Στους άμεσους στόχους του Υπουργείου Πολιτισμού είναι η προτεραιοποίηση ουσιαστικών παρεμβάσεων στην πολιτιστική κληρονομιά της Λέρου, ώστε να καταστεί σύντομα πόλος έλξης για τους λάτρεις του ιστορικού τουρισμού.

Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, Λίνα Μενδώνη, πραγματοποίησε τριήμερη επίσκεψη στη Λέρο, συνοδευόμενη από κλιμάκιο υπηρεσιακών παραγόντων του υπουργείου, προκειμένου να προβεί σε μία ουσιαστική αυτοψία σε μνημεία και σημεία ιδιαίτερου πολιτιστικού ενδιαφέροντος σε όλο το νησί.

Από πλευράς Υπουργείου, κατέστη απολύτως σαφές ότι κρίσιμη παράμετρο στην αναπτυξιακή προοπτική της Λέρου αποτελεί η ανάδειξη της ποικίλης πολιτιστικής της κληρονομιάς, του σημαντικού κτηριακού της αποθέματος, με τον ιδιαίτερο αρχιτεκτονικό του χαρακτήρα του -ιδίως στις περιοχές Λακκί και Λέπιδα- αλλά και των οχυρωματικών έργων και εγκαταστάσεων από τους δυο παγκόσμιους πολέμους, κυρίως στην περιοχή της Πατέλας.

Συγκεκριμένα το Λακκί (ή Πόρτολάγκο), που ιδρύθηκε το 1930, επί ιταλικής κατοχής, «είναι η μόνη σύγχρονη πόλη στην Ελλάδα -και η δεύτερη στην Ευρώπη- που σχεδιάστηκε και ιδρύθηκε εξ αρχής, με ρυμοτομικά και αρχιτεκτονικά σχέδια ως πρότυπη πόλη. Αποτελεί ένα από τα καλύτερα παραδείγματα της ιταλικής ορθολογιστικής και φασιστικής αρχιτεκτονικής, δια χειρός Αρμάντο Μπερναμπίτι και Ροντόλφο Πετράκο.

Επίσης, η κ. Μενδώνη και το υπηρεσιακό κλιμάκιο πραγματοποίησαν αυτοψία στα κατάλοιπα των στρατιωτικών εγκαταστάσεων στο όρος Πατέλα, ένα τεράστιο συγκρότημα κτηρίων και κατασκευών, όπου διασώζονται “ο ακουστικός τοίχος” και το “αερόφωνο”. Πρόκειται για μία μοναδική στρατιωτική κατασκευή, έναν πρόγονο των ραντάρ που επέτρεπε στους Ιταλούς να παρακολουθούν τις πτήσεις των εχθρικών αεροπλάνων. Μία ακόμη ανάλογη εγκατάσταση υπάρχει στη Μεσσήνη της Ιταλίας.

Στο Λακκί βρίσκεται ένα δαιδαλώδες υπόγειο συγκρότημα, με αποθήκες πυρομαχικών, δεξαμενές καυσίμων, κοιτώνες, γραφεία συνεργεία συντήρησης κ.α.

Η αυτοψία συνεχίστηκε στις υπόγειες στοές στη Μερικιά. Σε κάποιες φιλοξενείται το δημοτικό μουσείο, στο οποίο εκτίθενται πλήθος αντικειμένων κυρίως από την περίοδο του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, τα οποία αν συνδυαστούν με τα ανάλογα που εκτίθενται στον Πύργο Μπελένη, μπορούν να αποτελέσουν το υλικό για τη δημιουργία ενός πρότυπου Μουσείου αφιερωμένου στην περίοδο του μεσοπολέμου και στον Β´ Παγκόσμιο Πόλεμο.

«Η Λέρος» δήλωσε η κ. Μενδώνη «πρέπει να αποτελέσει πόλο έλξης για τους λάτρεις του ιστορικού τουρισμού, οι οποίοι επιζητούν την επίσκεψη των τόπων που συνδέονται άμεσα με τους δύο μεγάλους πολέμους του 20ου αιώνα. Είναι μία κατηγορία τουρισμού, που ενδιαφέρει όλα τα κράτη, τους γείτονές μας στη Μεσόγειο. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα του Βερντέν στη Γαλλία, που ουσιαστικά ζει από την ομώνυμη Μάχη.

Η Λέρος μετά τη Νορμανδία κρύβει στη θάλασσα της τα περισσότερα εν ζωή ναυάγια στον κόσμο. Aυτό καθιστά το νησί ιδανικό για Καταδυτικό Τουρισμό.

Γύρω από το νησί υπάρχουν πολλά ναυαγισμένα πολεμικά πλοία και μάλιστα σε σχετικά μικρό βάθος. Τα ναυάγια αυτά δημιουργούν ένα εκτεταμένο καταδυτικό πάρκο με πολλαπλά οφέλη για τη Λέρο.

Πρέπει να αναδείξουμε τη μοναδικότητα του νησιού για να διεκδικήσει με αξιοπιστία το μερίδιο που του αναλογεί. Γι’ αυτό απαιτείται η συνεργασία των Υπουργείων Πολιτισμού και Αθλητισμού, Εθνικής ‘Αμυνας και Περιβάλλοντος, με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου και τον Δήμο Λέρου».

 

Μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζει για το Υπουργείο Πολιτισμού και ο ναός της Αγίας Κιουράς στο Παρθένι. «Είναι ένα ιδιαίτερο μνημείο» δήλωσε η υπουργός, «Είναι η εκκλησιά των εξορίστων την περίοδο της Xούντας στο Παρθένι. Αγιογραφήθηκε από τους εξόριστους Αντώνη Καραγιάννη, Τάκη Τζανατέα και Κυριάκο Τσακίρη».