Σημαντική άνοδο αναμένεται να καταγράψουν τα έσοδα από την κρουαζιέρα στη χώρα μας, φέτος, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Εταιριών Κρουαζιέρας (CLIA).
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, η Ελλάδα, η οποία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας, εκτιμάται ότι θα δει αύξηση του οικονομικού oφέλους από τον κλάδο, με τον Πειραιά, το κορυφαίο λιμάνι της χώρας, να προβλέπεται να ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο επιβάτες το 2023.
Το 2021 η Ελλάδα είδε έσοδα 1,1 δισ. ευρώ από την κρουαζιέρα, έναντι 957 εκατ. ευρώ το 2019.
Η CLIA προβλέπει, επίσης, ότι η διεθνής βιομηχανία κρουαζιέρας θα προσελκύσει έως και 33 εκατομμύρια επιβάτες το 2023, ξεπερνώντας σημαντικά τα 29,7 εκατομμύρια που καταγράφηκαν το 2019, τον τελευταίο χρόνο πριν από την πανδημία.
Ο κλάδος στήριξε 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με 15.100 από αυτές τις θέσεις εργασίας να βρίσκονται στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα ηγήθηκε παγκοσμίως με μια γρήγορη και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και σημείωσε σημαντική αύξηση στο homeporting, με αποτέλεσμα οι γραμμές κρουαζιέρας να αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες από προμηθευτές λιμένων.
Επίσης, οι επιβάτες πέρασαν μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα σε πόλεις λιμάνια και διανυκτερεύσεις σε τοπικά ξενοδοχεία, συμβάλλοντας στην αύξηση του οικονομικού αντίκτυπου λόγω της μεγαλύτερης παραμονής των πλοίων στα λιμάνια για την εκτέλεση τεχνικών εργασιών.
Σημειώνεται ότι ο κλάδος προετοιμάζεται για το πολυαναμενόμενο φόρουμ Posidonia Sea Tourism Forum που θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη στις 25-26 Απριλίου 2023.
Ο κ. Θεόδωρος Βώκος, Διευθύνων Σύμβουλος της Posidonia Exhibitions SA,
δήλωσε ότι το φόρουμ που πραγματοποιείται εκτός Αθήνας είναι μια σημαντική εξέλιξη που δυνητικά θα ενισχύσει περαιτέρω την κρουαζιέρα στην Ελλάδα: «Το Posidonia Sea Tourism Forum παρέχει μια μοναδική ευκαιρία στους ηγέτες του κλάδου να συναντηθούν στο δεύτερο στην Ελλάδα.
Με νέους τερματικούς σταθμούς κρουαζιέρας στη Σούδα-Χανιά μετά το 2024, τη σχεδιαζόμενη επέκταση του τερματικού σταθμού κρουαζιέρας του Πειραιά και τις αυξανόμενες δυνατότητες της Θεσσαλονίκης ως πρόσθετου κόμβου κρουαζιέρας, η ανάπτυξη του κλάδου αναμένεται να συνεχιστεί στην Ελλάδα για τα επόμενα χρόνια».
Η βαρύτητα του τουρισμού κρουαζιέρας είναι ιδιαίτερης σημασίας, καθώς κάθε 24 επισκέπτες κρουαζιέρας στηρίζουν μία θέση εργασία πλήρους απασχόλησης και κάθε επισκέπτης ξοδεύει κατά μέσο όρο 660 ευρώ σε πόλεις-λιμάνια κατά τη διάρκεια μιας τυπικής επταήμερης κρουαζιέρας.
Επιπλέον, το 60% των ατόμων που έχουν κάνει κρουαζιέρα επιστρέφουν σ΄έναν προορισμό που επισκέφτηκαν για πρώτη φορά με κρουαζιερόπλοιο.
Η έκθεση της CLIA για την Παγκόσμια Αγορά Κρουαζιέρας το 2020 έδειξε ότι το 85% των millennials σχεδιάζει να κάνει ξανά κρουαζιέρα, ακολουθούμενο από το 82% των Gen-X, το 79% των Gen-Z, το 77% των Baby Boomers και το 73% των Traditionalists.
Το Posidonia Sea Tourism Forum θα επικεντρωθεί στο «The Return to Growth: Challenges ahead for Cruise Lines and Destinations». Υπόσχεται να αποτελέσει κόμβο συζητήσεων για το μέλλον της βιομηχανίας κρουαζιέρας και τη συνεχιζόμενη θετική επίδρασή της στην οικονομία.
Το PSTF 2023 θα είναι επίσης η πλατφόρμα για την πρώτη παρουσίαση μιας μελέτης κοινωνικοοικονομικών επιπτώσεων που εκπονήθηκε από τον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης και τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης, που θα συμβάλει στην καλύτερη κατανόηση των πλεονεκτημάτων της κρουαζιέρας για την τοπική κοινωνία.
Τα οφέλη που αποφέρει ο κλάδος της κρουαζιέρας τόσο για προορισμούς όσο και για λιμάνια αναφέρονται συχνά, αλλά ο πραγματικός οικονομικός αντίκτυπος σπάνια μετριέται και σπάνια αποτυπώνεται.
Οι συμμετέχοντες στο PSTF 2023 θα έχουν μια μοναδική ευκαιρία να μάθουν όλα όσα χρειάζονται για τα πραγματικά επίπεδα δαπανών επιβατών και πληρώματος, τα προτιμώμενα πρότυπα δαπανών τους, τα επίπεδα ικανοποίησης από την επίσκεψή τους, καθώς και τις δυνατότητες επιστροφής τους στην πόλη .
Η παρουσίαση θα περιλαμβάνει την κοινωνικοοικονομική συνεισφορά της κρουαζιέρας στο λιμάνι και την πόλη της Θεσσαλονίκης και τα προκαταρκτικά δεδομένα παρέχουν ήδη χρήσιμες πληροφορίες για τα πρότυπα δαπανών των επιβατών κρουαζιέρας και των μελών του πληρώματος στη Θεσσαλονίκη.
Ως εκ τούτου, οι επιβάτες κρουαζιέρας κατευθύνουν τις δαπάνες τους για ψώνια (44%), εστιατόρια και καφετέριες (40%), περιηγήσεις στα αξιοθέατα (12%) και καταστήματα τροφίμων (3%). Τα μέλη του πληρώματος, από την άλλη πλευρά, κατευθύνουν τις δαπάνες τους προς αγορές (55%), εστιατόρια και καφετέριες (16%), μεταφορές (14%) και καταστήματα τροφίμων (10%).
Η κ. Θεοδώρα Ρήγα, Chief Commercial Officer & Director Strategic Communications, ΟΛΘ Α.Ε. – Λιμάνι Θεσσαλονίκης, σχολίασε: «Χρηματοδοτούμε αυτή τη μελέτη μαζί με τον Οργανισμό Τουρισμού Θεσσαλονίκης για να κατανοήσουμε καλύτερα πώς ο κλάδος της κρουαζιέρας ωφελεί την πόλη μας και πώς μπορούμε να ενισχύσουμε περαιτέρω τόσο την εμπειρία των επιβατών κατά τη διάρκεια της παραμονής τους όσο και τα οφέλη για την τοπική, περιφερειακή και εθνική οικονομία.
Μόλις κατανοήσουμε καλύτερα τις προσδοκίες των επιβατών ως προορισμό, θα είμαστε καλύτερα σε θέση να προσφέρουμε στους επιβάτες κρουαζιέρας μια μοναδική εμπειρία. Αυτό θα αποτελέσει το σκαλοπάτι μας για την προσέλκυση περισσότερων γραμμών κρουαζιέρας στη Θεσσαλονίκη τα επόμενα χρόνια».