Του Χάρη Ντιγριντάκη
Στον αστερισμό των Logistics κινείται η χώρα. Δεκάδες εταιρείες και επενδυτικά Funds ερίζουν για την απόκτηση θέσης τόσο στο Θριάσιο όσο και στη Βόρειο Ελλάδα διαβλέποντας υψηλές και σταθερές αποδόσεις για τα χαρτοφυλάκια τους.
Οι πρώτες μεγάλες πινελιές που μπαίνουν στον καμβά του νέου τοπίου στις εμπορευματικές μεταφορές βρίσκονται στην Δυτική Αθήνα και ειδικότερα στο πολύπαθο Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο γνωστό και ως Θριάσιο Ι.
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του ΕΤ της Κυριακής ο όμιλος Goldair αύξησε το μερίδιο του από το 20% στο 40%, ενώ ο επικεφαλής του Ομίλου κ. Καλλίνικος Καλλίνικος θα είναι και ο εκτελεστικός πρόεδρος του ανάδοχου κοινοπρακτικού σχήματος με την ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ της οποίας τα μερίδια πέφτουν στο 60%.
Άλλωστε το εν λόγω project είναι ταυτισμένο με την Goldair και τον αγώνα που έχει δώσει εδώ και αρκετά έτη για την τελεσφόρηση της όλης διαδικασίας.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι ο παραχωρησιούχους απεδέχθη τα 12 σημεία που ζήτησε η Επιτροπή Ανταγωνισμού (DG Competition) ενώ η κοινοπραξία θα κληθεί να πληρώσει ακόμη 31 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα ήδη κατατέθηκε από το υπουργείο Μεταφορών στο Ελεγκτικό Συνέδριο η τροποποιημένη σύμβαση παραχώρησης.
Το παραπάνω επιβεβαίωσε και ο Γενικός Γραμματέας Μεταφορών του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, κ. Ιωάννης Ξιφαράς, μιλώντας στο 2ο Forum Καινοτομίας, που πρόσφατα συνδιοργάνωσε το Ελληνογερμανικό Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο και η Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα.
Όπως τόνισε ο σχεδιασμός της κυβέρνησης για το «Θριάσιο Ι» και το «Θριάσιο ΙΙ» όπως και για την πλήρη αναβάθμιση και επέκταση του σιδηροδρομικού δικτύου, προχωρούν ταχύτατα.
Ακολούθως ο ΓΓ Μεταφορών σημείωσε ότι, σε σχέση με την αρχική σύμβαση παραχώρησης για το Θριάσιο Ι, η ΕΕ ζήτησε την τροποποίηση 12 σημείων. Ανάδοχος του έργου, των 588 περίπου στρεμμάτων, έχει ανακηρυχθεί η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair.
Ο αρχικός προϋπολογισμός φτάνει τα 158,4 εκατ. ευρώ. Το σύνολο των φορτηγών που θα εξυπηρετούνται ημερησίως, στη πλήρη λειτουργία του Θριασίου Ε/Κ, είναι 400 και των βαγονιών 50, ενώ θα δημιουργηθούν 250.000 παλετοθέσεις και 210.000 τ.μ. αποθηκών.
Σε άλλο σημείο της ομιλίας του, ο κ. Ξιφαράς τόνισε ότι, τις επόμενες ημέρες, θα προκηρυχθεί ο διαγωνισμός για το Θριάσιο ΙΙ, υπογραμμίζοντας ότι κεντρική στόχευση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών αποτελεί η μετατροπή της Ελλάδας σε ένα σύγχρονο διεθνές διαμετακομιστικό κέντρο, με τον σιδηρόδρομο να διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο.
Από την πλευρά του μιλώντας στην ίδια ενότητα του Φόρουμ, ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης κ. Παπαθανάσης, επεσήμανε την σημασία του κλάδου εφοδιαστικής αλυσίδας και logistics, υπογραμμίζοντας ότι δεν παρουσιάστηκαν στην Ελλάδα προβλήματα με άδεια ράφια και έλλειψη προϊόντων όπως σε άλλες μεγάλες αγοράς, καθώς έγινε εφικτή η διασύνδεση της φυσικής με την ψηφιακή εφοδιαστική αλυσίδα.
