της Εύας Οικονομάκη

Το «πράσινο φως» για την Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου της εταιρείας κατά 60 εκατ. ευρώ, ως προϋπόθεσης για την υλοποίηση του πλαισίου στήριξης της εταιρείας από το ελληνικό κράτος, έδωσαν πριν από λίγο οι μέτοχοι της Aegean Airlines κατά τη διάρκεια της έκτακτης Γενικής Συνέλευσης.

Ευτύχιος Βασιλάκης: «H Aegean άντεξε με τα οριζόντια μέτρα χωρίς καμία επιπλέον στήριξη»

«Είναι δεδομένο ότι βρισκόμαστε στην πιο δύσκολη περίοδο της εταιρείας, αλλά και του κλάδου, τόνισε ο πρόεδρος της Aegean Ευτύχιος Βασιλάκης.

Οι επιπτώσεις της πανδημίας είναι πολύ σημαντικές. Είναι προφανές ότι έχουν συμβάλλει στην αντιμετώπιση της κρίσης μέχρι σήμερα οι άνθρωποι της Aegean, τα στελέχη και οι εργαζόμενοί της που προσαρμόστηκαν στα νέα δεδομένα και σε αυτούς προσβλέπουμε ώστε επανεκκινήσουμε όταν το επιτρέψουν οι συνθήκες.

Επίσης έχουμε λάβει και τη συνδρομή των τραπεζών με τις οποίες “χτίσαμε” μία καλή συνεργασία όλα τα προηγούμενα χρόνια, αλλά και τη στήριξη του ελληνικού κράτους που πέραν από τα οριζόντια μέτρα για την οικονομία, κάνει κάτι πιο ειδικό για την εταιρεία.

Μέχρι σήμερα, και για έναν χρόνο, η εταιρεία άντεξε με τα οριζόντια μέτρα χωρίς καμία επιπλέον στήριξη και είμαστε υπερήφανοι γι’ αυτό.

Όλοι κάνουμε μία συλλογική προσπάθεια για να μείνει όρθια μία εταιρεία που συμβάλλει τόσο πολύ στην ανάπτυξη του τουρισμού, αλλά και στα δημόσια οικονομικά της χώρας. Αυτά τα δεδομένα είναι εκείνα που μας δίνουν το δικαίωμα να πούμε ότι αυτό που κάνει το δημόσιο είναι μία επένδυση στην αποδοτικότητα και στη λειτουργία του τουρισμού και της οικονομίας.

Είναι κάτι που έχει δουλευτεί, υποστηριχθεί από τα τόσα χρόνια επιτυχημένης συμβολής της εταιρείας τόσο στην ποιότητα όσο και στα ποσοτικά στοιχεία της ελληνικής οικονομίας.

Ναι, ευχαριστούμε το κράτος για τη βοήθεια, όμως λέμε ξεκάθαρα ότι είμαστε υπερήφανοι για το πόσο αντέξαμε χωρίς αυτή και για το πόσο μικρή είναι σε σχέση με άλλα κράτη».

Από την πλευρά του, ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Airlines, Δημήτρης Γερογιάννης, έκανε λόγο για τη σοβαρότερη κρίση με την οποία έχει αντιμέτωπος ο κλάδος των αερομεταφορών εν καιρώ ειρήνης.

«Οι αερομεταφορές, λόγω της ταύτισης τους με το ταξίδι για προσωπικούς ή επαγγελματικούς λόγους, λόγω του μεγέθους των οικονομικών μονάδων και της ιδιαίτερα μεγάλης έντασης κεφαλαίου και μακροχρόνιων επενδύσεων είναι ο κλάδος που έχει πληγεί καίρια από τις συνέπειες της πανδημίας και τα μέτρα περιορισμού στις μετακινήσεις», τόνισε χαρακτηριστικά ο CEO της Aegean.

Η ανάκαμψη

Ο Δ. Γερογιάννης τόνισε ότι οι επόμενοι μήνες θα εξακολουθήσουν να είναι δύσκολοι, ωστόσο, τοποθέτησε χρονικά την αρχή της ανάκαμψη μέσα στο 2021 και την ομαλοποίηση της κατάστασης το 2022.

«Από τα τέλη Φεβρουαρίου 2020 η Εταιρεία ήρθε αντιμέτωπη με τη σοβαρότερη κρίση που είχε ποτέ να αντιμετωπίσει ο κλάδος των αερομεταφορών εν καιρώ ειρήνη, υπογράμμισε ο Δ. Γερογιάννης.

Οι αερομεταφορές, λόγο της ταύτισης τους με το ταξίδι για προσωπικούς η επαγγελματικούς λογούς, λόγω του μεγέθους των οικονομικών μονάδων αλλά και της ιδιαίτερα μεγάλης έντασης κεφαλαίου & μακροχρόνιων επενδύσεων είναι κλάδος που έχει θιγεί καίρια από τις συνέπειες της πανδημίας Covid-19 και τα μέτρα περιορισμού στις μετακινήσεις.

