Πορεία δύο ταχυτήτων έχει ο τουρισμός τόσο από τις θαλάσσιες όσο και από τις αεροπορικές αφίξεις σύμφωνα με το τεύχος του SETE Intelligence Newsletter – Data.
Ειδικότερα,με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία Ιανουαρίου – Ioυνίου 2015 για τα κυριότερα αεροδρόμια της χώρας, το εξάμηνο Ιανουάριος – Ιούνιος έκλεισε με θετικό πρόσημο +6,7% για τις αφίξεις στο σύνολο της χώρας (ή +1% αν δεν υπολογιστεί η Αθήνα). Ανοδικά στο εξάμηνο κινήθηκαν η Αθήνα (+25,9%), η Πελοπόννησος (+24,8%), οι Κυκλάδες (+17,9%), το Ιόνιο (+3,9%) και τα Λοιπά αεροδρόμια (+7,9%). Επίσης ανοδικά κινήθηκε και η Θεσσαλονίκη (+6,5%), πλην όμως η αύξηση οφείλεται εξ ολοκλήρου στους 3 πρώτους μήνες (προφανώς ως προορισμός city break) ενώ από τον Απρίλιο και μετά (παραθεριστικός προορισμός) παρατηρείται μείωση. Ειδικά τον Ιούνιο, αύξηση παρουσίασε η Αθήνα (+25,6%), το Ιόνιο (5%) και οι Κυκλάδες (+15%), και τα Λοιπά αεροδρόμια (+9,9%) ενώ μείωση παρουσίασαν η Θεσσαλονίκη (-0,8%), τα Δωδεκάνησα (-7,2%), η Κρήτη (-3,8%) και η Πελοπόννησος (-16,8%).
Όσον αφορά τις διεθνείς θαλάσσιες αφίξεις από Ιταλία, αποτυπώνεται η διεθνής κίνηση επιβατών πλοίων (χωρίς επιβάτες transit) μεταξύ Ελλάδας (Πάτρα – Ηγουμενίτσα) και Ιταλίας (Ανκόνα, Μπρίντεζι, Μπάρι, Βενετία, Τεργέστη και Ραβέννα). Από τα υπάρχοντα στοιχεία προκύπτει μείωση της επιβατικής κίνησης τη περίοδο Ιανουαρίου Μάιου κατά -9%, αλλά δεν υπάρχει κατανομή του ποσοστού αυτού μεταξύ Ελλήνων και αλλοδαπών. H εκτίμηση των αφίξεων αλλοδαπών για το 2014 βασίζεται στην υπόθεση εργασίας ότι όλοι ταξιδεύουν μετ’ επιστροφής και άρα οι αφίξεις ισούνται με το 50% της συνολικής επιβατικής κίνησης.
Η κίνηση της εσωτερικής ακτοπλοΐας ,το πρώτο πεντάμηνο του 2015 η επιβατική κίνηση από και προς Κρήτη παρουσιάζει μείωση κατά -12,2% ενώ μικρή αύξηση εμφανίζουν και οι Κυκλάδες κατά 3%. Αύξηση κατά 11% παρατηρείται στους επιβάτες στο Βόρειο Αιγαίο και 4,4% στα Δωδεκάνησα.
Παράλληλα, το πρώτο εξάμηνο του 2015 ο γενικός δείκτης ικανοποίησης πελατών ξενοδοχείων για την Ελλάδα βρίσκεται στο 84,3%. Tα γραφήματα βασίζονται σε αξιολογήσεις από 94.940 πελάτες ελληνικών ξενοδοχείων και 455.852 πελάτες των ανταγωνιστικών προορισμών.
