Του Χάρη Ντιγριντάκη
Το πράσινο φως της Ελλάδας στην κρουαζιέρα από την 1η Αυγούστου έδωσε ο Υπουργός Τουρισμού, κ. Χάρης Θεοχάρης με ενημερωτική επιστολή του προς τη Διεθνή Ένωση Κρουαζιέρας (CLIA) και τις τρεις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου οι οποίες δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα (MSC Cruises, Costa, TUI Cruises).
Κοινός τόπος πάντως είναι ότι το πλήγμα που έχει δεχθεί η ελληνική κρουαζιέρα εξαιτίας της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι βαρύ με φορείς της αγοράς να κάνουν λόγο για μείωση εσόδων που θα ξεπεράσει το 80%-90% σε επίπεδο εσόδων.
«Η κρουαζιέρα φέρνει έσοδα 1 δισ. ευρώ στα κρατικά ταμεία. Φέτος στο καλύτερο σενάριο τα έσοδα αυτά θα διαμορφωθούν στα 100-200 εκατ. ευρώ σε σχέση με το 2019», επισημαίνει ο κ. Θεόδωρος Κόντες, πρόεδρος της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ), υπογραμμίζοντας πως φέτος ο κλάδος θα καταφέρει να «σώσει» ένα πολύ μικρό κομμάτι των αφίξεων και των εισπράξεων.
Ο Υπουργός Τουρισμού ανακοίνωσε επίσημα ότι από 01/08/2020 επιτρέπεται στα κρουαζιερόπλοια να επισκέπτονται 6 λιμάνια όταν εισέρχονται στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα πρόκειται για τους λιμένες Πειραιά, Ρόδου, Ηρακλείου, Βόλου, Κέρκυρας και Κατάκολου.
Μετά από τον πρώτο ελλιμενισμό τους τα κρουαζιερόπλοια θα έχουν τη δυνατότητα να προσεγγίσουν οποιοδήποτε άλλο ελληνικό λιμάνι συμπεριλαμβάνεται στο δρομολόγιό τους. Ο κ. Θεοχάρης διευκρίνισε ότι το καθεστώς αυτό θα αλλάξει μόνο σε περίπτωση που υπάρξουν νέες επιδημιολογικές συνθήκες.
«Όλα τα κρουαζιερόπλοια είναι ευπρόσδεκτα στην Ελλάδα, ώστε να προσφέρουν μια μοναδική εμπειρία σε όλους τους επιβάτες τους» αναφέρει στην επιστολή του ο Υπουργός Τουρισμού κ. Χάρης Θεοχάρης. Τόνισε παράλληλα ότι «η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα που ανταποκρίνεται στον κλάδο της κρουαζιέρας και εισάγει πρωτόκολλα υγείας, ειδικά για αυτή τη μορφή τουρισμού.
Οι υγειονομικές διαδικασίες οι οποίες θα εφαρμόζονται υπό την επίβλεψη των ελληνικών αρχών στα κρουαζιερόπλοια, βασίζονται στα δημοσιευμένα πρότυπα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EU HealthyGateways), ενώ έχουν προσαρμοστεί στην ελληνική νομοθεσία και τα εγχώρια δεδομένα».
Με την ευκαιρία της ανακοίνωσης που αφορά στο άνοιγμα της κρουαζιέρας, ο Υπουργός Τουρισμού κάλεσε τις εταιρείες του κλάδου να επανεκκινήσουν τις διαδικασίες των λειτουργιών Homeporting στην Ελλάδα.
Επίσης, ο κ. Χάρης Θεοχάρης ζητά από τα μεγάλα διεθνή γραφεία κρουαζιέρας να συστήνουν στους πελάτες τους το ταξίδι στην Ελλάδα πέραν της θερινής περιόδου.
«Η τρέχουσα σεζόν επεκτείνεται έως το τέλος του έτους» υπογραμμίζει χαρακτηριστικά ο κ. Θεοχάρης.
Η αγορά
Την ίδια ώρα όπως εξηγούν παράγοντες της αφοράς, από τον Σεπτέμβριο ενδέχεται να ξεκινήσουν κάποιες κρουαζιέρες που θα κρατήσουν «ζωντανό» τον κλάδο, με τη γαλλική εταιρεία κρουαζιέρας Le Ponant να έχει εκφράσει την πρόθεσή της να δέσει στα ελληνικά λιμάνια το φθινόπωρο.
«Τα πλοία της Le Ponant είναι μικρά, έχουν χωρητικότητα 100-200 ατόμων, δεν έχουν σχέση με τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια των κολοσσών του θαλάσσιου τουρισμού», τονίζουν πηγές της αγοράς, εξηγώντας, ωστόσο, ότι αυτή η κίνηση θα δώσει μία τονωτική ένεση στην ελληνική κρουαζιέρα που έχει βρεθεί στο ναδίρ.
Στην ίδια κατεύθυνση κινούνται και δύο από τις μεγαλύτερες εταιρείες του κλάδου, η MSC Cruises και η Costa Cruises, οι οποίες προτίθενται να ξεκινήσουν δρομολόγια από την Ιταλία από τον Σεπτέμβριο, εφόσον το επιτρέψουν οι συνθήκες.