Γράφει ο Ξενοφών Ρουμπής
Συνήθως μετά από ένα επιβεβλημένο check-out, ακολουθεί πάντα ένα προγραμματισμένο check-in, το ζήτημα είναι πόσο έτοιμο είναι το δωμάτιο, η Χώρα και η τουριστική βιομηχανία εν προκειμένω, να δεχθεί ένα νέο check-in χωρίς αρνητικές επιπτώσεις.
Τα τελευταία χρόνια η ελληνική οικονομία έχει χτυπηθεί ανελέητα, σχεδόν στους περισσότερους τομείς της. Οι τομείς που την στήριξαν και συνέχισαν να αναπτύσσονται χωρίς σημαντική επιρροή από την οικονομική κρίση ήταν η εστίαση και ο τουρισμός.
Φέτος όμως ο πλέον αμφιλεγόμενος ως προς την διαχείριση αντιμετώπισής του ιός έκανε την εμφάνισή του και τελικά χτύπησε σκληρά και τα τελευταία προπύργια της ελληνικής οικονομίας.
Το συμπέρασμα είναι ότι επιβάλλεται να εργαστούμε συστηματικά, ενωμένοι και βάσει σχεδίου, για να μετατρέψουμε αυτή τη δύσκολη για όλους χρονιά, σε χρονιά στρατηγικής προσαρμογής και έναρξης μελλοντικών ευκαιριών.
Ο τομέας της παροχής υπηρεσιών διαμονής χρειάζεται άμεσα αλλαγή και αναβάθμιση και πρέπει να δράσουμε σήμερα που έχουμε το στρατηγικό πλεονέκτημα της θετικής φήμης της Ελλάδας στη παγκόσμια αγορά τουρισμού ως προς την διαχείριση εξάπλωσης του ιού και την υπεροχή μας ως προς τις ανταγωνίστριες τουριστικά χώρες.
Τι ζητάει λοιπόν ο ένοικος ή ο ταξιδιωτικός πράκτορας από το κατάλυμα την τρέχουσα τουριστική περίοδο και τα επόμενα χρόνια; Τι επηρεάζει περισσότερο την τελική του απόφαση και επιλογή;
Κάποια από τα κριτήρια του παραμένουν τα ίδια όπως η τιμή, η τοποθεσία, οι επιπλέον παροχές αλλά έχει ήδη προστεθεί στις υψηλές θέσεις του καταλόγου του, αν όχι στην 1η θέση, η διασφάλιση και η προστασία της υγείας και ασφάλειάς του, η οποία έχει πάψει πλέον να θεωρείται δεδομένη.
Αυτό λοιπόν που απαιτεί πλέον ο πελάτης δεν είναι μόνο περισσότερη καθαριότητα, περισσότερη απολύμανση χώρων, περισσότερες διαθέσιμες μάσκες προσώπου αλλά σιγουριά και εμπιστοσύνη.
Αυτό που μπορεί να τον καθησυχάσει είναι η διαβεβαίωση / πιστοποίηση ενός τρίτου ανεξάρτητου φορέα ότι η μονάδα φιλοξενίας έχει λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσει την υγεία του.
Αν λοιπόν ο Covid-19 κάνει check-out …. σήμερα, κάτι που όλοι ευχόμαστε, οι παραπάνω απαιτήσεις των φιλοξενουμένων θα παραμείνουν στην κορυφή των κριτηρίων αξιολόγησης εν όψει του επόμενου check-in.
Η Swiss Approval International αντιλαμβανόμενη την ανάγκη αυτή της παγκόσμιας νέας αγοράς τουρισμού έχει εκδώσει ένα ολοκληρωμένο πρότυπο διασφάλισης της υγείας των επισκεπτών των μονάδων φιλοξενίας ως προς τα μεταδιδόμενα νοσήματα και την επιδημιολογική επιτήρησή τους (White office) καθώς επίσης ως προς τα μη μεταδιδόμενα νοσήματα και τις πρώτες βοήθειες (Blue Office).
Το πρότυπο αυτό με την ονομασία B&W Certification ήρθε να αλλάξει την φιλοσοφία των δομών φιλοξενίας και να θέσει ως βασική προτεραιότητα την διασφάλιση της υγείας και της ασφάλειας.
Καλύπτει όλο το φάσμα των υπηρεσιών και υποδομών (housekeeping, reception, room service, swimming pool, events κτλ) και δίνει ιδιαίτερη βαρύτητα στην ποιότητα αέρα και νερού στις εγκαταστάσεις των δομών φιλοξενίας.
