της Εύας Οικονομάκη
Στην απόρριψη της αίτησης για την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος που αφορά την έγκριση του Ειδικού Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης Στρατηγικής Επένδυσης (ΕΣΧΑΣΕ) της επένδυσης με την ονομασία «Τουριστική Ανάπτυξη στη Μύκονο», την οποία «τρέχει» η AGC Equity Partners, γνωστή από την ανάπλαση του «Αστέρα Βουλιαγμένης», προχώρησε το Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ).
To συγκεκριμένο project των Αράβων αναπτύσσεται στη θέση «Καραπέτης» στη Δημοτική Κοινότητα Ανω Μεράς του Δήμου Μυκόνου.
Σύμφωνα με την αναρτημένη απόφαση του ΣτΕ, μετά την ακύρωση του Ειδικού Χωροταξικού Πλαισίου για τον τουρισμό, εξακολουθεί να είναι δυνατή η ανάπτυξη της τουριστικής δραστηριότητος στην χώρα, βάσει των προβλέψεων των υφισταμένων Περιφερειακών Χωροταξικών Πλαισίων και του ιεραρχικώς κατωτέρω επιπέδου σχεδιασμού, στον οποίον περιλαμβάνονται και οι Ζώνες Οικιστικού Ελέγχου (ΖΟΕ).
Τα επιχειρήματα
«Το σχεδιαζόμενο μέσω του προσβαλλομένου ΕΣΧΑΣΕ ακίνητο εμπίπτει σε περιοχή, κατ’ αρχήν, κατάλληλη για την ανάπτυξη της συγκεκριμένης τουριστικής δραστηριότητος, βάσει των κατευθύνσεων του υφισταμένου χωροταξικού σχεδιασμού, ο οποίος περιλαμβάνεται στο Γενικό Χωροταξικό Πλαίσιο και στο Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο Νοτίου Αιγαίου. Περαιτέρω, με τις ρυθμίσεις της, μεταγενέστερης του ως άνω χωροταξικού σχεδιασμού, ΖΟΕ Μυκόνου η περιοχή αυτή έχει καθορισθεί ως περιοχή με χρήση τουρισμού-αναψυχής και έχουν προβλεφθεί οι λοιποί όροι για την υποδοχή και ανάπτυξη της ως άνω χρήσεως. Ο ισχύων στην περιοχή της στρατηγικής επενδύσεως σχεδιασμός παρίσταται επαρκής για την ανάπτυξη της ένδικης τουριστικής δραστηριότητος στην συγκεκριμένη περιοχή», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Μάλιστα, σε άλλο σημείο της απόφασης επισημαίνεται ότι «το προσβαλλόμενο Π.Δ. δεν αντίκειται στις κατευθύνσεις του Περιφερειακού Χωροταξικού Πλαισίου (ΠΠΧΣΑΑ) Νοτίου Αιγαίου, διότι η επίδικη μονάδα, η οποία αξιοποιεί τον μηχανισμό της οργανωμένης αναπτύξεως, που δεν είχε εισαχθεί στην νομοθεσία κατά την κατάρτιση του ΠΠΧΣΑΑ, δεν ανήκει στην κατηγορία των μεμονωμένων εκτός σχεδίου τουριστικών μονάδων, για τις οποίες το Περιφερειακό Πλαίσιο προβλέπει περιορισμούς κατά την ίδρυσή τους. Ο κατ’ αρχήν σχεδιασμός και οι προβλέψεις του επιδίκου ΕΣΧΑΣΕ έχουν μελετηθεί με την εκπονηθείσα ΣΜΠΕ και έχουν εγκριθεί από την Διοίκηση με γνώμονα την ένταξη της δραστηριότητος στην ευρύτερη περιοχή, βάσει των χωροταξικών, πολεοδομικών και περιβαλλοντικών δεδομένων. Στο πλαίσιο δε των κατευθύνσεων του Περιφερειακού Πλαισίου, η ΣΜΠΕ έχει μελετήσει επαρκώς την φέρουσα ικανότητα της Μυκόνου και της ευρύτερης περιοχής της επενδύσεως, ενώ, με την κρινομένη αίτηση δεν αμφισβητούνται με συγκεκριμένα στοιχεία οι εν λόγω εκτιμήσεις της ΣΜΠΕ».
Η μαρίνα
Τονίζεται, δε, ότι διά του εγκριθέντος ΕΣΧΑΣΕ προβλέπονται χρήσεις, κατ’ αρχήν, συμβατές με τον προορισμό και την λειτουργία της κυρίας χρήσεως του τουρισμού, ωστόσο, επισημαίνεται σε ό,τι αφορά την ανάπτυξη μαρίνας ότι «δεν εγκρίνεται δε η δημιουργία του καταφυγίου τουριστικών σκαφών, αλλά χορηγείται, κατ’ αρχήν, σχετική δυνατότης. Κατά το επόμενο δε στάδιο της χωροθετήσεως και περιβαλλοντικής αδειοδοτήσεως θα εξεταστούν αρμοδίως οι εν γένει περιβαλλοντικές επιπτώσεις των συγκεκριμένων έργων».
Οι ενστάσεις
Πάντως, σύμφωνα με τη γνώμη 5 μελών της σύνθεσης του ΣτΕ, «δεν είναι νόμιμη η κρίση της Διοικήσεως ότι η επίδικη στρατηγική επένδυση είναι επιτρεπτή, διότι αποτελεί ήπια τουριστική ανάπτυξη, που σέβεται το περιβάλλον και την φυσιογνωμία της περιοχής, και είναι συμβατή με τον χωροταξικό σχεδιασμό και με την φέρουσα ικανότητα της νήσου Μυκόνου. Ειδικότερα δε, το προσβαλλόμενο διάταγμα δεν είναι νόμιμο, διότι καθ’ υπέρβαση των εξουσιοδοτικών διατάξεων και της σύμφωνης προς το Σύνταγμα ερμηνείας τους, επιτρέπει την δημιουργία νέας ξενοδοχειακής μονάδος μεγάλης δυναμικότητος στην Μύκονο, εισάγοντας χωρικές ρυθμίσεις που δεν συνάδουν με την αρχή της ήπιας αναπτύξεως των μικρών νήσων και τις συνακόλουθες κατευθύνσεις του ΠΠΧΣΑΑ Νοτίου Αιγαίου, καθώς και σημαντικές αποκλίσεις από τους όρους δομήσεως της εγκεκριμένης ΖΟΕ».
Επίσης, κατά τη γνώμη τριών μελών της συνθέσεως «η διάταξη του άρθρου 12 παρ. 4 του ν. 3986/2011 που δίνει την δυνατότητα σε π.δ. που εγκρίνει τοπικό και χωρικά προσδιορισμένο ΕΣΧΑΣΕ να μπορεί να τροποποιεί, μεταξύ άλλων, ΖΟΕ, που, έστω προσωρινά, αντιμετωπίζουν σφαιρικά την εκτός σχεδίου δόμηση ενός ευαίσθητου και ευρισκόμενου στα όρια της φέρουσας ικανότητάς του νησιού, αποκλίνοντας από τις ρυθμίσεις της, χωρίς μάλιστα οι αποκλίσεις αυτές να στηρίζονται πρωταρχικά σε χωροταξικά κριτήρια, παραβιάζει τη διάταξη της παρ. 2 του άρθρου 24 του Συντάγματος».