Στην υψηλότερη θέση ικανοποίησης βρίσκεται η Ήπειρος με ποσοστό 88,6% και ακολουθούν οι Κυκλάδες με ποσοστό 88%. Για το σύνολο της χώρας, ο δείκτης ικανοποίησης είναι υψηλότερος σε σύγκριση με αυτόν των ανταγωνιστικών προορισμών, αν και σημειώνει μια μικρή μείωση κατά 0,10% σε σχέση με το 2014. Σημαντική αύξηση κατά 1,0% παρουσίασε ο δείκτης εστίασης στην Ελλάδα, ενώ μείωση παρουσίασαν οι δείκτες Σχέσης Ποιότητας Τιμής -0,4% και Τοποθεσίας -0,8%. Η σημαντικότερη μείωση εμφανίζεται στο τομέα της εξυπηρέτησης -4,9% .
Στους ανταγωνιστές, σημαντική αύξηση παρουσίασε ο δείκτης εστίασης κατά 2,10%. Η Σαντορίνη, η Μύκονος, οι Κυκλάδες, η Κρήτη και η Χαλκιδική υπερτερούν σημαντικά των ανταγωνιστικών τους προορισμών ενώ, σε μικρότερο βαθμό, το ίδιο ισχύει και για τους άλλους παραθεριστικούς προορισμούς σε σχέση με τους ανταγωνιστές τους. Από την άλλη πλευρά η Αθήνα υστερεί έναντι της Κωνσταντινούπολης και της Βαρκελώνης ενώ υπερτερεί έναντι της Ρώμης. Η Θεσσαλονίκη είναι η μόνη περιοχή με δείκτη ποιότητας κάτω από το 80% και υστερεί έναντι της Μπολόνια και της Σμύρνης.Η Κύπρος υπερτερεί έναντι όλων των ανταγωνιστικών προορισμών.
Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στο δείκτη ικανοποίησης και στο δείκτη σχέσης ποιότητας-τιμής. Στην εστίαση μοιράζεται τη δεύτερη θέση με τη Γαλλία, υστερώντας και οι δύο έναντι της Κύπρου, ενώ στο τομέα της εξυπηρέτησης βρίσκεται στη τέταρτη θέση πίσω από την Τουρκία, την Ισπανία και την Κύπρο.
Αξίζει να σημειωθεί πως η εικόνα ανά κατηγορία διαφοροποιείται σημαντικά και η Ελλάδα έχει συγκριτικά υψηλότερη θέση στις χαμηλότερες κατηγορίες και συγκριτικά χαμηλότερη θέσης στις υψηλότερες κατηγορίες.
Στη σχέση ποιότητας-τιμής η Ελλάδα κατέχει τη δεύτερη θέση ενώ στην πρώτη θέση βρίσκεται η Κύπρος. Ως προς τους υπόλοιπους δείκτες (εξυπηρέτηση, εστίαση, GRI) η Ελλάδα βρίσκεται στην έκτη θέση υστερώντας έναντι των ανταγωνιστών πλην Τουρκίας, που βρίσκεται στην τελευταία θέση στις αντίστοιχες κατηγορίες. Η Γαλλία έχει τον υψηλότερο δείκτη ικανοποίησης με 90,4%, ενώ στα ίδια υψηλά επίπεδα βρίσκεται και η εξυπηρέτηση με 90,8% και η κατηγορία εστίασης που εκτινάσσεται στο 92%.
Η Ελλάδα κατέχει την τρίτη θέση στο GRI και στον τομέα της εξυπηρέτησης. Στους δείκτες σχέσης ποιότητας-τιμής και εστίασης βρίσκεται στη πέμπτη θέση μπροστά από την Ιταλία και τη Γαλλία. Σε αντίθεση με τα ξενοδοχεία πέντε αστέρων η Γαλλία στη κατηγόρια εστίασης έχει την πιο χαμηλή βαθμολογία που δεν ξεπερνάει το 50% ενώ οι υπόλοιπες χώρες βρίσκονται πάνω από το 81%.
Η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στο GRI, στο τομέα της εξυπηρέτησης και μοιράζεται τη πρώτη θέση μαζί με τη Κύπρο στη σχέση ποιότητας-τιμής. Μόνο στην κατηγορία της εστίασης βρίσκεται στη τρίτη θέση υστερώντας έναντι της Κύπρου και της Κροατίας.