Τα στοιχεία της ΙΑΤΑ δείχνουν ότι ο κλάδος είχε για το 2020, 118,5 δις δολάρια ζημίες, ενώ ζημιογόνο αναμένεται να είναι και το 2021.

Στα ελληνικά αεροδρόμια, oπως και στην υπόλοιπη Ευρώπη, η επιβατική κίνηση σημείωσε άνευ προηγουμένου μείωση κατά περισσότερο του 80% μεταξύ Απριλίου-Δεκεμβρίου του το 2020.

Η πτώση στο δεύτερο, τρίτο και τέταρτο τρίμηνο του έτους ανήλθε σε 92%, 62% και 77%, αντίστοιχα.

Φυσικά αντίστοιχη και η επίδραση στην δραστηριότητα και το αποτελέσματα της Εταιρείας μας.

Η αρχή του 2020 μας βρήκε μετά από 7 χρονιά συνεχούς κερδοφόρας ανάπτυξη δικτύου και των υπηρεσιών μας σε ιδιαίτερα ισχυρή θέση.

Με 15 εκ επιβάτες το 2019 σε 44 χώρες και 155 προορισμούς από την Αθηνά αλλά και τις σημαντικές περιφερειακές μας βάσεις.

Μεγέθη κατά 70% αυξημένα από την ημερομηνία εξαγοράς της Olympic Air το 2013. Με 9.5 εκ επιβάτες εξωτερικού και εξαιρετική συμβολή στον τουρισμό μας.

Με εξαιρετικά υψηλά ταμειακά διαθέσιμα στο 40% του ετήσιου κύκλου εργασιών μας αλλά και σχεδόν μηδενικό καθαρό δανεισμό.

Και φυσικά στην αφετηρία μια εξαιρετικά σημαντικής επένδυσης σε νέο στόλο με 46 συνολικά αεροσκάφη Airbus A320/321 neo, τόσο για την ανταγωνιστικότητά, την εξέλιξη των υπηρεσιών όσο και για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα μας.

Ακόμα και τους πρώτους δύο μήνες του 2020, δηλαδή λίγο πριν το ξέσπασμα της πανδημίας, καταγράψαμε 10% αύξηση της επιβατικής κίνησης και 15% αύξηση των εσόδων.

Τα αποτελέσματα όμως της πρωτόγνωρης πανδημίας και των αναγκαστικών περιορισμών μετακίνησης που επιβλήθηκαν από τα κράτη, ήταν άμεσα και ασύλληπτα ισχυρά σε καταστροφική ισχύ.

Έγιναν φυσικά προσπαθείς προσαρμογής σε όλα τα επίπεδα της δραστηριότητας.

Ενοποιήσαμε την λειτουργία των κεντρικών μας από δυο σημεία σε ένα για να είμαστε ακόμη πιο γρήγοροι και αποτελεσματικοί στην διαχείριση της κρίσης αλλά και να μειώσουμε το κόστος.

Δημιουργήσαμε σύστημα άμεσης και δυναμικής διαχείρισης του δικτύου σε μεταβαλλόμενες συνθήκες.

Συνεργαστήκαμε με τις ελληνικές και διεθνείς αρχές για την διαμόρφωση των απαραίτητων διαδικασιών για την καλύτερη προστασία των επιβατών και του προσωπικού μας από τις συνθήκες τις πανδημίας.

Αναδιαπραγματευτήκαμε με τους κυρίους μας προμηθευτές σε υπηρεσίες και προϊόντα για να μειώσουμε το κόστος μας αλλά και για να δημιουργήσουμε ευελιξία και προσαρμοστικότητα σε μεταβαλλόμενες συνθήκες.

Διατηρήσαμε ακέραιη την παραγγελία για τα 46 airbus, παραλαμβάνοντας μάλιστα τα πρώτα 8 αεροσκάφη στην πιο δύσκολη συγκυρία, αλλά επεκτείνοντας παράλληλα τις υπόλοιπες παραλαβές σε περισσότερα έτη (αλλά δυο χρονιά έως και το 2026) για αν διαχειριστούμε την συγκυρία.

Κινηθήκαμε γρήγορα και αποτελεσματικά και με την εμπιστοσύνη του τραπεζικού συστήματος για την περαιτέρω θωράκιση του ταμειακού μας αποθέματος.

Αξιοποιήσαμε , τα οριζόντια μετρά για της πολιτείας για τους εργαζομένους & τις επιχειρήσεις και παράλληλα διατηρήσαμε ακέραιο τον κύριο παραγωγικό πυρήνα των ανθρώπων μας που είναι απαραίτητοι για την επανάκαμψη της δραστηριότητας μας.

