του Χάρη Ντιγριντάκη
Στις ράγες της ανάπτυξης τροχοδρομεί μετά από πολλές δεκαετίες ο σιδηρόδρομος στην Πελοπόννησο. Την προσεχή εβδομάδα ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ κ. Σπύρος Πατέρας θα έχει συνάντηση με τον περιφερειάρχη Πελοποννήσου κ. Παναγιώτη Νίκα για να τεθεί επί τάπητος η προοπτική επαναλειτουργίας της γραμμής Κόρινθος-Άργος-Ναύπλιο που αποτελεί πλάνο της περιφέρειας. Κύριος στόχος φέρεται να είναι η ανάπτυξη του μετρικού δικτύου στην Πελοπόννησο με πρόβλεψη για τη δρομολόγηση τρένων, κυρίως για τουρισμό.
Όμως ο κύριος όγκος των επί θύραις έργων αφορούν την σύνδεση της υφιστάμενης γραμμής η οποία θα φθάνει μέχρι το λιμάνι της Πάτρας, project 477 εκατ. ευρώ το οποίο ρεαλιστικά μαζί με σηματοδότηση δεν προβλέπεται να λειτουργήσει πριν το 2028.
Την ίδια ώρα το έργο της Σιδηροδρομικής Γραμμής Κάτω Αχαΐα Πύργος, αποτελεί μέρος του συνολικότερου σχεδίου σιδηροδρομικής διασύνδεσης μεταξύ της Πάτρας και του Πύργου και είναι συνέχεια της διασύνδεσης που πραγματοποιήθηκε σε πρώτη φάση μεταξύ της Πάτρας και της Κάτω Αχαΐας.
Το αίτημα χρηματοδότησης προς την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος φτάνει στα 50 εκατ. ευρώ αντί μελέτης κατασκευής, που ήδη υπάρχει και ανεβάζει το κόστος στα 150 εκατ. ευρώ. Η μείωση της κόστους μπορεί να φέρει τη δημοπράτηση του έργου έως και τις αρχές καλοκαιριού.
Τα έργα θα έχουν συνολικό μήκος 78 χλμ. με 113 μικρά και μεγάλα έργα, αλλά 14 στάσεις σε Κάτω Αχαΐα, Σαγέικα, Λάππα, Βάρδα, Κουρτέσι, Λεχαινά, Ανδραβίδα, Καβάσιλα, Γαστούνη, Αμαλιάδα, Προφήτη Ηλία, Σκουροχώρι και Πύργο.
Ο σχεδιασμός αφορά τη λειτουργία 11 σταθμών μέχρι τον Πύργο και θα υπάρχει από εκεί και πέρα και το δρομολόγιο για την Αρχαία Ολυμπία. Η άμεση σύνδεση με την Πάτρα μπορεί να γίνει μόνο με μετρική γραμμή, γιατί το Κάτω Αχαΐα- Πάτρα έχει μετρική γραμμή, όπως και το Πάτρα -Ρίο.
Ο ΟΣΕ προκρίνει τη σύνδεση με την Πάτρα με μετρική γραμμή και όχι τη συνολική κανονικοποίηση του δικτύου. Το έργο αφορά την άμεση επανασύνδεση Πύργου- Πάτρας με τρένο σε μετρική γραμμή και παράλληλα τη δημιουργία υποδομών που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κανονικοποίηση της γραμμής, όταν θα ολοκληρωθεί και η κανονικοποίηση της Πάτρας , ανέφερε ο κ. Κοτταράς. Σημειώνεται ότι αυτό αποτελεί την Α’ Φάση του έργου κανονικοποίησης της γραμμής Πάτρα- Πύργος- Καλαμάτα η οποία είναι στο αναλυτικό δίκτυο των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφοράς. Για το εν λόγω τμήμα έχουν γίνει οριστικές μελέτες κανονικοποίησης της γραμμής από την ΕΡΓΟΣΕ οι οποίες εν μέρει θα ληφθούν υπόψη στον σχεδιασμό. Η χρηματοδότηση του Έργου από την Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος μέσω πόρων του ΕΣΠΑ είναι εξασφαλισμένη, καθώς το έργο αποτελεί προτεραιότητα τόσο για την Περιφέρεια, όσο και για τον ΟΣΕ ο οποίος έχει αναλάβει να εξασφαλίσει τους απαιτούμενους πόρους για τον σχεδιασμό και την ωρίμανσή του.
