του Χάρη Ντιγριντάκη

Σε ατμομηχανή ανάπτυξης των μεταφορών της χώρας φιλοδοξεί να μεταλλαχθεί ο σιδηρόδρομος. Σύμφωνα με πληροφορίες η ΕΡΓΟΣΕ δρομολογεί 7 έργα τα οποία αναβαθμίζουν ουσιαστικά τον εικόνα του ελληνικού σιδηρόδρομου.

Πρόκειται για επιχειρηματικά σχέδια συνολικής δαπάνης 708 εκατ. ευρω των οποίων εξασφαλίσθηκε η χρηματοδότηση και η δημοπράτηση τους βρίσκεται επί θύραις.

Την ίδια ώρα το πρώτο logistics center της ΓΑΙΑΟΣΕ που δόθηκε σε ιδιώτες όπως όλα δείχνουν θα βρίσκεται σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2019 γεγονός που ανεβάζει σε νέο επίπεδο και τον κλάδο των εμπορευματικών μεταφορών.

Ειδικότερα στην τελική ευθεία βρίσκεται η πρώτη δημοπράτηση της ΕΡΓΟΣΕ που κύκλοι της εκτιμούν ότι η προκήρυξη θα βγει στον αέρα εντός των επόμενων ημερών.

Αφορά τη σηματοδότηση-ηλεκτροκίνηση και ETCS στο τμήμα Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα μήκους 80χλμ. το οποίο υπόσχεται μεγαλύτερες ταχύτητες (μέχρι 160χλμ/ώρα) και μείωση της χρονοαπόστασης Αθήνα-Καλαμπάκα στις 3 ώρες.

Το κόστος του έργου είναι 45 εκατ. ευρώ που το χρηματοδοτεί μέσω του ΕΣΠΑ η Περιφέρεια Θεσσαλίας.

Η δεύτερη δημοπράτηση εμπεριέχει τα έργα της Β` φάσης του Κεντρικού Σιδηροδρομικού Σταθμού της Αθήνας που ουσιαστικά ολοκληρώνει τα κύρια έργα υποδομής στην πρωτεύουσα. Μεταξύ άλλων περιλαμβάνει και την ανέγερση ανισόπεδου κόμβου στην οδό Πέλοπος στην νότια είσοδο του σταθμού και υπόγεια σύνδεση με το Μετρό.

Το κόστος ανέρχεται σε 41 εκατ. ευρώ.
Η τρίτη δημοπράτηση αφορά το τμήμα Λάρισα-Βόλος μήκους 61χλμ για σηματοδότηση-ηλεκτροκίνηση και ETCS.

Εδώ η απόσταση θα διανύεται σε περίπου 30 λεπτά με ταχύτητες μέχρι 160 χλμ/ώρα και στον νέο σχεδιασμό περιλαμβάνει η κανονικοποίηση της παλαιάς μετρικής γραμμής του τμήματος Λατομείο – Βόλος. Το εκτιμώμενο κόστος αγγίζει τα 66 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το επιχειρησιακό πρόγραμμα ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ του ΕΣΠΑ.

Μετά από αυτή την πρώτη τριάδα έργων τα επόμενα projects μεταφέρονται στη Βόρεια Πελοπόννησο για την ολοκλήρωση της γραμμής Αθήνα-Πάτρα. Πιο συγκεκριμένα αναμένονται σταδιακά μέχρι το 2020 οι δημοπρατήσεις για:

-Το έργο επιδομής -σηματοδότησης-τηλεδιοίκησης-ηλεκτροκίνησης στο τμήμα Ροδοδάφνη-Μποζαϊτικα με ένα ή δύο διαγωνισμούς που περιλαμβάνει και την κατασκευή 8 νέων σταθμών: Ροδοδάφνη, Σελιανίτικα, Καμάρες, Ψαθόπυργος, Αραχωβίτικα, Αγ. Βασίλειος, Ρίο και Μποζαϊτικα. Το εκτιμώμενο κόστος ανέρχεται στα 91 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ του ΕΣΠΑ.

-To επόμενο project αφορά το έργο-σκούπα Μποζαϊτικα-Λιμένας Πάτρας. Εδώ έχει ήδη επέλθει εξαγγελία για δημοπράτηση μελετο-κατασκευής. Το εκτιμώμενο κόστος εκτιμάται στα 240 εκατ. ευρώ.

