aktoploikaeisitiria0104Μείωση ζημιών παρουσίασαν το 2013 και οι τρεις μεγάλες εισηγμένες ακτοπλοϊκές Attica Group, Minoan και ΑΝΕΚ που παράλληλα περιόρισαν τις συνολικές τους υποχρεώσεις ενώ στην περίπτωση της Attica και της Minoan σημειώθηκε και αύξηση του κύκλου εργασιών. 

Και στις τρεις εισηγμένες τα κέρδη EBITDA παρέμειναν σε θετικό επίπεδο και ενισχύθηκαν σημαντικά σε σχέση με το 2012. Κοινός τόπος και για τις τρεις ήταν η μείωση του λειτουργικού κόστους και ο εξορθολογισμός των δρομολογίων καθώς επιχειρούν να βγουν από την κρίση και να εξασφαλίσουν ρευστότητα μέσω της αναδιάρθρωσής τους. 

Ο τέταρτος σημαντικός παίκτης στην ακτοπλοΐα η Hellenic Seaways, όπου συνυπάρχουν ΑΝΕΚ και Minoan ως βασικοί μέτοχοι, ως μη εισηγμένη δεν έχει δημοσιοποιήσει ακόμα ισολογισμό αλλά πηγές της αγοράς αναφέρουν παρόμοιες τάσεις με τις τρεις προαναφερθείσες εταιρείες. 

Όσον αφορά την ΝΕΛ, της οποίας η διοίκηση επισημαίνει προβλήματα ρευστότητας και ενδεχόμενη «ύπαρξη αβεβαιότητας σχετικά με την δυνατότητα ομαλής συνέχισης της δραστηριότητας του ομίλου», ο κύκλος εργασιών σημείωσε πτώση αλλά περιορίσθηκαν οι ζημίες. Πλην όμως αυτές παραμένουν δυσανάλογα, των πωλήσεων, υψηλές, σημειώνουν αναλυτές. 

Attica Group 

Συρρίκνωση ζημιών αλλά και ενίσχυση του κύκλου εργασιών ανακοίνωσε η Attica Group για το 2013 και ειδικότερα οι μετά φόρων ζημιές του ομίλου διαμορφώθηκαν σε 10,13 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 53,98 εκατ. ευρώ το 2012 (περιλαμβάνουν απομειώσεις της αξίας των πλοίων 20,36 εκατ. και έκτακτη λογιστική ζημία 6,40 εκατ. από την πώληση του Superfast VI). Ο κύκλος εργασιών του ομίλου όμως ενισχύθηκε κατά 1,6% στα 260,16 εκατ. ευρώ το 2013 έναντι 256 εκατ. ευρώ το 2012. Τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν στα 27,15 εκατ. ευρώ έναντι 9,45 εκατ. το 2012. 

Η ενίσχυση των EBITDA αποδίδεται σε σειρά ενεργειών του management όπως μείωση των λειτουργικών και διοικητικών εξόδων και ενεργητική διαχείριση των δρομολογίων των πλοίων με σκοπό τη βελτίωση του μεταφορικού έργου ανά δρομολόγιο όπως όμως και στη μείωση των τιμών των καυσίμων η οποία, σε συνδυασμό με τη βελτιστοποίηση των δρομολογίων, επέφερε μείωση στο κόστος καυσίμων και λιπαντικών 9,9%. 

Ο συνολικός δανεισμός του ομίλου διαμορφώθηκε στα 289,94 εκατ. ευρώ εκ των οποίων 68,45 εκατ. είναι μακροπρόθεσμες υποχρεώσεις και 221,49 εκατ. ευρώ είναι βραχυπρόθεσμες. Στη χρήση του 2012 όλες οι τραπεζικές υποχρεώσεις του ομίλου ήταν βραχυπρόθεσμες και ανέρχονταν σε 341,35 εκατ. Η Attica Group «συνεχίζει να βρίσκεται σε συζητήσεις με τις δανείστριες τράπεζες αναφορικά με την αναδιάρθρωση του δανεισμού και εξετάζει σχέδια μακροχρόνιας αναχρηματοδότησης που θα μπορούν να κριθούν εκατέρωθεν αποδεκτά». 

Minoan Lines 

Ο κύκλος εργασιών της Minoan Lines παρουσίασε αύξηση στα € 161,57 εκατ. από € 152,83 εκατ. το 2012 που αποδίδεται στην επέκταση της γραμμής της Αδριατικής (Πάτρα–Αγκώνα) μέχρι την Τεργέστη. Τα καθαρά μετά από φόρους αποτελέσματα της χρήσης διαμορφώθηκαν σε ζημίες € 14,78 εκατ. έναντι ζημιών € 51,31 εκατ. το 2012 ενώ τα αποτελέσματα ΕΒΙΤDA ήταν κέρδη € 16,08 εκατ. έναντι ζημιών € 7,21 εκατ. το 2012. Οι συνολικές υποχρεώσεις του ομίλου μειώθηκαν σε € 317,67 εκατ. έναντι € 376,47 εκατ. το 2012. 

