Σύνταξη tourismtoday.gr

Δεν ξεπέρασε το 75,5% η μέση πληρότητα α’ 6μηνου του 2024 στα ξενοδοχεία της Αθήνας έναντι 72,9% πέρυσι.
Σύμφωνα με την Ένωση Ξενοδόχων Αθηνών – Αττικής & Αργοσαρωνικού (ΕΞΑΑΑ) η θετική μεταβολή που καταγράφεται σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα το 2023, είναι στο +3,5%

Ο μήνας Ιούνιος (μήνας αιχμής για την Αθήνα) παρότι σημείωσε την καλύτερη πληρότητα έναντι όλων των μηνών που προηγήθηκαν (91,7%), ταυτόχρονα εμφανίζει και μικρή μείωση κατά (-)1,4% έναντι του Ιουνίου του 2023. Την καλύτερη μέση πληρότητα σε επίπεδο 6μήνου εμφανίζουν τα ξενοδοχεία 3* (83%), ακολουθούν τα 4*(75,2%) και τα 5*(69,6%).

Η εικόνα αυτή, της χαμηλής σχετικά μέσης πληρότητας με βάση τις καλές αφίξεις στον προορισμό, αποδίδεται όπως είναι λογικό κυρίως στην αύξηση των διαθέσιμων κλινών στην δυναμικότητα της Αθήνας και κυρίως των ‘μη ξενοδοχειακών’.
Με βάση τα στοιχεία τόσο του ΞΕΕ όσο και του ΙΝΣΕΤΕ για το 2023, στον κεντρικό τομέα της Αθήνας, είχαμε 34.953 κλίνες ξενοδοχείων όλων των κατηγοριών και ~52.500 κλίνες κατά μέσο όρο στα καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης.

  • Η Μέση Τιμή Δωματίου (ADR) 6μηνου 2024 έφτασε τα 143.03 ευρώ (αύξηση κατά 10,7% έναντι του 6μήνου 2023) και το μέσο Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) 6μήνου 2024 τα 107,96 ευρώ – έναντι 94,28 ευρώ του Α΄ 6μήνου του 2023 (αύξηση της τάξης του 14,5%).
  • Η Μέση Τιμή Δωματίου (ADR) Ιουνίου 2024 ήταν 206,44 ευρώ (αύξηση κατά 17,7% έναντι του περσυνού Ιουνίου) και το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιο (RevPar) Ιουνίου 2024 ήταν 189,31 ευρώ (αύξηση κατά 16% έναντι του αντίστοιχου RevPar Ιουνίου 2023).

Οι επιδόσεις των πόλεων – ανταγωνιστών της Αθήνας

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και τα συμπεράσματα που προκύπτουν από την παρατήρηση των επιδόσεων των πόλεων – ανταγωνιστών της Αθήνας, το Α’ εξάμηνο του 2024:

Η παραδοσιακή αντίπαλος της Αθήνας, η Κωνσταντινούπολη, δείχνει να εμφανίζει κάποιου είδους ‘στασιμότητα’ έναντι της Αθήνας – και το αναφέρουμε καθώς παρατηρούμε την τάση αυτή να εμφανίζεται αρκετά τακτικά από το 2023.

  • Πιο συγκεκριμένα για το Α’ εξάμηνο του 2024 η μέση πληρότητα των ξενοδοχείων της Αθήνας (75,5%) υπερέχει της μέσης πληρότητας της Κωνσταντινούπολης (64,9%) – η οποία τυχαίνει να είναι και η χαμηλότερη μέση πληρότητα 6μήνου σε επίπεδο πόλεων-προορισμών που εξετάζονται.
  • Σημειώνουμε εδώ πως την καλύτερη μέση πληρότητα σημείωσαν η Βαρκελώνη (77,6%), το Λονδίνο (77,5%) και η Μαδρίτη (76,4%).
  • Αντίστοιχα και η Μέση Τιμή Δωματίου (ADR) 6μηνου 2024 της Κωνσταντινούπολης (130,15ευρώ) αλλά και το Έσοδο ανά Διαθέσιμο Δωμάτιό της (RevPar Κωνσταντινούπολης 84,47ευρώ) είναι από τα χαμηλότερα που σημειώθηκαν το Α΄ εξάμηνο του 2024.

