του Χάρη Ντιγριντάκη

Λίρα εκατό για την διαμόρφωση του ΑΕΠ της χώρας θα αποδειχθεί για ακόμη μια χρονιά ο ελληνικός τουρισμός ανατρέποντας τις αρχικές προβλέψεις. Ο τουρισμός ως σημαντικό ικρίωμα για τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας επανέρχεται δυναμικά, μετά από δύο χρόνια που στιγματίστηκαν από την πανδημική κρίση, με το Ηνωμένο Βασίλειο, τις ΗΠΑ, την Γερμανία την Γαλλία και την Πολωνία να αναδεικνύονται σε αγορές – βαρόμετρο για την πορεία της σεζόν και τη διαμόρφωση των τελικών μεγεθών του κλάδου στον δρόμο προς την πλήρη επαναφορά στην κανονικότητα.

Τα άμεσα έσοδα σύμφωνα με τη γλώσσα των ειδικών εκτιμάται ότι θα αγγίξουν τα 20 δις. ευρώ υπερφαλαγγίζοντας τη χρονιά ρεκόρ του 2019. Ο λόγος δεν είναι άλλος από τα αυξημένα τιμολόγια προσφοράς στα αεροπορικά-ακτοπλοϊκά εισιτήρια, στη διαμονή στην εστίαση κλπ. άνοδος που προέρχεται κυρίαρχα από την αύξηση των τιμών της ενέργειας και των τροφίμων.

Την ίδια ώρα τα πακέτα που είχαν κλειστεί το προηγούμενο έτος παγίδευσαν σημαντική μερίδα ξενοδόχων, οι οποίοι αναγκάστηκαν να απορροφήσουν τις αυξήσεις, ενώ έχουν δώσει υψηλότερες τιμές μόνο στα ελεύθερα δωμάτια τους. Κοινός τόπος είναι ότι η αναρρίχηση των τιμών και οι υψηλές πληρότητες, δεν αφορούν όλους τους επιχειρηματίες του τουρισμού και πλέον οι ειδικοί κάνουν λόγο για τουρισμό πολλών ταχυτήτων.

Σύμφωνα με ανάλυση στοιχείων της Τράπεζας της Ελλάδος που αφορούν τα 3 τελευταία τρίμηνα του 2021, ο δείκτης της κατά μ.ό. δαπάνης ανά τουρίστα και ανά χώρα, είναι ο εξής:

  • Καναδάς 1497,3 ευρώ,
  • Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής 1493 ευρώ,
  • Ρωσία, 1261,8 ευρώ,
  • Αυστραλία 1147,4 ευρώ,
  • Δανία 978 ευρώ,
  • Ελβετία 919 ευρώ,
  • Ηνωμένο Βασίλειο 818,8 ευρώ,
  • Αυστρία 814,1 ευρώ,
  • Γερμανία 779 ευρώ και
  • Γαλλία 723,2 ευρώ.

Υπογραμμίζεται ότι στα στοιχεία της ΤτΕ δεν εμπεριέχονται τας έσοδα από αραβικές χώρες, όπως και άλλες ευρωπαϊκές, με χαρακτηριστικό αυτό της Νορβηγίας.

Οι παροικούντες της Ιερουσαλήμ γνωρίζουν ότι η έκρηξη που παρατηρείται φέτος από τις αραβικές χώρες αλλά και από την αγορά των ΗΠΑ θα εκτοξεύσει τις τουριστικές εισπράξεις φέτος.

Πάντως η σημασία των παραπάνω αναφερόμενων 5 αγορών για τον ελληνικό τουρισμό αποτυπώνεται στο γεγονός ότι το 2019 οι ταξιδιώτες από ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Γαλλία και Πολωνία αντιπροσώπευαν πάνω από το 1/3 των τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα μας, ενώ οι αντίστοιχες ταξιδιωτικές εισπράξεις ήταν λίγο κάτω από το 50% των συνολικών τουριστικών εσόδων που είχαν διαμορφωθεί σε 18,18 δισ. ευρώ.