Αξίζει να σημειωθεί πως στα «διαθέσιμα προς πώληση χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία» η Minoan περιλαμβάνει για μια ακόμη χρονιά την συμμετοχή της στην Hellenic Seaways και μάλιστα αναφέρει πως το ποσοστό που κατέχει σε αυτήν ανέρχεται σε 33,35% και δεν θεωρεί ότι ασκεί ουσιώδη επιρροή στη διαχείριση και οικονομική πολιτική της Hellenic. 

ANEK 

Το 2013 ο όμιλος της ΑΝΕΚ παρουσίασε κύκλο εργασιών €178,0 εκατ. έναντι €199,7 εκατ. το 2012 και καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους και δικαιώματα μειοψηφίας ζημίες €35,7 εκατ., έναντι ζημιών €60,8 εκατ. Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα των χρήσεων 2013 και 2012 επιβαρύνθηκαν σημαντικά από τις προσαρμογές της λογιστικής αξίας των πλοίων του ομίλου οι οποίες ανήλθαν σε € 15,3 εκατ. και € 35,5 εκατ. αντίστοιχα. 

Τα κέρδη EBITDA αυξήθηκαν σε €6,5 εκατ. το 2013 από €4,2 εκατ., λόγω της αύξησης των μικτών κερδών και της μείωσης των εξόδων διοίκησης και διάθεσης τα οποία διαμορφώθηκαν σε € 26,8 εκατ. έναντι € 28,3 εκατ. το 2012. Για το 2014 αναμένεται «περαιτέρω βελτίωση των αποτελεσμάτων του ομίλου με βάση τις προβλέψεις για θετικό ρυθμό ανάπτυξης και αύξηση της τουριστικής κίνησης στην Ελλάδα». Παράλληλα «στρατηγικός στόχος της διοίκησης παραμένει η εξασφάλιση των αναγκαίων κεφαλαίων και η περαιτέρω μείωση του κόστους όπως και η συνέχιση της βελτίωσης των λειτουργικών αποτελεσμάτων και η δημιουργία των προϋποθέσεων για επιστροφή στην κερδοφορία. 

Οι υποχρεώσεις του ομίλου ΑΝΕΚ περιορίσθηκαν στα 333,506 εκατ. ευρώ το 2013 από 345,467 εκατ. ευρώ το 2012 με το μεγαλύτερο μέρος των βραχυπρόθεσμων υποχρεώσεων του 2012 να έχει μετατραπεί σε μακροπρόθεσμες το 2013. Σημειώνεται ότι εντός της χρήσης 2013 οι δανείστριες τράπεζες χορήγησαν στη Μητρική νέα βραχυπρόθεσμα δάνεια με σκοπό την ενίσχυση του κεφαλαίου κίνησης. 

ΝΕΛ 

Ο κύκλος εργασιών της NEL Lines το 2013 μειώθηκε 24,25 % στα 51,520 εκατ. από 68,02 εκατ. το 2012 εξέλιξη η οποία αποδίδεται «στην συνεχιζόμενη οικονομική κρίση». Οι λειτουργικές ζημιές (EBITDA) διαμορφώθηκαν στα € 45,856 εκατ. από 62,38 εκατ. το 2012. Υπενθυμίζεται ότι η Ναυτιλιακή Εταιρεία Λέσβου Α.Ε. βρίσκεται σε καθεστώς εξυγίανσης του άρθρου 106 επ. Ν.3588/2007 που επικυρώθηκε με την υπ’ αριθμ. 124/12.12.2013 απόφαση του Εφετείου Βορείου Αιγαίου. Τα αποτελέσματα του ομίλου, πριν και μετά από φόρους κατά το 2013 ανήλθαν σε ζημιά 59,042 εκατ. έναντι ζημιάς ποσού 75,79 εκατ. το 2012. 

Η ΝΕΛ έχει εγγράψει στον ισολογισμό του 2013 συνολικό σχηματισθέν αποθεματικό της εταιρείας ποσού 129,31 εκατ. που αφορά όφελος από ρύθμιση τραπεζικών δανειακών συμβάσεων συνολικού ποσού 102,610 εκατ., όφελος από πιστωτές συνολικού ποσού 10,068 εκατ. και όφελος από απαιτήσεις μετόχων 16,639 εκατ. με βάση την εφαρμογή της Συμφωνίας Εξυγίανσης η οποία επικυρώθηκε από το Εφετείο Βορείου Αιγαίου την 12/12/2013. Στην ετήσια έκθεση πάντως σημειώνεται πως το ενδεχόμενο της μη επιτυχούς έκβασης των ενεργειών της διοίκησης στα πλαίσια της προσπάθειας εξυγίανσης «υποδηλώνει την ύπαρξη αβεβαιότητας σχετικά με την δυνατότητα ομαλής συνέχισης της δραστηριότητας του ομίλου».

Ηλίας Μπέλλος

Πηγή:www.capital.gr