Ο Πάτρικ Σμιθ, πιλότος αεροπορικών εταιρειών για τρεις δεκαετίες, ο οποίος διαχειρίζεται το ιστολόγιο “Ask the Pilot”, δήλωσε σε συνέντευξή του ότι δέχεται ερωτήσεις από το κοινό για τις αναταράξεις «κάθε μέρα, συνεχώς».

Πιστεύει ότι δεν υπάρχει καλή κατανόηση για το τι είναι οι αναταράξεις, τι μπορούν και τι δεν μπορούν να κάνουν, και πώς τις διαχειρίζονται οι πιλότοι. Αλλά καταλαβαίνει γιατί οι ταξιδιώτες μπορεί να είναι ανήσυχοι. Οι ειδικοί λένε ότι τα αεροπλάνα είναι κατασκευασμένα για να αντέχουν τις δυνάμεις των αναταράξεων και ότι οι πιλότοι είναι εκπαιδευμένοι στο πώς να ανταποκρίνονται σε αυτές. Οι επιβάτες έχουν μικρό έλεγχο για τις συνθήκες που αντιμετωπίζουν τα αεροπλάνα τους, αλλά ειδικοί σε θέματα ασφάλειας και εν ενεργεία και συνταξιούχοι πιλότοι δήλωσαν στην Washington Post ότι υπάρχουν κάποια εργαλεία ασφαλείας που οι ταξιδιώτες μπορούν να χρησιμοποιήσουν.

Πάντα να φοράτε ζώνη ασφαλείας

Οι ζώνες ασφαλείας είναι η πιο σημαντική επιλογή των επιβατών για να παραμείνουν ασφαλείς κατά τη διάρκεια αναταράξεων. Οι αεροσυνοδοί και οι ρυθμιστικές αρχές λένε ότι τα παιδιά κάτω των 2 ετών που μπορούν να πετούν δωρεάν ως μωρά στην αγκαλιά θα πρέπει αντί αυτού να είναι δεμένα σε ένα κάθισμα εγκεκριμένο για χρήση σε αεροπλάνα. Ο Hassan Shahidi, διευθύνων σύμβουλος του Ιδρύματος Ασφάλειας Πτήσεων, δήλωσε ότι οι άνθρωποι που δεν φορούν ζώνη ασφαλείας υποφέρουν από τους περισσότερους τραυματισμούς που προκαλούνται από αναταράξεις.

«Κάθε επαγγελματίας ασφάλειας που γνωρίζω, όταν είμαστε σε αεροπλάνο, αν δεν σηκώνομαι για κάποιο λόγο, τότε η ζώνη μου είναι τουλάχιστον χαλαρά δεμένη», είπε ο John Cox, συνταξιούχος πιλότος αεροπορικής εταιρείας και εκπαιδευτής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας. «Τα στοιχεία είναι κυριολεκτικά συντριπτικά σχετικά με το πόσο δραστικά μπορείτε να μειώσετε την πιθανότητα τραυματισμού».

Είπε ότι εξακολουθεί να υπάρχει κάποιος κίνδυνος: Ένας άλλος επιβάτης θα μπορούσε να πέσει πάνω σε δεμένο άτομο κατά τη διάρκεια αναταράξεων ή ένα καρότσι σερβιρίσματος θα μπορούσε να χαλαρώσει.

«Ο μεγαλύτερος αριθμός επιβατών με δεμένες ζώνες ασφαλείας μειώνει την πιθανότητα τραυματισμού όλων στο αεροπλάνο», είπε ο Cox, ο οποίος ίδρυσε επίσης την εταιρεία συμβούλων αεροπορικής ασφάλειας Safety Operating Systems.

Ο Doug Moss, συνταξιούχος πιλότος αεροπορικής εταιρείας, εκπαιδευτής αεροπορίας και σύμβουλος ασφάλειας, δήλωσε ότι οι επιβάτες θα πρέπει να παραμένουν δεμένοι όποτε κάθονται, ακόμα και αν η ένδειξη ζώνης ασφαλείας δεν είναι αναμμένη. Αλλά θα πρέπει οπωσδήποτε να το παίρνουν σοβαρά όταν είναι αναμμένη.

