Αν και το θολό τοπίο στις αποκρατικοποιήσεις συνεχίζεται, εντούτοις παραμένει σταθερό το επενδυτικό ενδιαφέρον για τα εγχώρια περιουσιακά στοιχεία της χώρας. Μετά τη Fraport που διαρκώς επαναλαμβάνει το ενδιαφέρον της για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, σειρά έχουν οι Κινέζοι ενδιαφερόμενοι για τον ΔΑΑ.
Ο επικεφαλής της επενδυτικής εταιρείας Friedmann Pacific Asset Management (FPAM) Ltd, Μάικ Πόουν, μιλώντας στο πρακτορείο Reuters ανέφερε ότι η εταιρεία του θα παροτρύνει την ελληνική κυβέρνηση να ξεκινήσει άμεσα τη διαδικασία αποκρατικοποίησης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) «Ελ. Βενιζέλος». Ο ίδιος ανέφερε ότι προτίθεται να ταξιδέψει στην Αθήνα στο β΄ τρίμηνο του έτους, προκειμένου να πραγματοποιήσει επαφές με κυβερνητικούς αξιωματούχους για το θέμα αυτό.
Η FPAM Ltd., σε συνεργασία με τη Shenzen Airport Group, έχει ενδιαφερθεί για την απόκτηση πλειοψηφικού μεριδίου στον ΔΑΑ, με στόχο να καταστήσει το αεροδρόμιο των Σπάτων πύλη εισόδου Κινέζων τουριστών στην Ευρώπη και την Ευρωζώνη. Στο παρελθόν ο κ. Πόουν είχε υποσχεθεί ότι μπορεί να μεταφέρει μέσω της Αθήνας πάνω από 50 εκατομμύρια Κινέζους τουρίστες στην περιοχή μας. Για τον σκοπό αυτό τόσο ο ίδιος, όσο και άλλα στελέχη των δύο ενδιαφερόμενων επενδυτών έχουν επισκεφθεί μέχρι σήμερα την Αθήνα πολλές φορές μετά το 2011.
«Θεωρούμε ότι είμαστε μία από τις καλύτερες επιλογές που μπορούν να κάνουν (οι Ελληνες)», είπε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της FPAM. «H Ελλάδα», πρόσθεσε, «χρειάζεται περισσότερους επιβάτες και περισσότερο τουρισμό… θα συνεχίσουμε τις προσπάθειές μας».
Πολλοί είναι εκείνοι που θεωρούν ότι με τη νέα κυβέρνηση, οι πιθανότητες ευόδωσης των σχεδίων των FMAP και Shenzen Airport αυξάνονται, καθώς η δεύτερη από τις δύο είναι κρατική εταιρεία. Διαχειρίζεται το τέταρτο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Κίνας και θα μπορούσε να δημιουργήσει μια συμφωνία που θα έχει το περιτύλιγμα μιας διακρατικής συμφωνίας. Η FMAP από την άλλη πλευρά, είναι ιδιωτική επενδυτική επιχείρηση που επενδύει συστηματικά σε περιουσιακά στοιχεία αερομεταφορών. Διαχειρίζεται κεφάλαια ύψους περίπου 15 δισ. δολ. Χονγκ Κονγκ (1,8 δισ. ευρώ) και πρόσφατα απέκτησε το 49,99% του αεροδρομίου της Τουλούζης, μαζί με τη διοίκηση της επιχείρησης (management). Είναι δε η πρώτη επένδυσή της επί ευρωπαϊκού εδάφους και σύμφωνα με τον κ. Πόουν, τα σχέδια της εταιρείας του περιλαμβάνουν την εξαγορά τριών έως πέντε επιπλέον αεροδρομίων στα επόμενα χρόνια. Προτεραιότητα στις εξαγορές αυτές φαίνεται να έχει το «Ελ. Βενιζέλος» καθώς, σύμφωνα με τα στελέχη της εταιρείας, θεωρείται ο καλύτερος γεωγραφικός προορισμός μεταξύ Κίνας (Σενζέν) και Ευρώπης. Προς την κατεύθυνση αυτή καθοριστικό ρόλο διαδραματίζει η συμμετοχή της χώρας μας στην Ευρωζώνη, αλλά και η δίψα των Κινέζων επενδυτών να αποκτήσουν σημαντικά και αξιόπιστα περιουσιακά στοιχεία σε άλλα σημεία του πλανήτη.
Σημειώνεται ότι στο τέλος του μήνα αναμένεται η επίσκεψη του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη και του υπουργού Εξωτερικών Ν. Κοτζιά στο Πεκίνο. Ωστόσο, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, ο ΔΑΑ δεν φαίνεται να βρίσκεται στην ατζέντα των συζητήσεων. Και ίσως η έκφραση αυτού του κινεζικού ενδιαφέροντος εκ νέου μέσω του Reuters για τον ΔΑΑ, να έχει στόχο το θέμα να συμπεριληφθεί στις διμερείς συνομιλίες που θα διεξαχθούν στο Πεκίνο.
kathimerini.gr