της Σοφίας Γκιαούρη
Για τη φετινή τουριστική σεζόν, τις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού στο νησί της Κω αλλά και την απόφασή της να κάνει το επόμενο βήμα και να ασχοληθεί ενεργά με την πολιτική, μίλησε σε συνέντευξη στο tourismtoday η κα Κωνσταντίνα Σβύνου, Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ) και μέλος του διοικητικού συμβουλίου του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ).
Επισημαίνεται ότι η κα Σβύνου διατελεί Πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ).
Πώς ξεκινά η φετινή σεζόν για το νησί της Κω;
Οι πρώτες πτήσεις προσγειώθηκαν στις 28 Μαρτίου γεγονός που συνεπάγεται την έναρξη της τουριστικής περιόδου νωρίτερα από άλλες χρονιές. Το νησί παρουσιάζει αυξημένη ζήτηση η οποία είχε διαπιστωθεί από το τέλος της προηγούμενης περιόδου με υψηλό επίπεδο προκρατήσεων και που αποτυπώνεται τώρα στις κρατήσεις. Έντονο βέβαια το φαινόμενο της υψηλής εποχικότητας καθώς οι πληρότητες είναι πολύ αυξημένες το τρίμηνο 15/6 -15/9 ενώ στις εκτός αυτού του διαστήματος ημερομηνίες υπάρχουν αρκετά κενά. Τα περισσότερα ξενοδοχεία άνοιξαν τέλη Απριλίου και αναμένεται να είναι ανοιχτά έως μέσα Οκτώβρη. Οφείλουμε βέβαια να τονίσουμε το ιδιαίτερα υψηλό λειτουργικό κόστος των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, που σε συνδυασμό με τη χαμηλή τιμολόγηση των υπηρεσιών μας αλλά και τις δυσκολίες των τελευταίων ετών μας καθιστά ιδιαίτερα προσεχτικούς.
Πώς θα αναδειχθεί το τουριστικό προϊόν του νησιού; Τι το διαφοροποιεί απο τους άλλους προορισμούς;
Η Κως είναι ένας ευλογημένος τόπος. Ένα νησί σταυροδρόμι πολιτισμών και ιστορίας. Η πατρίδα του πρώτου επιστήμονα της Ιατρικής, του Ιπποκράτη, στη γη της οποίας φύτευε τα βότανα που χρησιμοποιούσε ως φάρμακα και όπου δίδασκε τους μαθητές του. Ένα νησί που του χαρίστηκε απλόχερα η φύση, με παραλίες μοναδικής ομορφιάς, με γραφικά χωριουδάκια, με πλούσια παραγωγή τοπικών προϊόντων. Ένα νησί με ποιοτικές ιδιωτικές επενδύσεις και εξαιρετικές ξενοδοχειακές υποδομές. Όλα αυτά, μαζί με άλλα χαρακτηριστικά όπως είναι η μαρίνα της Κω, η μορφολογία του νησιού που το καθιστά ιδανικό για ποδήλατο, οι ιαματικές πηγές διαμορφώνουν τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα του νησιού.
