Η ευρωπαϊκή εμπορική ένωση αεροδρομίων, ACI Europe δημοσίευσε την έκθεση κίνησης για το έτος 2020, αποκαλύπτοντας την πλήρη έκταση της καταστροφής που εχουν υποστεί τα αεροδρόμια της Ευρώπης ως αποτέλεσμα της πανδημίας του COVID-19. Η έκθεση περιλαμβάνει όλους τους τύπους εμπορικών πτήσεων προς, από και εντός της Ευρώπης.
Τα αεροδρόμια της Ευρώπης έχασαν 1,72 δισ. επιβάτες το 2020 σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος (μείωση -70,4%).
Ο Olivier Jankovec, γενικός διευθυντής της ACI Europe σχολίασε: “Με μόλις 728 εκατ. επιβάτες το 2020 σε σύγκριση με 2,4 δισ. επιβάτες το προηγούμενο έτος, τα αεροδρόμια της Ευρώπης επέστρεψαν στα επίπεδα κυκλοφορίας το 1995. Κανένας κλάδος δεν μπορεί από μόνος του να αντέξει ένα τέτοιο σοκ. Ενώ ορισμένα κράτη έχουν λάβει μέτρα για να υποστηρίξουν οικονομικά τα αεροδρόμιά τους, μόνο 2,2 δισ. ευρώ έχουν διατεθεί μέχρι τώρα για το σκοπό αυτό στην Ευρώπη. Αυτό είναι λιγότερο από το 8% των εσόδων που χάθηκαν τα αεροδρόμια πέρυσι.
Με περαιτέρω μείωση της κίνησης τις τελευταίες εβδομάδες και χωρίς ανάκαμψη, πρέπει να γίνουν περισσότερα. Η παροχή βοήθειας στα αεροδρόμια είναι απαραίτητη για την ανοικοδόμηση της αεροπορικής συνδεσιμότητας και την αποτελεσματική υποστήριξη των τοπικών και περιφερειακών κοινοτήτων και του τουρισμού. Είναι επίσης σημαντικό να αποκατασταθούν οι επενδυτικές δυνατότητες των αεροδρομίων για το μέλλον. Χωρίς περισσότερη οικονομική στήριξη, επενδύσεις σε απέξάρτηση από το CO2, ψηφιοποίηση και το SESAR (Single European Sky ATM Research) βρίσκονται σε κίνδυνο”.
Τα αεροδρόμια της ΕΕ (-73% και απώλειες 1,32 δισ. επιβατών) επηρεάστηκαν σημαντικά περισσότερο από εκείνα του μπλοκ εκτός ΕΕ (-61,9% και απώλειες 400 εκατ. επιβατών). Αυτό οφείλεται κυρίως στο μέγεθος και τη σχετική ανθεκτικότητα των εγχώριων αγορών, κυρίως στη Ρωσία, αλλά και την Τουρκία, σε συνδυασμό με λιγότερο αυστηρά lockdown και ταξιδιωτικούς περιορισμούς σε σύγκριση με την αγορά της ΕΕ.
Η διαφορετική αυτή απόδοση μεταξύ της ενδοκοινοτικής αγοράς και εκείνης εκτός της ΕΕ έγινε εμφανής το β’ εξάμηνο του έτους. Ενώ τόσο τα αεροδρόμια της ΕΕ όσο και τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ είδαν την κίνηση των επιβατών τους να παραμένει σχεδόν ακινητοποιημένη στο β’ τρίμηνο (-97,3% και -93,3% αντίστοιχα), οι απώλειες στο δ’ 4ο τρίμηνο του 2020 ανήλθαν στο -83,8% για τα αεροδρόμια της ΕΕ σε σύγκριση με -63,9% για τις χώρες εκτός ΕΕ. Και πάλι, αυτό προέκυψε κυρίως από τη σχετική ανθεκτικότητα της εγχώριας επιβατικής κυκλοφορίας στην αγορά εκτός ΕΕ (-39,8%) σε σύγκριση με την αγορά της ΕΕ (-72,9%) – αν και τα αεροδρόμια εκτός ΕΕ είχαν επίσης υψηλότερη απόδοση από εκείνα της ΕΕ για τη διεθνή κυκλοφορία επιβατών (-78,2% και -86,6% αντίστοιχα).
Εντός της ΕΕ, μικρές διαφορές στις μεγάλες απώλειες της επιβατικής κίνσηης αντικατοπτρίζουν επίσης το μέγεθος των εγχώριων αγορών ή / και την έκταση των lockdown και των ταξιδιωτικών περιορισμών. Ως αποτέλεσμα, τα αεροδρόμια του δ’ τριμήνου στην Αυστρία, την Τσεχία, τη Φινλανδία, την Ουγγαρία, την Ιρλανδία, τη Σλοβενία και τη Σλοβακία εξακολουθούσαν να βλέπουν την επιβατική τους κίνηση κάτω από το -90%, με τα αεροδρόμια της Γερμανίας και του Ην. Βασιλείου να ακολουθούν κατά πόδας (με -87,9% και -86,6% αντίστοιχα). Στο άλλο άκρο, τα αεροδρόμια σε Βουλγαρία (-69%), Γαλλία (-78,1%), Ελλάδα (-72,1%) και Πορτογαλία (-77,2%) ξεπέρασαν ελαφρώς το μέσο όρο της ΕΕ.
Εκτός της ΕΕ, τα αεροδρόμια στις μεγαλύτερες αγορές της Ρωσίας (-44,2%) και της Τουρκίας (-60,7%) αποδείχθηκαν τα πιο ανθεκτικά στο δ’ τρίμηνο, με εκείνα στην Ισλανδία (-96,2%) και τη Γεωργία (-94,8%) να επηρεάζονται περισσότερο.
Όλα τα αεροδρόμια, ανεξαρτήτως μεγέθους, επηρεάστηκαν σχεδόν εξίσου το 2020 όσον αφορά στις απώλειες επιβατών, από τους κόμβους (5 κορυφαία ευρωπαϊκά αεροδρόμια) με -71,3% έως τα μικρά περιφερειακά, με -69,4%.
Οι 5 αεροπορικοί κόμβοι που αναφέρονται ως “Majors” το 2019, τα αεροδρόμια London-Heathrow, Paris-CDG, Amsterdam-Schiphol, Φρανκφούρτης και Κωνσταντινούπολης, έχασαν 250 εκατ. επιβάτες το 2020. Η Φρανκφούρτη (-73,4%) σημείωσε τη μεγαλύτερη μείωση, ακολουθούμενη από το London-Heathrow (-72,7%), το Schiphol του Άμστερνταμ (-70,9%), το CDG του Παρισιού (-70,8%) και την Κωνσταντινούπολη (-59,6%)
Μέχρι το δ’ τρίμηνο, μόνο η Κωνσταντινούπολη παρέμεινε σε μεγάλα νούμερα, ακολουθούμενο από το Sabiha Gocken, το δεύτερο αεροδρόμιο της Κωνσταντινούπολης και τα Sheremetyevo, Domodedovo και Vnukovo της Μόσχας.
Τέλος, οι κινήσεις αεροσκαφών σε ολόκληρο το ευρωπαϊκό δίκτυο αεροδρομίων μειώθηκαν κατά -58,6% το 2020, σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.