του Χάρη Ντιγριντάκη

Στην πλέον θαλερή περίοδο για τον κλάδο των υποδομών αναδεικνύεται το 2023.Στο λυκαυγές της νέας χρονιάς αναμένεται η δημοπράτηση 6 κομβικού χαρακτήρα έργων και στο λιμπρέτο του 2023 προβλέπεται η συμβασιοποίηση άλλων 7 εμβληματικών projects.

Οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ γνωρίζουν ότι ο προγραμματισμός των έργων του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών καλά κρατεί και εξελίσσεται σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό.

Από τα έργα που θα «πέσουν υπογραφές» ξεχωρίζουν τα έξι σιδηροδρομικά έργα του Ανταγωνιστικού Διαλόγου ύψους 4,5 δις. ευρώ καθώς και σημαντικά οδικά έργα σε όλη την Ελλάδα. Εξάλλου, εκτιμάται ότι, έως τους πρώτους μήνες του 2023 θα δημοπρατηθούν έργα σχεδόν 3,7 δισ. ευρώ, δημόσια και ΣΔΙΤ.

Τα έργα

Ειδικότερα τα έργα που θα δημοπρατηθούν έως το α’ τετράμηνο του 2023 είναι τα εξής : Επέκταση Γραμμής 2 του Μετρό προς Ίλιον, Οδικός άξονας Ιωάννινα – Κακαβιά, Ανάταξη σιδηροδρομικού δικτύου Βόρειας Ελλάδας, με ΣΔΙΤ, Φράγμα Πλατύ, Δυτική Περιφερειακή Αιγάλεω, Έργα αντιπλημμυρικής προστασίας στη Νέα Μάκρη

Ακολούθως τα έργα που θα συμβασιοποιηθούν έως το α’ τετράμηνο του 2023 είναι τα κάτωθι : Οδική Σύνδεση Μπράλος – Άμφισσα, Παράκαμψη Χαλκίδας και Παράκαμψη Ψαχνών, Επέκταση Λεωφόρου Κύμης και Σύνδεση με ΠΑΘΕ & Αττική Οδό, 6 σιδηροδρομικά έργα Ανταγωνιστικού Διαλόγου, Χερσόνησος – Νεάπολη (ΣΔΙΤ) BOAK, Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη, Ανάπτυξη και βελτίωση υποδομών αεροδρομίου Πάρου.

Γραμμή 2 Μετρό

Στις ράγες της τελικής ευθείας δημοπράτησης εισέρχεται το μεγάλο έργο για την επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό στο Ίλιον. Με απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, καλέστηκε η Αττικό Μετρό να υποβάλλει πρόταση για τη χρηματοδότηση του έργου. Το έργο θα ενταχθεί στο Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης του υπουργείου.

Επισημαίνεται ότι το ενδιαφέρον στοιχείο στο νέο διαγωνισμό της Αττικό Μετρό είναι πως πέραν της δημοπράτησης της επέκτασης, στο έργο περιλαμβάνεται η επέκταση του αμαξοστασίου του Ελαιώνα κατά 20.000 τ.μ. αλλά και ένα υπόγειο πάρκινγκ. Στον κωδικό της χρηματοδότησης περιλαμβάνεται και η προμήθεια επιπλέον συρμών η οποία όμως αποτελεί αντικείμενο έτερου διαγωνισμού. Το έργο όπως έχει ήδη ανακοινωθεί θα έχει προϋπολογισμό τα 500 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ. Πρόκειται για το πρώτο έργο Μετρό που αφορά στη γραμμή 2 ύστερα από 9 χρόνια όταν παραδόθηκαν οι τελευταίες επεκτάσεις προς Ανθούπολη και Ελληνικό. Η υπόγεια επέκταση της Γραμμής θα ξεκινά από την Ανθούπολη και θα έχει συνολικό μήκος 4 χλμ. Θα διαθέτει τρεις νέους σταθμούς: «ΠΑΛΑΤΙΑΝΗ», «ΙΛΙΟΝ», «ΑΓΙΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ». Οι δύο από τους τρεις σταθμούς βρίσκονται επί της οδού Θηβών, ο πρώτος (σταθμός Παλατιανή) σε απόσταση περίπου 1.300 μ. βόρεια του σταθμού Ανθούπολη και ο δεύτερος (σταθμός Ίλιον) 1.000 μ. βορειότερα του πρώτου. Ο τρίτος σταθμός (Αγ. Νικόλαος) βρίσκεται επί της οδού Αγίου Νικολάου στο Ίλιον.