Προς το παρόν η ΕΡΓΟΣΕ φέρεται να βρίσκεται σε αναμονή καθώς είναι απαραίτητη και η συναίνεση του Δήμου Πατρέων που μέχρι πρόσφατα είχε αρνητική στάση.

Επίσης δύο εξίσου σημαντικά -σύμφωνα με τους ειδικούς- έργα προετοιμάζονται και αφορούν την σηματοδότηση-ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας μήκους 143 χλμ, κόστους 125 εκατ. ευρώ και την αναβάθμιση της υποδομής στο τμήμα ΣΚΑ-Οινόη εκτιμώμενου κόστους 100 εκατ. ευρώ με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα ΥΜΕ-ΠΕΡΑΑ του ΕΣΠΑ 2014-2020. Επισημαίνεται ότι τα δύο αυτά έργα αυτή την εποχή είναι σε φάση μελετών και η δημοπράτηση τους δύσκολα θα πραγματοποιηθεί πριν το 2020.

Εμπορευματικό Κέντρο

Εν τω μεταξύ, μέγα έργο που θα οδηγήσει στην αναρρίχηση των εμπορευματικών μεταφορών αποτελεί η κατασκευή του εμπορευματικού κέντρου σε έκταση 588 στρεμμάτων στο Θριάσιο Πεδίο Ελευσίνας.

Όμως αυτοί που ξέρουν αναφέρουν ότι είναι το εν λόγω Εμπορευματικό Κέντρο είναι απίθανο το logistics center να βρίσκεται σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2019.

Και τούτο διότι για το έργο δεν έχουν μπει οι σχετικές κυβερνητικές υπογραφές, καθώς η σύμβαση παραχώρησης δεν έχει κατατεθεί προς ψήφιση στη Βουλή, κάτι που αναμενόταν για μέσα στο καλοκαίρι.

Όμως η «υποχρέωση» λειτουργίας του κέντρου μέχρι τον Μάρτιο του 2019 απορρέει από την 19.7.2017 απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής C (2017) 5027, αλλά και τις μνημονιακές-δανειακές δεσμεύσεις της ελληνικής Δημοκρατίας έναντι των δανειστών.

Η δε αθέτησή της θα σήμαινε την επιστροφή από την ελληνική δημοκρατία στην ΕΤΕπ και στο Ταμείο Συνοχής της Ε.Ε. του ποσού των 225 εκατ. ευρώ περίπου” αναφέρεται στο έγγραφο.

Στο πλαίσιο αυτό, το δημόσιο, όπως εξηγεί ο διευθύνων σύμβουλος της ΓΑΙΑΟΣΕ κ. Αθανάσιος Σχίζας απαντώντας σε ερώτηση στη Βουλή, θα πρέπει να επαυξήσει με αποτελεσματικότερο τρόπο την ολοκλήρωση των κατασκευών του εμπορευματικού κέντρου.

Με στόχο την επιτάχυνση της κατασκευής του εμπορευματικού κέντρου, προβλέπεται η δυνατότητα παρέκκλισης ως προς τους όρους δόμησης με Προεδρικό Διάταγμα, κατά τις διατάξεις του ν.3891/2010 (για την αναδιάρθρωση-εξυγίανση του ΟΣΕ).

Ακόμη, βάσει του νόμου 4350/2018 (βάσει της παρ.4 του άρθρου 79 προβλέπονται όροι και περιορισμοί δόμησης, κατά παρέκκλιση, κάθε άλλης διάταξης), το ύψος των κτηρίων ορίζεται σε 19 μέτρα για λόγους λειτουργικούς και ειδικά για την τοποθέτηση υψηλών μηχανημάτων.

Η έναρξη της κατασκευής θα σηματοδοτήσει την έναρξη υλοποίησης της πρώτης φάσης, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ, του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο Πεδίο.

Η κοινοπραξία Goldair Cargo-ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ, που, ύστερα από διεθνή διαγωνισμό επελέγη για την κατασκευή και εκμετάλλευση, για 50 χρόνια, του εμπορευματικού κέντρου στο Θριάσιο, θα αναπτύξει, σε πρώτη φάση, 120.000 τ.μ. Από το δεύτερο έως το δέκατο έτος, από την έναρξη ισχύος της σύμβασης, θα υλοποιηθούν τα εναπομείναντα 120.000 τ.μ. χώρων και σε βάθος δεκαετίας, το κονσόρτσιουμ θα ολοκληρώσει στο Θριάσιο την κατασκευή 240.000 τ.μ. στεγασμένων αποθηκευτικών χώρων.