του Χάρη Ντιγριντάκη

Σε κρίσιμη καμπή εισέρχεται η διαδικασία πώλησης του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας, ενώ οι ενδιαφερόμενοι παίκτες ερίζουν για την απόκτηση του πολύτιμου ποσοστού του δημοσίου.

Το κλειδί επιτάχυνσης του διαγωνισμού, που δύναται να συγκεντρώσει ποσό άνω των 1,2 δις. ευρώ για τα ταμεία του ελληνικού δημοσίου, πλέον το έχει ο υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας και είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με το waiver δηλαδή το σύμφωνο συγκατάθεσης όλων των υφιστάμενων μετόχων για την πώληση του ποσοστού του δημοσίου (30%) που έχει περάσει στο ΤΑΙΠΕΔ.

Σύμφωνα με πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής ήδη οι Καναδοί της AviAlliance που ανήκει στο fund PSP Investments που διαθέτουν το 40% και ο όμιλος Καπελούζου (5%) έχουν «ανάψει το πράσινο φως» δίνοντας την έγκριση τους και καθυστερούσε προκλητικά η πρότερη ηγεσία του υπουργείου Οικονομικών εγείροντας παράλληλα αξιώσεις για επιπλέον θέση το ΔΣ του αεροδρομίου.

Πλέον οι επενδυτές δεν είναι λίγοι και οι προϋποθέσεις δείχνουν ότι όσοι προσέλθουν στην διαδικασία, που σε πρώτη φάση τελεσφορεί στα τέλη Σεπτεμβρίου, οφείλουν να διαθέτουν γερά πορτοφόλια.

Ειδικότερα οι υποψήφιοι επενδυτές πρέπει να μην είναι κάτοχοι 50% και άνω αεροδρομίου σε ακτίνα 300 χλμ από ΔΑΑ, να έχουν κεφάλαια τουλάχιστον 500 εκατ. ευρώ, να μην προέρχονται από χώρα στην οποία η ΕΕ έχει επιβάλλει κυρώσεις και όπως αποσαφηνίστηκε οι υφιστάμενοι μέτοχοι δεν έχουν δικαίωμα πρώτης προτίμησης ή άρνησης.

Οι υψηλές επιδόσεις του αεροδρομίου τα τελευταία έτη οδήγησαν το καναδικό fund (Η PSP Investments, διαχειρίζεται σημαντικό χαρτοφυλάκιο αξιών, που περιλαμβάνει μερίδια σε τράπεζες, χρυσωρυχεία, τηλεπικοινωνίες, πληροφορική, εταιρείες παραγωγής ενέργειας, διαχειριστές υποδομών και εταιρείες real estate, το οποίο φθάνει σε αξία σχεδόν τα 50 δισ. ευρώ) να εκδηλώσει σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές, το ενδιαφέρον του και για την απόκτηση του επιπλέον 30% του ΔΑΑ, που πλέον πωλείται στη διαδικασία μέσω του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ το υπόλοιπο ποσοστό του δημοσίου παραμένει στο Υπερταμείο.

Τεχνικά, η AviAlliance, με το 40% υπό τον έλεγχό της και τη νέα σύμβαση παραχώρησης, δεν θα είχε πρόβλημα να διατηρήσει τον έλεγχο ακόμη και απέναντι σε έναν ισχυρό μέτοχο του 30%. Όμως οι οικονομικές προοπτικές του «Λίρα Εκατό» αεροδρομίου, σε συνδυασμό με τη δυνατότητα να αποκτηθεί ο απόλυτος έλεγχος του μετοχικού κεφαλαίου του ΔΑΑ φαίνεται ότι οδήγησαν στην απόφαση να συμμετέχει και σε αυτό τον διαγωνισμό.

Σύμφωνα με πληροφορίες, εκτός των Καναδών στο διαγωνισμό αναμένεται να συμμετέχει η γαλλική Vinci Airports.

Πρόκειται για τον αεροπορικό βραχίονα της κατασκευαστικής που έχει συμμετάσχει σε πολλά μεγάλα έργα στην Ελλάδα.

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι στη μάχη για το 30% του ΔΑΑ θα εισέλθει και ο Όμιλος Κοπελούζου, που κατέχει το 5% του “Ελ. Βενιζέλος” από την αρχική σύμβαση με έτερο fund.

