Σύνταξη: tourismtoday.gr

Η έλλειψη σαφήνειας, συντονισμού και καθοδήγησης προς τους πιλότους σχετικά με τις πτήσεις προς και πάνω πάνω από την Ουκρανία σε περιόδους εξελισσόμενης σοβαρής στρατιωτικής σύγκρουσης προκαλεί μεγάλη ανησυχία.
Αυτό επισημαίνει μεταξύ άλλων σε ανακοίνωση της η Ένωση Ευρωπαίων Πιλότων (ECA).

Όπως υπογραμμίζεται παρά τα δύο καταστροφικά γεγονότα στο πρόσφατο παρελθόν -με την Malaysia Airlines (MH17) και την πτήση 752 της Ukraine Airlines (PS752)- οι πιλότοι και οι επιβάτες αεροπορικών εταιρειών εξακολουθούσαν να αντιμετωπίζουν αποκλίνουσες αποφάσεις αεροπορικών εταιρειών και να βασίζονταν στις ικανότητες λήψης αποφάσεων του κράτους που πλήττεται από συγκρούσεις για τον περιορισμό του εναέριου χώρου του.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση ο καθορισμένος στόχος των ευρωπαϊκών κρατών να βελτιώσουν την αξιολόγηση κινδύνου μέσω της καλύτερης ανταλλαγής πληροφοριών και του συντονισμού των απαιτούμενων μέτρων απέβη ανεπιτυχής.

Οι πιλότοι δεν έχουν ξεχάσει το MH17 και το PS752

«Η πλειονότητα των αεροπορικών εταιρειών σταμάτησαν να δραστηριοποιούνται προς την Ουκρανία πριν από εβδομάδες και ορισμένες απέφευγαν τον εναέριο χώρο για χρόνια, λέει ο Otjan de Bruijn πρόεδρος της ECA.

Όμως άλλοι συνέχισαν να εκτελούν πτήσεις μέχρι να ξεκινήσει η εισβολή από τη Ρωσία και ο εναέριος χώρος έκλεισε επίσημα.

Οι πιλότοι δεν έχουν ξεχάσει το MH17 και το PS752, αλλά αναρωτιέμαι, αν το ξέχασαν οι CEO.
Ίσως ήταν λογικό να συνεχίσουμε να πετάμε εμπορικά, αλλά από άποψη ασφάλειας φαίνεται γελοίο να συνεχίσουμε».

Παρόμοιες ασυνέπειες έχουν εντοπιστεί στο παρελθόν, π.χ. στο Ολλανδικό Συμβούλιο Ασφαλείας του 2021 για τις «Ασφαλείς διαδρομές πτήσεων», καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι «η απόφαση για την απαγόρευση πτήσεων σε ζώνες σύγκρουσης είναι απαραίτητη νωρίτερα».

Η ECA ζήτησε λύσεις και μια εναρμονισμένη ευρωπαϊκή προσέγγιση

Για μεγάλο χρονικό διάστημα, η ECA ζήτησε λύσεις και μια εναρμονισμένη ευρωπαϊκή προσέγγιση για να διασφαλιστεί ότι η έγκαιρη και ισότιμη ενημέρωση για τους κινδύνους που σχετίζονται με πιθανές ζώνες συγκρούσεων θα είναι διαθέσιμη σε όλα τα εμπλεκόμενα μέρη.

«Τα ευρωπαϊκά κράτη και οι φορείς της αεροπορίας -συμπεριλαμβανομένων των πιλότων- θα πρέπει να συνεργάζονται υπό την ηγεσία ενός ειδικού ευρωπαϊκού φορέα με στόχο να μοιράζονται τα αποτελέσματα των αξιολογήσεων κινδύνου προκειμένου να επιτευχθεί μια πιο διαφανής και πιο ευθυγραμμισμένη διαδικασία λήψης αποφάσεων σχετικά με τη δρομολόγηση πτήσεων από ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρείες, προσθέτει ο Otjan de Bruijn.

Με αυτή την έννοια, η πλατφόρμα για τις ζώνες σύγκρουσης της EASA που κυκλοφόρησε πρόσφατα είναι ένα βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση και είμαστε πεπεισμένοι ότι η συμπερίληψη της οπτικής των πιλότων στις δομές της πλατφόρμας θα ενισχύσει περαιτέρω την αποτελεσματικότητα της».

Τα κράτη με συγκρούσεις, αναξιόπιστα για τον εναέριο χώρο τους

«Η θλιβερή πραγματικότητα είναι ότι δεν έχουμε μάθει τα μαθήματα από το MH17 και το PS752, λέει ο διευθυντής της ECA Arik Zipser.

Τα κράτη με συγκρούσεις έχουν αποδειχθεί αναξιόπιστα να περιορίσουν ή να κλείσουν έγκαιρα τον εναέριο χώρο τους.

Η ανταλλαγή πληροφοριών και η αξιολόγηση κινδύνου είναι υποτονικές και εξακολουθούν να αποτελούν προνόμιο για ορισμένες αεροπορικές εταιρείες, αφήνοντας τους πιλότους υπό πίεση από την αεροπορική εταιρεία: Είτε πετάξτε είτε βγείτε έξω.

Η καθαρά εθνική, ασυντόνιστη δράση δεν έχει κάνει τη δουλειά στο παρελθόν και δεν θα την κάνει στο μέλλον.

Εάν δεν προκύψει τίποτα ουσιαστικό μέσω μιας ειδικής ευρωπαϊκής δομής για την υποστήριξη των κρατών μελών σε μια κοινή προσέγγιση, θα δούμε περαιτέρω πτήσεις να αναλαμβάνουν περιττούς κινδύνους».

Τι ζητά η ECA για τις πτήσεις προς και πάνω από ζώνες συγκρούσεων

  • Οι πτήσεις πάνω και προς τις ζώνες συγκρούσεων προκαλούν σημαντική μείωση της ασφάλειας και ενέχουν τον κίνδυνο παράπλευρων ζημιών.
    Αυτές οι πτήσεις θα πρέπει κατ’ αρχήν να αποφεύγονται και να πραγματοποιούνται μόνο μετά από ενδελεχή αξιολόγηση κινδύνου και την εφαρμογή κατάλληλων μέτρων.
  • Η τελική ευθύνη για τη διεξαγωγή της πτήσης ή οποιαδήποτε αλλαγή στη διαδρομή της ανήκει στον κυβερνήτη και βασίζεται στην αξιολόγηση των πληροφοριών που παρέχονται από την αεροπορική εταιρεία από τα πληρώματα πτήσης.
  • Καθώς ο Διοικητής είναι υπεύθυνος για την ασφάλεια και την ασφάλεια των επιβατών, του πληρώματος και του αεροσκάφους, η απόφαση του/της δεν πρέπει ποτέ να αμφισβητηθεί, π.χ. από την ανοιχτή ή έμμεση απειλή κυρώσεων και δεν πρέπει να επηρεάζεται από οικονομική πίεση.
  • Για να υποστηρίξει πλήρως τον Διοικητή στην ευθύνη του/της, η αεροπορική εταιρεία θα πρέπει να διαβιβάζει όλες τις σχετικές πληροφορίες ασφαλείας με υποχρεωτικό, λεπτομερή και έγκαιρο τρόπο.
  • Αυτό να ισχύει ιδίως για βραχυπρόθεσμες αλλαγές στους παράγοντες κινδύνου πριν και κατά τη διάρκεια της πτήσης, ιδίως όταν τα πληρώματα ενδέχεται να βρίσκονται εντός ή κοντά σε αυτές τις περιοχές συγκρούσεων.