Φυσικά πάρα όλες μας τις προσπάθειες, τόσο η πανδημία , οι περιορισμοί στην μετακίνηση, που εξακολουθούν και υπάρχουν έφεραν πρωτόγνωρα βαρύ αποτύπωμα και στην εταιρεία μας.

Γνωρίζετε ήδη τα έντονα ζημιογόνα αποτελέσματα του 9μηνου, και όπως έχουμε δηλώσει και πρόσφατα κατά την παρουσία μας στην αρμόδια επιτροπή της βουλής, οι ζημίες προ φορών του έτους θα διαμορφωθούν περίπου στα 300 εκ, δηλαδή 230 μετά από φόρους, ενώ η απώλεια κύκλου εργασιών για το έτος προσεγγίζει τα 900 εκ.

Είναι αλήθεια ότι τέτοια μεγέθη, και μάλιστα πολλαπλάσια στις κυρίες Ευρωπαϊκές εταιρείας υπάρχουν κατά κύριο λόγο στον κλάδο αερομεταφορών και αυτός είναι και ο λόγος που έχουν γίνει εξαιρετικά μεγάλες παρεμβάσεις στήριξης από τα κράτη που μόνο στην ΕΕ έχουν φτάσει τα 35 δις ευρώ ενώ στις ΗΠΑ έχουν πλέον ξεπεράσει τα $70 δις

Με δεδομένο το βάρος της συγκυρίας αλλά και τις ενέργειες και τα μεγέθη της στήριξής προς άλλες εταιρείες άλλων χωρών η διαμόρφωση ειδικού πλαισίου στήριξης και για την Aegean από την πολιτεία ήταν πρακτικά απαραίτητη.

Έτσι μετά από διαπραγματεύσεις με τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπόικ & του ΥΜΕΤ επήλθε συμφωνία η για την ενίσχυση της εταιρείας με 120 εκ , ως μερική αποκατάσταση των συνεπειών της πανδημίας και των περιορισμών μετακίνησης , με χρήση των διατάξεων του στο πλαίσιο του άρθρου 107 (2) (β) της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης .

Η πρόταση για την αποζημίωση με 120 εκ κατατέθηκε τον Νοέμβριο στην ΕΕ και εγκρίθηκε τον Δεκέμβριο.

Η συνολική συμφωνία , μεταξύ πολιτείας και Aegean προβλέπει ως προϋπόθεση για την ενίσχυση αυτή την διενέργεια αύξησης 60 εκ από τους μετόχους.

Παράλληλα προβλέπει και την δωρεάν παροχή warrants δηλαδή δικαιωμάτων προαίρεσης στο ελληνικό δημόσιο για αριθμό μετοχών 11.5 % μετά την αύξηση , στην τιμή που θα γίνει και η αύξηση κεφαλαίου.

Η χορήγηση της παραπάνω κρατικής ενίσχυσης και οι όροι αυτής, οι οποίοι ψηφίστηκαν από την Ελληνική Βουλή.

Οι ενέργειες αντιμετώπισης της πανδημίας ήταν άμεσες και εξακολουθούμε και δουλεύουμε με ίδιους εντατικούς ρυθμούς για να διασφαλίσουμε την προοπτική επανόδου σε μια υγιή πορεία ανάπτυξης όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν.

Αναζητούμε και ενεργοποιούμε τη συνεισφορά όλων των stakeholders για σε αυτήν την ειδική πρωτόγνωρη συγκυρία.

Οι εξελίξεις με την πρόοδο των εμβολιασμών στην Ευρώπη και στην Ελλάδα δίνουν μια προοπτική ανάκαμψης του κλάδου μας και της εταιρείας μας στην εξέλιξη του έτους.

Φυσικά τα ακριβή χρονικά δεδομένα για τους εμβολιασμούς, ο βαθμός και η ταχύτητα ανακάλυψης της ζήτησης αλλά και οι συμφωνίες των κρατών για τα πρωτοκολλά μετακίνησης διατηρούν ακόμη σημαντική αβεβαιότητα, κυρίως για την στιγμή της επανεκκίνησης.

Θεωρούμε όμως ότι και στην συγκυρία αυτή , οι πρόνοιες και το σύνολο των ενεργειών που έχουμε λάβει είναι ικανές να δώσουν στην εταιρεία και πάλι ισχυρή ανταγωνιστικότητα και την ευκαιρία για ανάκαμψη όταν το επιτρέπουν οι συνθήκες.

Οι επόμενοι μήνες είναι βέβαιο ότι θα είναι ακόμη δύσκολοι, όμως θεωρούμε ότι θα δούμε την αρχή της ανάκαμψης μέσα στο 2021 και την ομαλοποίηση στο 2022».