του Χάρη Ντιγριντάκη

 

Στη διελκυστίνδα της ραστώνης των διαδοχικών εκλογών αλλά και των επιχειρηματικών συγκρούσεων έχει περιέλθει το μέλλον των εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα.

Σκληρό επιχειρηματικό πόκερ με διακύβευμα συμβόλαια ύψους πολλών εκατομμυρίων ευρώ παίρνουν «φωτιά», την ίδια ώρα που η χώρα οδεύει προς τις εθνικές εκλογές.

Έτσι, παράλληλα με την πολιτική διαμάχη κορυφώνεται ο «πόλεμος» σε μεγάλα μέτωπα που ενεργοποιούν ισχυρές δυνάμεις του επιχειρηματικού χάρτη, αλλά και ξένους ανταγωνιστές.

Είναι κοινός τόπος ότι τα μεγάλα project, Θριάσιο Ι προϋπολογισμού 160 εκατ. ευρώ και Θριάσιο ΙΙ περίπου 25 εκατ. ευρώ ενδέχεται να επανεκκινήσουν από μηδενική βάση.

Δεν αποκλείεται το αυτό να συμβεί και για το Στρατόπεδο Γκόνου στην Θεσσαλονίκη τον διαγωνισμό του οποίου τρέχει επίσης η ΓΑΙΑΟΣΕ.

Για το Θριάσιο Ι, το μεγαλύτερο logistics center των Βαλκανίων που αποτελούν οι αποθήκες έκτασης 125.000 τ.μ., στο οποίο η ΘΕΚ ΑΕ (Κ/Ξ ΕΤΒΑ- Goldair με κατασκευαστή την Μυτιληναίος) οι μεγαλύτερες εφοδιαστικές αλυσίδες της χώρας αλλά και της Κεντρικής Ευρώπης έχουν προχωρήσει στην υπογραφή συμβολαίων για να κλείσουν τις αποθηκευτικές εγκαταστάσεις, η Νέα Δημοκρατία με δήλωση του αρμόδιου Τομεάρχη Υποδομών και Μεταφορών, βουλευτή Σερρών κ. Κώστα Καραμανλή χαρακτηρίζει σκανδαλώδη την σύμβαση που υπεγράφη, ενώ για το Θριάσιο ΙΙ τις αποφάσεις του ΣτΕ θα αναμένουν οι εμπλεκόμενοι με την κόντρα Cosco -TΡAINOΣE να είναι στο επίκεντρο.

Πάντως έτσι και αλλιώς η υπόθεση του Θριασίου I έχει εμπλακεί στα “γρανάζια” της γραφειοκρατίας των Βρυξελλών, εν αναμονή της έγκρισης της σύμβασης παραχώρησης από την DGComp αλλά και του επί θύραις ανασχηματισμού των ευρωπαϊκών οργάνων μετά τον Σεπτέμβριο.

Στο Θριάσιο ΙΙ ο διαγωνισμός συνεχίζεται με προσφυγές στην δικαιοσύνη με την, ελεγχόμενη από την Cosco, Pearl να αναδεικνύεται σε καταλύτη.

Έτσι στις αίθουσες του Συμβουλίου της Επικράτειας θα δοθεί η “λύση” στο ερώτημα πόσοι και ποιοι από τους “μνηστήρες” θα βρίσκονται στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για το Θριάσιο II.

Υπενθυμίζεται ότι, στο πεδίο της διεκδίκησης για τον Εμπορευματικό Σιδηροδρομικό Σταθμό και Σταθμό Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) που θα φιλοξενείται στη μεγάλη έκταση του ΟΣΕ (1.450 στρ.) συμμετείχαν τέσσερα σχήματα και συγκεκριμένα οι κοινοπραξίες ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Sarmed, Damco Energy (όμιλος Κοπελούζου)- Foodlink, η Pearl (συμφερόντων Cosco) καθώς και η Goldair Cargo.

Από την αρχική φάση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος δεν έλειψαν οι εκπλήξεις, δεδομένου ότι από πέρυσι υπήρχαν διεργασίες για την κοινή κάθοδο μεταξύ Cosco και ΤΡΑΙΝΟΣΕ, στο πλαίσιο μιας πιθανής γενικότερης συμφωνίας με την Ferrovie Dello Stato Italiane για το μεταφορικό έργο των Κινέζων προς την ευρωπαϊκή αγορά.

