Ο κλάδος των συνεδρίων στην Ιταλία βιώνει σταδιακή ανάκαμψη, μετά τις επιπτώσεις της πανδημίας COVID-19.

Σύμφωνα με την ιταλική έρευνα συνεδρίων και εκδηλώσεων, που διεξήχθη από το Graduate School of Economics and International Relations του Università Cattolica del Sacro Cuore – ASERI, η ανάκαμψη του κλάδου, που ξεκίνησε το 2021, ενοποιήθηκε περαιτέρω το 2022.

Η μελέτη, που παρουσιάστηκε στα κεντρικά γραφεία του ENIT, του εθνικού συμβουλίου τουρισμού της Ιταλίας στη Ρώμη, αποκαλύπτει ότι το 2022 πραγματοποιήθηκαν συνολικά 303.689 συνέδρια και επιχειρηματικές εκδηλώσεις στην Ιταλία. Αυτό αντιπροσωπεύει μια αξιοσημείωτη αύξηση 251,3% σε σύγκριση με το 2021.

Ο αριθμός των αντιπροσώπων έφτασε τους 21.215.934, παρουσιάζοντας σημαντική άνοδο 362,7% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος. Επιπλέον, η συνολική συμμετοχή αυξήθηκε σε 31.706.600, σημειώνοντας μια αξιοσημείωτη αύξηση 366,4% σε σύγκριση με το 2021.

Αυτά τα στοιχεία δείχνουν ότι ο τομέας του συνεδριακού τουρισμού στην Ιταλία έχει ανακάμψει σε πάνω από το 70% των εκδηλώσεων που πραγματοποιήθηκαν το 2019, το οποίο αποτελεί το έτος αναφοράς πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας.

Παρά τους συνεχείς περιορισμούς λόγω του COVID-19 το πρώτο τρίμηνο του 2022 και το δύσκολο γεωπολιτικό τοπίο, η αξιοσημείωτη ανάκαμψη καταδεικνύει τον ουσιαστικό ρόλο των συνεδρίων και εκδηλώσεων στη διάδοση γνώσης, την επικοινωνία, την προώθηση των επιχειρήσεων και τη δικτύωση για ενώσεις και εταιρείες.

Με βάση τις θετικές επιδόσεις του κλάδου το πρώτο εξάμηνο του 2023 και τις αισιόδοξες προβλέψεις για το δεύτερο εξάμηνο, είναι εύλογο να αναμένεται ότι το χάσμα σε σχέση με το 2019 θα γεφυρωθεί και ο αριθμός των γεγονότων μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και τον προπανδημικό επίπεδα.

Οι προοπτικές για την αύξηση των εσόδων είναι επίσης ελπιδοφόρες, καθώς το 52,7% των ερωτηθέντων χώρων αναμένει αύξηση το 2023 σε σύγκριση με το 2022.

Η ανάκαμψη της ιταλικής συνεδριακής βιομηχανίας αποτελεί θετικό σημάδι για τη συνολική ανάκαμψη των τουριστικών τομέων της χώρας. Τα συνέδρια διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην προώθηση της οικονομικής δραστηριότητας, στην προσέλκυση διεθνών επισκεπτών και στην ανάδειξη της Ιταλίας ως κορυφαίου προορισμού για ανταλλαγή γνώσης και δικτύωση. Η ανάκαμψη του κλάδου υπογραμμίζει την ανθεκτικότητα και την προσαρμοστικότητά του απέναντι σε άνευ προηγουμένου προκλήσεις.

Καθώς ο κλάδος των συνεδρίων συνεχίζει να ανακτά τη δυναμική του, τα ενδιαφερόμενα μέρη και οι διοργανωτές εφαρμόζουν ενισχυμένα μέτρα ασφαλείας και υιοθετούν καινοτόμες τεχνολογίες για να εξασφαλίσουν μια ασφαλή και συναρπαστική εμπειρία συνεδρίου. Αυτή η δέσμευση για την υγεία και την ασφάλεια, σε συνδυασμό με την εγγενή αξία των συνεδρίων για την προώθηση της συνεργασίας και την προώθηση της οικονομικής ανάπτυξης, τοποθετεί την Ιταλία ως προτιμώμενο προορισμό για μελλοντικές εκδηλώσεις.

Η αξιοσημείωτη ανάκαμψη της ιταλικής βιομηχανίας συνεδρίων το 2022, με σημαντική αύξηση του αριθμού των εκδηλώσεων, των συνέδρων και της συνολικής συμμετοχής, σηματοδοτεί μια θετική τροχιά για τον κλάδο.

Η αναμενόμενη ανάπτυξη το 2023 και μετά υπογραμμίζει τη σημασία των συνεδρίων για την ανταλλαγή γνώσης, την προώθηση των επιχειρήσεων και τη δικτύωση. Καθώς η Ιταλία συνεχίζει να ανακάμπτει, η βιομηχανία των συνεδρίων θα διαδραματίσει κεντρικό ρόλο στην αναζωογόνηση των τουριστικών τομέων της χώρας και στη συμβολή στην οικονομική της ανάκαμψη.

Ποιος διοργανώνει και ποιος παρακολουθεί εκδηλώσεις

Και πάλι το 2022, οι εταιρείες ήταν οι κύριοι φορείς προώθησης εκδηλώσεων . Περισσότερες από τις μισές εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν, το 52,8%, ήταν εταιρικές εκδηλώσεις όπως συνέδρια, συναντήσεις και λανσαρίσματα προϊόντων. Οι εκδηλώσεις που προωθήθηκαν από συλλόγους, ιδιαίτερα ιατροεπιστημονικές, ανήλθαν στο 31,1%, ενώ αυτές που προωθήθηκαν από ιδρύματα στο 16,1%.

