“Σηκώνει κεφάλι” ο τουρισμός πόλεων, τόσο στην Ευρώπη, όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία της εξειδικευμένης σε θέματα τουρισμού διεθνούς εταιρείας ερευνών IPK, τα οποία επεξεργάστηκε το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων. Σύμφωνα λοιπόν με την καταγραφή του IPK, μεταξύ 2010 και 2014 τη μεγαλύτερη ανάπτυξη παρουσίασαν τα city breaks (τουρισμός πόλης) με αύξηση 72% παγκοσμίως και 42% στην Ευρώπη, ακολουθούμενα από τις διακοπές sun & beach (μοντέλο “ήλιος- θάλασσα”) με αύξηση 31% και 19% αντίστοιχα, το touring (περιηγητικός τουρισμός) με 28% παγκόσμια αύξηση και 20% στην Ευρώπη. Αντίθετα μείωση 9% παρουσίασαν στην Ευρώπη οι διακοπές στην εξοχή (countryside). Σύμφωνα μάλιστα με τα παραπάνω δεδομένα, τα ταξίδια city break χαρακτηρίζονται ως το ταχύτερο αναπτυσσόμενο προϊόν της διεθνούς τουριστικής βιομηχανίας, αντιπροσωπεύοντας πλέον το 21% των διακοπών σε παγκόσμιο επίπεδο.

Όπως δείχνει η μελέτη, στο top-10 των πιο δημοφιλών προορισμών city break φιγουράρουν το Παρίσι, η Νέα Υόρκη, το Λονδίνο, η Μπανγκόκ, η Βαρκελώνη, η Σιγκαπούρη, η Κωνσταντινούπολη, το Μόναχο, το Βερολίνο και το Λος Άντζελες. Η Αθήνα από την άλλη δεν καταφέρνει για ακόμη μια φορά να συμπεριληφθεί στη λίστα με τους πιο επισκέψιμους προορισμούς, ενώ όπως επισημαίνει το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ, δεδομένης της δυναμικής των ταξιδιών city break, είναι προφανής η ανάγκη διατήρησης της δυναμικής της Αθήνας ως προορισμού προκειμένου να καρπωθεί τα μέγιστα οφέλη από αυτήν την τάση.

Σύμφωνα με στοιχεία του SETE Intelligence, η Ελλάδα αποσπά αυτή τη στιγμή μερίδιο αγοράς μόλις 1,1% που αντιστοιχεί σε περίπου 700.000 ταξίδια το χρόνο για city break, κυρίως στην Αθήνα και δευτερευόντως στη Θεσσαλονίκη. Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει πως κάθε χρόνο πραγματοποιούνται στην Ευρώπη περισσότερα από 63 εκ. ταξίδια αυτού του είδους, τα οποία αντιστοιχούν σε μια «πίτα» που ξεπερνά τα 46 δισ. ευρώ. Είναι όμως χαρακτηριστικό, πως ενώ η Αθήνα, όπως επισημαίνουν επιχειρηματίες του τουρισμού, πληροί σχεδόν όλες τις βασικές προϋποθέσεις να αναπτυχθεί ως προορισμός (αεροπορικές συνδέσεις, μουσεία και χώροι πολιτισμού, εμπορικά κέντρα, νυχτερινή ζωή), μόλις πρόσφατα άρχισε να προβάλλεται πιο συστηματικά και να ξεπερνά την αρνητική δημοσιότητα του 2012.

Από την έρευνα πάντως ικανοποίησης τουριστών που διενήργησε η Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών, Αττικής και Αργοσαρωνικού φαίνεται πως το 96% των επισκεπτών πέρυσι δήλωσε ότι θα σύστηνε την Αθήνα σε φίλους και συγγενείς, ενώ το 42% ανέφερε ότι η εμπειρία του ήταν καλύτερη από αυτή που προσδοκούσε.

Η έρευνα έδειξε ακόμη ότι:

– Η συνολική βαθμολογία αξιολόγησης της Αθήνας είναι 7,8 με την ξενοδοχειακή υποδομή της πρωτεύουσας να βαθμολογείται σταθερά με 8,4 τα τελευταία τρία χρόνια.

– Το 74% έρχεται στην Αθήνα για τα αξιοθέατά της. Οι τουρίστες επισκέφθηκαν κατά μέσο όρο 3,6 αξιοθέατα, με πρώτα την Ακρόπολη, το Μουσείο της Ακρόπολης και το Αρχαιολογικό Μουσείο.

– Πέρσι μόνο το 2% ήρθε στην Αθήνα για να συμμετάσχει σε συνέδριο ή έκθεση.

– Η σχέση τιμής/ποιότητας για τα ξενοδοχεία βελτιώθηκε σημαντικά μετά από την απότομη μείωση τη διετία 2007 – 2008.

– Στα δυνατά σημεία της πόλης συγκαταλέγονται ο πολιτισμός, η διασκέδαση και η συμπεριφορά των κατοίκων.

Οι τουρίστες στην Αθήνα δαπανούν 111 ευρώ καθημερινά. Αίτημα των τουριστών παραμένει το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές, όπως και η επιμήκυνση του ωραρίου στα μουσεία. Ωστόσο, βαθμολογούν αρνητικά την Αθήνα όσον αφορά τα γκράφιτι, τις υποδομές της πόλης, τη δημόσια καθαριότητα, την εικόνα σε πλατείες και πεζοδρόμια, την ηχορύπανση και την ατμοσφαιρική ρύπανση.

Πηγή:www.capital.gr