Λοιπές πόλεις – ανταγωνιστές

Οι επιδόσεις της Αθήνας οι οποίες είναι αντίστοιχα 143,03 ευρώ (ADR) και 107,96 ευρώ (RevPar) ξεπερνούν επίσης αυτές της Βιέννης και του Βερολίνου. Ωστόσο απέχουν από τις πολύ καλύτερες των υπολοίπων ανταγωνιστών:

  • Μέση τιμή δωματίου (ADR) π.χ. Βαρκελώνης (189,27ευρώ), Μαδρίτης (169,28 ευρώ), Ρώμης (234,31 ευρώ), Παρισιού (321,03 ευρώ), Λονδίνου (215,57ευρώ), Άμστερνταμ (175,35 ευρώ) κ.ο.κ.
  • Έσοδο ανά διαθέσιμο δωμάτιο, (RevPar) π.χ. Βαρκελώνης (146,87 ευρώ), Μαδρίτης (129,33 ευρώ), Ρώμης (165,66 ευρώ), Παρισιού (236,28 ευρώ), Λονδίνου (167,07 ευρώ), Άμστερνταμ (127,65 ευρώ) κ.ο.κ.

Η εκτίμηση είναι πως η Αθήνα “βρίσκεται σε μια σταθερή τροχιά δημοφιλίας και ανόδου” και αυτό αποτελεί τον πλέον σοβαρό λόγο για να είναι όλοι όσοι ενασχολούνται με τον Τουρισμό, “σε επαγρύπνηση και πολύ πιο προσεκτικοί.”

Σύμφωνα με την ΕΞΑΑΑ “οφείλουμε να ελέγχουμε ανελλιπώς και να βελτιώνουμε διαρκώς την ποιότητα της τουριστικής πρότασης της Αθήνας προς τον επισκέπτη, τόσο ως προς την ποσότητα και γεωγραφική κατανομή (φέρουσα ικανότητα) όσο και ως προς τις παρεχόμενες υπηρεσίες, δημόσιες και ιδιωτικές και να προβαίνουμε με γρήγορα αντανακλαστικά στις κατάλληλες διορθωτικές κινήσεις – όπου αυτό απαιτείται.

Οι καλύτερες τουριστικές επιδόσεις, οι καλύτερες πληρότητες και τα καλύτερα έσοδα (και) των δημόσιων υπηρεσιών από τον Τουρισμό, απαιτούν την αντίστοιχη αναβάθμιση της καθημερινής ζωής πολίτη και επισκέπτη και αναμένουν μια ορατή καθημερινή αλλαγή – στο πλαίσιο της ανταποδοτικότητας.

Η δε αναβάθμιση του προορισμού, δεν προκύπτει μόνο από την ύπαρξη και λειτουργία σύγχρονων ξενοδοχείων και λοιπών σημαντικών επενδύσεων, αλλά και από άλλους παράγοντες που δεν μπορούν να αγνοηθούν, όπως π.χ. από το αίσθημα ασφάλειας στους δρόμους και στις γειτονιές, από τη προσήκουσα -ή όχι- εικόνα τάξης και καθαριότητας, κ.λπ.”

Από πλευράς της Ένωσης υπενθυμίζεται πως παράλληλα με την συλλογή στοιχείων απόδοσης των ξενοδοχείων, στα ξενοδοχεία – μέλη διεξάγονται επίσης Έρευνες για την Ασφάλεια, την Καθαριότητα και την Ικανοποίηση των επισκεπτών, των οποίων τα αποτελέσματα καταθέτουμε στους αρμόδιους πολιτειακούς, τοπικούς και κλαδικούς φορείς, προς αξιοποίηση.