του Χάρη Ντιγριντάκη
Υψηλότερα από κάθε χρονιά βάζει τον πήχη ο ελληνικός τουρισμός που οδεύει προς μία ακόμη χρονιά ρεκόρ.
Παρά τις προκλήσεις που κυριαρχούν διεθνώς, ο τουριστικός κλάδος επιδεικνύει ανθεκτικότητα, σέρνοντας το άρμα της ελληνικής οικονομίας προσδοκώντας επίπεδα που ενδέχεται να υπερβούν το «χρυσό» 2019.
Προς ώρας η ροή των κρατήσεων από σημαντικές πηγές εισερχόμενων ταξιδιωτών βρίσκεται σε προ πανδημίας μεγέθη και σε κάποιες περιπτώσεις τα υπερφαλαγγίζουν ακόμη και σε ποσοστό πέριξ του 20%, γεγονός που σηματοδοτεί μία καλή έναρξη της σεζόν τον Μάιο από πλευράς τουριστικών αφίξεων και πληροτήτων, -όπως υποστηρίζουν παράγοντες της αγοράς- με τα ξενοδοχεία εποχικής λειτουργίας να ανοίγουν τις πύλες τους σταδιακά και τον αριθμό των ξένων ταξιδιωτών που επισκέπτεται τη χώρα μας να πολλαπλασιάζεται μέρα με τη μέρα ενόψει της φετινής καλοκαιρινής σεζόν.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι σε ορισμένους top προορισμούς της χώρας ορισμένα ξενοδοχεία εμφανίζουν overbooking, ενώ άλλα έχουν προχωρήσει σε stop salesγια συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
«Για το 2023, τα στοιχεία και οι προβλέψεις, παρά την πολυπλοκότητα του διεθνούς περιβάλλοντος μάς κάνουν να είμαστε αισιόδοξοι. Ο αριθμός των διαθέσιμων θέσεων στα συστήματα αεροπορικών εταιρειών για τη θερινή σεζόν 2023, είναι 7% μεγαλύτερος από πέρυσι, χρονιά με ιστορικό υψηλό.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), στο συντηρητικό σενάριο εσόδων για το 2023 θα κινηθούμε στα επίπεδα του 2022. Σύμφωνα με το αισιόδοξο, με το πρώτο τρίμηνο ίδιο με 2019 και τα υπόλοιπα τρίμηνα με αυξήσεις 3-5% (κυρίως λόγω ανάκαμψης του οδικού τουρισμού), μπορούμε να φτάσουμε μεταξύ 18,2-18,6 δισ. ευρώ, πλην της κρουαζιέρας, που το 2019 έφτασε τα 500 εκατ. και φέτος θεωρούμε πως μπορεί πάλι να φτάσει το νούμερο αυτό.
Σε αυτές τις συνθήκες, η συνεργασία του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) με την πολιτεία, λειτουργική και αποτελεσματική όλα τα τελευταία χρόνια, ειδικά στη δύσκολη περίοδο της πανδημίας, αποτελεί ένα κομβικό σημείο για την περαιτέρω εξέλιξη των πραγμάτων», επεσήμανε ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ, κ. Γιάννης Ρέτσος, στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των μετόχων της Τράπεζας της Ελλάδος.
Οι αριθμοί
Τούτων δοθέντων ενθαρρυντικά είναι σε αυτή την κατεύθυνση τα στοιχεία που επ’ εσχάτοις προέρχονται από τον Εθνικό Οργανισμό Συντονισμού Πτήσεων (ΕΟΣΠ), βάσει των οποίων οι προγραμματισμένες επιβατικές θέσεις καταγράφουν αύξηση τόσο σε σχέση με το 2022 όσο και σε σχέση με το 2019, χρονιά ορόσημο για τα μεγέθη του ελληνικού τουρισμού.
Συγκεκριμένα, αναφορικά με την εκτιμώμενη αεροπορική κίνηση του 2023 -η οποία βασίζεται στον προγραμματισμό των πτήσεων, όπως αυτός έχει διαμορφωθεί κατά την παρούσα χρονική στιγμή κι ενδέχεται μελλοντικά να αλλάξει, καθώς ο συντονισμός πτήσεων πραγματοποιείται σε δυναμικό περιβάλλον-, σε ό,τι αφορά τις αφίξεις αεροσκαφών από τον Μάρτιο μέχρι και τον Οκτώβριο, αναμένεται αύξηση της τάξης του 8,8% σε σχέση με πέρυσι και κατά 16,1% συγκριτικά με το 2019 στα 20 αεροδρόμια που παρακολουθεί ο Οργανισμός. Ως προς τις προγραμματισμένες θέσεις επιβατών αναμένεται αύξηση 18% σε σχέση με πέρυσι και 31% συγκριτικά με το 2019.