Η συνέχιση των περιορισμών στη δημόσια υγεία στις αρχές του 2022 είχε αναμφίβολα αντίκτυπο στην προέλευση των συμμετεχόντων. Οι περισσότερες εκδηλώσεις, το 63,2%, ήταν τοπικής κλίμακας , δηλαδή με συμμετέχοντες να προέρχονται κυρίως από την ίδια περιοχή στην οποία πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση. Το 28,5% ήταν εθνικού χαρακτήρα και το 8,3% διεθνές .

Που πραγματοποιούνται εκδηλώσεις και συνέδρια

Η πλειονότητα των συνεδρίων και εκδηλώσεων, το 59,0%, πραγματοποιήθηκε στο Βορρά , μια περιοχή στην οποία βρίσκονται πάνω από το ήμισυ (53%) οι χώροι διεξαγωγής. Οι κεντρικές περιοχές φιλοξένησαν το 24,4% των εκδηλώσεων, οι νότιες το 10,4% και τα νησιά το 6,2% .

Όσον αφορά τους χώρους εκδηλώσεων, τα συνεδριακά ξενοδοχεία επιβεβαίωσαν τη θέση τους ως τα πιο δημοφιλή, φιλοξενώντας το 77,3% των συνολικών εκδηλώσεων. Τα συνεδριακά κέντρα και οι συνεδριακοί χώροι εμπορικών εκθέσεων φιλοξένησαν το 3,4% των εκδηλώσεων, τους θεσμικούς χώρους το 9%, τους μη συμβατικούς χώρους το 6% και τις μη ξενοδοχειακές ιστορικές κατοικίες (μοναστήρια, κάστρα, παλιά πανδοχεία και αγροικίες, ιστορικά κτίρια, βίλες κ.λπ.) 2,5% .

Ο τύπος του χώρου που χρησιμοποιείται περισσότερο φαίνεται να σχετίζεται άμεσα με τον τύπο της εκδήλωσης που διοργανώνεται συχνότερα, δηλαδή τις εταιρικές εκδηλώσεις. Τα ξενοδοχεία ανταποκρίνονται ειδικά στις ανάγκες εκείνων που διοργανώνουν συναντήσεις, σεμινάρια κατάρτισης και συνέδρια, ενώ με τους εκθεσιακούς χώρους, τις αίθουσες ολομέλειας και τις αίθουσες επισκέψεων, τα συνεδριακά κέντρα καλύπτουν τις ανάγκες των συνεδρίων των συλλόγων.

Επενδύσεις για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας

Το 2022, οι χώροι εκδηλώσεων συνέχισαν να επενδύουν για να ενισχύσουν την ανταγωνιστικότητά τους και να ανταποκριθούν στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς και το 2023 θα συνεχίσουν να επιδιώκουν την ανάπτυξη.

Οι επενδύσεις που προγραμματίζονται από τους χώρους φέτος στοχεύουν ειδικότερα στην αναβάθμιση των εσωτερικών χώρων (προγραμματίστηκε από το 30,4% των χώρων που ανταποκρίθηκαν ), στην εγκατάσταση οπτικοακουστικού εξοπλισμού (27,9%), στην εκπαίδευση του προσωπικού (26,2%), στην ανάπτυξη εργαλείων προώθησης ή/και επικοινωνίας ( 24,0%), αναβάθμιση εξωτερικών χώρων (20,9%) και μέτρα ενεργειακής απόδοσης (20,9%).

Ο επιστημονικός επικεφαλής της έρευνας Roberto Nelli , λέκτορας μάρκετινγκ στο Università Cattolica, επισημαίνει: « Το 2022 ήταν η χρονιά επιστροφής για την ιταλική βιομηχανία συναντήσεων: τα γεγονότα συνέχισαν δυναμικά την αναπτυξιακή τους τροχιά – διακόπηκαν απότομα δύο χρόνια πριν – και οι χώροι επανήλθαν στην παιχνίδι, ενεργοποιώντας μια ενάρετη πορεία ανάπτυξης που βασίζεται σε επενδύσεις στην τεχνολογική καινοτομία, τη βιωσιμότητα και την επικοινωνία ».

«Ένας κλάδος στην ανάπτυξη του οποίου η ENIT επενδύει συνεχώς. Όσον αφορά τον επιχειρηματικό τουρισμό, η Ιταλία ανεβαίνει στην παγκόσμια κατάταξη της ICCA (International Congress and Convention Association): είναι τρίτη παγκοσμίως και δεύτερη στην Ευρώπη, με περισσότερες από 520 συναντήσεις, μετά την Ισπανία (528) και τις ΗΠΑ (690) σταθερά στην πρώτη τόπος (ENIT στα δεδομένα ICCA). Το 2022, περίπου το 85% των συναντήσεων πραγματοποιήθηκαν αυτοπροσώπως, περίπου 9.000 σε σύνολο άνω των 10.500. Ρώμη και Μιλάνο βρίσκονται στη 14η και 18η θέση, με 79 και 66 συναντήσεις αντίστοιχα, ενώ στην ευρωπαϊκή κατάταξη έχουν ανέβει και οι δύο από μία θέση. Στο μέλλον, τα ταξίδια θα συνδυάζουν όλο και περισσότερο τις επιχειρήσεις και την αναψυχή. Η συνδυασμένη φόρμουλα (επιχειρήσεις + αναψυχή) αντικατοπτρίζεται στην έρευνα ENIT με βάση τα ForwardKeys, WTTC (προβλέψεις Euromonitor), Bank of Italy, Deloitte και WTTC (Trip., σχολίασαν η πρόεδρος και διευθύνουσα σύμβουλος της ENIT Ivana Jelinic και το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ENIT Sandro Pappalardo.