Σύνταξη: tourismtoday.gr

Ένα νέο παράδειγμα της αγοράς αερομεταφορών, απεικονίζει η ανάλυση από το Διεθνές Συμβούλιο Αεροδρομίων Ευρώπης (ACI Europe).
Η αυξανόμενη αγοραστική δύναμη των αεροπορικών εταιρειών στην Ευρώπη συμπιέζει όλο και περισσότερο τα ευρωπαϊκά αεροδρόμια, καθώς αυτά προσπαθούν να αποκτήσουν οικονομική σταθερότητα και ανθεκτικότητα.

Η ανάλυση βασίζεται στη μελέτη της Frontier Economics που δημοσιεύθηκε νωρίτερα φέτος “Airport Competition in Europe: Πρόσφατες και μελλοντικές εξελίξεις”.

Και οι δύο εξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί και εξελίσσεται συνεχώς ο ανταγωνισμός μεταξύ των αεροδρομίων. Και όπως φαίνεται εξελίσσεται πλέον έντονα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Αυτό λαμβάνει χώρα σε ένα εξαιρετικά κατακερματισμένο δίκτυο σχεδόν 700 αεροδρομίων, με μόνο 7 μεγάλους ομίλους αεροπορικών εταιρειών να είναι οι πρωταγωνιστές στην επιλογή μεταξύ των αεροδρομίων για τα δρομολόγια, τις βάσεις αεροσκαφών και την ανάπτυξη τους.

Οι διαρθρωτικές αλλαγές στην αγορά που προέκυψαν από την πανδημία COVID-19 αύξησαν τη δύναμη των αεροπορικών εταιρειών επί των αεροδρομίων.

Σε αυτές περιλαμβάνονται η επέκταση των αερομεταφορέων εξαιρετικά χαμηλού κόστους, η επιτάχυνση της ενοποίησης των αεροπορικών εταιρειών και η αυστηρή διαχείριση της χωρητικότητας των αεροπορικών εταιρειών.

Το συνεχές επίπεδο ανοίγματος και κλεισίματος δρομολογίων – το λεγόμενο route churn, μαζί με τις αλλαγές στη χωρητικότητα των υφιστάμενων δρομολογίων, παρέχει αδιαμφισβήτητες αποδείξεις ότι τα αεροδρόμια βρίσκονται υπό συνεχή ανταγωνιστική πίεση για την προσέλκυση και διατήρηση των αεροπορικών υπηρεσιών.

Σύμφωνα με τον Olivier Jankovec, γενικό διευθυντή του ACI Europe “ο ανταγωνισμός των αεροδρομίων φυσικά δεν είναι κακό πράγμα, το αντίθετο μάλιστα. Αλλά το γεγονός είναι ότι η πραγματικότητα του ανταγωνισμού των αεροδρομίων παραμένει σε μεγάλο βαθμό αγνοημένη από τις εθνικές ρυθμιστικές αρχές σε όλη την Ευρώπη.

Το αποτέλεσμα είναι τα αεροδρόμια να υπερρυθμίζονται με ανώτατα όρια τιμών και περιορισμένη εμπορική ελευθερία. Εν τω μεταξύ, οι αεροπορικές εταιρείες απολαμβάνουν απεριόριστη τιμολογιακή ισχύ έναντι των καταναλωτών χωρίς κανέναν έλεγχο και καμία εξισορρόπηση.

Ας είμαστε ειλικρινείς εδώ. Τα καθεστώτα αυτά αποσκοπούν στην προστασία των αεροπορικών εταιρειών και των μετόχων τους και κάνουν ελάχιστα για την προστασία των καταναλωτών. Αυτό πρέπει να αλλάξει και ανυπομονούμε να συνεργαστούμε περαιτέρω με τις ρυθμιστικές αρχές για το θέμα”.