Πιο αναλυτικά, το οκτάμηνο Μαρτίου – Οκτωβρίου αναμένεται να προσγειωθούν στα ελληνικά αεροδρόμια πάνω από 25 εκατ. ταξιδιώτες έναντι 19,5 εκατ. το 2019 και 21,5 εκατ. το 2022. Αντίστοιχα, αναμένονται 149 χιλιάδες αφίξεις αεροσκαφών έναντι 127 χιλιάδων το 2019 και 136 χιλιάδων το 2022.
Την αισιοδοξία του ότι φέτος ο ελληνικός τουρισμός θα καταφέρει να πιάσει τουλάχιστον τα νούμερα του 2019, που ήταν η καλύτερη χρονιά του έχει εκφράσει και ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), Γρηγόρης Τάσιος.
Οι top προορισμοί
Ηδη, σε μεγάλους νησιωτικούς και premium προορισμούς, όπως η Κρήτη, η Ρόδος, η Μύκονος, η Σαντορίνη και το Ιόνιο, όπου οι κρατήσεις πολλαπλασιάζονται σε καθημερινή βάση, τα πρώτα εποχιακά ξενοδοχεία έχουν εκκινήσει φέτος τη λειτουργία τους, με τις τρεις πιο ισχυρές αγορές του ελληνικού τουρισμού, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία και τη Γαλλία να δίνουν τον ρυθμό για την εξέλιξη της σεζόν.
Έντονη είναι μέχρι τούδε και η δυναμική που επιδεικνύουν μακρινές αγορές, όπως οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, ο Καναδάς και η Αυστραλία, σημάδι ιδιαίτερα θετικό για τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού, καθώς πρόκειται για ταξιδιώτες υψηλής μέσης δαπάνης.
Το άνοιγμα σε μακρινές αγγλόφωνες αγορές
ΗΠΑ
Υψηλές είναι οι προσδοκίες από την άλλη άκρη του Ατλαντικού, με τις ΗΠΑ να έχουν τερματίσει στην πρώτη θέση των διεθνών αφίξεων στο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, γεγονός που θέτει τον πήχη ακόμη πιο ψηλά. Ηδη από τις αρχές Μαρτίου έχουν επανεκκινήσει οι απευθείας πτήσεις της Delta Airlines στο δρομολόγιο Αθήνα – Νέα Υόρκη, μία σύνδεση που ενισχύεται με περισσότερες πτήσεις από τις αρχές Μαΐου έως τα τέλη Οκτωβρίου χάρη στην αυξημένη ζήτηση.
Από τις αρχές Μαΐου έως τα τέλη Οκτωβρίου θα ισχύσει το θερινό πρόγραμμα της American Airlines στη σύνδεση με τη Νέα Υόρκη, ενώ αργότερα, αρχές Ιουνίου, αναμένεται να ξεκινήσουν οι πτήσεις της εταιρείας στα δρομολόγια Βοστόνη – Αθήνα και Φιλαδέλφεια – Αθήνα.
Από τον Μάιο μέχρι τα τέλη Σεπτεμβρίου διαρκεί και ο προγραμματισμός της United Airlines στη σύνδεση με την Ουάσινγκτον, ενώ λίγο νωρίτερα ξεκινά και το δρομολόγιο που συνδέει την Αθήνα με το αεροδρόμιο Nιούαρκ.
Σε αυτά προστίθεται και η σύνδεση της Αθήνας με το Νιούαρκ από την Emirates, η οποία είναι και η μοναδική αεροπορική που εξυπηρετεί καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους το συγκεκριμένο δρομολόγιο, με τον αριθμό τον πτήσεων μεταξύ Ελλάδας και ΗΠΑ σε εβδομαδιαία βάση να ενδέχεται να υπερβεί τις 56.
Καναδάς
Ενθαρρυντικές είναι, την ίδια στιγμή, οι προβλέψεις για την κίνηση από τον Καναδά, με την Air Canada να δίνει πριν από λίγες ημέρες το σύνθημα για την επανεκκίνηση των δρομολογίων της από την Αθήνα προς την άλλη άκρη του Ατλαντικού.
Το εποχικό δρομολόγιο της εταιρείας μεταξύ της Αθήνας και του Μόντρεαλ θα εκτελείται έως τις 26 Νοεμβρίου 2023, ενώ το εποχικό δρομολόγιο μεταξύ της ελληνικής πρωτεύουσας και του Τορόντο θα προσφέρεται έως τις 27 Νοεμβρίου 2023. Και τα δύο δρομολόγια θα πραγματοποιούνται καθημερινά κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου, δηλαδή το διάστημα από τον Μάιο μέχρι και τον Οκτώβριο, με την ισχυρή ζήτηση να λειτουργεί θετικά στην κατεύθυνση καθιέρωσης της σύνδεσης της ελληνικής πρωτεύουσας με τον Καναδά καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.
