του Χάρη Ντιγριντάκη
Σε προμετωπίδα των Logistic Centers των Βαλκανίων τείνει να εξελιχθεί το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο μετά τις κυοφορούμενες εξελίξεις στο λεγόμενο Θριάσιο ΙΙ.
Και τούτο διότι ένα μόνο σχήμα κατέθεσε προσφορά για την τριακονταετή παραχώρηση της έκτασης εμβαδού 1.450 στρεμμάτων στον Ασπρόπυργο, όπου έχουν αναπτυχθεί εμπορευματικός σιδηροδρομικός σταθμός και σταθμός διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ γνωστό και ως Θριάσιο ΙΙ).
Πρόκειται για την κοινοπραξία Hellenic Train -πρώην πλέον ΤΡΑΙΝΟΣΕ- μαζί με την Damco του ομίλου Κοπελούζου, με τις δύο εταιρείες να στοχεύουν στις προοπτικές που διαθέτει ο τομέας των Logistics στην Ελλάδα. Πάντως οι πληροφορίες περί μεγάλου ενδιαφέροντος και από άλλους ομίλους από τον χώρο των logistics δεν επιβεβαιώθηκαν, αν και αρκετοί επεδίωξαν συνεργασία με την ιταλικών συμφερόντων Hellenic Train που διαχειρίζεται τις αποθήκες Κ1 και Κ2 στο Θριάσιο.
Eπισημαίνεται ότι την περασμένη Παρασκευή παρουσιάστηκε η Hellenic Train το νέο Brand της Τραινοσε, η οποία επιχειρεί προσδώσει ψηφίδες ποιότητας στο σιδηρόδρομο, αναμορφώνοντας μέρος των αίθουσες αναμονής στους σταθμούς Λαρίσης (στην Αθήνα) και Θεσσαλονίκης, σερβίροντας ελληνοϊταλικό φαγητό στο δρομολόγιο Αθήνα-Θεσσαλονίκη, συνεργασία με το ελληνοιταλικό επιμελητήριο κλπ.
Υπογραμμίζεται ότι η κατασκευαστική περίοδος του Θριασίου ΙΙ, που βρίσκεται δίπλα στο μεγάλο εμπορευματικό κέντρο που προωθεί η ΘΕΚ ΑΕ (ΕΤΒΑ ΒΙΠΕ – Goldair), διαρκεί 18 μήνες, με τα τεύχη του διαγωνισμού να προβλέπουν εφάπαξ οικονομικό αντάλλαγμα, ύψους κατ’ ελάχιστον 20 εκατ. ευρώ, που θα εισπράξει ο ΟΣΕ ως κύριος του έργου.
Ο Οργανισμός θα εισπράττει και ετήσιο εγγυημένο αντάλλαγμα (ΕΕΑ) για όλη την περίοδο της παραχώρησης, του οποίου η αξία θα υπολογίζεται ως ποσοστό 60% επί του εκάστοτε ετήσιου μεταβλητού οικονομικού ανταλλάγματος που θα προσδιορίσει ο διαγωνιζόμενος στην οικονομική προσφορά του.
Εν τω μεταξύ, εντός του Ιουλίου το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα φέρει το νόμο της παραχώρησης του Θριασιού Εμπορευματικού Κέντρου (Θριάσιο Ι) στη Βουλή των Ελλήνων, ώστε μετά από έξι και πλέον χρόνια αλλά και πολλούς άγονους διαγωνισμούς στο παρελθόν να αρχίσει η υλοποίηση της επένδυσης.
Σύμφωνα με πληροφορίες, στόχος του υπουργείου είναι να κυρωθεί ο νόμος πριν κλείσει η Βουλή για τη θερινή περίοδο. Από την πλευρά της ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία και πλέον αναμένει να περάσει η σύμβαση από τη Βουλή για να προχωρήσει περαιτέρω.