Υπενθυμίζεται, ότι ο Όμιλος Κοπελούζου είναι ήδη συνεργάτης και της Fraport στο project των 14 περιφερειακών αεροδρομίων της Ελλάδας, στο οποίο συμμετέχει με ποσοστό 16,6%.

Ένας ακόμη επενδυτικός Όμιλος ο οποίος φέρεται να ενδιαφέρεται είναι ο όμιλος Macquarie από την Αυστραλία, ο οποίος εμφανίστηκε στο προσκήνιο αμέσως μετά τις ευρωεκλογές.

Οι Αυστραλοί κατέχουν κυρίαρχη θέση σε επενδύσεις στον τομέα των υποδομών παγκοσμίως, ενώ είχαν δώσει το “παρών” και στον διαγωνισμό για την παραχώρηση της Εγνατίας Οδού, έχοντας, μάλιστα, προκριθεί στη β ‘ φάση του διαγωνισμού.

Ενδιαφέρον, κατά τις ίδιες πληροφορίες, έχει εκφράσει όμως και μεγάλος κινεζικός όμιλος (υπενθυμίζεται ότι κινεζικοί όμιλοι, όπως η Shenzen, είχαν εκφράσει και παλαιότερα ενδιαφέρον για τον ΔΑΑ), που πιθανολογείται ότι θα συνεργαστεί με Έλληνα επιχειρηματία.

To Πλάνο

Με βάση το Επιχειρησιακό Σχέδιο (ADP) του Ταμείου ο διαγωνισμός όφειλε να ξεκινήσει αμέσως μετά την ολοκλήρωση της χρονικής παράτασης της σύμβασης παραχώρησης (2ος 2019). Επίσης σύμφωνα με τις δεσμεύσεις των ελληνικών αρχών ο διαγωνισμός έπρεπε να εκκινήσει πριν το τέλος του Ιουνίου (καταγράφεται και στο Enhanced Surveillance Report της Κομισιόν του Ιουνίου).

Το ΤΑΙΠΕΔ εξάντλησε κάθε χρονικό περιθώριο διαπραγμάτευσης μεταξύ όλων των εμπλεκόμενων μερών μέχρι το τέλος Ιουνίου, οπότε έληξε το waiver, με το ελληνικό δημόσιο, (και το Υπουργείο Οικονομικών να μην το έχει υπογράψει).

Τούτων δοθέντων η εν λόγω εκκρεμότητα όπως προαναφέρθηκε βρίσκεται στην ευθύνη του νέου Υπουργού, κ. Χρήστου Σταϊκούρα.

Σε κάθε περίπτωση, οι επαφές συνεχίζονται αφού διατηρείται η ευελιξία να επέλθει η αναγκαία συμφωνία, και μετά την έναρξη του διαγωνισμού, με τη διαδικασία της πρόσκλησης ενδιαφέροντος ήδη να «τρέχει».

Γιατί είναι σημαντικό το waiver

Το waiver είναι η συγκατάθεση όλων των μετόχων για την πώληση ποσοστού 30% και η συμφωνία εταιρικής διακυβέρνησης για το πόσα μέλη θα έχει καθένας στο ΔΣ, ποια δικαιώματα κλπ.

Το έχουν υπογράψει όλοι οι μέτοχοι του ΔΑΑ (ελληνικό δημόσιο και ιδιώτες) και έληγε αρχικώς τον Δεκέμβριο του 2018. Προτάθηκε η επέκταση του μέχρι τον Ιούνιο του 2019, πρόταση την οποία αποδέχθηκαν οι ιδιώτες μέτοχοι του ΔΑΑ (AviAlliance, Κοπελούζος).

Επίσης για να γίνει ελκυστικότερο το 30% και άρα να μεγιστοποιηθεί το τίμημα, οι μέτοχοι αποφάσισαν να συνοδεύεται από ορισμένα δικαιώματα, που αφορούν στην εταιρική διακυβέρνηση της εταιρείας μετά την πώληση και που αποτελεί και σημαντικό στοιχείο που θίγεται και από όλους τους ενδιαφερόμενους επενδυτές.

Τέλος -και δεν θα μπορούσε να είναι διαφορετικά- έχει εξασφαλιστεί από το Ταμείο ότι ο διαγωνισμός θα γίνει με διαφανή τρόπο για όλους τους ενδιαφερόμενους (ίδια πρόσβαση σε στοιχεία, ζητήματα λειτουργίας του αεροδρομίου κλπ).