tim ananiadis1Στα χνάρια του Μ. Βρετανία βαδίζει το King George έχοντας από πίσω του μια διεθνή αλυσίδα όπως η Starwood, η οποία χάρη στη μακροχρόνια εμπειρία της στον ξενοδοχειακό κλάδο κατάφερε να βάλει σε τάξη τα οικονομικά του ιστορικού ξενοδοχείου.

Της Μαρίας Ακριβού

Σε αποκλειστική συνέντευξη που παραχώρησε στο TourismToday.gr, ο κ. Τιμ Ανανιάδης, διευθυντής της Starwood Hotels & Resorts Worldwide σε Ελλάδα και Κύπρο, εμφανίζεται ικανοποιημένος από το πώς κύλησε η φετινή τουριστική σεζόν κάνοντας λόγο για καλύτερα οικονομικά στοιχεία από τα περσινά. 

“Η χρονιά φέτος θα κλείσει με πολύ καλύτερα στοιχεία συγκριτικά με πέρυσι. Η περσινή χρονιά ήταν καταστροφική.”

Ο ίδιος τονίζει πως το κομμάτι της ανακαίνισης του King George έχει ολοκληρωθεί με κάποια μηχανολογικής φύσεως έργα να υλοποιούνται μέσα στο χειμώνα. Το ξενοδοχείο αναβάθμισε την εικόνα του και ανανέωσε το πελατολόγιό του και πλέον τρέχει με τιμές αυξημένες κατά 10%-20% συγκριτικά με πέρυσι.

Αναφερόμενος στην συνολική εικόνα του ελληνικού τουρισμού o κ. Ανανιάδης κάνει λόγο για έναν ώριμο τουριστικό προορισμό ο οποίος έχει ανάγκη από ανανέωση προκειμένου να ανταγωνιστεί χώρες, όπως η Τουρκία, που κερδίζουν σταδιακά σημαντικό μερίδιο αγοράς.

“Εμείς ξοδεύουμε σε ένα χρόνο για προώθηση του τουριστικού μας προϊόντος όσα ξοδεύει η Τουρκία σε ένα μήνα.”

Ως προς την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου θεωρεί προαπαιτούμενο την ύπαρξη υποδομών, αεροπορικών συνδέσεων και ανοιχτών καταστημάτων διότι οι εισπράξεις του τουρισμού σήμερα βρίσκονται στα επίπεδα του 2011 με απώλειες της τάξης του 30%-40%.

Η επαναλειτουργία του King George ήταν εύκολο εγχείρημα για εσάς τι άλλαξε ως προς τον τρόπο της διοίκησής του;

Η διαφοροποίηση του King George συγκριτικά με αυτό που ήταν στο παρελθόν έχει να κάνει με το ότι πλέον το ξενοδοχείο από πλευράς διοίκησης ανήκει στο ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας. Υπάρχει ένα κοινό τμήμα για όλη τη διοίκηση και για το κομμάτι των πωλήσεων και για το κομμάτι του λογιστηρίου οπότε ένα μεγάλο κομμάτι των εξόδων έχει κάπως αφομοιωθεί μέσω του Μ. Βρετανία. Πλέον το ξενοδοχείο ανήκει σε μια διεθνή αλυσίδα, όπως είναι η Starwood, και οι κρατήσεις, η προώθηση, το πελατολόγιο έχουν αλλάξει. Αυτά τα στοιχεία συμβάλλουν και στο κομμάτι των εισπράξεων και της κερδοφορίας.

Οι τιμές υποχώρησαν;

Αντιθέτως. Εμείς ανεβάσαμε τις τιμές όχι βέβαια στο επίπεδο της Μ. Βρετανίας. Η πρόσθεση μας είναι να το κρατήσουμε λίγο διαφοροποιημένο, γιατί μιλάμε για ένα μικρότερου μεγέθους ξενοδοχείο με λιγότερες υποδομές. Οι τιμές αυτή τη στιγμή συγκρινόμενες με τις περσινές είναι λίγο υψηλότερες κατά μέσο όρο. Δύσκολο να σας δώσω με ακρίβεια το ποσοστό της ανόδου επειδή δεν έχω όλα τα στοιχεία του King George, αλλά τουλάχιστον η τιμή πόρτας που προσφέρουμε εμείς συγκριτικά με την τιμή που υπήρχε πριν είναι τουλάχιστον 10% με 20% παραπάνω.

