
Σύνταξη: tourismtoday.gr
Την άνοιξη του 2022, δύο περίπου χρόνια από τότε που ο COVID-19 ανάγκασε τις κυβερνήσεις να επιβάλουν lockdown και αυστηρούς ταξιδιωτικούς περιορισμούς, υπάρχουν πολλά σημάδια αισιοδοξίας για το μέλλον του τουρισμού.
Αυτό ισχύει ακόμη και με τους μακροοικονομικούς και γεωπολιτικούς κραδασμούς.
Η STR έχει αξιολογήσει τις απόψεις και τις συμπεριφορές των καταναλωτών καθ’ όλη τη διάρκεια της πανδημίας.
Στην τελευταία έρευνα, που διενεργήθηκε τον Φεβρουάριο του 2022, εξέτασε τη γνώμη του παγκόσμιου κοινού για να μετρήσει το συναίσθημα και τις προοπτικές για τα ταξίδια.
Το Omicron hangover είναι εδώ, αλλά το μέλλον είναι λαμπρό
Τα υψηλά ποσοστά κρουσμάτων COVID και η επιφυλακτικότητα των καταναλωτών είναι δύο βασικοί παράγοντες που πιθανότατα επηρέασαν το αρνητικό κλίμα για τα ταξίδια βραχυπρόθεσμα, καθώς η καθαρή τάση παρέμεινε σε αρνητικό έδαφος στην τελευταία έρευνα.
Αντηχώντας μια τάση που παρατηρήθηκε σε όλη τη διάρκεια της πανδημίας, τα διεθνή ταξίδια ήταν και πάλι πολύ λιγότερο ελκυστικά από τα εγχώρια ταξίδια με φόντο αβεβαιότητας και προσοχής.

Εν τω μεταξύ, η ανταπόκριση στις ταξιδιωτικές προοπτικές μετά την πανδημία ήταν σαφώς διαφορετική.
Η καθαρή τάση για ταξίδια ήταν +32% για ταξίδια εσωτερικού και εξωτερικού, η οποία ήταν βελτίωση σε σχέση με τα ευρήματα Ιουλίου και Νοεμβρίου 2021.
Αυτό δείχνει αισιοδοξία για τον κλάδο και υπογραμμίζει την έντονη όρεξη των καταναλωτών για ταξίδια στο μέλλον.
Επιπλέον, η ισοτιμία στις απόψεις σχετικά με τον εγχώριο και τον διεθνή τουρισμό σηματοδότησε μια ώθηση για τα διεθνή ταξίδια, καθώς αυτά τα ταξίδια γενικά θεωρήθηκαν λιγότερο ελκυστικά από τα εγχώρια ταξίδια κατά τη διάρκεια του COVID-19, ακόμα και όταν η πανδημία έχει τελειώσει.

Ο COVID-19 ως εμπόδιο στα ταξίδια συνέχισε να μειώνεται σε σημασία, αν και οι καταναλωτές γενικά διατηρούν μια προσεκτική στάση απέναντι στον ιό.

Ποιος είναι ο μεγαλύτερος κίνδυνος για την ανάκαμψη του τουρισμού
Μεταξύ εκείνων που δεν είχαν κάνει κράτηση ή δεν είχαν πραγματοποιήσει ταξίδι πρόσφατα, το 42% είπε ότι ο COVID-19 ήταν ο κύριος λόγος που δεν το έκαναν σε σύγκριση με το 56% τον Νοέμβριο του 2021 και το 67% τον Ιούλιο του 2021.
Η αίσθηση ότι οι ανησυχίες για τον ιό μειώνονται επαναλήφθηκε όταν ζητήθηκε από τους καταναλωτές να εξετάσουν πιθανά εμπόδια για τον COVID-19 για να ταξιδέψουν τους επόμενους 12 μήνες.
Τα εμπόδια άνεσης -τα οποία περιλαμβάνουν ανησυχίες σχετικά με τη μόλυνση, και τα οικονομικά εμπόδια- ήταν μικρότερης σημασίας από τα κυβερνητικά εμπόδια.
Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι αποφάσεις των κυβερνήσεων αποτελούν τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την ανάκαμψη του τουρισμού και όχι οι απόψεις και οι συμπεριφορές των καταναλωτών.

Οι διακοπές στην πόλη κερδίζουν δημοτικότητα
Η αξιολόγηση των στάσεων σχετικά με τις διακοπές στην πόλη θα μπορούσε να είναι μια προσέγγιση για την παρακολούθηση της ανάκαμψης του τουρισμού.
Πριν από την πανδημία, υπολογιζόταν ότι σχεδόν οι μισοί διεθνείς τουρίστες κάθε χρόνο επισκέπτονταν αστικούς προορισμούς.
Ωστόσο, η πανδημία οδήγησε σε μια αποστροφή προς αυτούς τους προορισμούς, καθώς οι καταναλωτές έχουν αναζητήσει αυξημένο χώρο και ελαχιστοποιούν τις αλληλεπιδράσεις τους με άλλους.
Τώρα υπάρχουν ενδείξεις ότι οι αστικοί προορισμοί κερδίζουν δημοτικότητα, αν και αυτοί οι προορισμοί εξακολουθούν να είναι λιγότερο ελκυστικοί συνολικά από εκείνους με φυσικά τοπία.
Το καθαρό ενδιαφέρον για διακοπές στην πόλη ήταν -3%, ενώ άλλες αστικές τοποθεσίες ήταν στο +19%.
Αυτές οι απαντήσεις τον Φεβρουάριο του 2022 ήταν σημαντικές βελτιώσεις από τα αποτελέσματα του Νοεμβρίου 2021.
Τα ταξίδια στην φύση είναι μια καλά τεκμηριωμένη τάση της πανδημίας, καθώς οι καταναλωτές ήθελαν να αλληλεπιδρούν περισσότερο με την ύπαιθρο.
Τα δεδομένα δείχνουν ότι το ενδιαφέρον για αυτούς τους τύπους ταξιδιών κορυφώθηκε στο +31% τον Φεβρουάριο του 2022 έναντι +32% και +33% τον Νοέμβριο και τον Ιούλιο του 2021, αντίστοιχα.
Αυξανόμενη σημασία άλλων παγκόσμιων παραγόντων
Η εμφάνιση της παραλλαγής Omicron επιβράδυνε την ανάκαμψη το 4ο τρίμηνο του 2021 και το πρώτο τρίμηνο του 2022, καθώς επιβλήθηκαν εκ νέου περιορισμοί σε ορισμένες χώρες και τα υψηλότερα ποσοστά μόλυνσης οδήγησαν πάντα σε αύξηση των ακυρώσεων ταξιδιού και της αβεβαιότητας.
Ωστόσο, μέχρι το τέλος του 1ου τριμήνου του 2022, οι περιορισμοί του COVID-19 έχουν χαλαρώσει σε μεγάλο βαθμό παγκοσμίως.
Αυτό σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στην αντίδραση των κυβερνήσεων στον ιό και υπονοεί ότι έχουμε εισέλθει σε μια νέα φάση της πανδημίας με αυξημένη ανοχή στον COVID-19.
Μένει όμως να δούμε πώς άλλοι παγκόσμιοι παράγοντες, όπως η συμπίεση του εισοδήματος των νοικοκυριών και ο πόλεμος στην Ουκρανία, θα επηρεάσουν τη συμπεριφορά των καταναλωτών και τελικά, την πορεία ανάκαμψης για τον τουρισμό τις επόμενες εβδομάδες και μήνες.