«Πολλές φορές, ο καιρός μπορεί να είναι ομαλός και η ένδειξη να είναι αναμμένη. Πιθανότερο είναι ο πιλότος να έχει λόγο να αναμένει αναταράξεις», είπε ο Moss. «Μόνο και μόνο επειδή ο αέρας είναι ομαλός τη μία στιγμή δεν σημαίνει ότι οι αναταράξεις δεν είναι μόλις λίγα δευτερόλεπτα μακριά».

Διαλέξτε το σωστό κάθισμα

Το κάθισμα που θα επιλέξετε δεν θα κρατήσει το αεροπλάνο σας μακριά από ανώμαλα σημεία, αλλά μπορεί να καθορίσει τις επιπτώσεις που θα βιώσετε από τυχόν αναταράξεις.

Οι πιλότοι λένε ότι όσοι κάθονται στο πίσω μέρος του αεροπλάνου θα υποστούν το μεγαλύτερο μέρος των αναταράξεων επειδή η ουρά είναι σχεδιασμένη να κινείται, ενώ η περιοχή πάνω από τα φτερά ή μπροστά τους θα είναι πιο σταθερή. Ο Smith είπε ότι η διαφορά μπορεί να είναι μόνο ήπια, αλλά το κέντρο θα έχει την πιο ομαλή διαδρομή.

Η Kathleen Bangs, πρώην πιλότος αεροπορικής εταιρείας και εκπρόσωπος της υπηρεσίας παρακολούθησης πτήσεων FlightAware, είπε ότι ένα κάθισμα στο παράθυρο είναι μια καλή επιλογή για όσους ανησυχούν για αναταράξεις, γιατί μπορούν να βλέπουν τις καιρικές συνθήκες από το παράθυρο. Επίσης, θα είναι πιο προστατευμένοι αν ανοίξουν οι επάνω θήκες και αρχίσουν να πετάγονται αντικείμενα.

Κάντε την έρευνά σας (με μια επιφύλαξη)

Διάφορες εφαρμογές ή ιστοσελίδες, όπως το Turbli, το Fly With Courage και το Turbulence Forecast, παρέχουν στους ταξιδιώτες καιρικές προγνώσεις και προβλέψεις για τις αναταράξεις κατά τη διάρκεια μιας πτήσης.

Η Bangs είπε ότι χρησιμοποιεί συχνά αυτές τις εφαρμογές όταν πετά για να τις δοκιμάσει. Αλλά επίσης θα ελέγχει το FlightAware για να δει ποια διαδρομή έχει καταχωρίσει ο πιλότος και αν υπάρχει εκτροπή για την αποφυγή κακοκαιρίας.

Για κάποιους, η γνώση μπορεί να είναι δύναμη, αλλά οι πιλότοι επίσης προειδοποιούν ότι ο έλεγχος των προγνωστικών δεδομένων μπορεί να προκαλέσει περιττό πανικό στους επιβάτες. Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν περισσότερες πληροφορίες από αυτές τις ιστοσελίδες για να δουλέψουν, και οι πιλότοι συχνά προσαρμόζονται για να αποφύγουν περιοχές όπου αναμένεται αναταραχή.

Ο Σμιθ είπε ότι προτρέπει τους φίλους του που είναι ανήσυχοι για τις πτήσεις να αποφεύγουν τις εφαρμογές. «Τα αεροπλάνα δεν πετούν πάντα τη διαδρομή που νομίζετε ότι θα πετάξουν, το ύψος που νομίζετε ότι θα πετάξουν», είπε. «Αυτά τα πράγματα συχνά αποφασίζονται ή αναθεωρούνται με σύντομη προειδοποίηση για να αποφευχθούν οι περιοχές με τον πιο τραχύ αέρα».

Οι ταξιδιώτες μπορούν επίσης να καθησυχαστούν ότι οι αναταράξεις δεν είναι πιθανό να τους βλάψουν: Η Ομοσπονδιακή Διοίκηση Αεροπορίας (FAA) λέει ότι υπήρξαν 184 σοβαροί τραυματισμοί σε αεροπορικές εταιρείες των ΗΠΑ λόγω αναταράξεων από το 2009 έως το 2023. Οι περισσότεροι από τους τραυματίες ήταν μέλη του πληρώματος.

