προοπτική. Προσέχουμε γενικά το στυλ μας να μην είναι εφήμερο. Είμαστε υπέρ του mix & match. Όχι πάντως του κλασσικού.

Θεωρείτε ότι υπάρχει αρχιτεκτονική ταυτότητα στην Ελλάδα του 21ου αιώνα;

Γίνονται κινήσεις από αρχιτεκτονικά γραφεία και έχουν βγει και νέα. Παλαιότερα ζηλεύαμε τις δουλειές των ξένων αρχιτεκτονικών γραφείων. Πλέον έχουμε πάρα πολύ αξιόλογα γραφεία από νέους αρχιτέκτονες οι οποίοι αναλαμβάνουν και δουλειές στο εξωτερικό. Τώρα πια δεν έχουμε να ζηλέψουμε τίποτα. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι υπάρχει αρχιτεκτονική ταυτότητα. Προσπαθεί να δημιουργηθεί τώρα κάτω από δυσκολίες. Είναι πολύ δύσκολο να πειράξεις αυτή τη στιγμή κτίρια του 80’ και του ’90. Νεόδμητα κτίρια δεν υπάρχουν, γίνονται μόνο ανακαινίσεις . Πιστεύω ότι θα πάρει καιρό γιατί δεν υπάρχουν αρκετά χρήματα για να γίνουν πολλές ανακαινίσεις. Και δεν μιλάμε μόνο για ξενοδοχεία στα νησιά, μιλάμε και για εκείνα που βρίσκονται στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας.

Πόσο εξωστρεφής είναι η ΒΟΜΒΥΧ; Αναλαμβάνετε δουλειές στο εξωτερικό;

Όταν οι οίκοι είναι από το εξωτερικό είναι λίγο δύσκολο να απευθυνθούν στην Ελλάδα. Θα απευθυνθούν απευθείας στο εργοστάσιο ή στον αντιπρόσωπο της εκάστοτε χώρας. Εμείς τυγχάνει να έχουμε κάποιες δουλειές στο εξωτερικό. Είναι κυρίως στην Αφρική. Μας έχουν προσεγγίσει από δουλείες μας που έχουν δει στην Ελλάδα. Αυτή την περίοδο επιπλώνουμε με έπιπλα εξωτερικού χώρου κτίρια στην Ντόχα. Υπάρχει επίσης μια μεγάλη κατοικία στη Γκάνα, παράλληλα δίνουμε προσφορές για κάποιες κατοικίες στην Καλιφόρνια. Σ’ αυτές τις χώρες μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί γιατί τα έξοδα για να πάνε είτε από την Ελλάδα είτε από τη Γαλλία είτε από την Ιταλία είναι ίδια με το να τα στείλουμε και εμείς. Ωστόσο, δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε μια δουλειά στην Ιταλία γιατί εκεί κάποιος μπορεί να απευθυνθεί κατευθείαν στα εργοστάσια. Γενικά κοιτάμε να έχουμε και πελάτες του εξωτερικού και Έλληνες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό οι οποίοι φτιάχνουν εκεί την κατοικία τους ή την επιχείρησή τους.

Θα θέλατε να διευρύνετε περισσότερο τη σχέση σας με τον ξενοδοχειακό κλάδο; Είναι στα άμεσα σχέδια της εταιρεία σας;

Είναι ο μόνος κλάδος στον οποίο οι εταιρείες έχουν μέλλον με την προϋπόθεση ότι θα δουλευτεί σωστά. Εμείς δουλεύουμε σε ένα στυλ αρχιτεκτονικό, οι εταιρείες μας είναι αρχιτεκτονικές και όχι τόσο διακοσμητικές. Όταν οι ξενοδόχοι αρχίσουν να απευθύνονται σε αρχιτεκτονικά γραφεία για τις ανακαινίσεις και όχι να τα κάνουν μόνοι τους τότε θα υπάρξει ανάπτυξη και σε μας.

Ποια τα άμεσα σχέδια της εταιρείας;

Συντήρηση και επέκταση προς το εξωτερικό. Κοιτάμε να αναπτύξουμε τις επαφές μας στο εξωτερικό αν μπορούμε και κυρίως στο ξενοδοχειακό κομμάτι. Αν αυξηθούν λόγω της χρήσης του αναπτυξιακού νόμου οι ανακαινίσεις μέσα στο 2014 σίγουρα αυτό θα μας δώσει μια ώθηση.

Οι οικονομικές εκτιμήσεις για την τρέχουσα χρονιά;

Για την ΒΟΜΒΥΧ θα είναι πιο θετικά τα νούμερα που θα εμφανίσει συγκριτικά με το 2012. Γενικότερα όμως το 2013 προβλέπεται χειρότερη χρονιά από το 2012 και το 2014 εκτιμάται ότι θα κινηθεί αν όχι χειρότερα στα ίδια επίπεδα με το 2013. Είμαστε πολύ φρέσκια εταιρεία οπότε έχουμε ανάπτυξη κάθε χρόνο από τη στιγμή που διευρύνουμε διαρκώς το πελατολόγιό μας. Οι νέες εταιρείες έχουν μάθει να δουλεύουν μέσα στην κρίση. Μαθαίνεις να δουλεύεις καλύτερα και πιο σωστά, να είσαι περισσότερο εργατικός. Τίποτα δεν θεωρείται δεδομένο οπότε πρέπει να είσαι πολύ σωστός ως προς τους πελάτες και τους συνεργάτες σου.