Έχουν ήδη εκπονηθεί από τον ΟΣΕ οριστικές μελέτες έργων υποδομής για τη σιδηροδρομική γραμμή από την Πάτρα έως τον Πύργο και την Αρχαία Ολυμπία. Το έργο εντάσσεται στον συνολικό σχεδιασμό του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την ανάπτυξη των σιδηροδρομικών μεταφορών της χώρας. Το τμήμα του Έργου από την Κάτω Αχαΐα έως τον Πύργο θα αποτελέσει μελλοντική προέκταση του Προαστιακού Πάτρας και θα εξασφαλίσει την επανασύνδεση της πρωτεύουσας της Ηλείας με την Πάτρα αλλά και την Αθήνα. Η αναγκαιότητα της υλοποίησης του έργου χαρακτηρίζεται ως σημαντική για τις υποδομές της Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας και για τον ΟΣΕ καθώς το έργο θα διασυνδέει σημαντικά λιμάνια κρουαζιέρας (Κατάκολο), θα εξυπηρετήσει ξενοδοχειακές επιχειρήσεις σε Αχαΐα και Ηλεία αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία στο τουριστικό προϊόν της περιοχής επιρροής του έργου, θα εξυπηρετήσει τις εμπορευματικές μεταφορές και θα διασυνδέσει τις δύο μεγάλες πρωτεύουσες των Περιφερειακών Ενοτήτων Αχαΐας και Ηλείας στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδος.
Οδοντωτός
Τέλος τον χαρακτηρισμό ως Έργο Εθνικής Σημασίας πήρε από την κυβέρνηση, λίαν προσφάτως το έργο της επέκτασης της σιδηροδρομικής γραμμής του Οδοντωτούτων Καλαβρύτων έως την Ιερά Μονή Αγίας Λαύρας.
Υπογραμμίζεται ότι, τα τεχνικά κλιμάκια του ΟΣΕ, στην διαδικασία χάραξης της νέας γραμμής μήκους 5 χλμ και των απαλλοτριώσεων γης που απαιτούνται, σε συνολικά 58 σημεία της διαδρομής, εντόπισαν αρκετά εμπόδια. Κατά την εκπόνηση της Μελέτης Περίβαλλονπκών Επιπτώσεων για το νέο τμήμα του έργου, οι αρμόδιοι του ΟΣΕ βρέθηκαν αντιμέτωποι με μία απρόσμενη έκπληξη. Σκέψη των διοικούντων στον ΟΣΕ είναι το τρενάκι να υπαχθεί σε νεοσυσταθείσα εταιρεία και να λειτουργεί ως τουριστικό. Συμμέτοχοι σ’ αυτό το εταιρικό σχήμα δεν αποκλείεται να κληθούν να είναι η Περιφέρεια που θα χρηματοδοτήσει το έργο και ο Δήμος Καλαβρύτων
Η υπάρχουσα σιδηροδρομική γραμμή Διακοπτού Καλαβρύτων, επί δεκαετίες λειτουργίας, δεν διέθετε ΜΠΕ, παρότι διασχίζει την προστατευόμενη περιοχή του Βουραϊκού ποταμού, με αποτέλεσμα να απαιτείται τώρα, να γίνει υποχρεωτικά στο σύνολο της, για να ακολουθήσει και το νέο τμήμα επέκτασης της. Για να ξεπεραστούν όλα αυτά τα εμπόδια με γρήγορες διαδικασίες και για να εξασφαλιστούν τα 8 εκατ. ευρώ που απαιτούνται για την επέκταση της γραμμής, το έργο έπρεπε να κηρυχθεί ως εθνικού ενδιαφέροντος, κάτι που προώθησε άμεσα η διοίκηση του ΟΣΕ και υλοποιήθηκε από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Αυτή η αναγκαιότητα, δε συνδέεται τόσο με τη σπουδαιότητα και ιστορικότητα του Οδοντωτού, όσο και με την πολιτική βούληση να μην υπάρξουν εμπόδια και καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, αφού με αυτόν τον χαρακτηρισμό οι απαλλοτριώσεις καθίστανται αναγκαστικές και εκτιμάται ότι θα φτάσουν τις 500 με 700 χιλιάδες ευρώ.