Με ένα σωστό στρατηγικό σχέδιο, με περαιτέρω ανάπτυξη των υποδομών που πρέπει να επενδυθούν από την τοπική αυτοδιοίκηση στο νησί και με στοχευμένο πλάνο μάρκετινγκ η Κως μπορεί να κάνει τη διαφορά
Στηρίζεστε τον εναλλακτικό τουρισμό και συγκεκριμένα στον ποδηλατικό. Πόσο συνεισφέρει στον τουρισμό και πώς μπορεί να αξιοποιηθεί περαιτέρω;
Δεν είναι μόνο ο ποδηλατικός τουρισμός, αλλά σίγουρα είναι ένα βασικό κομμάτι που μπορεί να στηρίξει το νησί της Κω. Γαστρονομικός τουρισμός, Θαλάσσιος τουρισμός, Ιαματικός τουρισμός, τουρισμός ευεξίας, αθλητικός τουρισμός αποτελούν και αυτά θεματικές που μπορεί το νησί να υποστηρίξει. Όσο αφορά όμως στον ποδηλατικό τουρισμό, διαχωρίζουμε δυο κατηγορίες: Η μια κατηγορία αφορά στο αθλητικό κομμάτι, καθώς το νησί έχει φιλοξενήσει κατά καιρούς αγώνες δρόμου αλλά και ορεινής ποδηλασίας και μάλιστα διεθνείς αγώνες με μεγάλη επιτυχία. Η άλλη κατηγορία αφορά στη χρήση του ποδηλάτου κατά την παραμονή των επισκεπτών στο νησί καθώς είναι το νησί με το μεγαλύτερο δίκτυο ποδηλατόδρομου (πάνω από 10 μίλια), που ενώνει όλη την πόλη από άκρη σε άκρη. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Ολλανδοί προτιμούν την Κω για τις διακοπές τους… Μάλιστα το ίδιο το νησί έχει πιστοποιηθεί ως bike friendly αλλά και αρκετές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έχουν προχωρήσει στην πιστοποίηση αυτή. Για την περαιτέρω αξιοποίηση υπάρχουν σχέδια για την επέκταση του ποδηλατόδρομου ενώ παράλληλα η φιλοξενία περισσότερων αγώνων ποδηλασίας αλλά και ομάδων κατά τη διάρκεια των προπονήσεών τους θα δώσει ακόμα περαιτέρω ώθηση
Πώς αντιμετωπίζετε το πρόβλημα με την έλλειψη σε προσωπικό; Βρέθηκαν λύσεις;
Είναι ομολογουμένως το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις -όχι όμως μόνο στον χώρο του τουρισμού αλλά ευρύτερα. Όπως και δεν είναι μόνο Ελληνικό το πρόβλημα αλλά Πανευρωπαϊκό. Οι ελλείψεις δεν είναι μόνο ποσοτικές αλλά και ποιοτικές.
Οι λύσεις δεν βρίσκονται από τη μια στιγμή στην άλλη, ότι γίνεται τώρα είναι λύσεις «πρώτης ανάγκης» προκειμένου να καλυφθούν τα κενά. Στόχος είναι ο χώρος του τουρισμού να γίνει συνειδητή επιλογή για τους νέους. Χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση που θα ξεκινά από την εκπαίδευση, από τη διαμόρφωση ελκυστικών συνθηκών εργασίας, εξέλιξης και προόδου και θα καταλήγει στην άμβλυνση της εποχικότητας.
Σε πρόσφατη ανακοίνωση, ενημερωθήκαμε ότι συστρατεύεστε με τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργο Χατζημάρκο. Πώς πήρατε την απόφαση να περάσετε στην πολιτική σκηνή;
Ασχολούμαι χρόνια με την ξενοδοχία έχοντας φτάσει να διατελώ για 9η χρονιά πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Κω, αλλά και με συμμετοχή στην Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων, στη θέση της Αντιπροέδρου την τελευταία 6ετία. Παράλληλα εκλέγομαι από το 2006 στο ΔΣ του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος και διατελώ πρόεδρος του Ινστιτούτου Τουριστικών Ερευνών και Προβλέψεων (ΙΤΕΠ) τα τελευταία χρόνια απ’ όπου παράγουμε πρωτογενή έρευνα στον τουρισμό με εξαιρετικής σημασίας συμπεράσματα.
Έχοντας όλο αυτό τον κύκλο εμπειρίας και θέτοντας ως στόχο την περαιτέρω προσφορά στον τόπο μου δέχτηκα την τιμητική πρόταση του περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου να συστρατευτώ σε έναν αγώνα που δίνει ο ίδιος και η ομάδα του. Ο Γιώργος Χατζημάρκος ηγείται μιας περιφέρειας που ήρθε παγκοσμίως πρώτη σε ρυθμό ανάπτυξης. Και αυτό δεν είναι τυχαίο. Είναι αποτέλεσμα δουλειάς, ευφυών επιλογών και επιτυχημένων συνεργιών.
Επιπλέον παραμένω ενεργή στον κλάδο μου, εξακολουθώ να διατελώ ως πρόεδρος του ΙΤΕΠ συνεχίζοντας το πολύτιμο έργο μας και δίνω ξανά το παρών στις επικείμενες εκλογές της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων.