Για την πορεία της εταιρείας ONEX μέχρι σήμερα στην Ελλάδα και για το νέο, μεγάλο και ελπιδοφόρο εγχείρημα, τα ναυπηγεία Ελευσίνος, μίλησε σε αποκλειστική συνέντευξή του  στον Alpha 98.9 και στον Χάρη Ντιγριντάκη ο κος Πάνος Ξενοκώστας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ONEX.

 

Ποιο είναι το προφίλ της ΟΝΕΧ σήμερα ;

Η ΟΝΕΧ αποτελεί βιομηχανικό τεχνολογικό όμιλο, που απασχολεί στην Ελλάδα περίπου 3000 εργαζομένους. Τα Asset του ομίλου αυτή τη στιγμή υπερβαίνουν τα 250 εκατ. ευρώ. Οι επενδύσεις που έχει πραγματοποιήσει τα τελευταία χρόνια είναι πάνω από 80 εκατ. ευρώ, με το πλάνο μας για τα επόμενα 5 χρόνια να ξεπερνά το μισό δις. εκατ. ευρώ, χωρίς να έχει επενδύσεις που σχεδιάζουμε. Θα έλεγα ότι αυτό που μας αρέσει πάρα πολύ στην ΟΝΕX είναι να συνδυάζουμε την ανάπτυξή μας με τον άνθρωπο. Τι σημαίνει αυτό; Αυτό σημαίνει ότι ο εργαζόμενος βρίσκεται στο κέντρο. Εγώ προσωπικά ως γιος εργάτη, είμαι πολύ χαρούμενος για κάθε θέση που δημιουργείται. Είμαι πολύ χαρούμενος για κάθε άνθρωπο που πηγαίνει καλύτερα και όταν αυτό συμβαίνει είναι βέβαιο ότι αυτοί οι άνθρωποι οι ίδιοι περιποιούνται τους πελάτες. Έτσι επειδή δεν υπάρχει επιχείρηση σήμερα που να είναι απόλυτα πελατοκεντρική, προσπαθούμε αυτό να λειτουργεί προς όφελος όλων και να είμαστε χρήσιμοι στην κοινωνία επιδιώκοντας να αφήνουμε ένα θετικό αποτύπωμα πίσω μας γιατί στο τέλος της ημέρας ότι κάνουμε για τον πλανήτη είναι κληρονομιά που αφήνουμε στα παιδιά μας.

Ποια είναι η πορεία της εταιρεία μέχρι σήμερα στην Ελλάδα και φυσικά μιλήστε μας για το νέο, μεγάλο και ελπιδοφόρο εγχείρημα, τα ναυπηγεία Ελευσίνος

 

Περίπου πριν από 4 χρόνια στη Σύρο ήρθαμε αντιμέτωποι με μια ευκαιρία και μια άσκηση θα έλεγα γεμάτη προκλήσεις. Τότε ήταν κλειστά τα ναυπηγεία της Σύρου, δεν λειτουργούσαν για 2-5 χρόνια, οι εργαζόμενοι ήταν απλήρωτοι και τα ναυπηγεία υπολειτουργούσαν τα τελευταία 15 χρόνια. Ο εξοπλισμός τους ήταν απαξιωμένος και τα ναυπηγεία ήταν υπό διάλυση. Θα λέγαμε ότι ήταν ένα μαζεμένο σκραπ έτοιμο να βυθιστεί στη θάλασσα. Μάλιστα μία από τις πλωτές δεξαμενές που γίνονται οι επισκευές των πλοίων ήταν έτοιμη να βυθιστεί, όπως και έγινε λίγο μετά.

Η πρόκληση ήταν μεγάλη ! Eίναι δυνατό να κυλάει στο αίμα των Ελλήνων η ναυτιλία, να μιλάμε για μια ιστορική επιχείρηση από το 1862 φτιαγμένη στη Σύρο και να μην μπορούμε να την αξιοποιήσουμε στη χώρα μας.

Οι προκλήσεις ήταν τεράστιες γιατί το θεσμικό πλαίσιο λόγω υπολειτουργίας 25 χρόνια ήταν απαρχαιωμένο. Βέβαια θα έλεγα ότι είναι πάρα πολλοί αυτοί που δεν ήθελαν να λειτουργήσουν τα ναυπηγεία στην Ελλάδα και ακόμα υπάρχουν αρκετοί που συνδέονται με κέντρα εξωθεσμικά, φυσικά. Διαφορετικές ατζέντες θα λέγαμε, οπότε όλο αυτό ήταν τεράστια πρόκληση. Για να μη πω χρόνιους περιορισμούς. Αυτό που έγινε είναι από 180 πλήρως απασχόλησης εργαζόμενους να έχουμε φτάσει σε πάνω από 600 χαρούμενος εργαζόμενους. Από ένα κλάδο, ο οποίος ήταν σε ύφεση για πάρα πολλά χρόνια, με εμάς μπήκε στην ανάπτυξη με την επαναλειτουργία του Νεωρίου και πλέον στη Σύρο εξυπηρετούμε πάνω από 100 πλοία το χρόνο, με σταθερό ρυθμό και βοηθάμε την κοινωνία.

 

Όταν λέμε πλοία εννοείτε, κάθε είδους ;

Μιλάμε για κάθε κατηγορίας, για ποντοπόρο ναυτιλία, για τάνκερς, LNG, containers, bulk carriers για οποιαδήποτε κατηγορία. Μιλάμε για τεχνίτες οι οποίοι έχουν άριστη και ποιοτική δουλειά. Οι πελάτες μας το λένε αυτό, όχι εμείς. Κάνουμε τα πάντα On time και κυρίως είμαστε διαφανείς. Δηλαδή αυτό που σου δίνουνε αυτό είναι. Στηρίζουμε την κοινωνία, θα έλεγα ότι προσπαθούμε να λειτουργούμε μέσα στο σύστημα αυτό, προάγοντας τους γύρω μας και τον εαυτό μας μαζί, έχοντας μια ευθύνη γιατί δεν πρόκειται να λειτουργήσουμε χωρίς κοινωνία. Ξαναλέω, είναι πολλά που μπορούν να γίνουν κάτω στη Σύρο πριν προχωρήσουμε στην Ελευσίνα.

Για αυτό έχουμε εισέλθει σε μια νέα πενταετία στην Ελευσίνα που ξεκινάει το Σεπτέμβριο του 2023, ούτως ώστε να πάμε στην επόμενη μέρα των ναυπηγείων με τεχνολογικές εξελίξεις με καινούργιες επενδύσεις, με εκπαίδευση ανθρώπων σε καινούργια μηχανήματα, ρομποτικά. Προσπαθούμε να πάμε στην επόμενη μέρα.

Αυτό γίνεται συνδυαστικά με το νέο εγχείρημα στην Ελευσίνα. Στην Ελευσίνα το πρόβλημα της Σύρου ήταν επί 10. Τα προηγούμενα 2 χρόνια τα στοιχήματα στην αγορά ήταν ότι δεν πρόκειται να λειτουργήσει,.

Τελικά πάλι και εκεί με πρωταγωνιστές τους εργαζομένους με μια συμφωνία κυρίων με τους υγιείς εργαζόμενους, φτάσαμε στο σημείο να λυθούν τα προβλήματα με πολύ μεγάλη συνεργασία, φυσικά και με την κυβέρνηση. Εννοώ με την προηγούμενη κυβέρνηση αλλά και την τωρινή του κυρίου Μητσοτάκη, και τον τότε αρμόδιο Υπουργό Ανάπτυξης κύριο Γεωργιάδη.

Ήταν ένα μεγάλο σύμπλεγμα ανθρώπων που βοήθησε, λύθηκαν προβλήματα και πέρασαν και ειδικοί νόμοι στη Βουλή για να μπορέσει αυτό να γίνει. Αυτό ψηφίστηκε και από τον ΣΥΡΙΖΑ. Μην ξεχνάμε ότι η αναγέννηση αυτής της βιομηχανίας ήταν ένα εθνικό στοίχημα το οποίο προχωρούμε και δουλεύουμε για να το κερδίσουμε. Προσπαθήσαμε σήμερα να έχουμε εξυπηρετήσει πάνω από 32-33 πλοία. Η πρώτη δεξαμενή ήταν να εγκαινιαστεί χθες, αλλά λόγω δυστυχώς των πυρκαγιών με σεβασμό στους ανθρώπους που όλων οι σκέψεις μας είναι εκεί, δεν μπόρεσε να πραγματοποιηθεί.

Θέλω να πω ότι στόχος είναι αυτό το ναυπηγείο μαζί με το ναυπηγείο της Σύρου, να εξυπηρετούν πάνω από 300 πλοία κατηγοριών μέχρι atramax έως τα Χριστούγεννα. Πρόκειται για πλοία μέχρι 120 χιλιάδες τόνους dead weight, πάρα πολύ μεγάλα που κάνουν και τη διαφορά της Μεσογείου.

Η Ελευσίνα έχει μεγάλη δεξαμενή και μάλιστα στα πλάνα μας -που είναι και πλήρως χρηματοδότησημα με δανεισμό- είναι η προσθήκη μιας ακόμη μεγαλύτερης δηλαδή μιλάμε για δυνατότητες πλοίων 180-200.000 τόνους από τα μεγαλύτερα της Μεσογείου. Για να κάνουμε τη μεγάλη διαφορά είναι να κάνουμε και προσθήκη μιας νέας δεξαμενής και την οποία κουβεντιάζουμε κυρίως με κορεατικά ναυπηγεία αυτή τη στιγμή για να δούμε πως μπορούμε να χτίσουμε μια συμφωνία.

Άρα τα πλάνα είναι να πάμε σε πολύ μεγάλα μεγέθη, στην Ελευσίνα και εκεί να μπορούμε να έχουμε και άλλες κατηγορίες πλοίων, οι οποίες κάνουν τη διαφορά, όπως τα lng. Mάλιστα μπήκε το πρώτο lng του Peter Λιβανού πρόσφατα..

Καλό είναι να κάνουμε τη διαφορά και να ανταγωνιστούμε την υπόλοιπη Ευρώπη, να ανταγωνιστούμε τη Μεσόγειο και όχι μόνο προς δυσμάς αλλά και προς ανατολάς με κύριο άξονα να κάνουμε τα πάντα στην ώρα τους. Προσφέρουμε ανταγωνιστικές τιμές.

Αυτό είναι σπουδαίο δεδομένου ότι η Ελλάδα είναι πρωτοπόρος, στην εμπορική ναυτιλία. Γενικά δεσπόζει στις θάλασσες με ελληνικές ή με ξένες σημαίες. Η δική μου απορία είναι ότι βλέπω ότι υπάρχουν κι άλλα ναυπηγεία με πιο φτηνά χέρια εκτός Ελλάδος. Εσάς σφραγίδα σας είναι η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών;

Θα σας πω. Είναι το τι κάνουμε τώρα και που πάμε στα 5 επόμενα χρόνια. Καταρχήν είναι η εμπιστοσύνη στην τήρηση του χρονοδιαγράμματος. Ξέρουν ότι στα ναυπηγεία της ΟΝΕΧ σε Ελευσίνα και Σύρο, ο πλοιοκτήτης συμφωνεί να φύγει το πλοίο στις 23 του μήνα και θα φύγει τότε. Αυτό είναι πολύ σημαντικό εάν σκεφτεί κάποιος την αξία ενός πλοίου που βρίσκεται στη θάλασσα και μεταφέρει ένα φορτίο. Το δεύτερο είναι η ποιότητα, η οποία στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ υψηλή.

Έχουμε δηλαδή καλή ποιότητα τεχνιτών ;

Τεχνιτών ακριβώς και το μεγάλο, το τεράστιο στοίχημα είναι να δούμε πώς θα φτιάξουμε σχολές. Μια ξεκίνησε στη Σύρο και ξεκινάει το Σεπτέμβριο με τη ΔΥΠΑ. Πώς θα μπορέσουμε να ξανατραβήξουμε νέους στο επάγγελμα, να ξέρουν οι νέοι ότι είναι καλά αμειβόμενη εργασία. Είναι πολύ δίκαια αμειβόμενη εργασία. Η διαφορά για τα επόμενα χρόνια είναι ότι θέλουμε από τους νέους να μάθουν τη δουλειά. Το στοίχημα είναι να ξανατραβήξουμε τους νέους πίσω σε αυτή τη δουλειά.

Ήθελα να ρωτήσω εάν υπάρχει η προοπτική να ξεκινήσετε συμφωνίες με το πολεμικό ναυτικό ; Γιατί να μην γίνει και εδώ μια τέτοια συνεργασία;

Ναι λοιπόν, θα σας πω καταρχήν εμείς οφείλουμε ως βιομηχανία να είμαστε έτοιμοι για να έχει επιλογές το ελληνικό πολεμικό ναυτικό. Η απάντηση λοιπόν σε αυτό είναι ότι εμείς είμαστε έτοιμοι. Κάναμε μια συνεργασία με εταιρία που είναι νούμερο ένα εταιρεία στην Ευρώπη, νούμερο 4 στον κόσμο για μεταφορά τεχνογνωσίας που έχει χαθεί για πολλά χρόνια για να μπορούν να χτίζονται τα πλοία εδώ και να υποστηρίζονται. Ετοιμάσαμε τα υπόστεγα και τον εξοπλισμό για να μπορούμε να αναλάβουμε παραγγελίες του πολεμικού ναυτικού. Υπάρχουν κι άλλες συνεργασίες που μπορούμε να εξυπηρετήσουμε πλοία του πολεμικού ναυτικού, άρα εμείς θα λέγαμε ότι είμαστε έτοιμοι για οτιδήποτε επιλογή. Δεύτερον, είμαστε Έλληνες πατριώτες που σημαίνει ότι θέλουμε να βοηθήσουμε το πολεμικό ναυτικό.

Σας λέω σήμερα ότι έχω επίσημα μεταφέρει στον αρχηγό του πολεμικού ναυτικού, ότι ανά πάσα στιγμή υπάρχει πλοίο του πολεμικού ναυτικού το οποίο επιχειρεί στο Αιγαίο και χρειάζεται οτιδήποτε για συντήρηση ή επισκευή με ένα τηλέφωνο μπαίνει μέσα στο Νεώριο που είναι το κέντρο του Αιγαίου ή ακόμα και την Ελευσίνα, χωρίς κάποια αξίωση συμβολαίου.

Οι αποφάσεις αυτές βέβαια αφορούν τον πρωθυπουργό, τους υπουργούς, το πολεμικό ναυτικό και όχι εμάς, οπότε ξέρουμε που βρισκόμαστε στο Χάρτη.

Εσείς εισήλθατε σε μια τέτοια επένδυση και μια από τις κινήσεις που κάνατε πάραυτα ήταν η εξόφληση των χρωστούμενων προς τους εργαζόμενους των ναυπηγείων στην Ελευσίνα και σε Σύρο που εντάξει για τη Σύρο το γνωρίζαμε αλλά μάθαμε ότι έγινε και για την Ελευσίνα που για χρόνια οι εργαζόμενοι παρέμεναν όμηροι της απαξίωσης και της κακοδιαχείρισης. Δηλαδή εσείς δώσατε ψήφο εμπιστοσύνης σε αυτούς, άρα περιμένετε και κάτι παραπάνω και από την πολιτεία.

Ξέρετε το κάναμε με πολύ μεγάλη χαρά, αλλά οικονομικά είναι πολύ μεγάλο το βάρος. Γίνεται με χαρά για να ανακτηθεί η εμπιστοσύνη μεταξύ του επιχειρηματία, του ιδιοκτήτη, του εργοδότη και του εργαζομένου. Μπορεί τα χρήματα να τα χρώσταγαν άλλοι, αλλά τα χρήματα τα πληρώνουμε εμείς για να τους δείξουμε ότι δεν είμαστε ίδιοι. Αυτό σημαίνει ότι θέλουμε να ξεκινήσουμε με σωστή σχέση από την αρχή. Όμως η σχέση αυτή δεν αφορά μόνο εμάς αλλά και την πολιτεία; Γιατί η πολιτεία, η κοινωνία, η κυβέρνηση, το κράτος μέσα με τη σχέση εμπιστοσύνης και το ίδιο κερδίζει. Θα βοηθούσε πάρα πολύ να εμπιστευτούμε τα ελληνικά ναυπηγεία για το αμυντικό κομμάτι, γιατί μπορούμε να το κάνουμε και γιατί βάζοντας μια βάση στα ελληνικά προγράμματα, μπορούμε να διεκδικούμε με αξιώσεις προγράμματα και άλλων χωρών νατοϊκών, ΗΠΑ κλπ. Για να γίνουμε και εμείς εξαγωγείς και σε αυτό τον τομέα πέραν της ποντοπόρου ναυτιλίας. Στόχος είναι οι εξαγωγές δεν είναι μόνο η εγχώρια αγορά

Αυτός ο συνδυασμός, αυτή η δύναμη που δημιουργείται στο κομμάτι της ναυπήγησης, βελτιώνει τη γεωπολιτική θέση της χώρας μας στην Ανατολική Μεσόγειο ;

Πέραν του ΑΕΠ, οι επενδύσεις αυτές μένουν εδώ. ‘Ολα τούτα επιδρούν με καθοριστικό τρόπο στην ενεργειακή μετάβαση της χώρας και της πόλης και της περιοχής της. Η ενεργειακή μετάβαση σημαίνει πλωτές ανεμογεννήτριες, αυτές για να χτιστούν θέλουν υποδομές όπως διαθέτουν τα ναυπηγεία της Ελευσίνας και μπορούμε να το κάνουμε. Επίσης μεγάλες κατασκευές που έχουν να κάνουν με αγωγούς.

Από τη στιγμή που έχουμε τη δυνατότητα και τα φτιάχνουμε αυτά εδώ αλλάζει η δύναμη και η τοποθέτηση της χώρας γεωπολιτικά γιατί μπορεί να επηρεάσει αυτές τις μεταβάσεις και την ενεργειακή ασφάλεια. Άρα αυτό που λέτε επιτυγχάνεται και τα πλεονάσματα οικονομικής διπλωματίας πάλι ξανά μένουμε στη χώρα για να μπορέσεις να χρησιμοποιήσεις τις διάφορες συμφωνίες που κάνει. Άρα ναι η επένδυση των Ναυπηγείων Ελευσίνας συμβάλλει καθοριστικά στην επόμενη ημέρα της Ελλάδας.

 

Ακούστε εδώ ολόκληρη τη συνέντευξη του Πάνου Ξενοκώστα, Προέδρου και Διευθύνοντος Σύμβουλου του Ομίλου ONEX, στην εκπομπή του Χάρη Ντιγριντάκη στον Alpha 9,89