Το πλήγμα που δέχτηκε η πληρότητα των εν λόγω ξενοδοχείων εξαιτίας της κρίσης και των αρνητικών επεισοδίων που είχαμε τα τελευταία χρόνια στο κέντρο της Αθήνας έχει αποκατασταθεί; Οι ξένοι εξακολουθούν και παραμένουν επιφυλακτικοί;

Όχι πλήρως. Θα έλεγα ότι το κομμάτι της έντονης ανησυχίας που είχαν οι ξένοι για να έρθουν στο κέντρο έχει εξαλειφτεί. Οι Έλληνες για κάποιο λόγο φοβούνται ακόμα να κατέβουν στο κέντρο. Δυστυχώς υπάρχει ακόμα μια πολύ λεπτή ισορροπία. Ό,τι γίνεται που εμποδίζει το κέντρο είτε αυτό λέγεται πορεία, είτε μια απεργία ή μια μικρή φασαρία που γίνεται στη Αθήνα επηρεάζει την πόλη διαφορετικά από ότι πριν από μερικά χρόνια.

Είστε έτοιμοι για τη δεύτερη φάση της ανακαίνισης του King George;

Το αρχικό πλάνο ήταν να γίνει ένα μέρος της ανακαίνισης και να γίνει η υπόλοιπη στη συνέχεια. Η απόφαση που ελήφθη ήταν να τελειώσει η ανακαίνιση. Καθυστερήσαμε να ανοίξουμε το ξενοδοχείο. Από τον Μάιο που αρχικά προβλεπόταν άνοιξε τον Ιούνιο, οπότε το κομμάτι της ανακαίνισης έχει ολοκληρωθεί. Το κομμάτι που παραμένει είναι αυτό κάποιων μηχανολογικών έργων που θα γίνουν το χειμώνα που η πληρότητα είναι χαμηλότερη. Δεν προβλέπεται όμως να κλείσει το ξενοδοχείο για άλλη ανακαίνιση.

Σε τι επίπεδα θα κλείσει η χρονιά τόσο για το King George όσο και για το Μ. Βρετανία;

Η χρονιά φέτος θα κλείσει με πολύ καλύτερα στοιχεία συγκριτικά με πέρυσι. Η περσινή χρονιά ήταν καταστροφική. Για τη Μ. Βρετανία που έχουμε διαθέσιμα στοιχεία θα είναι περίπου στα επίπεδα του 2011.

Είστε ο επικεφαλής του ξενοδοχειακού ομίλου Starwood για την Ελλάδα, και στο παρελθόν ήσασταν και για την Τουρκία. Τι πιστεύετε ότι κάνουν οι Τούρκοι καλύτερα από εμάς;

Η Τουρκία έχει δύο μεγάλες διαφορές από την Ελλάδα. Η πολιτική της πολιτείας είναι να υποστηρίξει πραγματικά την ανάπτυξη του τουρισμού και αυτό το δείχνουν είτε μέσω της διαφήμισης είτε μέσω της διευκόλυνσης της επένδυσης, μέσω των υποδομών για να αναδείξουν τα σημαντικότερα τουριστικά τους σημεία αλλά και τα εν δυνάμει τουριστικά μέρη. Σίγουρα τα μεγέθη μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας δεν συγκρίνονται ούτε όμως και οι υποδομές. Επίσης οι Τούρκοι, επειδή όντως θεωρούν ότι ο τουρισμός αποτελεί ένα μεγάλο κομμάτι της ανάπτυξης της χώρας, αποφάσισαν και επένδυσαν σημαντικά κεφάλαια για την προώθηση της χώρας τους έμμεσα και άμεσα. Εμείς ξοδεύουμε σε ένα χρόνο για προώθηση του τουριστικού μας προϊόντος όσα ξοδεύει η Τουρκία σε ένα μήνα. Θα πρέπει να προσθέσω ότι η Τουρκία είναι ένας σχετικά καινούριος προορισμός. Πολλές από τις ξενοδοχειακές υποδομές ακολουθούν τα διεθνή πρότυπα και μέσα στο business plan τους είναι να συναλλάσσονται τα ξενοδοχεία τους με εταιρείες διεθνούς επιπέδου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα την πιστοποίηση του τουριστικού προϊόντος της Τουρκίας. Η Ελλάδα θεωρείται ώριμος προορισμός και πολλές από τις υποδομές είναι της δεκαετίας του 70’-80’. Απαιτείται ανανέωση και αυτό είναι πάρα πολύ δύσκολο.

