Περιορισμούς στον αριθμό των κρουαζιερόπλοιων που θα επισκέπτονται τα πιο δημοφιλή ελληνικά νησιά, σχεδιάζει η κυβέρνηση από το 2025.
Η κυβέρνηση προχωρά σε αυτή την κίνηση για να αντιμετωπισθούν οι επιπτώσεις του υπερτουρισμού, όπως δήλωσε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, σε συνέντευξη που έδωσε στο Bloomberg.
«Νομίζω ότι θα το κάνουμε του χρόνου», δήλωσε ο κ. Μητσοτάκης, σχετικά με την απόφαση να τεθεί ανώτατο όριο στις επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων. Οι νέοι κανόνες θα μπορούσαν να περιορίσουν τον συνολικό αριθμό των θέσεων ελλιμενισμού στα νησιά ή να προβλέπουν μια διαδικασία υποβολής προσφορών για τις θέσεις αυτές, πρόσθεσε.
Υπερδιπλάσια τα έσοδα από κρουαζιέρα πέρυσι
Η Ελλάδα υποδέχθηκε 32,7 εκατομμύρια τουρίστες το 2023, κατά 18% περισσότερους από το προηγούμενο έτος, ενώ το πρώτο τρίμηνο του 2024 σημειώθηκε αύξηση τουριστών κατά σχεδόν 25%.
Οι κρουαζιέρες απέφεραν έσοδα 847,4 εκατ. ευρώ πέρυσι, υπερδιπλάσιο ποσό σε σχέση με το 2022.
Οι νέοι περιορισμοί είναι απίθανο να προκαλέσουν σημαντικό πλήγμα στον τεράστιο τουριστικό τομέα, με τα πλοία να συνεχίζουν να επισκέπτονται τα περισσότερα νησιά και πολλά κρουαζιερόπλοια να έχουν ως βάση τους τον Πειραιά, αναφέρει το Bloomberg, προσθέτοντας ότι οι δηλώσεις του πρωθυπουργού δείχνουν ότι υπάρχει ερώτημα σχετικά με το κατά πόσον τα μεγάλα κρουαζιερόπλοια προσφέρουν οικονομικά οφέλη που αντισταθμίζουν τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις.
Ο κ. Μητσοτάκης εστίασε στην επιβάρυνση των πιο δημοφιλών νησιών της χώρας, όπως της Σαντορίνης και της Μυκόνου.
«Η Σαντορίνη από μόνη της είναι ένα πρόβλημα», είπε, σημειώνοντας ότι μπορεί να μην υπάρχει συσχέτιση μεταξύ του τεράστιου αριθμού των πλοίων που ελλιμενίζονται στο νησί και του πόσο συμβάλλουν στην τουριστική οικονομία καθώς άλλοι επισκέπτες του νησιού θα μπορούσαν να απομακρυνθούν από την κίνηση των κρουαζιερόπλοιων.
«Υπάρχουν άνθρωποι που ξοδεύουν πολλά χρήματα για να βρεθούν στη Σαντορίνη και δεν θέλουν το νησί να πλημμυρίζει. Επιπλέον, το νησί δεν μπορεί να το αντέξει ακόμη και όσον αφορά την ασφάλεια», πρόσθεσε.
Η Σαντορίνη ήταν πέρυσι ο πιο δημοφιλής νησιωτικός προορισμός της Ελλάδας για κρουαζιερόπλοια, με 800 πλοία να προσεγγίζουν, μεταφέροντας σχεδόν 1,3 εκατομμύρια επισκέπτες, σύμφωνα με την Ένωση Λιμένων Ελλάδος. Αυτό είναι σχεδόν ένα άλμα 17% από το 2022.
Η Ελλάδα δεν είναι η πρώτη μεσογειακή χώρα που αναγκάζεται να λάβει μέτρα για να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις της δημοτικότητάς της στους τουρίστες. Η Ιταλία το 2021 απαγόρευσε την είσοδο μεγάλων κρουαζιερόπλοιων στο κανάλι που οδηγεί στο ιστορικό κέντρο της Βενετίας μετά από ζημιές λόγω του υπερτουρισμού, ενώ οι τουρίστες χρεώνονται πλέον διόδια για να εισέλθουν στο κέντρο κατά τις περιόδους αιχμής.
Άλλα ελληνικά νησιά, επίσης, αισθάνονται την πίεση. Η Μύκονος είχε 749 επισκέψεις κρουαζιερόπλοιων το 2023, στη δεύτερη θέση μετά τη Σαντορίνη, με μια αύξηση πάνω από 23% από το 2022.
«Η Σαντορίνη είναι η πιο ευαίσθητη, η Μύκονος θα είναι η δεύτερη», δήλωσε ο πρωθυπουργός. Αν και πολλά ελληνικά νησιά πιέζονται λόγω της ελκυστικότητάς τους, αυτά είναι εκείνα που «υποφέρουν ξεκάθαρα».