Ηνωμένο Βασίλειο

Δυναμικό comeback επιχειρεί να κάνει φέτος η βρετανική αγορά, η οποία, βάσει των ήδη προγραμματισμένων αεροπορικών θέσεων σε διεθνείς εισερχόμενες πτήσεις, έχει εκτοπίσει από την πρώτη θέση τη γερμανική. Η συσσωρευμένη επιθυμία των Βρετανών να ταξιδέψουν μετά από δύο χρόνια αποτυπώνεται στις κρατήσεις. Και μπορεί πέρυσι οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί να μην τους επέτρεψαν να κάνουν διακοπές παρά μόνο στο τέλος του καλοκαιριού, ωστόσο, φέτος αεροπορικές εταιρείες και tour operators διευρύνουν τα προγράμματά τους προκειμένου να αντεπεξέλθουν στην ισχυρή ζήτηση. Είναι χαρακτηριστικό ότι αυξημένος κατά 18% σε σχέση με τα προ πανδημίας επίπεδα είναι ο αριθμός των αεροπορικών θέσεων που έχουν προγραμματιστεί συνολικά από το Ηνωμένο Βασίλειο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Πέρυσι τη χώρα μας επισκέφθηκαν 1,59 εκατ. Βρετανοί τουρίστες, αριθμός που υπολείπεται αρκετά από τα 3,49 εκατ. του 2019, και δαπάνησαν 1,46 δισ. ευρώ. Το 2019 οι τουριστικές εισπράξεις από το Ηνωμένο Βασίλειο ξεπέρασαν τα 2,6 δισ. ευρώ (μερίδιο αγοράς 14,5%), με βάση τα στοιχεία του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ).

ΗΠΑ

Ισχυρός κρίκος για την πορεία της φετινής τουριστικής σεζόν αναμένεται να είναι η αμερικανική αγορά, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για περισσότερους από 500.000 Αμερικανούς που θα φτάσουν απευθείας από την άλλη άκρη του Ατλαντικού στην Αθήνα. Η δουλεία που έχει ξεκινήσει εδώ και 1,5 περίπου χρόνο για την προσέλκυση αεροπορικών εταιρειών φέτος αποδίδει. Ενδεικτικό της έντονης κινητικότητας που καταγράφεται από τις ΗΠΑ είναι το γεγονός ότι φέτος, κατά τη διάρκεια της περιόδου υψηλής ζήτησης της σεζόν, έχουν προγραμματιστεί 9 πτήσεις την ημέρα από τα μεγαλύτερα αμερικανικά αεροδρόμια προς τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Οι Αμερικανοί συγκαταλέγονται στους γαλαντόμους ταξιδιώτες που δεν διστάζουν να ξοδέψουν μεγάλα χρηματικά ποσά κατά τη διάρκεια των διακοπών τους. Σχετικά με τους αριθμούς, πέρυσι ταξίδεψαν στην Ελλάδα 396 χιλιάδες Αμερικανοί, δαπανώντας 596 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019 είχαν επισκεφθεί τη χώρα μας 1,17 εκατ., με τις εισπράξεις από τη συγκεκριμένη αγορά να διαμορφώνονται σε 1,2 δισ. ευρώ περίπου, ποσό που αντιστοιχεί σε μερίδιο 6,7%.

Πολωνία

Από τον «λήθαργο» των τελευταίων μηνών, εξαιτίας του πολέμου στη γειτονική Ουκρανία, επιδιώκει να βγει η πολωνική αγορά, μια ανερχόμενη δύναμη για τον ελληνικό τουρισμό που πέρυσι αποτέλεσε μία από τις κύριες πηγές ταξιδιωτών ειδικά για τα Ιόνια νησιά, από τα οποία απουσίαζαν οι Βρετανοί. Η πολωνική έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια σε μία σημαντική αγορά και για τις περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, με αιχμή τη βόρεια Ελλάδα, με τους επιχειρηματίες να ποντάρουν στους Πολωνούς ταξιδιώτες.

