Του Χάρη Ντιγριντάκη

Μπαράζ έργων ζωτικής σημασίας για την περιφέρεια αλλά και για το Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη τρέχουν αυτή την περίοδο.

Πρόκειται για 12 έργα που ενισχύουν του αρμούς ανάπτυξης της Ελλάδας και η ολοκλήρωση τους θα σηματοδοτήσει την είσοδο της Ελλάδας σε μια νέα εποχή. Ειδικότερα πρόκειται για τα εξής projects :

Αυτοκινητόδρομος Πατρών – Πύργου

Το έργο που πέρασε από 40 κύματα, ξεμπλόκαρε, ξεκίνησε και στο τέλος του 2023 θα φτάσει στο 30% υλοποίησής του

Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης (ΒΟΑΚ)

Έχει συμβασιοποιηθεί το ΣΔΙΤ Χερσόνησος – Νεάπολη και το Δημόσιο έργο Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος. Στις 8 Μαΐου αναμένεται να υποβληθούν και οι προσφορές για το μεγάλο έργο Χανιά – Ηράκλειο. Οι μελέτες για την προαίρεση Κίσσαμος – Χανιά προχωρούν και μετά το καλοκαίρι θα κατατεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων.

Επίσης προχωρούν οι μελέτες για το Σούδα – Αεροδρόμιο και αναμένεται η θετική γνωμοδότηση του ΓΕΝ για την οριστικοποίηση της χάραξης του δρόμου που θα κινείται οριακά εντός του χώρου του Ναυστάθμου της Σούδας

Τέλος προχωρούν προς χρηματοδότηση και τα τμήματα ανατολικά του Αγίου Νικολάου:

  • τμήμα Καλό Χωριό – Γέφυρα Φρουζή
  • τμήμα Γέφυρα Φρουζή – Παράκαμψη Παχιάς Άμμου

Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65)

Για το Βόρειο Τμήμα Τρίκαλα – Εγνατία εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και ήδη το έργο έχει ξεπεράσει το 23%.

Εντός του 2023 θα παραδοθεί το τμήμα Τρίκαλα – Καλαμπάκα και στις αρχές του 2024 θα ολοκληρωθεί και το σύνολο του Νότιου Τμήματος, ΠΑΘΕ – Ξυνιάδα που έχει ξεπεράσει το 90%

Αυτοκινητόδρομος Αμβρακία – Άκτιο

Εντός του 2023 ολοκληρώνεται το έργο.

Καλαμάτα – Ριζόμυλος – Πύλος – Μεθώνη

Ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και υπογράφηκε η σύμβαση ΣΔΙΤ στις 21/4/2023.

Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή Θεσσαλονίκης (flyover)

Υπεγράφη η σύμβαση του μεγάλου έργου για τη Θεσσαλονίκη. Ξεκίνησαν ήδη οι γεωτεχνικές έρευνες, ενώ οι τελικές μελέτες ήδη εκπονούνται, ενώ οι πρώτες εργασίες θα ξεκινήσουν στις αρχές του φθινοπώρου.

Καστέλι

Εξασφαλίστηκε η αύξηση του μεγέθους του νέου διεθνούς αεροδρομίου της χώρας, άνω του 30%, ώστε αυτό να ανταποκριθεί αποτελεσματικά στην εκτιμώμενη επιβατική κίνηση που η Κρήτη θα κληθεί να υποδεχθεί τις επόμενες δεκαετίες.

Το νέο αεροδρόμιο θα αριθμεί πλέον 92.000 τετραγωνικά μέτρα, από 68.000 τετραγωνικά μέτρα που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός. Η πρόοδος εκτέλεσης του έργου σήμερα έχει ξεπεράσει το 22%.

Ύδρευση Πρέβεζας – Άρτας – Λευκάδας και Φράγμα Τσικνιά στη Λέσβο

Εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση των έργων από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, τα ωριμάσαμε και τα δημοπρατήσαμε στα τέλη του 2022. Σήμερα υπάρχει προσωρινός ανάδοχος και για τα δύο έργα και στόχος είναι το Φθινόπωρο να έχουν ξεκινήσει και οι εργασίες.

Παράκαμψη Χαλκίδας – Ψαχνών και Μπράλος-Άμφισσα

Δημοπρατήθηκε τέλη του 2021 τα δύο έργα και εντός του πρώτου τριμήνου του 2023 υπογράφησαν και οι 2 συμβάσεις. Για το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας, στο επόμενο τρίμηνο να ενεργοποιήθηκαν και οι 2 από τις 3 προαιρέσεις του έργου, που αφορούν στην Παράκαμψη Ψαχνών και στη οδική σύνδεση αρτηρίας Βόρειας-Νότιας Εύβοιας.

Έχουν ήδη ξεκινήσει στα έργα αυτά οι οριστικές μελέτες και έως το τέλος του έτους αναμένουμε να εκκινήσουν και οι κατασκευαστικές εργασίες και εντός του καλοκαιριού τοποθετείται η εγκατάσταση του εργοταξίου

Κατασκευή Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας

Είναι σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες και η πρόοδος είναι σχεδόν 50% Τις επόμενες μέρες ο πρώτος μετροπόντικας θα ξεκινήσει την εκσκαφή της σήραγγας από την Κατεχάκη, ενώ ο δεύτερος αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.

Μετρό Θεσσαλονίκης

Πρόοδος του έργου 90% στη Βασική Γραμμή και της Επέκτασης προς Καλαμαριά, ενώ σε εξέλιξη βρίσκεται ο διαγωνισμός για τον φορέα λειτουργίας με ΣΔΙΤ.

Επίσης έχει ξεκινήσει η επανατοποθέτηση των αρχαίων στο Σταθμό Βενιζέλου, ενώ παράλληλα οι συρμοί μπορούν και κινούνται σε όλη τη γραμμή από ΝΣΣ έως το Αμαξοστάσιο.

Παράλληλα με την ολοκλήρωση της βασικής γραμμής και της επέκτασης προς Καλαμαριά, η κυβέρνηση συνακόλουθα έχει θέσει ως άμεση προτεραιότητά της τη βορειοδυτική επέκταση του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης, ώστε να καλύψει τις ανάγκες των μετακινήσεων στους πολυπληθείς και αναπτυσσόμενους δήμους Αμπελοκήπων και Μενεμένης, Κορδελιού και Ευόσμου, Παύλου Μελά και Νεάπολης-Συκεών προς Εύοσμο και Σταυρούπολη.

Κατασκευή επέκτασης Γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας προς Ίλιον

Η Α’ φάση του Διαγωνισμού θα ολοκληρωθεί εντός του Μαΐου, η Β’ Φάση θα ξεκινήσει το φθινόπωρο και ετοιμάζονται οι διαγωνισμοί μελετών για τις νέες επεκτάσεις προς το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, τη Γλυφάδα, αλλά και την συνέχιση της Γραμμής 4 προς Μαρούσι.