Παράλληλα, όμως, εδώ και καιρό η Cosco είχε ζητήσει μέσω της Pearl, άδεια από την ΡΑΣ Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων για λειτουργία δική της σιδηροδρομικής εταιρείας, άρα ευθέως ανταγωνιστικής προς την ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Τελικά οι δύο πλευρές όχι μόνο κατέβηκαν αυτόνομα στο διαγωνισμό για το Θριάσιο II, αλλά “πρωταγωνίστησαν” σε επίπεδο προσφυγών της μίας εναντίον της άλλης και των άλλων συμμετεχόντων.

Έτσι, στην Αρχή Εξέτασης Προδικαστικών Προσφυγών κατατέθηκαν έξι προσφυγές από τα τέσσερα σχήματα, με την ΑΕΠΠ να δικαιώνει εν μέρει την Pearl ανοίγοντας το δρόμο για τον αποκλεισμό της κοινοπραξίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ – Sarmed.

Οι προσφυγές επικεντρώθηκαν τόσο σε ουσιαστικούς όσο και σε τυπικούς λόγους, δηλαδή στα κριτήρια επαγγελματικής επάρκειας και τεχνικής ικανότητας των συμμετεχόντων (να διαθέτουν εμπειρία και τεχνική ικανότητα σε δραστηριότητες εφοδιαστικής αλυσίδας), αλλά και στα κριτήρια χρηματοοικονομικής επάρκειας (προ φόρων κερδοφορία τριών τελευταίων χρήσεων, ειδικός κύκλος εργασιών σε δραστηριότητα εφοδιαστικής αλυσίδας κ.α.).

Η συνέχεια βέβαια, δόθηκε από την πλευρά της κοινοπραξίας ΤΡΑΙΝΟΣΕ -Sarmed με την προσφυγή κατά της απόφασης της ΑΕΠΠ στο Συμβούλιο της Επικράτειας.

Εν τω μεταξύ η Pearl επιδιώκει να θέσει εκτός και τους άλλους δυο ανταγωνιστές καθώς προσέφυγε στο ΣτΕ κατά της Goldair και της Damco με το ίδιο περίπου σκεπτικό που είχε χρησιμοποιηθεί και κατά της ΤΡΑΙΝΟΣΕ.

Τα γεγονότα αυτά φέρνουν νέες καθυστερήσεις στην εξέλιξη ενός διαγωνισμού που μέσα από τις διαδοχικές αναβολές, σε συνδυασμό με το ενδεχόμενο αλλαγής κυβέρνησης, φαίνεται να οδηγείται ακόμη και σε ακύρωση.

Όλα αυτά, την ώρα που στο φόντο των “αφηγημάτων” περί της ανάδειξης της χώρας σε εμπορευματικό κόμβο, το Θριάσιο II συνδέεται άμεσα με αυτή την προοπτική, καθώς αφορά την ανάπτυξη και διαχείριση (για 25 χρόνια) του Logistics Park με σιδηροδρομική σύνδεση, τη διαμόρφωση των χώρων εναπόθεσης και αποθήκευσης φορτίων, τελωνείου, γραφείων, κτιρίων μεταφόρτωσης συνδυασμένων μεταφορών, αλλά και προμήθειας- εγκατάστασης των απαραίτητων υποδομών (γερανογέφυρες κ.α.).

Πάντως όπως παρουσιάστηκε από τον Πρόεδρο του ΟΣΕ, κ. Γιώργο Κακουλάκη στο Συνέδριο των Υποδομών και Μεταφορών το πιο ολοκληρωμένο πρότζεκτ του Οργανισμού είναι ο Εμπορευματικός Σιδηροδρομικός Σταθμός και Σταθμός Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) του Θριασίου Πεδίου, που ολοκληρώθηκε μετά από 30 χρόνια καθυστερήσεων στα τέλη του 2018.

Το συγκρότημα ολοκληρώθηκε σε δύο φάσεις και συγχρηματοδοτήθηκε από πόρους του Ταμείου Συνοχής. Συνολικά δαπανήθηκαν περί τα 250 εκ. ευρώ.

Δίνοντας το στίγμα για το πού βρίσκεται ο διεθνής διαγωνισμός παραχώρησης του ΕΣΣΣΔΙ, ο κ. Κακουλάκης σημείωσε ότι όλα είναι μεν έτοιμα για να περάσει ο διαγωνισμός στη φάση των δεσμευτικών προσφορών, εκκρεμεί όμως η προσφυγή ενός εκ των συμμετεχόντων στο ΣτΕ.

Ο διαγωνισμός αφορά τη χρήση και την εκμετάλλευση με υποχρέωση για τον ανάδοχο να εκτελέσει με δαπάνες του τα υπολειπόμενα έργα και εξοπλισμό. Τέλος ο προϋπολογισμός των υπολειπόμενων έργων ανέρχεται στο ποσό των 16 εκατ. ευρώ.