Σε μαζικές υποβαθμίσεις ελληνικών και ξένων ναυτιλιακών προχωρούν μεγάλοι ξένοι επενδυτικοί οίκοι σε μια εξέλιξη που έρχεται να υπογραμμίσει την κρίση την οποία βιώνει η ποντοπόρος και να επιβεβαιώσει πως οι χρηματαγορές είναι πρακτικά κλειστές για τους εφοπλιστές, με ελάχιστες εξαιρέσεις. Τελευταίο κρούσμα η συνολική αναδιάταξη των συστάσεων του μεγάλου νορβηγικού επενδυτικού οίκου RS Platou Markets ο οποίος υποβάθμισε την μία από κάθε τρεις εισηγμένες ναυτιλιακές που καλύπτει. Με δεδομένη την τεχνογνωσία του και την επιρροή του στις διεθνείς αγορές προκάλεσε αίσθηση στους επενδυτές. Οι δυσμενείς συνθήκες στις ναυλαγορές είναι τόσο καταλυτικές που σε ορισμένες περιπτώσεις η σύσταση των οίκων αλλάζει άρδην από αγορά σε πώληση.
Παρά την κακή αγορά οι μισές σχεδόν από τις επιχειρήσεις που καλύπτει η RS Platou παραμένουν “buy” και, όπως και οι υπόλοιποι επενδυτικοί οίκοι, τονίζει πως μόνο οι εταιρείες εκείνες που έχουν το καλύτερο management και οι επενδυτές μπορούν να ποντάρουν στο γεγονός πως τα συμφέροντα τους συμβαδίζουν με τα βασικά συμφέροντα των μετόχων διατηρούν την εμπιστοσύνη αναλυτών και μικρομετόχων.
«Η αβεβαιότητα για την παγκόσμια οικονομία είναι πολύ μεγαλύτερη από ό,τι συνήθως αλλά εκτιμούμε πως η εικόνα αυτή θα αλλάξει αργότερα το 2012 και θα βελτιωθεί ορατά το 2013. Μια τέτοια εξέλιξη θα επαναφέρει την ζήτηση και για τις υπηρεσίες της ναυτιλίας και οι επενδυτές θα προεξοφλήσουν το γεγονός αυτό τοποθετούμενοι σε ναυτιλιακές μετοχές». «Με δεδομένο ότι οι ναυτιλιακές μετοχές τυπικά προεξοφλούν τα θεμελιώδη μεγέθη ενός χρονικού ορίζοντα τριών με έξη μήνες και εξαιτίας του ότι το 1ο εξάμηνο του 2012 αναμένεται αδύναμο και θα υπάρξουν περαιτέρω καταρρεύσεις ναυλοσύμφωνων, εκτιμούμε πως καλύτερες αγοραστικές ευκαιρίες θα υπάρξουν στο δεύτερο εξάμηνο του έτους», αναφέρει η RS Platou βάζοντας ουσιαστικά ταφόπλακα (όπως σχολιάζουν στο Capital.gr ναυτιλιακοί κύκλοι) σε ορισμένες μετοχές.
Με πολλές μετοχές εισηγμένων ελληνικών συμφερόντων όπως αυτές του Ίωνα Βαρουξάκη και του Βίκτωρα Ρέστη (FreeSeas) και των Ζολώτα, Φιστέ να έχουν υποχωρήσει κάτω από το ένα δολάριο, η αμερικανική επιτροπή κεφαλαιαγοράς έχει ζητήσει ήδη ενέργειες για να ανακτήσουν το ελάχιστο αυτό επίπεδο αξίας, ειδάλλως θα χάσουν την θέση τους στο ταμπλό. Σύσταση sell αποδίδεται και στην Genco εταιρεία συμφερόντων. Π. Γεωργιόπουλου.
Οι ναυτιλιακές που δραστηριοποιούνται στα δεξαμενόπλοια υπέστησαν τις περισσότερες υποβαθμίσεις. Μεταξύ αυτών οι Overseas Shipholding Group, Teekay Corp, Norden και η Euronav, συμφερόντων του Πέτρου Γ. Λιβανού όπως και η Capital Product Partners συμφερόντων Ευάγγελου Μαρινάκη. Και αυτό παρά τα εύρωστα μερίσματα που οι τελευταίες δύο διανέμουν.
Τα τάνκερ πέρασαν την χειρότερη χρονιά των τελευταίων δύο δεκαετιών ή όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά ένα «annus horribilis». Η δυνατότητά τους να ανακάμψουν φέτος θα είναι καθοριστική για το μέλλον τους, αναφέρουν οι ειδικοί.
Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι περισσότερες εταιρείες καταφέρνουν να αποφεύγουν την σύσταση «πώλησης» αλλά οι ελληνικές Costamare και Danaos συμφερόντων Κ. Κωνσταντακόπουλου και Γ. Κούστα αντίστοιχα υποβαθμίστηκαν από buy σε neutral καθώς εκτιμάται πως τα ναυλοσύμφωνα ιδιοκτητών που δεν λειτουργούν τις γραμμές θα παραμείνουν υπό πίεση.
Στη λίστα με σύσταση αγοράς της RS Platou κατατάσσονται οι Diana Shiping και Diana Containerships, συμφερόντων Σίμου Παλιού, η Navios Maritime της Αγγελικής Φράγκου και η Dryships του Γ. Οικονόμου η οποία ελέγχει την Ocean Rig.
Πάντως κοινή φαίνεται να είναι η πεποίθηση πως ενδέχεται το 2012 τόσο τα τάνκερ όσο και τα φορτηγά και τα containerships να δουν τα χαμηλότερα τους επίπεδα αργότερα φέτος και να ανακάμψουν από το επόμενο έτος. Για να γίνει αυτό βέβαια, ζητούμενα είναι η απόσυρση προς διάλυση μέρους του παγκόσμιου στόλου, οι ακυρώσεις παραγγελιών και η ανάκαμψη της παγκόσμιας οικονομίας και του διεθνούς εμπορίου. Στον αντίποδα οι αναλυτές είναι ιδιαίτερα θετικοί για τα πλοία μεταφοράς χημικών και υγροποιημένου αερίου όπου στιβαρή ζήτηση και περιορισμένος αριθμός πλοίων συντηρούν υψηλά επίπεδα τιμών μετοχών και ναύλων. Θετικοί εμφανίζονται οι αναλυτές και για τα πλοία μεταφορές αυτοκινήτων ( από τις χώρες παραγωγής στις χώρες πώλησης).
Οι προβλέψεις για τους ναύλους των μεγάλων δεξαμενόπλοιων (very large crude carrier) είναι πως θα πέσουν περαιτέρω στα 13.000 δολ. ημερησίως, των μεγάλων φορτηγών (capesize) σε αντίστοιχα επίπεδα και των containerships (4.500 teu) για υποχώρηση της τάξης του 40% στα 12.000 δολ. ημερησίως. Πολλά από τα παραπάνω πλοία δεν «βγαίνουν» με αυτά τα έσοδα εξαιτίας των μεγάλων χρηματοοικονομικών υποχρεώσεων που τα βαραίνουν.
Ηλίας Γ. Μπέλλος
Πηγή: www.capital.gr