Για τους γνωρίζοντες αυτή την έκθεση/θεσμό, είναι ημέρας ολοκλήρωσης της κατασκευής των περιπτέρων και ημέρα αρχικών επαφών με τους κορυφαίους ανά αντικείμενο που εμπλέκονται στα θέματα ανάπτυξης της διεθνούς κρουαζιέρας, μέσα από τις συνεδριακές εκδηλώσεις αλλά και τις κατ’ ιδίαν κλειστές συναντήσεις και γεύματα εργασίας που με ευλάβεια συμμετέχουν και παρακολουθούν όλοι όσοι φυσικά προσκαλούνται σε αυτά.
Θέματα των συνεδριακών εκδηλώσεων ήταν οι τάσεις στις διεθνείς αγορές που τροφοδοτούν την διεθνή κρουαζιέρα και η ανάπτυξη νέων διεθνών προορισμών για την κρουαζιέρα. Θέματα πολύ σημαντικά και με ειδικό βάρος και για την χώρα μας. Φυσικά δεν θα μπορούσε να λείπει και η ειδική παρουσίαση για την διεθνή κρουαζιέρα στην Κίνα, το παγκόσμιο ‘παίκτη’ και στον τομέα αυτό της κρουαζιέρας.
Το Ελληνικό περίπτερο παρουσιάζεται λιτό και με αφαιρετική διάθεση για να χρησιμοποιήσουμε καλλιτεχνική ορολογία, με συνεκθέτες τα μεγάλα λιμάνια μέλη της ΕΛΙΜΕ (Ένωση Λιμένων Ελλάδος). Επικεφαλής της αποστολής τοποθετήθηκε ο Γ.Γ. Λιμένων και Λιμενικής Πολιτικής κ. Πάλλης. Σε σύγκριση με την περσινή συμμετοχή φαίνεται τα πράγματα να είναι λίγο καλύτερα καταρχήν αλλά χωρίς ενδείξεις για θετικά αποτελέσματα τα οποία θα παρουσιάσουμε κατά την διάρκεια της έκθεσης με την ματιά των εμπορικών επισκεπτών.
Επανερχόμαστε στο συνεδριακό μέρος από το οποίο απουσίαζε οποιαδήποτε αναφορά για την χώρα μας ενώ γινόταν αναφορά συνεχώς για την γεωγραφική περιοχή μας.
Τα κυριότερα θέματα που παρουσιάσθηκαν ήταν:
1. Η αναφορά για το τραγικό ναυάγιο του Costa Concordia που κατέληγε στο ότι σήμερα είναι η στιγμή για την διεθνή βιομηχανία της κρουαζιέρας για να αντιδράσει, να ανασυγκροτηθεί και να κοιτάξει μπροστά προσφέροντας ακόμη μεγαλύτερη ασφάλεια, ακόμη μεγαλύτερες εμπειρίες, ακόμη ποιοτικότερες υπηρεσίες.
2. Η απάντηση στο αν πρόκειται να επηρεασθεί από την οικονομική κρίση της Ευρώπης οι αγορές /πηγές προέλευσης επιβατών της διεθνούς κρουαζιέρας, είναι αρνητική γιατί ήδη το 2011 παρουσίασε αύξηση κατά 9%!!! (δηλαδή από 5,567,000 επιβάτες το 2010 από την Ευρώπη, σε 6,068,000 επιβάτες το 2011, και ότι το 2012 το όποιο αποτέλεσμα θα είναι θετικό και συγκρινόμενο με εκείνο του 2011, γεγονός που ερμηνεύεται ότι θα υπάρξει σαφής μετακίνηση από τις παραδοσιακές μορφές τουρισμού (π.χ. ξενοδοχία) στην διεθνή κρουαζιέρας με συνέπεια την όξυνση του ανταγωνισμού με ότι αυτό μπορεί να σημαίνει για τους τουριστικούς οργανισμούς.