Μέχρι πρότινος τουλάχιστον οι Πολωνοί εμφανίζονταν πιο διστακτικοί για προγραμματισμό των διακοπών τους, με τους tour operators που δραστηριοποιούνται στη συγκεκριμένη αγορά να έχουν μεταφέρει τα προγράμματά τους για τον Ιούνιο και τους επιχειρηματίες του κλάδου να προσδοκούν αναθέρμανση της κίνησης μέσα στον μήνα.

Ενδεικτικό της σημασίας που αποκτά η συγκεκριμένη αγορά για τον ελληνικό τουρισμό είναι το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια ο αριθμός των Πολωνών ταξιδιωτών πολλαπλασιάζεται με ταχείς ρυθμούς, ξεπερνώντας το 2018 το 1 εκατομμύριο. Το 2019 ο αντίστοιχος αριθμός ανήλθε σε 852 χιλιάδες, με τις ταξιδιωτικές εισπράξεις από την Πολωνία το 2019 να ανέρχονται τα 416 εκατ. ευρώ και το μερίδιο αγοράς να διαμορφώνεται σε 2,4%.

Γαλλία

Σημαντική ώθηση στον ελληνικό τουρισμό αναμένεται να δώσει φέτος και η γαλλική αγορά. Τα μηνύματα ήταν εξ αρχής ιδιαίτερα αισιόδοξα, με τον αριθμό των προγραμματισμένων θέσεων από τη Γαλλία προς την Ελλάδα να υπερβαίνει τα 3 εκατομμύρια. Μόνο για το «Ελευθέριος Βενιζέλος», ο αριθμός των θέσεων που έχουν προγραμματιστεί για φέτος είναι στο συν 11% σε σχέση με το 2019.

Είναι ενδεικτικό ότι μόνο η Transavia ήδη από τον Οκτώβριο ανακοίνωσε την αύξηση των αεροπορικών θέσεων με προορισμό την Ελλάδα που θα διέθετε για τη φετινή σεζόν κατά 50% σε σχέση με το 2019, με άλλες μεγάλες αεροπορικές εταιρείες να ακολουθούν το παράδειγμά της σε μία προσπάθεια να ανταποκριθούν στην υψηλή ζήτηση.

Πέρυσι στην Ελλάδα ταξίδεψαν περίπου 1,17 εκατ. Γάλλοι, δαπανώντας 992 εκατ. ευρώ. Αντίστοιχα, ο αριθμός των Γάλλων που ταξίδεψε στη χώρα μας το 2019 ανήλθε σε 1,5 εκατ. και τα αντίστοιχα έσοδα διαμορφώθηκαν σε περίπου 1,1 δισ. ευρώ (μερίδιο 6,2%).

Γερμανία

Σταθερό πυλώνα του ελληνικού τουρισμού αποτελεί διαχρονικά η γερμανική αγορά. Μπορεί η σεζόν να ξεκίνησε με μούδιασμα, ωστόσο όσο πλησιάζουμε στην περίοδο αιχμής της σεζόν, η ταξιδιωτική κίνηση από τη Γερμανία ανακτά τον ρυθμό της.

Στην κατεύθυνση, μάλιστα, αξιοποίησης της δυναμική που εμφανίζει η γερμανική αγορά, η TUI, ο μεγαλύτερος ευρωπαϊκός ταξιδιωτικός οργανισμός με έδρα το Ανόβερο, στοχεύει να μεταφέρει στην Ελλάδα περίπου 3 εκατ. πελάτες το 2022, με τον αντίστοιχο αριθμό να ανέρχεται σε 1,5 εκατ. το 2021.

Πέρυσι τη χώρα μας επισκέφθηκαν περίπου 3 εκατ. Γερμανοί ταξιδιώτες που δαπάνησαν 2,3 δισ. ευρώ. Το «χρυσό» 2019 στη χώρα μας ταξίδεψαν πάνω από 4 εκατ. Γερμανοί, με τις εισπράξεις να διαμορφώνονται στα 2,95 δισ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε μερίδιο αγοράς 16,7%.