Η Διεθνής Ένωση Αεροπορικών Μεταφορών (ΙΑΤΑ) ανακοίνωσε τα αποτελέσματα της παγκόσμιας κίνησης για τον Ιανουάριο παρουσιάζοντας αύξηση 5,7% στη ζήτηση των επιβατών, αλλά και μια μείωση του  8,0% των εμπορευματικών αερομεταφορών σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα του 2011.

«Η χρονιά ξεκίνησε με κάποια ελπιδοφόρα είδηση για την επιχειρηματική εμπιστοσύνη. Φαίνεται ότι οι αγορές εμπορευμάτων έχουν σταθεροποιηθεί, αν και σε χαμηλά επίπεδα. Και αυτό έχει θετικό αντίκτυπο στις επιχειρήσεις που σχετίζονται με ταξίδια. Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες έχουν να αντιμετωπίσουν δύο μεγάλους κινδύνους: την αύξηση των τιμών του πετρελαίου και την κρίση κρατικού χρέους της Ευρώπης. Και κρέμονται πάνω από τις τύχες της βιομηχανίας, όπως η δαμόκλειος σπάθη », δήλωσε ο διευθυντής της ΙΑΤΑ  Τόνι Τάιλερ.

Συνολικά η επιβατική ζήτηση αυξήθηκε τον Ιανουάριο κατά 5,7% σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2011, σημειώνοντας μια μικρή επιτάχυνση κατά 5,6% σε σύγκριση με την αύξηση χρόνου που καταγράφηκε  για το μήνα Δεκέμβριο του 2011. Με τη χωρητικότητα των επιβατών τον Ιανουάριο να αυξάνει έως και 4,2%, ο μέσος συντελεστής πληρότητας αυξήθηκε κατά 1,1 εκατοστιαίες μονάδες στο 76,6% σε σύγκριση με τον ίδιο μήνα ένα χρόνο πριν.

Οι αγορές εμπορευμάτων ανήλθαν σε 8% κάτω από τα επίπεδα του Ιανουαρίου 2011. Η μείωση των εμπορευματικών αερομεταφορών σταθεροποιήθηκε κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2011, σε επίπεδα 4% κάτω από αυτά του 2008 . Υπήρξε μια πτώση 2,5% στις παγκόσμιες αγορές εμπορευμάτων από το Δεκέμβριο μέχρι τον Ιανουάριο, αλλά αυτό αποδίδεται στις συνέπειες του κλεισίματος εργοστασίων, λόγω της κινεζικής Πρωτοχρονιάς. Η μεταφορική ικανότητα συρρικνώθηκε κατά 0,6% ετησίως, και ο εμπορευματικός συντελεστής πληρότητας μειώθηκε στο 41% (από 44,3% τον Ιανουάριο του 2011).

Οι διεθνείς αερομεταφορές αυξήθηκαν κατά 5,5% ενώ η παραγωγική ικανότητα αυξήθηκε κατά 4,2%, με αποτέλεσμα ένα συντελεστή φορτίου του 76,6%, από 75,7% τον Ιανουάριο του 2011.

Οι ευρωπαϊκοί αερομεταφορείς σημείωσαν αύξηση κατά 5,3% σε σχέση με την κυκλοφορία του Ιανουαρίου του 2011. Η συνεχιζόμενη οικονομική αδυναμία της περιοχής οδήγησε σε σημαντική πτώση από την αύξηση του 9,5% που καταγράφηκε το Δεκέμβριο, παρά την ελκυστικότητα του ευρώ για την τουριστική και εξαγωγική δραστηριότητα.

Οι βόρειο-αμερικανικές αεροπορικές εταιρίες είχαν πτώση 0,3% στην επιβατική κίνηση, αλλά η ικανότητα μειώθηκε κατά 0,9%, ωθώντας τον συντελεστή φορτίου μέχρι το  77,6%. Δίπλα στους  αφρικανικούς  αερομεταφορείς, η επιβατική ζήτηση είχε τη χαμηλότερη επίδοση.

Οι αεροπορικές της Μέσης Ανατολής  σημείωσαν διψήφια αύξηση της κυκλοφορίας, τον Ιανουάριο, κατά 14,5%. Αυτό ήταν με διαφορά ο μεγαλύτερος ρυθμός ανάπτυξης για κάθε περιοχή και αντιπροσωπεύει μια επιστροφή στις τιμές που παρουσίασαν το 2010. Η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 10,6%. Ο συντελεστής φορτίου αυξήθηκε  κατά 2,7 μονάδες στο 78,5%, το υψηλότερο μεταξύ των περιφερειών.

Οι αερομεταφορείς της Λατινικής Αμερικής συνέχισαν να απολαμβάνουν υψηλό επίπεδο της ζήτησης των επιβατών. Η κυκλοφορία αυξήθηκαν κατά 7,9% τον Ιανουάριο σε σύγκριση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, ενώ η παραγωγική ικανότητα αυξήθηκε κατά 7,4%. Στο 79,9%, οι αερομεταφορείς της περιοχής είχαν τον  ισχυρότερο παράγοντα φορτίου.

Οι αφρικανικές αεροπορικές εταιρείες ανέφεραν πτώση της ζήτησης κατά  3,6% και μείωση της παραγωγικής ικανότητας κατά 0,8%, με συντελεστή πληρότητας του 64,8%, το χαμηλότερο συντελεστή φορτίου μεταξύ των περιφερειών.

Κώστας Μπιλιάνης