Ενδεικτικά της σημασίας της καναδικής αγοράς για την Ελλάδα είναι τα επίσημα στοιχεία από το μεγαλύτερο αεροδρόμιο της χώρας, σύμφωνα με τα οποία, ο Καναδάς είναι η 14η μεγαλύτερη διεθνής και απευθείας αγορά της Αθήνας, με αύξηση 6% σε επίπεδο επιβατικής κίνησης το 2022 σε σχέση με το 2019. Παράλληλα, είναι η 10η μεγαλύτερη αγορά σε επίπεδο διεθνών αφίξεων, με άνοδο 2% συγκριτικά με τα προ πανδημίας νούμερα.
Αυστραλία
Ισχυρή είναι και η τάση για ταξίδια στην Ελλάδα από την Αυστραλία, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο ακόμη και για υπέρβαση του αριθμού των Αυστραλών που επισκέφθηκαν τη χώρα μας το 2019. Με στόχο, μάλιστα, την ενίσχυση των τουριστικών ροών από την Αυστραλία αναμένεται να επαναλειτουργήσει μετά από 9 χρόνια το γραφείο του ΕΟΤ στη Μελβούρνη.
Το 2019 ταξίδεψαν στην Ελλάδα από την Αυστραλία πάνω από 340 χιλιάδες τουρίστες, τάση η οποία μεγεθύνεται για φέτος. «Υπάρχουν σημαντικά περιθώρια για περαιτέρω αύξηση των ταξιδιωτών από την Αυστραλία.
Δύο χρόνια, αυτά της πανδημίας, οι Αυστραλοί ήταν “εγκλωβισμένοι” και πλέον είναι ισχυρή η επιθυμία τους για ταξίδια», τόνισε στο πλαίσιο της συνάντησής του με τον υπουργό Τουρισμού, Βασίλη Κικίλιας, ο Αυστραλός πρέσβης στην Ελλάδα, Αρθουρ Σπίρου. «Οι Αυστραλοί αναζητούν εναλλακτικές μορφές τουρισμού και είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν μεγαλύτερα χρηματικά ποσά προκειμένου να απολαύσουν τις διακοπές που θέλουν και να μειώσουν το περιβαλλοντικό αποτύπωμά τους», προσέθεσε.
Ενδεικτικό της σημασίας της εν λόγω αγοράς είναι τα στοιχεία, βάσει των οποίων, η μέση κατά κεφαλή δαπάνη των τουριστών από την Αυστραλία το 2021 ήταν 51% υψηλότερη από αυτή του συνόλου της χώρας και διαμορφώθηκε σε 1.060,7 ευρώ έναντι 702,4 ευρώ.
Άνοδος και στην Κρουαζιέρα το 2023
Χαμόγελα φέρνει και η άνοδος που αναμένεται να καταγράψουν τα έσοδα από την κρουαζιέρα στη χώρα μας, φέτος, σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Εταιριών Κρουαζιέρας (CLIA).
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία, η Ελλάδα, η οποία βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας, εκτιμάται ότι θα δει αύξηση του οικονομικού oφέλους από τον κλάδο, με τον Πειραιά, το κορυφαίο λιμάνι της χώρας, να προβλέπεται να ξεπεράσει το ένα εκατομμύριο επιβάτες το 2023.
Το 2021 η Ελλάδα είδε έσοδα 1,1 δισ. ευρώ από την κρουαζιέρα, έναντι 957 εκατ. ευρώ το 2019.
Η CLIA προβλέπει, επίσης, ότι η διεθνής βιομηχανία κρουαζιέρας θα προσελκύσει έως και 33 εκατομμύρια επιβάτες το 2023, ξεπερνώντας σημαντικά τα 29,7 εκατομμύρια που καταγράφηκαν το 2019, τον τελευταίο χρόνο πριν από την πανδημία.
Ο κλάδος στήριξε 315.000 θέσεις εργασίας στην Ευρώπη, με 15.100 από αυτές τις θέσεις εργασίας να βρίσκονται στην Ελλάδα.
Η Ελλάδα ηγήθηκε παγκοσμίως με μια γρήγορη και ασφαλή επανέναρξη της κρουαζιέρας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και σημείωσε σημαντική αύξηση στο homeporting, με αποτέλεσμα οι γραμμές κρουαζιέρας να αγοράζουν αγαθά και υπηρεσίες από προμηθευτές λιμένων.
Επίσης, οι επιβάτες πέρασαν μεγαλύτερα χρονικά διαστήματα σε πόλεις λιμάνια και διανυκτερεύσεις σε τοπικά ξενοδοχεία, συμβάλλοντας στην αύξηση του οικονομικού αντίκτυπου λόγω της μεγαλύτερης παραμονής των πλοίων στα λιμάνια για την εκτέλεση τεχνικών εργασιών.
Σημειώνεται ότι ο κλάδος προετοιμάζεται για το πολυαναμενόμενο φόρουμ Posidonia Sea Tourism Forum που θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη στις 25-26 Απριλίου 2023.