Όλοι μιλούν για επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Από τη σκοπιά των ξενοδόχων πόσο εφικτό είναι κάτι τέτοιο;

Δεν μπορεί να υπάρχει γενίκευση τόσο στο κομμάτι της επιμήκυνσης όσο και στο κομμάτι της προώθησης. Η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου έχει τελείως διαφορετικό νόημα για την Αθήνα, για την επαρχεία και για τα νησιά. Στις αγορές που έχουν ένα δυνατό καλοκαίρι η επιμήκυνση έχει να κάνει και με τις τιμές τις οποίες ο πελάτης ή ο tour operator προτίθεται να δώσει μέσα στην υπόλοιπη χρονιά και τις υπηρεσίες που θα παράσχει. Ο tour operator παίζει καταλυτικό ρόλο γιατί πρέπει να λάβουμε υπόψη και την αεροπορική σύνδεση. Αν δεν υπάρχει η πτήση charter πχ. από το Ντίσελντορφ προς τη Ρόδο ή την Κω, το να μπει ο τουρίστας στο αεροπλάνο δεν έχει κανένα νόημα. Το πρόβλημα δεν είναι από την πλευρά των ξενοδόχων για να επιμηκυνθεί η τουριστική περίοδος. Πρέπει να υπάρχουν υποδομές, αεροπορικές συνδέσεις, ανοιχτά καταστήματα. Θα πρέπει να λάβουμε υπόψη και τον ανταγωνισμό που λέγεται Ντουμπάι, Συρία και Β. Αίγυπτος, οι οποίες θα ανακάμψουν, Τουρκία και Ταϊλάνδη. Γιατί ό τυπικός πελάτης του καλοκαιριού που θέλουμε να έρθει τον Νοέμβριο έχει τη δυνατότητα να πάει με το ίδιο ή μικρότερο κόστος σε άλλα μέρη. Πρέπει η Ελλάδα να διαφοροποιηθεί για να προσελκύσει τουρίστες. Παραλίες προσφέρουν και άλλοι. Αναρωτιέμαι γιατί δεν κοιτάμε την σεζόν Απρίλιου-Οκτωβρίου να την αυξήσουμε από το 50% που είναι τώρα στο 70% και μετά να μιλάμε για Νοέμβριο και Δεκέμβριο. Αυτή τη στιγμή τα ξενοδοχεία που έμειναν ανοιχτά τρέχουν με 20% πληρότητα για τον μήνα Οκτώβριο.

Ποιοι οι στόχοι που έχουν τεθεί για το 2014;

Στόχος μας είναι να διατηρήσουμε αυτά που κερδίσαμε αυτό τον χρόνο και ελπίζοντας ότι δεν θα έχουμε έκτροπα ή κάτι που θα επιβαρύνει την ανάπτυξη του τουρισμού, ότι θα έχουμε μια σχετική αύξηση του τουρισμού και θα φτάσουμε σε καλύτερα επίπεδα από τα περσινά. Για τι ακόμα οι εισπράξεις του τουρισμού σήμερα είναι στα επίπεδα του 2011. Είμαστε 30%-40% κάτω. Το peak ήταν το 2008 και για να φτάσουμε αυτά τα νούμερα έχουμε ακόμα δρόμο.