Λάβετε προφυλάξεις κατά τη διάρκεια της πτήσης

«Είναι σημαντικό να ακολουθείτε τις οδηγίες του πληρώματος καμπίνας ανά πάσα στιγμή», είπε ο Shahidi. «Είναι εκεί για την ασφάλεια των επιβατών».

Η Bangs είπε να προσέχετε τα πράγματά σας, ειδικά αν αναμένεται αναταραχή. Αν κατά τύχη είχατε μια άδεια θέση δίπλα σας, είπε, δεν θα θέλατε να τοποθετήσετε εκεί έναν φορητό υπολογιστή σε περίπτωση που προκύψουν αναταράξεις. Σε ένα βίντεο ασφαλείας για τις αναταράξεις που δημοσιεύθηκε τον Μάιο, η FAA συμβουλεύει τους επιβάτες να «βεβαιώνονται ότι τα αντικείμενα είναι σωστά αποθηκευμένα».

Η Bangs ήταν σε μια πτήση μια φορά όταν οι πιλότοι έκαναν μια ανακοίνωση στη μέση του γεύματος για ένα καιρικό φαινόμενο μπροστά τους που πρέπει να αντιμετωπιστεί. Είπαν σε όλους να βάλουν τα γεύματά τους στο πάτωμα και τα τραπεζάκια επάνω. Η Bangs είπε ότι η αναταραχή δεν ήταν τόσο αξιομνημόνευτη, αλλά η προειδοποίηση ήταν.

Ο Cox είπε ότι θα ενημέρωνε τους επιβάτες αν γνώριζε ότι υπήρχαν αναταράξεις μπροστά που το αεροπλάνο δεν μπορούσε να αποφύγει. Είπε ότι οι ηλεκτρονικές συσκευές μπορούν να είναι αρκετά καλά αποθηκευμένα, αλλά τα υγρά είναι πιο δύσκολο να συγκρατηθούν. «Μάλλον δεν θέλετε ένα φλιτζάνι ζεστό καφέ στα χέρια σας», είπε.

Κατανοήστε τα εργαλεία των πιλότων

Οι πιλότοι έχουν περισσότερες πληροφορίες στα χέρια τους από ό,τι οι επιβάτες — και αυτό περιλαμβάνει αναφορές από άλλους πιλότους που αντιμετωπίζουν αναταράξεις σε πραγματικό χρόνο. Ορισμένες μορφές αναταράξεων μπορεί να εμφανιστούν χωρίς προειδοποίηση όταν οι ουρανοί είναι καθαροί, αλλά πολλές άλλες σχετίζονται με παράγοντες όπως ο καιρός ή τα κοντινά βουνά.

Ο Moss σημείωσε ότι οι πιλότοι εξετάζουν τις καιρικές αναφορές πριν από την αναχώρηση για να εντοπίσουν πού οι διατμήσεις των ανέμων μπορεί να δημιουργήσουν αναταράξεις, ώστε να μπορούν να τροποποιήσουν τις διαδρομές τους ή να είναι προετοιμασμένοι για τραχύ αέρα. Χρησιμοποιούν επίσης το μετεωρολογικό ραντάρ εν πτήσει για να εντοπίζουν συνθήκες που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν ανώμαλη πτήση. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας μοιράζονται αναφορές για ανώμαλο καιρό, που συχνά παρέχονται από άλλους πιλότους.

Όλα αυτά σημαίνουν ότι οι πιλότοι έχουν καλύτερες πληροφορίες τώρα για να τους προειδοποιούν για πιθανές προβληματικές περιοχές.

«Αυτό είναι το συναρπαστικό μέρος του μέλλοντος, όπου οι πιλότοι θα μπορούν να δουν, σε πραγματικό χρόνο, όλες τις περιοχές στη χώρα όπου καταγράφονται αναταράξεις, δίνοντας στους πιλότους μεγαλύτερη δυνατότητα είτε να αποφύγουν την περιοχή είτε τουλάχιστον να ξέρουν πότε πρέπει να ανάψουν την ένδειξη ζώνης ασφαλείας», έγραψε ο Moss.