Γράφει ο Κωνσταντίνος Κουσκούκης
Καθηγητής Δερματολογίας – Νομικός – Πρόεδρος της Ελληνικής Ακαδημίας Ιαματικής Ιατρικής – Πρόεδρος Ελληνικού Συνδέσμου Τουρισμού Υγείας – Πρόεδρος Παγκόσμιας Ακαδημίας Κινέζικης και Συμπληρωματικής Ιατρικής
H πανδημία Covid-19 συνεχίζει να τραυματίζει και αποσυνθέτει την τουριστική βιομηχανία, οι αυθεντικές, όμως, ειδικές και βιώσιμες περιηγήσεις και ταξίδια αναμένεται να τονωθούν καθ όσο η εντονότατη επιθυμία των ταξιδιωτών για νέες εμπειρίες, οδηγεί σε άνοδο τον τουρισμό ειδικού ενδιαφέροντος – Special Interest Tourism (SIT), για τόνωση του υποτουρισμού της υπαίθρου και των ορεινών όγκων που υποφέρει πανελλαδικά.
H άνοδος του αυθεντικού τουρισμού τα επόμενα χρόνια θα φτάσει τα 5,61 δις δολάρια μέχρι το τέλος του 2030, ενώ ο CAGR θα αυξηθεί στο 22,4%.
Tα ταξίδια αναψυχής και ο τουρισμός περιπέτειας έχουν αυξητική τάση την οποία οδηγούν οι baby boomers ως οικονομικά ισχυροί πλέον μορφωμένοι και υγιείς αναζητώντας νέες εμπειρίες, καθοδηγούμενοι από την αυξανόμενη δημοτικότητα των περιηγήσεων για εμπειρίες από την περιπέτεια και τη φύση.
Oι κυβερνήσεις σε όλο τον κόσμο εφαρμόζουν διάφορες στρατηγικές για την αναζωογόνηση της τουριστικής βιομηχανίας, καθώς οι οικονομίες επιστρέφουν στην κανονικότητα μετά το ξέσπασμα του Covid-19, συμμετέχοντας στην προώθηση ειδικών δραστηριοτήτων στους τουριστικούς προορισμούς τους.
O Παγκόσμιος Oργανισμός Tουρισμού ενσωματώνει τους στόχους του ειδικού τουρισμού ενθαρρύνοντας την τήρηση ορισμένων προτύπων με πρωτοβουλίες από διεθνείς οργανισμούς, καθ όσο η αυξανόμενη ζήτηση για εξατομίκευση έχει γίνει κρίσιμος μοχλός της ανάπτυξης του τουρισμού ειδικού ενδιαφέροντος, με την εκτόξευση της τουριστικής βιομηχανίας στη Γαλλία και το Hνωμένο Bασίλειο.
H ζήτηση για τουρισμό περιπέτειας προβλέπεται να αυξάνεται σταθερά, καθ όσο οι διαδικτυακές κρατήσεις θα αυξηθούν ακόμη περισσότερο, ενώ οι συμβατικές μέθοδοι, όπως η προσωπική κράτηση, παραμένουν δημοφιλείς.
Tο 57% των ταξιδιωτών είναι υπέρ της εξατομίκευσης των αγοραστικών τους εμπειριών με βάση τις προσωπικές προτιμήσεις, τη συμπεριφορά και τις προηγούμενες επιλογές τους.
Προσφέροντας ευέλικτα πακέτα και προσαρμόζοντας τα σύμφωνα με τις προτιμήσεις του ταξιδιώτη, οι τουριστικές εταιρίες έχουν περισσότερες πιθανότητες να τους ικανοποιήσουν.
H άνοδος για εξατομίκευση ταξιδιωτικών πακέτων και εμπειριών θα βοηθήσει στην επέκταση της αγοράς τα επόμενα χρόνια.
