Στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και την Επιτροπή Ανταγωνισμού «παραπέμπει» τον Όμιλο των Ελληνικών Πετρελαίων (ΕΛ.ΠΕ.) ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), για «την άνευ προηγουμένου καταχρηστική πρακτική» του Ομίλου στην αγορά ναυτιλιακών καυσίμων, πρακτική η οποία -όπως τονίζεται- ανακοινώθηκε πρόσφατα στα μέλη του Συνδέσμου.

Παράλληλα προειδοποιεί για τις επιπτώσεις που θα έχει σύντομα στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες, η απόφαση των ΕΛΠΕ «να διαθέσουν πλέον ακριβότερο καύσιμο, αλλά με χαμηλότερη περιεκτικότητα σε θείο, στα επιβατηγά – οχηματαγωγά πλοία, την ώρα μάλιστα που η επιβατική κίνηση του τελευταίους μήνες, παρουσιάζει πτώση πάνω από 50%».

Επιστολή

Με επιστολή που υπογράφουν ο πρόεδρός του, Απόστολος Βεντούρης, και ο γενικός γραμματέας, Σπυρίδων Πασχάλης, ο ΣΕΕΝ ενημερώνει τις αρμόδιες αρχές, αλλά και τους υπουργούς ότι «τα ΕΛ.ΠΕ. Α.Ε., μονοπωλιακός προμηθευτής ναυτιλιακών καυσίμων χαμηλού θείου 1% στην Ελλάδα ανακοίνωσαν στις επιμέρους εταιρείες εμπορίας αυτών, οι οποίες με τη σειρά τους ενημέρωσαν σταδιακά τα μέλη μας, για την από μέρους τους υιοθέτηση καταστροφικών εμπορικών και τιμολογιακών αποφάσεων εις βάρος των ναυτιλιακών εταιρειών επιβατηγών πλοίων, κατά τρόπο αυθαίρετο, μονομερή, καταχρηστικό και εν τέλει παράνομο».

Χρήση «cracked»

Αναλυτικότερα, οι ναυτιλιακές εταιρείες μέλη του ΣΕΕΝ πληροφορήθηκαν μέσω των εταιρειών εμπορίας ότι τα ΕΛ.ΠΕ. αποφάσισαν να διακόψουν τη διάθεση καυσίμου «straight run» και να το αντικαταστήσουν με το χαμηλότερης ποιότητας «cracked». Επίσης αποφάσισαν να διακόψουν τη διάθεση καυσίμου περιεκτικότητας θείου 1,5% που υποχρεωτικά βάσει νομοθεσίας καταναλώνουν τα επιβατηγά πλοία, και να το αντικαταστήσουν με ακριβότερο καύσιμο περιεκτικότητας θείου 1%, καθ΄ υπέρβασιν κάθε διεθνούς κανονισμού, όπως σημειώνει ο ΣΕΕΝ.

Επιπλέον σύμφωνα με το Σύνδεσμο αύξησαν «τα περιθώρια κέρδους» τους (premia) κατά 40%.

Οι συνέπειες των αποφάσεων αυτών θα οδηγήσουν σε ολοκληρωτική καταστροφή τις εταιρείες επιβατηγού ναυτιλίας, τόσο στην ακτοπλοΐα όσο και στους διεθνείς πλόες, τονίζει ο ΣΕΕΝ και σημειώνει ότι λόγω της εξαιρετικά κρίσιμης κατάστασης στην οποία βρίσκεται η επιβατηγός ναυτιλία, ήδη πολλές εταιρείες έχουν διακόψει δρομολόγια, έχουν αποσύρει πλοία και δυσκολεύονται να ανταποκριθούν στις οικονομικές τους υποχρεώσεις.

Ο ΣΕΕΝ υπογραμμίζει ακόμη ότι «διά των αποφάσεων που προαναφέρθηκαν, τα ΕΛ.ΠΕ. -για τις καταχρηστικές συμπεριφορές των οποίων έχουν γίνει επανειλημμένες καταγγελίες και εξ όσων γνωρίζουμε εκκρεμούν ανοιχτές έρευνες τόσο της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας όσο και της Επιτροπής Ανταγωνισμού- όντας μονοπωλιακός προμηθευτής, με δεσπόζουσα θέση στην αγορά επιχειρεί το στραγγαλισμό της επιβατηγού ναυτιλίας κατά τρόπο αδιαφανή και ύποπτο, τόσο οριζοντίως όσο και καθέτως στη γραμμή παραγωγής και εμπορίας».

Αναφερόμενος στις αποφάσεις του πετρελαϊκού ομίλου, εξηγεί ότι «η αντικατάσταση του καυσίμου ”straight run” με το χαμηλότερης ποιότητας ”cracked”, θα αυξήσει την κατανάλωση καυσίμων από τα πλοία, με αποτέλεσμα την αύξηση του λειτουργικού κόστους», ενώ «η διακοπή διάθεσης του παλαιού καυσίμου είναι παντελώς αυθαίρετη, μονομερής, καταχρηστική και εντελώς αδικαιολόγητη, εκμεταλλευόμενη απροκάλυπτα την αντικειμενικά υφιστάμενη σχέση οικονομικής εξάρτησης των ναυτιλιακών εταιρειών από τα ΕΛ.ΠΕ.»

Ο ΣΕΕΝ ζητεί, μεταξύ άλλων, από τις αρμόδιες αρχές:

* την άμεση ενεργοποίηση των ασφαλιστικών δικλίδων που προβλέπονται από τη νομοθεσία και οι οποίες παραμένουν ανενεργές: α) για την κοστολογική διερεύνηση της αγοράς πετρελαιοειδών στην Ελλάδα, β) για τη γνωστοποίηση του τρόπου διαμόρφωσης εργοστασιακών τιμών (ex factory) σύμφωνα με το άρθρο 1 παρ. 13 ν.3851/2010, γ) για τον αναλυτικό επιμερισμό των στοιχείων κόστους που περιλαμβάνονται στην προσαύξηση (premium) σύμφωνα με τα όσα έχει ζητήσει η Επιτροπή Ανταγωνισμού ήδη από το 2008, δ) για την ενεργοποίηση της προβλεπόμενης Επιτροπής Παρακολούθησης Αγοράς Πετρελαιοειδών Προϊόντων με συμμετοχή και του φορέα μας.

* την επιβολή υποχρεωτικής ανώτατης τιμολόγησης στα ΕΛ.ΠΕ. σαν μέτρο δημοσίου συμφέροντος.