Τα έργα ΣΔΙΤ

Την ίδια στιγμή ορυμαγδός συμβασιοποιήσεων κατασκευαστικών έργων προμηνύεται μέχρι το πρώτο 4μηνοτου 2023. Πρόκειται για έργα ΣΔΙΤ εύρους δαπανών 2,1 δις. ευρώ, περίπου που ενέχουν και μία σημαντική πρωτοτυπία, καθώς είναι η πρώτη φορά που ανάλογα projects προχωρούν μέσω Σύμπραξης Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα. Υπογραμμίζεται ότι τη μερίδα του λέοντος από τα έργα που θα συμβασιοποιηθούν σύντομα, διεκδικούν τα οδικά έργα. Ο λόγος για το τμήμα του ΒΟΑΚ «Χερσόνησος-Νεάπολη» με προϋπολογισμό 290 εκατ. ευρώ, και το «Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη» προϋπολογισμού 251,8 εκατ. ευρώ.

Στην Πελοπόννησο, το «Καλαμάτα-Ριζόμυλος-Πύλος-Μεθώνη» περιλαμβάνει τη βελτίωση και αναβάθμιση περίπου 20 χλμ υφιστάμενων οδών, την κατασκευή νέας αρτηρίας σε ένα μήκος περίπου 30 χλμ, την προσαρμογή και βελτίωση 7 χλμ κάθετου οδικού δικτύου, την κατασκευή νέου παράπλευρου οδικού δικτύου 41,4 χλμ, την κατασκευή 12 γεφυρών και πολλών συνοδών τεχνικών έργων. Στην Κρήτη, το τμήμα «Χερσόνησος –Νεάπολη» θα είναι ουσιαστικά το δεύτερο τμήμα του ΒΟΑΚ που συμβασιοποιείται, – είχε προηγηθεί το τμήμα «Νεάπολη – Αγ. Νικόλαος» που προχώρησε ως δημόσιο έργο- και περιλαμβάνει το τμήμα Χερσόνησος – Μάλια μήκους 9,354χλμ. και τo τμήμα Μάλια-Νεάπολη μήκους 13,087 χλμ. Πάντως ήδη τρέχουν οι δύο διαγωνισμοί για άλλα 2 ΣΔΙΤ και εκτιμάται ότι στο γ’ τρίμηνο του 2023 θα έχουν αναδειχθεί οι προσωρινοί ανάδοχοι. Πρόκειται για το «Θεσσαλονίκη –Έδεσσα» με προϋπολογισμό 358,8 εκατ. ευρώ, όπου προβλέπεται αναβάθμιση του οδικού άξονα συνολικού μήκους περίπου 80χλμ. Η περιοχή στην οποία θα εκτελεστεί το έργο εκτείνεται από το νομό Θεσσαλονίκης έως και το νομό Πέλλας και οι παρεμβάσεις θα αφορούν σε 25 χλμ. Το δεύτερο έργο, «Δράμα – Αμφίπολη» έχει προϋπολογισμό 200,43 εκατ. ευρώ και αφορά στην αναβάθμιση της Εθνικής Οδού είτε με αποκατάσταση και διαπλάτυνση τμημάτων της υπάρχουσας οδού είτε με κατασκευή εντελώς νέων τμημάτων κατά μήκος του τμήματος από Παλιοκώμη σε Μαυρολεύκη, και από Μαυρολεύκη σε Δράμα συνολικού μήκους 43 χλμ. Τέλος, μέσα στο α’ τετράμηνο του 2023 θα αναδειχθεί και ο προσωρινός ανάδοχος του έργου Λειτουργίας και Συντήρησης του Μετρό Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 293 εκατ. ευρώ.

Όπως σημειώνει ο υφυπουργός Υποδομών κ. Γιώργος Καραγιάννης :«η αναβάθμιση των υποδομών αποτελεί ένα εθνικό στοίχημα καθώς έχει άμεση σχέση με την ανάπτυξη, την οικονομία και κυρίως την ευημερία της κοινωνίας. Ως Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ανακοινώσαμε ένα πρόγραμμα έργων ύψους 13 δις. ευρώ. Σήμερα έχουμε δημοπρατήσει έργα ύψους 10 δις. ευρώ εκ των οποίων κατασκευάζονται ήδη έργα 5 δις. ευρώ από το μεγάλο πρόγραμμα παρεμβάσεων. Οι πολίτες έχουν πλέον μία ξεκάθαρη εικόνα του έργου μας καθώς παραδώσαμε το Μετρό στον Πειραιά, παραδώσαμε σειρά έργων νωρίτερα από το χρονοδιάγραμμα και κατασκευάζουμε έργα όπως ο ΒΟΑΚ και η Πατρών-Πύργου, που παρέμεναν ανοιχτές πληγές. Καταφέραμε με τις πράξεις μας να ξαναχτίσουμε μία σχέση εμπιστοσύνης μεταξύ Πολιτείας και πολιτών. Το 2023 συνεχίζουμε ακόμα πιο δυναμικά, ανεβάζοντας ρυθμούς και πολύ δουλειά διατηρούμε τις κατασκευές σε ρόλο πρωταγωνιστή».