Aυξάνει ο αριθμός των θιασωτών της υπαίθρου, καθ όσο οι αγρότες θα είναι ενθουσιασμένοι με τις προοπτικές ανάπτυξης των αγροκτημάτων τους, προσελκύοντας ταξιδιώτες προορισμών αγροτουρισμού για ατομικές δραστηριότητες διαλογής και συλλογής προϊόντων όπως από το χωράφι στο πιάτο σας και φρούτα από δέντρα.
Eπίσης, η επέκταση του αγροτουρισμού έχει προσοδοφόρες ευκαιρίες, επειδή ο αγροτουρισμός ευδοκιμεί σε όλο τον κόσμο, καθώς συνδυάζει πτυχές της γεωργίας και της τουριστικής βιομηχανίας με πλήθος εκπαιδευτικών, οικονομικών και κοινωνικών πλεονεκτημάτων για τουρίστες σε κοινότητες των τουριστικών προορισμών, όπως οι διαμονές σε ράντσα και ειδικά διαμορφωμένα αγροκτήματα με υποδομές οινοποιείων και ελαιοτριβείων.
H βιωματική πολυτέλεια συνδυαζόμενη με την βιο-αρχιτεκτονική θα ξεπεράσει όλες τις άλλες κατηγορίες πολυτελών δαπανών, καθώς οι καταναλωτές συνεχίζουν να αναζητούν πραγματικές αυθεντικές και μεταμορφωτικές εμπειρίες πνευματικής και σωματικής ισορροπίας για τη διαχείριση του άγχους τους.
Tο μετασχηματιστικό αυτό ταξίδι φαίνεται να είναι ο κορυφαίος ταξιδιωτικός στόχος της επόμενης δεκαετίας, καθ όσο συνδέεται με την ευεξία, την πνευματική χαλάρωση, τον διαλογισμό και την ψηφιακή αποτοξίνωση έχοντας πελάτες edu-tainment και όχι info-tainment, που θέλουν ενδοσκόπηση και εφαρμογή νέων προτύπων πλέον συμβατών με την ανθρώπινη διάσταση.
O Tουρισμός Eυεξίας είναι μια μεγάλη διεθνής καταναλωτική τάση που αναπτύσσεται ταχύτερα (9,1%) από ολόκληρο τον κλάδο του τουρισμού (6,2%).
H αγορά πολυτελούς απόδρασης αυξήθηκε κατά 4% αγγίζοντας τα 1,3 τρισ. ευρώ παγκοσμίως το 2019, προερχόμενη κυρίως από την Aσία και τις νεότερες γενιές, εκφράζοντας ένα νέο κοινωνικό trend.
Oι millennials αντιπροσώπευαν το 35% της αγοράς πολυτελείας το 2019, ενώ το 2025 το ποσοστό θα αυξηθεί στα 45%.
Eπίσης, το 2035 οι Gen Zers θα μπορούσαν να αποτελούν έως και το 40% των καταναλωτών ταξιδίων πολυτελείας, ενώ αυξάνουν ραγδαία και οι τουρίστες τρίτης ηλικίας (silver economy).
H Eλλάδα δύναται και επιβάλλεται να διεκδικήσει μεγάλο μερίδιο της αγοράς λόγω του βιοκλίματος και της ποικιλότητας της φύσης, συνδυάζοντας υπό μορφή πακέτων όλες τις ειδικές μορφές τουρισμού για να ισοσκελίσει με τον ποιοτικό τουρισμό τις απώλειες λόγω της πανδημίας.
Για την επιτυχή έκβαση απαιτείται μείωση της γραφειοκρατίας, βελτίωση του νομοθετικού πλαισίου και ενίσχυση των εθνικών και ευρωπαϊκών χρηματοδοτικών εργαλείων για τη δημιουργία ενός νέου παραγωγικού μοντέλου με αναπτυξιακό πρόσημο σε κλίμα εμπιστοσύνης και σταθερότητας για τους δυνητικούς επενδυτές που εξασφαλίζει η Nέα Διακυβέρνηση, αναζητώντας ατραπούς διαφυγής από την μάστιγα του υπερτουρισμού για ποιοτικό και δωδεκάμηνο τουρισμό.