Τη δυναμική να «ξεκλειδώσει» έσοδα της τάξης των 12,3 τρισ. δολ., για ένα ευρύ φάσμα κλάδων της παγκόσμιας οικονομίας έως το 2035, έχει η τεχνολογία 5ης γενιάς στην κινητή τηλεφωνία (5G).

Οι αριθμοί είναι ενδεικτικοί: από το 2020 έως το 2035, η συνολική συμβολή του 5G στο παγκόσμιο ΑΕΠ προβλέπεται να είναι ισοδύναμη με μια οικονομία του μεγέθους της Ινδίας σήμερα -την έβδομη μεγαλύτερη στον κόσμο. Δεν είναι τυχαίο ότι εννέα στους δέκα ανθρώπους πιστεύουν ότι το 5G θα επιτρέψει τη δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών, που δεν έχουν ακόμη επινοηθεί.

Η παγκόσμια αλυσίδα αξίας που θα δημιουργήσει το 5G εκτείνεται σε όλους τους κλάδους, με τον τουρισμό να είναι από εκείνους οι οποίοι αναμένεται να επωφεληθούν τα μέγιστα από τις βελτιωμένες εφαρμογές και υπηρεσίες που θα παρέχει η νέα γενιά κινητής τηλεφωνίας, επιταχύνοντας την καινοτομία και δημιουργώντας μια καινούρια εποχή συνδεσιμότητας.

Αναδυόμενες ψηφιακές τεχνολογίες, οι οποίες μετασχηματίζουν πλέον κάθε πτυχή της οικονομικής δραστηριότητας και γίνονται εφικτές χάρη στο 5G, εισέρχονται και στον τομέα του τουρισμού, αναδιατάσσοντας πλήρως τον παγκόσμιο τουριστικό χάρτη.

Μεταξύ των τεχνολογιών που αναμένεται ότι θα έχουν καταλυτική επίδραση στο τουριστικό προϊόν είναι η επαυξημένη και η εικονική πραγματικότητα (AR/VR), που αφορούν στη χρήση προηγμένων συσκευών, οι οποίες παρέχουν στον χρήστη τους την εμπειρία της «εναλλακτικής» πραγματικότητας.

Μέχρι και πριν από λίγα χρόνια, όταν αναφερόμασταν σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού είχαμε κατά νου τον πολιτισμικό, τον αθλητικό ή τον ιαματικό τουρισμό.

Πλέον, έννοιες, όπως ο virtual τουρισμός, δηλαδή η εικονική περιήγηση μέσω της τεχνολογίας σε ένα θέρετρο, χωρίς τη φυσική παρουσία του ταξιδιώτη, μπαίνουν σταδιακά στην «ατζέντα», δίνοντας μια σαφή εικόνα για το μέλλον του τουριστικού προϊόντος.

Και αν αυτή η προοπτική παραπέμπει κάποιους σε εικόνες από ένα μακρινό μέλλον, χώρες με μεγάλη ψηφιακή «ωριμότητα», όπως η Φινλανδία, επενδύουν ήδη συστηματικά στην ψηφιοποίηση του τουρισμού. Το Ελσίνκι, για παράδειγμα, αναμένει 1 εκατ. virtual επισκέπτες μόνο κατά το τρέχον έτος.

Οι ίδιοι οι τουρίστες είναι εκείνοι που απαιτούν πλέον μια ολοκληρωμένη ψηφιακή εμπειρία: περισσότεροι από ένας στους δύο πολίτες (56%), αναμένουν ότι έως το 2025 θα μπορούν να επισκέπτονται απομακρυσμένες τοποθεσίες ή να παίρνουν μέρος σε εκδηλώσεις ψυχαγωγίας εξ αποστάσεως, μέσω συσκευών εικονικής, επαυξημένης ή μικτής πραγματικότητας.

Ειδικά, οι νέες γενιές, όπως είναι η Generation Z (όσοι έχουν γεννηθεί μεταξύ 1995 και 2012), που είναι οι πλέον εξοικειωμένες με το Διαδίκτυο, αναζητούν μια πλήρως ψηφιοποιημένη εμπειρία όταν ταξιδεύουν.

Σε αυτή τη γενιά, που θα αποτελεί την πιο ισχυρή ομάδα καταναλωτών έως το 2030, η τεχνολογία του 5G μπορεί να εγγυηθεί μια πλήρως ψηφιοποιημένη ταξιδιωτική εμπειρία.

Οι εκπρόσωποι αυτής της γενιάς, που θεωρούνται πλέον οι «έξυπνοι» τουρίστες, αξιοποιούν την τεχνολογία σε κάθε βήμα της ταξιδιωτικής εμπειρίας: από το πώς επιλέγουν έναν προορισμό μέχρι το πως κάνουν την κράτηση, πως μετακινούνται, πως περιηγούνται στην πόλη που επισκέπτονται και πως τελικά πληρώνουν.

Έρευνα, που διεξήχθη για λογαριασμό της PayPal, επιβεβαιώνει ότι πάνω από το 30% των ατόμων στην ηλικιακή κατηγορία 16-35 κάνει χρήση των mobile apps, προκειμένου να κάνει τις συναλλαγές του όταν ταξιδεύει.

Εξίσου σημαντική για τους νέους, σύμφωνα με την ίδια έρευνα, είναι η χρήση ψηφιακών τεχνολογιών για τη διευκόλυνση της συνολικής ταξιδιωτικής εμπειρίας – π.χ. για την επίσπευση της διαδικασίας του check-in σε ένα αεροδρόμιο ή ένα ξενοδοχείο.

Η WIND, έχοντας δει από νωρίς ότι η επένδυση στο 5G είναι απαραίτητη ώστε να μην χάσουν το ψηφιακό momentum κρίσιμοι κλάδοι της οικονομίας, όπως είναι ο τουρισμός, επενδύει ήδη συστηματικά στην ανάπτυξη υποδομών νέας γενιάς με ένα μεγάλο επενδυτικό πρόγραμμα 500 εκ. ευρώ την πενταετία 2015 -2019.

Στην επόμενη διετία η εμπορική πλέον έλευση του 5G θα μπορεί να υποστηρίξει την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων και την ανάδειξη νέων πηγών εισοδήματος για κάθε κλάδο της οικονομίας και ειδικά για τον τουρισμό.

Ένα μέρος των δυνατοτήτων της επερχόμενης 5ης γενιάς κινητής τηλεφωνίας, με τη διάθεσή της στη χώρα μας να αναμένεται εντός του 2021, είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν από κοντά οι άνθρωποι του τουρισμού κατά την διάρκεια της έκθεσης Philoxenia από τις 8 έως τις 10 Νοεμβρίου, με τη WIND να παρουσιάζει στο περίπτερό της πιλοτικό δίκτυο 5G.

Όσοι βρέθηκαν εκεί είχαν την ευκαιρία να δοκιμάσουν τις ασύγκριτες ταχύτητες μεταφοράς δεδομένων που προσφέρει η νέα τεχνολογία, αλλά και να χρησιμοποιήσουν πρώτοι συσκευές που μπορούν να την αξιοποιήσουν, καθώς η διάθεσή τους ανά τον κόσμο, και ειδικά στην Ελλάδα, δεν έχει καλά καλά ξεκινήσει.