Πρωτοπορεί αλλάζοντας το οργανόγραμμα τους προσθέτοντας ένα νέο τμήμα (B&W Department) και δημιουργώντας νέα καθήκοντα εργασίας.
Το συγκεκριμένο τμήμα έχει την συνολική ευθύνη της εύρυθμης λειτουργίας του τμήματος, τον συντονισμό των ενεργειών, την παρακολούθηση και την βελτίωση των υπηρεσιών στο τομέα της διασφάλισης της υγείας όχι μόνο των φιλοξενουμένων αλλά και των εργαζομένων στη μονάδα.
Είναι πλέον βάσει του νέου αυτού προτύπου απαίτηση η συνεργασία της μονάδας φιλοξενίας με πάροχο υγείας και η εκπαίδευση / κατάρτιση του προσωπικού σε θέματα που άπτονται της υγιεινής.
Τα υγειονομικά πρωτόκολλα που ήδη έχουν εκδοθεί και είναι υποχρεωτικά ως προς την εφαρμογή τους υπερκαλύπτονται από τις απαιτήσεις του συγκεκριμένου προτύπου.
Έχοντας ο ίδιος ήδη συμμετάσχει ως επικεφαλής επιθεωρητής στη πιστοποίηση των πρώτων μονάδων φιλοξενίας διαπίστωσα ιδίοις όμμασι ότι η εφαρμογή του προτύπου απαιτεί ομολογουμένως μεγάλη προσπάθεια από όλους τους εμπλεκόμενους αλλά βελτιώνει σημαντικά την απόδοση της μονάδας φιλοξενίας ως προς την διαχείριση της υγείας των φιλοξενουμένων, αναβαθμίζει την κατάρτιση του προσωπικού στον τομέα της υγιεινής και οι καινούργιες υποδομές / εξοπλισμός και διαδικασίες που εφαρμόζονται μεταφέρουν στον επισκέπτη την αίσθηση αυξημένης φροντίδας για την υγεία του.
Απαραίτητη βέβαια προϋπόθεση σωστής εφαρμογής του προτύπου είναι η δέσμευση από τη διοίκηση, η παροχή πόρων και υποδομών και η σκληρή δουλειά προκειμένου να εγκατασταθεί το σύστημα, να εφαρμοστεί και να γίνει βίωμα από όλο το προσωπικό.
Πιστεύω ότι θα αφήσουμε σύντομα πίσω μας το covid-19 και θα αποτελεί πλέον παρελθόν αυτή η δύσκολη περίοδος για όλους μας, αλλά η προτεραιότητα των επισκεπτών σε θέματα Υγείας και Ασφάλειας θα παραμείνει, και θα αποτελέσει το μεγαλύτερο asset για το επόμενο check-in.
Σίγουρα όμως μπορούμε εκμεταλλευόμενοι αυτή την εμπειρία να αλλάξουμε και να βελτιώσουμε την διαχείριση παρόμοιων περιστατικών στο μέλλον, να βελτιώσουμε τις υπηρεσίες μας, να δώσουμε περισσότερη βαρύτητα στην αλληλεγγύη, στην βοήθεια και προστασία των συνανθρώπων μας που έχουν ανάγκη και ανήκουν σε θεωρητικά ευπαθείς ομάδες, οι οποίες ας μην ξεχνάμε, αποτελούν και τον βασικό κορμό των υψηλών εισοδημάτων και του ποιοτικού τουρισμού.
Ας μη ξεχνάμε τη χιλιοειπωμένη αρχαία Ελληνική φράση: «Ουδέν κακόν αμιγές καλού». Δουλειά μας είναι να μετατρέψουμε το φερόμενο «κακό», σε ευκαιρία για βελτίωση και επαναπροσδιορισμού των μακροπρόθεσμων στόχων.
Καλό καλοκαίρι σε όλους και ας μη ξεχάσουμε να στηρίξουμε φέτος πιο ενεργά τους δικούς μας ανθρώπους στον τομέα του τουρισμού.
Ξενοφών Ρουμπής, Branch offices manager
Μηχανολόγος Μηχανικός
Επικεφαλής Επιθεωρητής Συστημάτων Διαχείρισης
AI, R – ASME Authorized Inspector roumpis@swissapproval.ch SWISS APPROVAL INTERNATIONAL