Δεσμεύθηκε ότι η χώρα δεν θα χάσει το τρένο της 4ης βιομηχανικής επανάστασης, όπως έγινε με την 3η και ίσως -όπως είπε- με τη 2η, και μάλιστα ανακοίνωσε και ως Πρόεδρος της Κυβερνητικής Επιτροπής για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, την ένταξη του κλάδου σε όλα τα νέα επενδυτικά αναπτυξιακά εργαλεία του ΥΠΑΝ, αναφέροντας ότι στον Νόμο για τις Στρατηγικές Επενδύσεις, η Εφοδιαστική Αλυσίδα έχει προεξάρχοντα ρόλο τόσο για αδειοδοτική επιτάχυνση, όσο και για γενικότερη κινητροδότηση.
Επεσήμανε τις νομοθετικές βελτιώσεις που αφορούν στα Επιχειρηματικά Πάρκα που θα φέρουν αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας των Logistics, όπως χαρακτηριστικά είπε, ενώ μίλησε και για αναβάθμιση και καινοτομία του κλάδου στον νέο Αναπτυξιακό Νόμο που επίσης είναι προς ψήφιση.
Υπογραμμίζεται ότι, η αξιοποίηση της έκτασης των 1.450 στρεμμάτων (Θριάσιο ΙΙ) που ανήκει στον ΟΣΕ, θα ολοκληρώσει τον επενδυτικό χάρτη που θα οδηγήσει στη δημιουργία του μεγαλύτερου εμπορευματικού hub της χώρας, βάζοντας τα θεμέλια για να εξελιχθεί η Ελλάδα σε κόμβο logistics στη Νοτιοανατολική Ευρώπη.
Ο διαγωνισμός αναμένεται να προκηρυχθεί άμεσα, ώστε η εκδήλωση ενδιαφέροντος να λάβει χώρα στις αρχές του 2022.
Η διάρκεια της παραχώρησης θα είναι 30 χρόνια. Υπενθυμίζεται ότι, στον προηγούμενο διαγωνισμό εκδήλωσαν ενδιαφέρον η κοινοπραξία TΡAINOΣE – Sarmed, η Piraeus Europe Asia Rail Logistica LTD που συνδέεται με την Cosco, η κοινοπραξία Damco Energy (θυγατρική του Ομίλου Κοπελούζου) – Foodlink και η κοινοπραξία ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair Cargo.
Ο κ. Ξιφαράς τόνισε ότι, η ελληνική κυβέρνηση έθεσε ψηλά στις προτεραιότητές της την ενίσχυση των Logistics, ο κλάδος αποτελώντας ραχοκοκαλιά της οικονομίας, έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πανδημία και το προσεχές διάστημα αναμένεται να καταλήξει η επιτροπή που έχει συσταθεί σε ένα ολοκληρωμένο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο με στοχευμένες δράσεις ανάπτυξης του τομέα ώστε να καλυφθεί το χαμένο έδαφος σε σχέση με τον διεθνή ανταγωνισμό.
Το σχέδιο αναμένεται εντός του έτους και θα περιλαμβάνει και ψηφιακά εργαλεία για τον έλεγχο και την υποστήριξη της αγοράς, την αναζήτηση των projects που απαιτούνται κ.α.
Αναμένεται δηλαδή και μια ψηφιακή πλατφόρμα καταγραφής, ένα «παρατηρητήριο» που θα βοηθάει το σχέδιο δράσης ώστε να επιτευχθεί η βέλτιστη ανάπτυξη του κλάδου.
Τέλος δεδομένου ότι τα logistics απαιτούν και τις συνδυαστικές μεταφορές, σε ό,τι αφορά το σιδηροδρομικό δίκτυο, ανέφερε ότι ήδη έχουν ωριμάσει έργα 4 δισ. ευρώ για την ανάπτυξή του, με τη χρήση νέων διαγωνιστικών μεθόδων, όπως ο ανταγωνιστικός διάλογος, ενώ παράλληλα υποστηρίζει έργο ΣΔΙΤ (κόστους, 2 δισ. ευρώ) για τη λειτουργία και την αναβάθμιση-ανάταξη του υφιστάμενου δικτύου».
Υπενθυμίζεται ότι Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και ΕΡΓΟΣΕ προωθούν πακέτο-μαμούθ 6 σιδηροδρομικών έργων, συνολικού κόστους 4 δισ. ευρώ, τα οποία θα ενώσουν βασικά λιμάνια της χώρας με το δίκτυο.