3. Η Διεθνής κρουαζιέρα παραμένει η πλέον αναπτυσσόμενη και δυναμική μορφή τουρισμού και ότι όλες οι ανερχόμενες αγορές και προορισμοί την αντιμετωπίζουν απόλυτα θετικά (π.χ. Κίνα, Ασία, Νότια Αμερική, κλπ).
4. Λόγω της ευφορίας των μεγεθών της διεθνούς κρουαζιέρας οι παραδόσεις νέων πολυτελών κρουαζιερόπλοιων όπως το 2011 και το 2012 θα σημειώσουν αξιοσημείωτη πρόοδο με 14 νέα πλοία και 18,000 κλίνες.
5. Υπάρχει τεράστια ζήτηση από νέους προορισμούς για να εντάξουν την κρουαζιέρα στον τουρισμό τους και παράλληλα τεράστια πίεση για παροχή σύγχρονων και ποιοτικών εξειδικευμένων υπηρεσιών στα λιμάνια/τερματικούς σταθμούς κρουαζιέρας που θα διασφαλίσουν την ποιοτική παραμονή και διατήρηση της κρουαζιέρας στην περιοχή τους.
6. Η Κίνα και η Ασία γενικότερα αποτελούν τον νέο ανερχόμενο υπέρ προορισμό και όλες σχεδόν οι διεθνείς όμιλοι εταιρειών διαχείρισης κρουαζιερόπλοιων έχουν δρομολογήσει πλοία και έχουν παρουσιάσει προγράμματα, όχι μόνο για διεθνείς επιβάτες αλλά και για τοπικούς που έχουν δείξει μια τεράστια προτίμηση σε αυτή την μορφή τουρισμού. Σύμφωνα με τους ειδικούς, κάθε μήνα θα μπαίνει σε λειτουργία και ένα νέο λιμάνι/τερματικός σταθμός για διεθνή κρουαζιέρα στην περιοχή αυτή και αυτό θα κρατήσει μέχρι το 2016. Είναι επίσης πολύ πιθανόν αυτός ο στόχος να αναθεωρηθεί προς τα πάνω πολύ σύντομα…
7. Τέλος, η διεθνής κρουαζιέρα δεν έχει φίλους (συναισθηματισμούς), έχει υποστηρικτές ειδικά στον τρόπο που επιλέγει τους προορισμούς και όποιοι θέλουν να ενταχθούν σε αυτό τον αναπτυξιακό κύκλο θα πρέπει να εφαρμόσουν ότι ισχύει διεθνώς. Άρα δεν μετράνε οι πατριωτισμοί σε μια παγκοσμιοποιημένη βιομηχανία παροχής ποιοτικών υπηρεσιών φιλοξενίας όπως η διεθνής κρουαζιέρα και σύμφωνα με τον επικεφαλής του Cruise Line International Association (CLIA), ο κάθε προορισμός έχει την κρουαζιέρα και την τουριστική ανάπτυξη που του αξίζει…
Αύριο είναι η δεύτερη μέρα της διεθνούς αυτής έκθεσης, η οποία ανοίγει και επίσημα τις πύλες της στους επαγγελματίες και εμπορικούς επισκέπτες όλου του κόσμου και ξεκινάει με την συνεδριακή εκδήλωση κορυφαίας εμβέλειας και σημασίας με την ονομασία The State of the Industry, όπου όλοι οι κορυφαίοι της διεθνούς κρουαζιέρας θα παρουσιάσουν τις θέσεις και απόψεις τους για το μέλλον όχι μόνο των εταιρειών τους αλλά και το μέλλον των προορισμών και της οικονομικής και κοινωνικής τους ανάπτυξης ειδικά στις κρίσιμες περιόδους που διερχόμαστε.
Ανταπόκριση από την διεθνή έκθεση & συνέδριο διεθνούς κρουαζιέρας Cruise Shipping Miami
Χρήστος Νικολαΐδης, MBA, PhD
Tourism, Aviation & Cruise Consultant