Το επόμενο βήμα για να ξεκινήσει επισήμως η επένδυση θα είναι η προσκομίσει από το επενδυτικό σχήμα της ΘΕΚ Α.Ε. των συμβάσεων που θα εξασφαλίζουν την χρηματοδότηση των επενδύσεων που στο σύνολο τους ξεπερνούν τα 200 εκατ. ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι η πρώτη φάση περιλαμβάνει επενδύσεις ύψους άνω των 200 εκατ. ευρώ. Τα έργα έχει αναλάβει να κατασκευάσει και να παραδώσει ο όμιλος ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ. Αυτά αναμένεται να ενεργοποιηθούν μετά την ολοκλήρωση όλων των απαραίτητων γραφειοκρατικών διαδικασιών μετά την κύρωση της σύμβασης. Τα έργα Α` φάσης αναμένεται να διαρκέσουν μέχρι και πέντε έτη, ενώ παράγοντας επιτάχυνσης θα αποτελεί η ζήτηση από την αγορά.
Σημειώνεται ότι η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης για την ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα, υπεγράφη στις 30 Μαρτίου 2022 από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστα Καραμανλή και τον υπουργό Οικονομικών, κ. Χρήστο Σταϊκούρα.
Το συγκεκριμένο έργο αφορά στη μελέτη και στην κατασκευή του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα και η συνολική επένδυση αναμένεται να ξεπεράσει τα 150 εκατ. ευρώ. Ενώ εκτιμάται ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία 3.000 έως 5.000 νέων θέσεων εργασίας. Μεταξύ άλλων, με την τροποποίηση της σύμβασης, διπλασιάζεται το προβλεπόμενο αντάλλαγμα, ενώ αυξάνεται η ετήσια πληρωμή προς τη ΓΑΙΑΟΣΕ.
Στα σημεία που άλλαξαν στην σύμβαση σε σχέση με το παρελθόν είναι πως διπλασιάστηκε το αντίτιμο για το Ελληνικό Δημόσιο. Το εφάπαξ αντίτιμο αυξήθηκε από τα 10 εκατ. ευρώ στα 20 εκατ. ευρώ. Η ετήσια πληρωμή από 2,51% σε 5%. Και το εγγυημένο ετήσιο αντάλλαγμα από 350.000 σε 700.000 ευρώ.
Επίσης προβλέπεται μηχανισμός κατανομής των κερδών μετά φόρων 50-50 με τον παραχωρησιούχο, όταν η απόδοση των ιδίων κεφαλαίων του υπερβαίνει ένα ποσοστό. Ο χρόνος τη παραχώρησης μειώθηκε στα 37 έτη (με πρόβλεψει να φτάσει στα 60).
Κορυφαίο έργο
Το έργο αφορά στην ανάπτυξη Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου στο Θριάσιο, δηλαδή στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, εκμετάλλευση και συντήρηση, του πρώτου Logistics Park στην Ελλάδα.
Περιλαμβάνει αποθήκες και υποστηρικτικά κτίρια συνολικής επιφάνειας 235.000 τετραγωνικών μέτρων, εντός οικοπέδου επιφάνειας 588 στρεμμάτων, ιδιοκτησίας ΓΑΙΑΟΣΕ.
Ο παραχωρησιούχος θα κατασκευάσει, ειδικότερα, τα κτίρια και εγκαταστάσεις του Εμπορευματικού και Διαμετακομιστικού Κέντρου. Θα αναλάβει επίσης τα εσωτερικά έργα υποδομής, όπως οδικά δίκτυα, δίκτυα αποχέτευσης ομβρίων υδάτων και ακαθάρτων, δίκτυα ηλεκτροφωτισμού και επικοινωνιών και να διαμορφώσει τον περιβάλλοντα χώρο.
Τονίζεται τέλος ότι εντός του πάρκου, κατά μήκος της νότιας πλευράς, θα κατασκευαστεί σιδηροδρομική γραμμή που θα συνδέει το Κέντρο με το εθνικό σιδηροδρομικό δίκτυο, αλλά και εσωτερικό οδικό δίκτυο που θα συνδέεται με το εθνικό οδικό δίκτυο. Με τον τρόπο αυτό, διασφαλίζεται η δυνατότητα ανεφοδιασμού των αποθηκών με συνδυασμό μεταφορικών μέσων, προοπτική ξεχωριστή για τα δεδομένα της χώρας μας.
Ο παραχωρησιούχος θα αναλάβει επίσης να δημιουργήσει σταθμό εξυπηρέτησης οχημάτων και αυτοκινητιστών, πρατήριο υγρών καυσίμων, χώρους ανάπτυξης συστημάτων τηλεματικής και πληροφορικής, χώρους στάθμευσης, εγκαταστάσεις τελωνείου και υγειονομικές υπηρεσίες.