odikaergaΈντονη ανησυχία επικρατεί μεταξύ των μικρομεσαίων εταιρειών του κατασκευαστικού κλάδου αναφορικά με την επικείμενη μεταρρύθμιση του συστήματος ανάθεσης δημοσίων έργων, μετά την κατάργηση, στο τέλος Ιουλίου, της κατηγοριοποίησης των εταιρειών σε τάξεις εργοληπτικού πτυχίου, χωρίς όμως να έχει αποσαφηνιστεί το πώς και με ποιες προϋποθέσεις θα γίνονται οι αναθέσεις δημοσίων έργων στο μέλλον. Εκ των πραγμάτων γεννώνται και φόβοι αναφορικά με την πιθανότητα εκτροπής των χρονοδιαγραμμάτων δημοπράτησης σειράς δημοσίων έργων που βρίσκονται στο στάδιο της ωρίμανσης σε όλη την επικράτεια και που σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, υπολογίζονται σε περίπου 3-4 δισ. ευρώ για το διάστημα έως το πρώτο εξάμηνο του 2015.

Υπενθυμίζεται ότι στο τέλος Ιουλίου, το υπουργείο Υποδομών προχώρησε στην κατάργηση των ανώτατων και των κατώτατων ορίων που ίσχυαν στους προϋπολογισμούς των διαγωνισμών των δημοσίων έργων. Το σύστημα αυτό που ίσχυσε επί δεκαετίες καταργήθηκε άμεσα (από τις αρχές Αυγούστου) όσον αφορά τα κατώτατα όρια, ενώ εκκρεμεί ακόμη το Προεδρικό Διάταγμα, το οποίο θα καταργεί και τα ανώτατα όρια, θέτοντας όμως τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για τη συμμετοχή και των μικρότερων εταιρειών του κλάδου σε μεγαλύτερου προϋπολογισμού έργα. Καθ’ όλη τη διάρκεια του προηγούμενου διαστήματος, σε συναντήσεις φορέων του υπουργείου Υποδομών με θεσμικούς εκπροσώπους του κλάδου είχε επισημανθεί ότι στα μέσα Σεπτεμβρίου θα δοθεί το αρχικό σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος που θα καθορίζει τον τρόπο συμμετοχής στα δημόσια έργα, με γνώμονα το να διευκολύνεται η διεκδίκηση μεγάλων έργων και από μικρότερες εταιρείες. Ωστόσο, μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί προς διαβούλευση κανένα σχετικό σχέδιο Π.Δ. Ως εκ τούτου, είναι μεγάλη η αβεβαιότητα που επικρατεί, ιδίως μεταξύ των διοικήσεων των μικρομεσαίων εταιρειών του κλάδου, που θεωρούν, παρά τις υπουργικές διαβεβαιώσεις περί του αντιθέτου, ότι η πρόσφατη κατάργηση των ορίων συμμετοχής στους δημόσιους διαγωνισμούς αποτελεί «ταφόπλακα» για το μέλλον τους, ανοίγοντας τον δρόμο στους μεγάλους ομίλους να διεκδικήσουν μεγαλύτερο μέρος της «πίτας» των έργων.

Η κατάργηση των ορίων κρίθηκε επιβεβλημένη από το υπουργείο Υποδομών, μετά την προειδοποίηση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ότι θα παραπέμψει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο, με αφορμή το σύστημα των τάξεων, αναφέροντας ότι αποκλείονται οι εταιρείες που διαθέτουν την απαιτούμενη τεχνική επάρκεια από τη συμμετοχή σε όλα τα έργα, ανεξαρτήτως προϋπολογισμού. Ωστόσο, η ΠΕΔΜΕΔΕ (Πανελλήνια Ενωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Εργων) ανέφερε εντός της εβδομάδος ότι έχει εξασφαλίσει νομική γνωμοδότηση, η οποία επισημαίνει ότι η ρύθμιση των κατώτατων ορίων στους διαγωνισμούς δεν αντιβαίνει στο κοινοτικό δίκαιο, δεν πλήττει τον ανταγωνισμό και λειτουργεί ως ασπίδα προστασίας για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις του κλάδου. Τη γνωμοδότηση χορήγησε ο κ. Χάρης Ταγαράς, καθηγητής Ευρωπαϊκού Δικαίου του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών και πρώην δικαστής στο Δικαστήριο Δημόσιας Διοίκησης της Ε.Ε.

kathimerini.gr

Νίκος Ρουσάνογλου